Gå til innhold

Å kalle barnet sitt Loke

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kalte-soennen-loke-fikk-lite-hyggelig-brev-paa-julaften/a/23363240/

Jeg synes det virker rimelig spesielt å kalle sønnen sin for Loke. Jeg får i alle fall negative assosiasjoner til det navnet. Jeg forbinder det med ondskap rett og slett, og brevsenderen har et poeng når h*n sammenlikner navnet med Judas. Jeg ville heller ikke kalt ungen min for navn som Vidkun eller Adolf.

Hva er deres tanker om navnet?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt akkurat det samme...

Anonymous poster hash: 4c324...ad2
  • Liker 3
Gjest Strandet
Skrevet (endret)

Som snytt ut av norrøn mytologi. (En heller meningsløs analogi vel å merke , men pyttsann.)

Endret av Strandet
Skrevet

Er jo fra norrøn mytologi, og er nå sånn sett mer norsk enn kristin f.eks. Men om jeg ville kallet mitt eget barn det er en annen sak:P Men synes det er tøft, jeg forbinner Loke mer med rampestreker enn ondskap.

Anonymous poster hash: e51d1...082
  • Liker 16
Skrevet

De som velger å dømme/mobbe et barn ut fra navn er de som har problemer.

Anonymous poster hash: 0163d...5da

• Liker 13
Skrevet

Er det bare jeg som synes Lucifer er det peneste navnet som finnes?

Anonymous poster hash: b1107...5a2
  • Liker 8
Skrevet

Den som har sendt brevet er de som er den barnslige her og må da ha svært store problemer når h*n er nødt til å "ødelegge" foreldrenes selvtillitt på denne måten. Hva folk kaller barna sine for, har ingen noe som helst med. Om jeg hadde kalt mitt barn for Loke, så hadde det faktisk vært mitt valg og vært nøye gjennomtenkt. Hvis andre får negative tanker i forbindelse med dette navnet, så sier det egentlig mye om dem som personer.

Det finnes mange navn som barn har pr i dag som gjør at de kan bli mobbet pga det, men jeg tviler sterkt på at de har fått et brev i postkassen! Mye merkelig folk skal blande seg inn i. Er pinadø ikke rart at det er krig i verden når utenforstående er nødt til å blande seg inn i foreldrenes valg av navn...

• Liker 2
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kalte-soennen-loke-fikk-lite-hyggelig-brev-paa-julaften/a/23363240/

Jeg synes det virker rimelig spesielt å kalle sønnen sin for Loke. Jeg får i alle fall negative assosiasjoner til det navnet. Jeg forbinder det med ondskap rett og slett, og brevsenderen har et poeng når h*n sammenlikner navnet med Judas. Jeg ville heller ikke kalt ungen min for navn som Vidkun eller Adolf.

Hva er deres tanker om navnet?

naboen her heter Adolf, han er 61.

Anonymous poster hash: 37f89...135

• Liker 1
Skrevet

naboen her heter Adolf, han er 61.

Kjenner også en som heter Adolf, i 90 årene, en av de snilleste mennene jeg har møtt!

Anonymous poster hash: bd3de...06c

• Liker 2
Skrevet

Kjenner også en som heter Adolf, i 90 årene, en av de snilleste mennene jeg har møtt!

Han her er bare 61 da, vet ikke om dette var et vanlig navn på den tiden?

• Liker 1
Gjest Strandet
Skrevet (endret)

Adolf Hilter? Har hørt om ham. Tysker som flytta til England.

* Sist sett i en Monty Python sketch

Endret av Strandet
  • Liker 2
Skrevet

Det er rimelig lite gjennomtenkt, blir som å kalle barnet sitt for Lucifer. Lik det eller ei, men noen uskrevne regler må vi alle forholde oss til.

• Liker 5
Gjest brutal_mann
Skrevet

Loke er et sjefsnavn! Heller det enn Judas :nigo:

Liker at en hoster opp gode gamle norrøne navn. Fri oss fra alle PH-deltaker navnene!

• Liker 7
Skrevet

Det er rimelig lite gjennomtenkt, blir som å kalle barnet sitt for Lucifer. Lik det eller ei, men noen uskrevne regler må vi alle forholde oss til.

Du mener vel overtroiske kristnes uskrevne regler?

Anonymous poster hash: b1107...5a2

• Liker 2
Skrevet

Det har nok mye å gjøre med Thor-filmene - at Loke plutselig har blitt en gjenkennelig skikkelse i moderne kultur, og at selv norske/skandinaviske folk som resultat ikke nødvendigvis assosierer navnets med dets originale opprinnelse, men heller på Tom Hiddleston/karakteren hans, som tydeligvis er ganske populær. Det er ganske sykt hvor mange venner jeg har i England som har begynt å kalle allslags for 'Loki', fra bilen sin til kjæledyr.

Selv hadde jeg aldri i livet funnet på å kalle ungen min Loke, men jeg synes heller ikke at folk skal lage et svært sjau av det når foreldrene allerede har gitt ungen sin navnet.

Skrevet

Han her er bare 61 da, vet ikke om dette var et vanlig navn på den tiden?

Tror ikke det, det var nok tabu på den tiden, rundt 10 år etter krigen? Kanskje det er et familie navn?

Skrevet

Jeg syns de Loke er ett fint navn! Mye bedre enn Tommy eller Kristian.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...