beige Skrevet 30. desember 2014 #21 Skrevet 30. desember 2014 Nei vettu hva!?!?! Jeg har barnet mitt med OVERALT, uansett om jeg vil eller ei! Jeg har ikke valg som alenemor. Så om jeg velger å dra i butikken FØR jeg henter barnet, skal jeg da bli dømt av deg??? Ja, jeg er ferdig med festing og alt det der. Det er alikevel deilig å være kun meg til tider, ikke mange minuttnene det er snakk om, men 15 min helt alene på butikken mellom en hektisk dag på jobb og en hektisk ettermiddag det tar jeg meg av og til tid til. Du kan ikke, uansett hvor mye du vil gi ett barn ALL din oppmerksomhet. Du må også tenke på deg selv, hvis ikke så kommer du til å bli gal. Barnet har hatt fri HELE jula og skal ikke tilbake før den 6 januar. Den 5 januar er det planleggingsdag, så da blir barnet med meg på jobb. Lykke til med deg og barnet ditt. Og ikke kom hit og klag når du ikke får 5 min alenertidAnonymous poster hash: 61a34...d95 At du handler etter jobb før du henter barnet blir jo litt annerledes. Jeg mener de som sender barnet i barnehagen (fra feks 8-16) når de selv har fri.Les hva jeg skriver. Tenk å beskrive foreldrerollen slik som du gjør, at du blir gal hvis du ikke får alenetid? 7
Gjest Sirah Skrevet 30. desember 2014 #22 Skrevet 30. desember 2014 Nei vettu hva!?!?! Jeg har barnet mitt med OVERALT, uansett om jeg vil eller ei! Jeg har ikke valg som alenemor. Så om jeg velger å dra i butikken FØR jeg henter barnet, skal jeg da bli dømt av deg??? Ja, jeg er ferdig med festing og alt det der. Det er alikevel deilig å være kun meg til tider, ikke mange minuttnene det er snakk om, men 15 min helt alene på butikken mellom en hektisk dag på jobb og en hektisk ettermiddag det tar jeg meg av og til tid til. Du kan ikke, uansett hvor mye du vil gi ett barn ALL din oppmerksomhet. Du må også tenke på deg selv, hvis ikke så kommer du til å bli gal. Barnet har hatt fri HELE jula og skal ikke tilbake før den 6 januar. Den 5 januar er det planleggingsdag, så da blir barnet med meg på jobb. Lykke til med deg og barnet ditt. Og ikke kom hit og klag når du ikke får 5 min alenertidAnonymous poster hash: 61a34...d95 Dersom du leser hovedinnlegget på nytt vil du se at det ikke var deg det var myntet på.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #23 Skrevet 30. desember 2014 At du handler etter jobb før du henter barnet blir jo litt annerledes. Jeg mener de som sender barnet i barnehagen (fra feks 8-16) når de selv har fri.Les hva jeg skriver. Tenk å beskrive foreldrerollen slik som du gjør, at du blir gal hvis du ikke får alenetid? Jeg blir gal hvis jeg må være med en person døgnet rundt i uker og måneder ja. Det være seg barnet mitt, tvillingsøster, mor, far, u name it. Jeg sender henne i barnehagen om jeg selv har fri ja. Den 22 des hadde jeg fri, men hun var i bhg. Får gjort utrolig mye mere uten barn tilstedet. Bare vent, du vil fort merke at en liten ting kan ta lang tid hvis du må ha med deg 'anheng'. Jeg var vært sykemeldt i noen uker, da går barnet også i bhg.Anonymous poster hash: 61a34...d95 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #24 Skrevet 30. desember 2014 Nei vettu hva!?!?! Jeg har barnet mitt med OVERALT, uansett om jeg vil eller ei! Jeg har ikke valg som alenemor. Så om jeg velger å dra i butikken FØR jeg henter barnet, skal jeg da bli dømt av deg??? Ja, jeg er ferdig med festing og alt det der. Det er alikevel deilig å være kun meg til tider, ikke mange minuttnene det er snakk om, men 15 min helt alene på butikken mellom en hektisk dag på jobb og en hektisk ettermiddag det tar jeg meg av og til tid til. Du kan ikke, uansett hvor mye du vil gi ett barn ALL din oppmerksomhet. Du må også tenke på deg selv, hvis ikke så kommer du til å bli gal. Barnet har hatt