Gå til innhold

Leukemi? selv om blodprøven (crp&hvite blodlegemer) ikke viste noe unormalt for 2 uker siden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i dårlig form i 3 uker nå. Begynte med hovne lymfekjertler på halsen, og jeg har siden da vært slapp, trøtt og sliten.

Blør litt neseblod hver dag, og har hatt noen få blåmerker på litt rare steder (som f.eks på magen, og midt på ryggen).

Har masse vondt i kroppen. Litt tungt å puste (har astma, så det kan kanskje være årsaken til tung pust).

Var hos legen for 2 uker siden (p.g.a noe annet). Fortalte ham om symptomene mine (som da kun var slapphet og hovne lymfekjertler), og han tok en enkel blodprøve med bare sjekk av crp og hvite blodlegemer. De fant ikke noe unormalt da.

Men jeg har ikke blitt bedre, heller verre.

Jeg tenker jeg drar til legen neste uke om jeg ikke plutselig skulle bli frisk (lite sannsynlig).

Men kan det være leukemi selv om blodprøven ikke viste noe unormalt for 2 uker siden?



Anonymous poster hash: fd7b2...7f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes tusen andre sykdommer enn leukemi her i verden, hvorfor akkurat leukemi? Hva med kyssesyke? Eller andre ting?

Anonymous poster hash: e2f7c...f05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes tusen andre sykdommer enn leukemi her i verden, hvorfor akkurat leukemi? Hva med kyssesyke? Eller andre ting?

Anonymous poster hash: e2f7c...f05

Joda, finnes mange sykdommer, så kan like gjerne være kyssesyke eller noe annet.

Men, jeg lagde vel mest denne tråden fordi jeg lurer på om det kan være leukemi til tross for at crp og hvite blodlegemer ikke viste noe unormalt for 2 uker siden...

Anonymous poster hash: 5fd10...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, finnes mange sykdommer, så kan like gjerne være kyssesyke eller noe annet.

Men, jeg lagde vel mest denne tråden fordi jeg lurer på om det kan være leukemi til tross for at crp og hvite blodlegemer ikke viste noe unormalt for 2 uker siden...

Anonymous poster hash: 5fd10...19c

Nei, det er veldig lite sannsynlig at du har leukemi. Du ville hatt mange flere symptomer og det ville vist seg på blodprøvene du tok for 14 dager siden. Stol på legen din som har 10 års utdannelse

Anonymous poster hash: 66fe0...ffd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er er redd for det samme. Jeg så på god morgen Norge om ei jente som hadde akutt leukemi. Jeg har sykdomsangst bare for å nevne det. Jeg har vondt inni skjelettet og er mye svimmel. Har også fått noen blåmerker på beinet. Jeg var også hos lege pga svimmelhet og fikk påvist vitamin mangel. Jeg lurer også på om det ville ha vist på blodprøver om det var noe?

Anonymous poster hash: 0e2dd...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har vitaminmangel/jernmangel, vil dette vises på blodprøvene. Har ikke legen planer om videre undersøkelser av deg?

Nå vet jeg ikke helt, men har du svært tynne blodårer? Da kan dette være grunnen til blåflekkene og neseblodet ditt.

Jeg ville snakket med legen igjen og bedt om videre undersøkelser. Selv om prøvene stadfester at du ikke har leukemi, finnes det andre sykdommer som kan være årsaken til plagene dine. For å si det på den måten, så trenger ikke symptomene skyldes alvorlige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da ut til å være veldig få prøver hvis legen skulle sjekke for leukemi? :klo: Har blitt sjekket for det selv og jeg tror de tappet 6 "glass" med blod av meg før de var fornøyd. Var like før jeg følte jeg måtte be dem la noe være igjen til meg også.

Dessuten gikk legen gjennom et spørreskjema langt som et vondt år for å kartlegge symptomer.

Så uten å ha den minste peiling på hva en lege gjør eller skal gjøre så syntes jeg det hørtes litt snaut ut med en blodprøve. På den annen side så burde evt. tegn til leukemi vist seg i form av økt antall hvite blodlegemer tror jeg.

Sjekket du hemoglobin? Lav blodprosent og/eller jernlagre kan i allfall gjøre deg slapp og sliten og jeg tror det gjør at du lettere får blåmerker også. Hvis ikke det ble sjekket så burde du kanskje gå tilbake og be om et stikk i fingeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da ut til å være veldig få prøver hvis legen skulle sjekke for leukemi? :klo: Har blitt sjekket for det selv og jeg tror de tappet 6 "glass" med blod av meg før de var fornøyd. Var like før jeg følte jeg måtte be dem la noe være igjen til meg også.

