Gå til innhold

Spenstig!


Zenobia

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Litt sent svar her, men kjekt å se deg også. Ingenting er feil med gåturer heller, så det såh. Jeg går også. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

:ninja:

:laugh:

Da kaster jeg meg på treningstoget igjen! Den som vil, får være med.

I går: Forsøkte meg på Calisthenics. Har funnet denne listen over alle mulige øvelser, fra nybegynner til kjempesprek: Whitecoattrainer

Har lagd meg et regneark og plottet inn de tre øvelsene jeg gjennomførte i går:

Armheving mot vegg: 3 sett til 1RFU (1 rep før utmattelse) Et stykke unna veggen. Merket jeg at jeg kunne ta for mange repetisjoner, økte jeg avstanden til veggen for å gjøre øvelsen tyngre. Neste delmål er å greie å ta armhevinger mot bordet.

Hater å bruke uttrykket squat, så jeg sier knebøy. Det er kanskje unøyaktig? Rumpa under knehøyde. Føttene måtte ganske nære (et halvt fotblad?) før jeg syntes det var tungt med få repetisjoner. 3 sett

Bro? For å trene rumpa. Varierte mellom The glute bridge, The hip thrust og The straigth bridge. Likte ingen av dem. Den første fikk jeg ikke til å ta der den skulle, den andre ble jeg ikke fortrolig med fordi jeg ikke fant noe passende ryggstøtte og den føltes bare "rar". Den tredje var grei nok, men gjorde vondt. Jeg skal lage min egen versjon, tenker jeg. Kanskje av den første, med noe islett av Callanetics. Vi får se. Tilsammen 3 sett.

 

I dag tok jeg noen minutter på step til musikk. Klarte ikke å fullføre den tredje sangen = 3.31+4.29+(5.45/2), men kommer til å gjenta step. Kondisjonen min er under enhver kritikk, så det kan bare bli bedre.

I morgen skal jeg finne tre Calisthenics-øvelser til. Eller, jeg gjør de klar nå?

Fra kap 3: Øvelser for ryggen. De etterlyser en pull-up bar. Det har jeg ikke. Øvelsen for nybegynnere trenger heldigvis ikke det. Veggtrekk i en døråpning. Da prøver jeg det.

Fra kap 6: Ettbenstrening. The split squat. Utfall? Da prøver jeg det.

Fra kap 8: Planken. Da blir det det.

 

Skal nevnes at jeg satt og leste Styrketreningsguiden som @Sandum.PT har laget, og fikk lyst til å gjøre noe helsefremmende.

Mål: I fysisk aktivitet 3 x uka. Det er målet ut året. Få inn en rutine.

 

Endret av Zenobia
Lagret midlertidig, siden jeg skrev så mye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (51 minutter siden):

:ninja:

:laugh:

Da kaster jeg meg på treningstoget igjen! Den som vil, får være med.

I går: Forsøkte meg på Calisthenics. Har funnet denne listen over alle mulige øvelser, fra nybegynner til kjempesprek: Whitecoattrainer

Har lagd meg et regneark og plottet inn de tre øvelsene jeg gjennomførte i går:

Armheving mot vegg: 3 sett til 1RFU (1 rep før utmattelse) Et stykke unna veggen. Merket jeg at jeg kunne ta for mange repetisjoner, økte jeg avstanden til veggen for å gjøre øvelsen tyngre. Neste delmål er å greie å ta armhevinger mot bordet.

Hater å bruke uttrykket squat, så jeg sier knebøy. Det er kanskje unøyaktig? Rumpa under knehøyde. Føttene måtte ganske nære (et halvt fotblad?) før jeg syntes det var tungt med få repetisjoner. 3 sett

Bro? For å trene rumpa. Varierte mellom The glute bridge, The hip thrust og The straigth bridge. Likte ingen av dem. Den første fikk jeg ikke til å ta der den skulle, den andre ble jeg ikke fortrolig med fordi jeg ikke fant noe passende ryggstøtte og den føltes bare "rar". Den tredje var grei nok, men gjorde vondt. Jeg skal lage min egen versjon, tenker jeg. Kanskje av den første, med noe islett av Callanetics. Vi får se. Tilsammen 3 sett.

 

I dag tok jeg noen minutter på step til musikk. Klarte ikke å fullføre den tredje sangen = 3.31+4.29+(5.45/2), men kommer til å gjenta step. Kondisjonen min er under enhver kritikk, så det kan bare bli bedre.

I morgen skal jeg finne tre Calisthenics-øvelser til. Eller, jeg gjør de klar nå?

Fra kap 3: Øvelser for ryggen. De etterlyser en pull-up bar. Det har jeg ikke. Øvelsen for nybegynnere trenger heldigvis ikke det. Veggtrekk i en døråpning. Da prøver jeg det.

Fra kap 6: Ettbenstrening. The split squat. Utfall? Da prøver jeg det.

Fra kap 8: Planken. Da blir det det.

 

Skal nevnes at jeg satt og leste Styrketreningsguiden som @Sandum.PT har laget, og fikk lyst til å gjøre noe helsefremmende.

Mål: I fysisk aktivitet 3 x uka. Det er målet ut året. Få inn en rutine.

 

Spennende, blir moro å følge 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen @Sandum.PT :blomst:

 

Kom sent igang. Ingen oppvarming.

Prøvde veggtrekk i døra. For lett.
Prøvde opptrekk under bord (horizontal pull-up). Vondt i hendene, og selv med bøyde ben, kom jeg ikke opp før jeg lot underkropp være underkropp. Tar fire sett i dag. Til utmattelse/1RFU.