fri HELE jula og skal ikke tilbake før den 6 januar. Den 5 januar er det planleggingsdag, så da blir barnet med meg på jobb. Lykke til med deg og barnet ditt. Og ikke kom hit og klag når du ikke får 5 min alenertid Anonymous poster hash: 61a34...d95 Alenetida kommer etterhvert, etter min erfaring som alenemamma. Det Ts reagerer på er jo det at folk melder på barna sine hver gang det er ferie, for så å sitte hjemme selv og slappe av fra barn og jobb ect. Dra barnet inn i dette regnestykket, som derfor aldri egentlig får mer ferie enn hvis barnet går i kommunal barnehage og har 3 ukers tvunget ferie i året på sommerstid. Det er ikke klaging på om du, slik som veldig mange av oss andre gjør, handler før vi henter barna våre. Det er ikke slik at hun klager hvis du innimellom velger å ha barna i sfo/bgh fordi du har mye annet å gjøre. Det er den konsekvente fraskyvelsen av barnet som ts kjenner litt på der hun går hormonell og med barn. Du trenger ikke føle deg truffet fordi du har levert barnet ditt i sfo mens du var sykemeldt, du ble sykemeldt av en grunn og ikke for at du skulle gå hjemme med barnet ditt. Pust et par ganger og les det trådstarter har skrevet, jeg er sikker på at du ikke føler deg like truffet. Anonymous poster hash: 9bb4f...a8a 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #25 Skrevet 30. desember 2014 Hva slags ditten og datten er det du mener tar mer tid nå enn før? Og jeg mener generelt når foreldre har fri, 90% sender barna i barnehagen uansett. De unner ikke barna en fridag fra all ekstra lyden og kampen om oppmerksomheten blant 15 andre barn. Anonymous poster hash: bc44e...bc3 Var ikke det jeg skrev, jeg skrev at vi har mer å gjøre (eks barn skal på aktiviteter) så da må man sette av tid til ting man skal gjøre. Selvfølgelig ikke alt. Iallefall har jeg det sånn og flere jeg kjenner.Anonymous poster hash: 2636a...0e4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #26 Skrevet 30. desember 2014 Jeg synes det er synd at barnehageansatte har slike holdninger. Ja, mange barn kunne hatt godt av mer tid sammen med foreldrene sine. Men selv om du tror du kjenner foreldrene godt kan foreldrene ha mange grunner til å sende barnet i barnehagen på en fridag. Tenk om ekteskapet går veldig dårlig, en syk bestemor trenger besøk, kanskje foreldrene selv er syke osv. Og hva så om foreldrene har mange gjøremål, og velger å gjøre disse alene. Det kan være krevende å ha med barn på butikken, når man vasker etc. og det er ikke sikkert barnet selv synes det er noe stas. Poenget er at du kanskje (mest sannsynlig) ikke kjenner hele livssituasjonen til familien, og bør dermed heller stole på at foreldrene kan ta de beste valgene for sine barn. Anonymous poster hash: 0e890...71a 10
Japp Skrevet 30. desember 2014 #27 Skrevet 30. desember 2014 Ja, det er helt sikkert deilig. For i dag er dere så heldige å har barnehage åpen nesten 24/7 til å passe(og oppdra) deres barn mens dere får "alenetid". Folk skjønner ikke at når man får barn må man sette seg selv tid side. Dere burde heller si at det er deilig med hjemmedag med barna deres? Ta dere tid til å ta barna med på gjøremålene. Jeg venter barn selv, og noen av grunnene er at jeg er ferdig med "alenetiden", og fordi jeg ønsker å gi barnet mitt min oppmerksomhet så mye jeg kan!Anonymous poster hash: bc44e...bc3 Bare en liten ting til deg: Det er mye man sier før man får barn som man må bite i seg etter barnet kommer. Man har ikke noe som helst forutsetning for å forstå hvordan ting blir med barn i hus. Jeg har måttet bite i det sure eple opp til flere ganger. Jeg har også sendt barnet i barnehagen ved noen anledninger selv om jeg har hatt fri. Når lista for å handle julegaver er vondt som et langt år, så vil ikke jenta mi sette pris på å få være med på handling hvertfall. Frustrasjonen hennes ville vært stor! 