Gå til innhold

stebarn, ferie osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her helt utslitt og prøver å rydde opp i hodet mitt. Jeg er hjemme med 3 mnd gammel baby og han har 3 barn fra før( jeg har 1). I hverdagen går det fint. Skole, lekser, faste rutiner... Men i ferier er jeg helt utslitt. Det er gutter og de er veldig aktive. Mannen måtte på jobb i dag og jeg nesten begynte å grine når han kom hjem. Det er mye bråk, tull osv sånn at babyen får ikke sove. Det kan ikke være mitt ansvar å passe alle sammen i ferien + å ta meg av en nyfødt.Jeg er trøtt! Hvordan kan man løse en sånn situasjon?

Anonymous poster hash: cd54e...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter her helt utslitt og prøver å rydde opp i hodet mitt. Jeg er hjemme med 3 mnd gammel baby og han har 3 barn fra før( jeg har 1). I hverdagen går det fint. Skole, lekser, faste rutiner... Men i ferier er jeg helt utslitt. Det er gutter og de er veldig aktive. Mannen måtte på jobb i dag og jeg nesten begynte å grine når han kom hjem. Det er mye bråk, tull osv sånn at babyen får ikke sove. Det kan ikke være mitt ansvar å passe alle sammen i ferien + å ta meg av en nyfødt.Jeg er trøtt! Hvordan kan man løse en sånn situasjon?

Anonymous poster hash: cd54e...f25

Han må sørge for å ha fri eller barnevakt når han har samværsansvar for barna sine. Er han selv interessert i å sitte alene med baby 3 mnd pluss 4 uregjerlige storesøsken en hel dag? Neppe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det kan være ditt ansvar, det er jo du som har valgt en mann med barn fra før. Akkurat som det er hans ansvar å fikse alle ungene om du må på jobb.



Anonymous poster hash: 99b5e...f90
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må sørge for å ha fri eller barnevakt når han har samværsansvar for barna sine. Er han selv interessert i å sitte alene med baby 3 mnd pluss 4 uregjerlige storesøsken en hel dag? Neppe.

Det er en del av dealen når man velger partner med barn fra før. Her hadde de fire unger til sammen og valgte å få en 5. De burde kanskje tenkt på totalen før de valgte å få en til.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen automatikk i at en eventuell ny partner skal ta ansvaret for barn som er fra før av... Da får far skaffe barnevakt spesielt når det sitter en mor som er trøtt og sliten og trenger tid med sitt eget barn.

Anonymous poster hash: 16c27...734

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær streng! Og du og mannen må selvfølgelig jobbe sammen om å stramme inn. Du skriver ikke hvor gamle de eldre barna er, men det må gå an å sette krav til dem om at de ikke skal holde babyen våken osv. Få dem til å leke utendørs, spille spill, lese bøker... Og få dem til å hjelpe deg!! De skal da bidra de også:) De kan rydde opp leker, gå med søppel, feie kjøkkengulvet, dekke på eller sette inn i oppvaskmaskina, tørke av bordet før og etter måltider, henge opp jakker og sette sko pent i gangen, osv... De eldste barna kan hjelpe de yngste med på- og avkledning, å gre håret og rydde leker.

Hvis dere har en ungdom eller slektning ii nærheten som dere kan spørre om hjelp, kan man jo få litt avlastning. Men jeg tenker at i utgangspunktet skal ikke barna slite deg ut. Skjønner at det blir slitsomt, men det skal ikke trenge å tyne deg helt!! Så sett krav!

Anonymous poster hash: b8893...c45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del av dealen når man velger partner med barn fra før. Her hadde de fire unger til sammen og valgte å få en 5. De burde kanskje tenkt på totalen før de valgte å få en til.

Det er det ikke.

Det er en del av dealen når far skaffet seg 3 unger, og deretter påtok seg samværsansvar, at han er ansvarlig for dem. Å skaffe ny partner betyr ikke fripass til å prakke på henne hele 5 barn alene, som nybakt mor til nyfødt.

Far får ha samvær når han tar seg tid til det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger bare litt avlastning i feriene. Som sagt hverdag går fint. Da får babyen sove nok og det er mye roligere. Jeg tar meg av lekser og han lager middag.

Feriedager tar livet av meg.

Ts

Anonymous poster hash: cd54e...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær streng! Og du og mannen må selvfølgelig jobbe sammen om å stramme inn. Du skriver ikke hvor gamle de eldre barna er, men det må gå an å sette krav til dem om at de ikke skal holde babyen våken osv. Få dem til å leke utendørs, spille spill, lese bøker... Og få dem til å hjelpe deg!! De skal da bidra de også:) De kan rydde opp leker, gå med søppel, feie kjøkkengulvet, dekke på eller sette inn i oppvaskmaskina, tørke av bordet før og etter måltider, henge opp jakker og sette sko pent i gangen, osv... De eldste barna kan hjelpe de yngste med på- og avkledning, å gre håret og rydde leker.

Hvis dere har en ungdom eller slektning ii nærheten som dere kan spørre om hjelp, kan man jo få litt avlastning. Men jeg tenker at i utgangspunktet skal ikke barna slite deg ut. Skjønner at det blir slitsomt, men det skal ikke trenge å tyne deg helt!! Så sett krav! Anonymous poster hash: b8893...c45

Barna er i alder fra 7 til 11. Han har aldri vært flink til å sette grenser og lære de å bidra hjemme. Jeg jobber med det og ting begynner å bli bedre. Han sier at vi må finne på noe gøy og underholde de. Jeg er alt for sliten for det. Skal snakke med han i kveld. Takk for mange gode tips

Ts

Anonymous poster hash: cd54e...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og få dem til å hjelpe deg!! De skal da bidra de også:) De kan rydde opp leker, gå med søppel, feie kjøkkengulvet, dekke på eller sette inn i oppvaskmaskina, tørke av bordet før og etter måltider, henge opp jakker og sette sko pent i gangen, osv... De eldste barna kan hjelpe de yngste med på- og avkledning, å gre håret og rydde leker.