Utfall/The split squat: Denne kjente jeg! Tok første sett uten underlag, med det resultat at skoene gled. Gjør resten på underlag. Fire "sett"; ble 2 og 1 repetisjoner på de siste settene. Kommer nok til å kjenne dette i morgen.

Planken. 20 25 30
Alle med 3 min pause mellom. Synes jeg tar i mer med lårene enn mavemusklene? Prøver en annen variant:
Liggende knebøy? Lying knee tucks. Den funket ikke. Fikk vondt i nakke og korsrygg. Prøvde også med bena rett ut, men når føttene kom nærme gulvet, spratt korsryggen opp. Den tok litt mer i maven. Min løsning? En slags rygge-meg-litt-ned fra halvveis sit-ups til jeg kjente det tok godt i maven. Så rygget jeg litt til, så opp til halvveis-stillingen igjen. Gjorde dette noen ganger. Kanskje jeg finner en annen øvelse, eller jeg gjentar den neste gang.
 

FERDIG!!!!!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen minutter step i dag, også.

3.03+3.21+3.15+3.28 Litt lengre enn på tirsdag

Hvis disse rare stedene på kroppen føles like ømme (er det "muskler"?) i morgen, blir det Calisthenics på lørdag istedenfor i morgen. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8Det er ikke ømt noe sted på kroppen i dag. Jeg utsetter calisthenicsene til i morgen allikevel.

 

Ble noe step 3.57+4.29+3.31+8.47+3.03 = over 23 min :) 

Gruer litt for i morgen :ninja:  Jeg venter med å finne den 7. øvelsen, for det er noe jeg kan se frem til.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (På 3.9.2021 den 17.00):

8Det er ikke ømt noe sted på kroppen i dag. Jeg utsetter calisthenicsene til i morgen allikevel.

 

Ble noe step 3.57+4.29+3.31+8.47+3.03 = over 23 min :) 

Gruer litt for i morgen :ninja:  Jeg venter med å finne den 7. øvelsen, for det er noe jeg kan se frem til.

Hva ble den 7. øvelsen? 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sandum.PT skrev (På 7.9.2021 den 6.48):

Hva ble den 7. øvelsen? 😀

Har falt litt av den styrke-greia, gitt.

Har brukt step-kassen endel, og de par-tre siste dagene har jeg vært ute og gått tur i fint vær. Så noe aktivitet er det. Jeg har ikke gitt Calisthenics helt på båten ennå, bare ... utsatt.

Jeg SKAL finne den 7. øvelsen, bare ikke ennå ... :cowboy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (13 minutter siden):

Har falt litt av den styrke-greia, gitt.

Har brukt step-kassen endel, og de par-tre siste dagene har jeg vært ute og gått tur i fint vær. Så noe aktivitet er det. Jeg har ikke gitt Calisthenics helt på båten ennå, bare ... utsatt.

Jeg SKAL finne den 7. øvelsen, bare ikke ennå ... :cowboy:

Godt å høre 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ooooog da er vi inne litt over et år etterpå ... :ler:

Her har følgende skjedd:

Jeg har gått til innkjøp av en step-maskin. Såeh, i dag ble den innviet med 5 min. Tyngre enn jeg trodde, enda jeg hadde skrudd innstillingen langt ut ( ->"lett").

Kanskje jeg poster her neste gang jeg er inne og trør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åtte minutter.

Har lært at jeg skal starte roligere, og så kan jeg øke takten, f.eks til denne her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter!

I dag, for ikke å gå for hardt ut, lyttet jeg til en podkast mens jeg trødde. Det ble kjedelig etter omlag 3 minutter. Og de fem neste. Siste minuttet spurtet jeg.

I morgen blir det til musikk igjen :digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter!

Begynte med

før jeg fortsatte med Entropy (se post #574)

Planlegger å gjøre det samme i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 min med Night train og Entropy gikk fint. Så fint at jeg jeg på slutten økte takten. Så nå skal jeg finne en i Entropy-tempo som varer kortere, og finne en tredje sang som går fortere de siste 2-3 minuttene.

Etter step-en, forsøkte jeg meg på en armheving.

Jeg gjør et nytt forsøk i morgen. Jeg nekter å ta armhevinger fra knærne; her er det fra tærne som gjelder. Jeg får bare slite litt mer i begynnelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min startet med Night train, skiftet til Entropy da jeg ville øke tempoet, og igjen til

 

... da jeg ville øke tempoet ytterligere. Kjente det godt!

Prøvde meg på et par armhevinger, men  det er TUNGT å komme seg ned.

Gikk opp på "tråkke"-maskinen igjen. Ett minutt til i Elliptic-takt gikk MYE lettere etter det lille oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min + 2 min

Samme sanger: Night train, Entropy og Elliptic. Skifter når jeg vil opp i tempo. De to minuttene etter pausen i Elliptic-tempo.

Prøvde en to-tre armhevinger i pausen. Greier å gå litt lengre ned, men ramlet ned da jeg gikk for dypt. Fortsetter å prøve.

Ser kanskje konturene av noe som kan bli et tirs- tors- og søndagsopplegg. Men enn så lenge fortsetter jeg hver dag. I morgen tar jeg noe mindre. Kanskje 5 min i Elliptic-tempo? Jeg begynner å kjenne det i lårene. Step-maskinen gir motstand tilsvarende å gå en bratt oppoverbakke, og jeg merker melkesyren fort.

Avslapningsmusikk etterpå:

Søndag: 10 min + 3min? Vi får se. Jeg tar litt og litt.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...