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #28 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er forundret... Foreldre kommer med barna i barnehagen i jula selv om de ha fri selv, og grunnene er latterlige. "Så vi får vasket litt hus" "Så får jeg gått på café i ro og fred" "Så får jeg handlet inn til helga" Er barna deres virkelig så til bry og i veien at dere utnytter enhver sjangse til å få andre til å passe de? Ønsker dere ikke å inkludere barna deres i daglige gjøremål for å gi de nye erfaringer og læring? Klarer dere ikke å vaske hus eller å handle med barna deres til stede? Hilsen frustrert barnehageansatt!Anonymous poster hash: 5480c...a12 Barnehageansatt uten barn selv da, regner jeg med? Du passer barn 8-15 og drar så hjem til deg selv. Ro og fred. Da aner du ikke hva det vil si å ha barn. Du kan forsøke å handle med en trassig 2-åring som ikke bare tar alt han finner i hyllene, men som legger seg ned og sparker, slår og skriker når du irettesetter. Hver gang. Eller å vaske huset med en ettåring som vil finne på rampestreker, helle ut vaskebøtta, rive ned glass, alt han finner fordi han blir sjalu og ikke får nok oppmerksomhet der og da. Du er skikkelig kunnskapsløs, håper ikke du jobber i bhg her..Anonymous poster hash: 0cd72...f0d 4
attegløyma Skrevet 30. desember 2014 #29 Skrevet 30. desember 2014 Eg sendte avkommet i barnehagen frå 8-16 både 22. og 23.12 for å rydde og vaske hus. Ungane mine er knappe 1 og 3 år, og å ha dei heime for vasking og rydding ville gitt meg minst dobbelt så mykje arbeid. Eg rydda og vaska frå dei for til dei kom og etter dei hadde lagt seg begge kveldane. Eldstemann var i barnehagen i går og (vi var begge på jobb), i dag har mannen tatt fri og har ungane. Men å ta dei til byen for å handle er eit sant mareritt: Minstemann heng i bæreselen og er fornøgd til han må ha ny bleie eller mat, eldstemann er veldig aktiv og nysgjerrig og elskar heisar og rulletrapper. Mao går mesteparten av tida til å stå i rulletrappa... Det går veldig mykje meir tid enn om eg reiser aleine. Men eldstemann elskar barnehagen og saknar kompisane når han ikkje er der. Og så er vi ilag når vi er ilag, dei er med på arbeidet på garden begge to, og dei er med og lagar mat til dømes. Dei heng mykje med bestemødrene på kjøkkenet eller med bestefaren i traktor. Vi er ikkje foreldre som ligg på golvet og leikar, vi tek dei med på arbeidet som aldri tek slutt. Men innimellom, som med rydding og vasking, er det mykje meir effektivt at dei er vekke slik at vi får ting unna og kan hente dei heim til matlaging og pynting av huset til dømes. 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #30 Skrevet 30. desember 2014 jeg har ikke barn, bare ytret min mening. Trenger ikke bli sint. Det merker man, hahah. Ja, det er helt sikkert deilig. For i dag er dere så heldige å har barnehage åpen nesten 24/7 til å passe(og oppdra) deres barn mens dere får "alenetid". Folk skjønner ikke at når man får barn må man sette seg selv tid side. Dere burde heller si at det er deilig med hjemmedag med barna deres? Ta dere tid til å ta barna med på gjøremålene. Jeg venter barn selv, og noen av grunnene er at jeg er ferdig med "alenetiden", og fordi jeg ønsker å gi barnet mitt min oppmerksomhet så mye jeg kan!Anonymous poster hash: bc44e...bc3 En vordende mor.. Som vet så lite, men som tror så mye. Stakkars, du kommer virkelig til å få sjokk når ungen er født bare vent og se, du, så må du bite i deg alt du skrev. HihiAnonymous poster hash: 0cd72...f0d 7