Anonymous poster hash: b8893...c45

Vi var 4 da jeg var barn, det var ikke slik vi fordrev dagene. Lurer på hva slags virkemidler som hadde måttet blitt tatt i bruk da. Just saying...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Eksen min hadde også 3 barn fra før, plussa tvi hadde ett barn sammen. Når sommerferien kom, lempet han ungene med meg og vårt 8 mnd gamle barn.. Nå var disse 3 barna ganske store, så de ble vel mye overlatt til seg selv og fikk gjøre litt som de ville. Gikk ikke ann å snakke med far om det, det er en grunn til at det ble slutt..



Anonymous poster hash: 27ddc...060
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ikke.

Det er en del av dealen når far skaffet seg 3 unger, og deretter påtok seg samværsansvar, at han er ansvarlig for dem. Å skaffe ny partner betyr ikke fripass til å prakke på henne hele 5 barn alene, som nybakt mor til nyfødt.

Far får ha samvær når han tar seg tid til det.

Jeg er jammen glad min mann ikke tenker sånn. VI har to barn, det er like selvfølgelig for oss begge å være hjemme med stebarn som med biologiske barn. Det hadde vært helt idiotisk om han bare skulle hatt samvær når han kunne være hjemme med barnet sitt hele tiden, skulle han gått glipp av juleferie sammen med barnet sitt fordi jeg ikke gadd å passe henne? De er jo sammen etter jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av dealen når man velger partner med barn fra før. Her hadde de fire unger til sammen og valgte å få en 5. De burde kanskje tenkt på totalen før de valgte å få en til.

Syns jeg har lest utallige tråder her før, om at det IKKE er stemor barna skal ha samvær med, men far. Rart hvordan dette endrer seg i ulike situasjoner.

Anonymous poster hash: 70b5e...4ab

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns jeg har lest utallige tråder her før, om at det IKKE er stemor barna skal ha samvær med, men far. Rart hvordan dette endrer seg i ulike situasjoner.

Anonymous poster hash: 70b5e...4ab

Jeg har aldri påstått noe annet enn at det er hele "den nye" familien barne skal ha samvær med. Om faren er borte hele døgnet, velger vi å ha samvær en annen gang (på samme måte som mitt barn helst er hos sin far om jeg er borte lenge), men om han er noen timer på jobb, har de masse tid sammen etter jobb. Litt større frihet er en av fordelene ved å ha ny partner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske vanlig å ha det sånn, stebarn eller ikke stebarn. Det er deilig med ferie, men det blir intenst og slitsomt også når alle skal være oppå hverandre.

Tror alle mine venninner med barn er enige om at det er litt deilig når hverdagen begynner igjen. Det er nok helt vanlig ;)

Anonymous poster hash: 409fd...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Du ville ikke hatt noe valg om alle var "dine" ... da du valgte mannen valgte du barna også, enten du liker det eller ei. Men selvsagt, om du er så sliten at du faktisk ikke greier det (type som at du er syk), så kan dere kanskje få hjelp til barnepass, familie eller betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er jammen glad min mann ikke tenker sånn. VI har to barn, det er like selvfølgelig for oss begge å være hjemme med stebarn som med biologiske barn. Det hadde vært helt idiotisk om han bare skulle hatt samvær når han kunne være hjemme med barnet sitt hele tiden, skulle han gått glipp av juleferie sammen med barnet sitt fordi jeg ikke gadd å passe henne? De er jo sammen etter jobb.

Ts har eneansvar for 5, hvorav 1 er en 3 mnd gammel baby som ikke får sove pga 4 søsken som ts ikke vinner med. At du gidder å ha en ekstra kan ikke helt sammenlignes med det kaoset ts må hanskes med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har eneansvar for 5, hvorav 1 er en 3 mnd gammel baby som ikke får sove pga 4 søsken som ts ikke vinner med. At du gidder å ha en ekstra kan ikke helt sammenlignes med det kaoset ts må hanskes med.

Men det har hun valgt helt selv. Akkurat som man har valgt det helt selv om man får 5 biologiske barn, har TS valgt å få til sammen 5 barn hvorav noen stebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville ikke hatt noe valg om alle var "dine" ... da du valgte mannen valgte du barna også, enten du liker det eller ei. Men selvsagt, om du er så sliten at du faktisk ikke greier det (type som at du er syk), så kan dere kanskje få hjelp til barnepass, familie eller betalt?

Rart hvordan stebarn er noe biologisk far kan velge bort til fordel for f.eks å jobbe under samværstid, mens en stemor er på blankokontrakt på å stå på pinne for dem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har hun valgt helt selv. Akkurat som man har valgt det helt selv om man får 5 biologiske barn, har TS valgt å få til sammen 5 barn hvorav noen stebarn.

Hun har valgt å være sammen med en far, det betyr ikke at hun har valgt at han kan lesse alt arbeidet med hans barn over på henne når det passer han.

Mannen min har barn, det betyr ikke at han disponerer min tid. Jeg er fortsatt et voksent individ, og hans forpliktelser er hans egne. Klart det er naturlig å hjelpe hverandre med barneomsorg som på andre områder, men her er belastningen på ts urimelig i den livssituasjonen hun er i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...