Dessuten gikk legen gjennom et spørreskjema langt som et vondt år for å kartlegge symptomer.

Så uten å ha den minste peiling på hva en lege gjør eller skal gjøre så syntes jeg det hørtes litt snaut ut med en blodprøve. På den annen side så burde evt. tegn til leukemi vist seg i form av økt antall hvite blodlegemer tror jeg.

Sjekket du hemoglobin? Lav blodprosent og/eller jernlagre kan i allfall gjøre deg slapp og sliten og jeg tror det gjør at du lettere får blåmerker også. Hvis ikke det ble sjekket så burde du kanskje gå tilbake og be om et stikk i fingeren også.

Man gjør ikke serologi for leukemi hvis det er åpenbart at pasienten ikke har en slik diagnose. Jeg tenker det er kommunikasjonen mellom pasient og lege som er det virkelige problemet her.

Anonymous poster hash: 9da23...c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør ikke serologi for leukemi hvis det er åpenbart at pasienten ikke har en slik diagnose. Jeg tenker det er kommunikasjonen mellom pasient og lege som er det virkelige problemet her.

Anonymous poster hash: 9da23...c8f

Tror Cata mente at deet kan være mange andre sykdommer eller mangler som gir henne slike symptomer. :)

Er man slapp, svimmel, blør neseblod, får blåmerker veldig lett eller besvimer, så kan det f.eks være lavt jern innhold..Du kan også ha en type blødningssykdom..

Er mye tester som må bli gjort først i allefall..

Så fremst du ikke har mye kreft og elendigheter i familien fra før av =/

Er jo kanskje derfor leger ønsker å vite om du vet om noen i familien har både høyt/lavt blodtrykk, lavt jern nivå, eller om det ligger diabetes, astma, allergi i familien eller hjerte-kar sykdommer osv...

Får man det kartlagt så kan det bli lettere å finne ut hva som er galt..

Men ikke alltid heller..

Hadded f.eks. ei venninne en gang i tiden, som ikke klarte å spise fast føde, alt kom opp og legen mente hun hadde anorexia/Bulimi, for hun ble jo bare tynnere og tynnere og alle symptomene hennes ledet jo mot dette..

Første året på VGS, og levd med de plagene siden Barneskolen, kollapset hun i kantina og ble sendt til Sykehuset, var lagt inn i 2mnd, og formen hennes ble bare verre og verre, etter scanning og andre undersøkelser fant de ut at hun hadde kreft i buken, med spredning =/

Hun er bra idag da :)

Men TS..

Om du tror det er kreft, så må du kjempe med legene, du må få tatt alle prøvene som du bare kan tenke på, det blir nok mye ventetid, men det kan jo være verdt det :)

Det finnes pasienter der ute som har levd med feil diagnose i flere år fordi legene ikke ser poenget med å ta de siste viktige prøvene. Og da er det jo heller bedre å finne ut, enn å gå rundt redd og usikker på hva det kan være. Man kjenner som oftest kroppen sin selv best..Og det er ikke alle av oss som er like flinke til å forklare symptomer, eller hvordan type vondt man egentlig har..

F.eks, meg, slet med strålinger opp til venstre skulder i lang lang tid, av og til så kjentes det ut som om pusten ble slått ut av meg og gikk rundt kvalm og ekkel i kroppen..

Jeg ble lagt inn for hjerteinfarkt, for det jeg beskrev til legen, tydet på at det var hjertet jeg slet med. Men hjertet mitt virket helt frisk.

Det var først ett år etterpå hvor jeg fikk vite at jeg hadde magesår ._. (Og det var ikke i Norge en gang...)

God Bedring TS :)

Håper du finner ut av det, bare prøv å ikke ta sorgene på forskudd, hold deg sterk uansett hva det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Cata mente at deet kan være mange andre sykdommer eller mangler som gir henne slike symptomer. :)

Jeg mente i grunnen begge deler. Først så syntes jeg undersøkelsen hørtes litt overfladisk ut sammenliknet med den som ble foretatt på meg da legene mistenkte leukemi, så hvis TS er i tvil så burde hun kanskje be om litt mer inngående sjekk. Men ja, jeg ville også påpeke at det er mange andre og forholdsvis harmløse tilstander som kan gi slike symptomer. For min del så viste det seg at jernlagrene var tomme så jeg måtte rett og slett hjem og knaske jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...