Miss moneypenny Skrevet 30. desember 2014 #31 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er forundret... Foreldre kommer med barna i barnehagen i jula selv om de ha fri selv, og grunnene er latterlige. "Så vi får vasket litt hus" "Så får jeg gått på café i ro og fred" "Så får jeg handlet inn til helga" Er barna deres virkelig så til bry og i veien at dere utnytter enhver sjangse til å få andre til å passe de? Ønsker dere ikke å inkludere barna deres i daglige gjøremål for å gi de nye erfaringer og læring? Klarer dere ikke å vaske hus eller å handle med barna deres til stede? Hilsen frustrert barnehageansatt!Anonymous poster hash: 5480c...a12 Ser absolutt poenget ditt, og mine barn har vært hjemme i halvannen uke. De har vært med på baking og husvask, og det har vært veldig koselig. Men. De er ganske lei av å være oppå hverandre hele dagen hver dag, og de savner vennene sine i barnehagen. Så de kunne nok med fordel vært i barnehagen denne uka ihvertfall. Unger merker jo også hvis mamma og pappa er litt stressa, og det ER litt å forberede til jul. Så kanskje noen unger faktisk har det litt bedre i barnehagen de aller mest hektiske dagene før jul? Ikke vet jeg, ikke jeg som er pedagogen her. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #32 Skrevet 30. desember 2014 Ser absolutt poenget ditt, og mine barn har vært hjemme i halvannen uke. De har vært med på baking og husvask, og det har vært veldig koselig. Men. De er ganske lei av å være oppå hverandre hele dagen hver dag, og de savner vennene sine i barnehagen. Så de kunne nok med fordel vært i barnehagen denne uka ihvertfall. Unger merker jo også hvis mamma og pappa er litt stressa, og det ER litt å forberede til jul. Så kanskje noen unger faktisk har det litt bedre i barnehagen de aller mest hektiske dagene før jul? Ikke vet jeg, ikke jeg som er pedagogen her. Tipper du vet det mye bedre enn trådstarteren i det minste. Jeg merker også at ungen kjeeeder seg hjemme.. Har vært hjemme siden 22/12. Anonymous poster hash: 0cd72...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #33 Skrevet 30. desember 2014 Er det så forferdelig å ha barn? Bare denne mammamafian i tråden får meg til å revurdere barneønske. "Er du så tett i hodet at du våger å påstå at jeg er fæl som sender barna i barnehagen for å få litt fred og ro, fordi de kjeder seg, du har tydeligvis ikke barn selv" "Er du virkelig så fjern at du tror det er lett å være hjemme med sine egne barn og oppdra de til å underholde seg selv mens jeg vasker??? Du har ikke peil på hvor ille det kan være, så ikke kom her du som bare jobber i barnehage og ikke har egne barn". Lurer på hva de gjorde før i tiden, da barnehage ikke var like aktuelt. Har ingen familie i nærheten lenger? Har alle distansert seg fra nettverk? Kan ikke barn kjede seg lenger, uten at det er verdens undergang? Kan man ikke ta tak i problematferd til barn i butikken fremfor å unngå det? Er foreldre mer slitne nå en tidligere? Er barn blitt en byrde? Anonymous poster hash: 00e28...184 11
Missy1 Skrevet 30. desember 2014 #34 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er en av de som har barnet mitt i barnehagen i romjula (2dager, igår og idag). Det er ikke fordi jeg har kjempe lyst til å ha fri fra barnet mitt, det er fordi jeg er nødt til å ha litt tid hjemme uten han. Et av mine høyeste ønsker er å kunne la barnet være hjemme fra barnehagen i alt av ferier og høytider, å kunne kose oss sammen og nyte "late dager" med koselige aktiviteter osv. Men det kan jeg ikke for barnet mitt er og vil kanskje aldri være istand til det. Barnet mitt har autismespekterforstyrrelse og er totalt avhengig av faste rutiner. Ferier og høytider bryter disse rutinene enten vi vil det eller ikke, snur opp ned på alt vi har jobbet hardt for og resulterer i enormt mye utagering. For å være helt ærlig så blir jeg drit sliten. Jeg blir sliten fysisk fordi det går i 100 fra tidlig morgen til kveld, fordi det er mye fysisk utagering i form av vold mot oss og selvskading, fordi jeg ikke får til å holde hjemmet i grei nok stand mens han er hjemme. Jeg blir psykisk sliten fordi jeg blir bekymret når det er perioder med økt uønsket adferd, fordi jeg føler jeg piner barnet mitt ved å bryte de rutinene han er avhengig av, fordi jeg føler meg mislykket som mamma når jeg blir så sliten. Vi kan ikke besøke venner og familie, ha besøk, finne på hyggelige aktiviteter ute/inne osv. Det vil bare resultere i mer frustrasjon og utagering hos gutten fordi det sliter han fullstendig ut. Jeg kan ikke ha med meg barnet i matbutikken eller på andre ærend, så i slike høytider får vi ikke gjort noe annet enn å følge barnet og gjøre det beste ut av situasjonen. Avlastning som også normalt er en rutine og som hjelper oss med å holde hodet over vannet faller også bort så vi er i underskudd fra før. De dagene han er i bhg nå går det i full fart her for å få unna ting vi ikke kan gjøre mens han er hjemme. Jeg har ikke dårlig samvittighet for at barnet mitt er 2dager i barnehagen i romjula. Jeg hadde fått dårligere samvittighet om jeg holdt han hjemme fordi "det er så koselig for han" når det ikke er det. En ting jeg har blitt veldig fokusert på er at vi ikke har noe med å dømme andres valg i livet. Vi vet ikke noe om deres situasjon, hvorfor de gjør som de gjør og hva som er best for den enkelte. du som ansatt i barnehage burde ihvertfall ikke sitte på din høye hest og mene at andre er dårlige foreldre fordi de sender barna sine i barnehagen i romjula. og du må huske at selvom man velger å få barn så velger man ikke "hva slags" barn man får og hvilke situasjoner som kan oppstå i fremtiden. 3
beige Skrevet 30. desember 2014 #35 Skrevet 30. desember 2014 Er det så forferdelig å ha barn? Bare denne mammamafian i tråden får meg til å revurdere barneønske. "Er du så tett i hodet at du våger å påstå at jeg er fæl som sender barna i barnehagen for å få litt fred og ro, fordi de kjeder seg, du har tydeligvis ikke barn selv" "Er du virkelig så fjern at du tror det er lett å være hjemme med sine egne barn og oppdra de til å underholde seg selv mens jeg vasker??? Du har ikke peil på hvor ille det kan være, så ikke kom her du som bare jobber i barnehage og ikke har egne barn". Lurer på hva de gjorde før i tiden, da barnehage ikke var like aktuelt. Har ingen familie i nærheten lenger? Har alle distansert seg fra nettverk? Kan ikke barn kjede seg lenger, uten at det er verdens undergang? Kan man ikke ta tak i problematferd til barn i butikken fremfor å unngå det? Er foreldre mer slitne nå en tidligere? Er barn blitt en byrde? Anonymous poster hash: 00e28...184 yes, dette er hva jeg skal fram til. Jeg(ts) venter barn og mange gratulerer meg og sier følgende: "det kommer til å bli slitsomt, utfordrende, utmattende, frustrerende, men også fantastisk!!" Det er bestandig et veldig til trykk på hvor SLITSOMT det er med barn(!!!) og heelt til slutt kommer det ETT positivt ord om å ha barn. Jeg skjønner det ikke... Det er trist. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #36 Skrevet 30. desember 2014 Er det så forferdelig å ha barn? Bare denne mammamafian i tråden får meg til å revurdere barneønske. "Er du så tett i hodet at du våger å påstå at jeg er fæl som sender barna i barnehagen for å få litt fred og ro, fordi de kjeder seg, du har tydeligvis ikke barn selv" "Er du virkelig så fjern at du tror det er lett å være hjemme med sine egne barn og oppdra de til å underholde seg selv mens jeg vasker??? Du har ikke peil på hvor ille det kan være, så ikke kom her du som bare jobber i barnehage og ikke har egne barn". Lurer på hva de gjorde før i tiden, da barnehage ikke var like aktuelt. Har ingen familie i nærheten lenger? Har alle distansert seg fra nettverk? Kan ikke barn kjede seg lenger, uten at det er verdens undergang? Kan man ikke ta tak i problematferd til barn i butikken fremfor å unngå det? Er foreldre mer slitne nå en tidligere? Er barn blitt en byrde? Anonymous poster hash: 00e28...184 Ja - det er "så forferdelig". Like greit at du skjønner det først som sist, så du eventuelt vet hva du går til. Det er på ingen måte en dans på roser, heller en dans på torner. Vet du, i gamledager kom ofte moren til den nybakte moren på besøk i noen uker/mnd og hjalp til. Bodde hos sin datter. Besteforeldre stilte opp mye mer i "gamledager", i disse dager er besteforeldrene egoistiske og ønsker (generelt sett, men med unntak) å passe barnebarna sine så lite som overhodet mulig. Fordi "de er ferdige med barn". Før fikk de ti unger for å få hjelp på gården etc, og hele familien hjalp til med barna. Idag må foreldrene gjøre alt selv, i tillegg til press fra omverdenen og jobben. Man gjør aldri noe riktig. Anonymous poster hash: 0cd72...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #37 Skrevet 30. desember 2014 yes, dette er hva jeg skal fram til. Jeg(ts) venter barn og mange gratulerer meg og sier følgende: "det kommer til å bli slitsomt, utfordrende, utmattende, frustrerende, men også fantastisk!!" Det er bestandig et veldig til trykk på hvor SLITSOMT det er med barn(!!!) og heelt til slutt kommer det ETT positivt ord om å ha barn. Jeg skjønner det ikke... Det er trist. Det er fordi det er sånn det er å ha barn. Vær heller glad for at de er ærlige.Anonymous poster hash: 0cd72...f0d 5
Lou Salome Skrevet 30. desember 2014 #38 Skrevet 30. desember 2014 Hva slags ditten og datten er det du mener tar mer tid nå enn før? Og jeg mener generelt når foreldre har fri, 90% sender barna i barnehagen uansett. De unner ikke barna en fridag fra all ekstra lyden og kampen om oppmerksomheten blant 15 andre barn.Anonymous poster hash: bc44e...bc3 90%? Det er ikke sant, og det vet du. Det er fire/fem barn på vår AKS/SFO i dag, av 291. Barnehagen vår holder stengt, men på lillejulaften var de også fem stykker der som koste seg. Jeg selv var på jobb, men spurte ikke de andre foreldrene om de skulle handle, vaske, var syke ellermåtte jobbe, gjør du det? Ikke akkurat din sak, er det? Grunnen er jo at man ser barna trives, at juleferien i år er på to uker, at man MÅ jobbe, og at man faktisk regner med at barna har det mye bedre de timene i barnehagen enn på byttejulegavetur på kjøpesenteret og vaskemas med slitne foreldre. Slitne, fordi man har kost seg sammen i en og en halv uke HJEMME med barna, og man skal ordne til fortsatt kos med middager, nyttårfest, aketurer og familieselskap. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #39 Skrevet 30. desember 2014 Det er fordi det er sånn det er å ha barn. Vær heller glad for at de er ærlige.Anonymous poster hash: 0cd72...f0d Er mere skremt over at det ikke er mulig å finne positive egenskaper over barn, positive opplevelser ved å ha barn, at det faktisk er givende. Jeg har et familiemedlem som har vært alenemor og jeg hørte aldri hun si at det var forferdelig. Nei jeg blir mer skremt av hvor brutalt alt skal være for å rettferdiggjøre bruk av barnehage, fremfor ulike perspektiv på hvorfor det faktisk er slik. Anonymous poster hash: 00e28...184 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #40 Skrevet 30. desember 2014 Hvorfor ikke kjøpe julegaver utenom juletider? Hvorfor ikke prioritere å være mer forberedt på stresset? Trodde mye handlet om planlegging og å være forberedt. Anonymous poster hash: 00e28...184 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå