Kittykat Skrevet 26. desember 2014 #21 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Det er rimelig lite gjennomtenkt, blir som å kalle barnet sitt for Lucifer. Lik det eller ei, men noen uskrevne regler må vi alle forholde oss til. Man kan ikke blande sammen norrøn mytologi og virkelighet. Det er stor forskjell på de to. Loke er navnet på en fantasiskapning/figur mens hitler og vidkun er navnet på virkelige personer som gjorde mange grusomme ting. Man kan ikke sammenligne disse navnene mot hverandre. Dessuten er Loke et veldig fint navn og jeg synes det er merkelig at man skal bli sett ned på for å kalle barnet sitt dette. Det er dessuten 286 menn som har Loke som første fornavn og 199 menn som har Loke som eneste fornavn her i Norge. Endret 26. desember 2014 av Kittykat 4
Gjest Bruce Wayne Skrevet 26. desember 2014 #22 Skrevet 26. desember 2014 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kalte-soennen-loke-fikk-lite-hyggelig-brev-paa-julaften/a/23363240/ Jeg synes det virker rimelig spesielt å kalle sønnen sin for Loke. Jeg får i alle fall negative assosiasjoner til det navnet. Jeg forbinder det med ondskap rett og slett, og brevsenderen har et poeng når h*n sammenlikner navnet med Judas. Jeg ville heller ikke kalt ungen min for navn som Vidkun eller Adolf. Hva er deres tanker om navnet? Du som skrev brevet eller? For øvrig interessant at feigingen (brevsenderen) bruker fornavnene på foreldrene og poengterer at han ikke bor i Innfjorden. Endret 26. desember 2014 av Bruce Wayne 4
Persephone Skrevet 26. desember 2014 #23 Skrevet 26. desember 2014 Det er da virkelig litt overdrevent å sammenligne Loke med Vidkun Quistling. I mytologien opptrer Loke både som motstander til de andre gudene, men også som en luringgud. Han er høyt respektert siden han har blandet blod med selveste Odin. Er det virkelig en gud det er så ille å bli oppkalt etter? Loke er faktisk et navn jeg selv vurderer å bruke om jeg får en sønn. 5
Gjest Phoenix Skrevet 26. desember 2014 #24 Skrevet 26. desember 2014 Jeg tenker folk bryr seg for mye med hva andre gjør. 4
Nelsonmandela Skrevet 26. desember 2014 #25 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Man kan ikke blande sammen norrøn mytologi og virkelighet. Det er stor forskjell på de to. Loke er navnet på en fantasiskapning/figur mens hitler og vidkun er navnet på virkelige personer som gjorde mange grusomme ting. Man kan ikke sammenligne disse navnene mot hverandre. Dessuten er Loke et veldig fint navn og jeg synes det er merkelig at man skal bli sett ned på for å kalle barnet sitt dette. Det er dessuten 286 menn som har Loke som første fornavn og 199 menn som har Loke som eneste fornavn her i Norge. Jeg har da ikke nevnt Quisling eller Hitler? Er enig i at det ikke er riktig å sammenlikne ekte personer med fantasifigurer, men så er jo Lucifer også en fantasifigur for de aller fleste i dag. Endret 26. desember 2014 av heyhoe16 1
Gjest Phoenix Skrevet 26. desember 2014 #26 Skrevet 26. desember 2014 Det er rimelig lite gjennomtenkt, blir som å kalle barnet sitt for Lucifer. Lik det eller ei, men noen uskrevne regler må vi alle forholde oss til. Vi må ikke det, vi må ikke forholde oss til noen uskrevne regler. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #27 Skrevet 26. desember 2014 Skjønner at noen reagerer, på samme måte som jeg mener det er ekkelt å høre navnet Anders. Liker det ikke fordi det er assosiasjoner med en drapsmann. Alle har ulike assosiasjoner til navn, slik er det bare. La familien være, denne tråden kunne i mine øyne like gjerne het "Å kalle barnet sitt for Anders". Anonymous poster hash: 9f2ed...b29 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #28 Skrevet 26. desember 2014 Tror ikke det, det var nok tabu på den tiden, rundt 10 år etter krigen? Kanskje det er et familie navn? Anonymous poster hash: bd3de...06c det er mulig, sjekka opp i det og han er bare 52, så vet ikke hvor jeg fikk 61 av, Anonymous poster hash: 37f89...135
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #29 Skrevet 26. desember 2014 Skjønner at noen reagerer, på samme måte som jeg mener det er ekkelt å høre navnet Anders. Liker det ikke fordi det er assosiasjoner med en drapsmann. Alle har ulike assosiasjoner til navn, slik er det bare. La familien være, denne tråden kunne i mine øyne like gjerne het "Å kalle barnet sitt for Anders". Anonymous poster hash: 9f2ed...b29 jeg har en fetter som heter Anders, Anders er et VELDIG vanlig norsk navn. Forbinder heller navnet Breivik med terroristen.. Anonymous poster hash: 37f89...135 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #30 Skrevet 26. desember 2014 jeg har en fetter som heter Anders, Anders er et VELDIG vanlig norsk navn. Forbinder heller navnet Breivik med terroristen.. På samme måte som kanskje Loke kan bli et vanlig norsk navn i fremtiden. Poenget er at assosiasjoner ikke burde følge et barn kun på grunn av et navn. Alle foreldre tenker forskjellig, og greit nok, Loke er av interessant grad, men jeg har ingen relasjon til navnet i mytologisk forstand, så jeg synes det er fint. Anonymous poster hash: 9f2ed...b29
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #31 Skrevet 26. desember 2014 Jeg tenker folk bryr seg for mye med hva andre gjør. Litt for mye... Anonymous poster hash: 9f2ed...b29 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #32 Skrevet 26. desember 2014 Man kan ikke blande sammen norrøn mytologi og virkelighet. Det er stor forskjell på de to. Loke er navnet på en fantasiskapning/figur mens hitler og vidkun er navnet på virkelige personer som gjorde mange grusomme ting. Man kan ikke sammenligne disse navnene mot hverandre. Hva med "Judas"? Fantasifigur det også, men assosiasjonene man får er jo litt...hmmm... Anonymous poster hash: ee98c...619 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #33 Skrevet 26. desember 2014 Hva med "Judas"? Fantasifigur det også, men assosiasjonene man får er jo litt...hmmm... Enig med den. Men hvorfor diskutere navnevalg til andre? Det eneste det gjør er å såre dem, for det er ikke et navn tatt ut fra det blå for moroskyld! Flott at de har gått ut med det, og flott at de velger å beholde navnet. Det burde de, for et navn er kun et navn og personen bak navnet er det som skaper videre assosiasjoner. Anonymous poster hash: 9f2ed...b29
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #34 Skrevet 26. desember 2014 Enig med den. Men hvorfor diskutere navnevalg til andre? Det eneste det gjør er å såre dem, for det er ikke et navn tatt ut fra det blå for moroskyld! Flott at de har gått ut med det, og flott at de velger å beholde navnet. Det burde de, for et navn er kun et navn og personen bak navnet er det som skaper videre assosiasjoner. Anonymous poster hash: 9f2ed...b29 Det er ikke mye man kan diskutere dersom målet er at ingen skal bli såret. Folk vil alltid ha forskjellige meninger om estetikk og diskutere det (som f.eks. navn). Men det er nok ingen som ikke skjønner at "navn" og "person" er to forskjellige ting, og så vidt jeg kan se er det "navnet Loke" man diskuterer her, ikke "personer som heter Loke". Personlig syns jeg Loke klinger fint i seg selv, men hadde allikevel ikke kalt opp ungen min etter den norrøne mytologiens versjon av Judas-skikkelsen. Allikevel kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har ingenting imot mennesker som heter Loke, eller som kaller ungen sin for Loke Anonymous poster hash: ee98c...619 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #35 Skrevet 26. desember 2014 Det er ikke mye man kan diskutere dersom målet er at ingen skal bli såret. Folk vil alltid ha forskjellige meninger om estetikk og diskutere det (som f.eks. navn). Men det er nok ingen som ikke skjønner at "navn" og "person" er to forskjellige ting, og så vidt jeg kan se er det "navnet Loke" man diskuterer her, ikke "personer som heter Loke". Personlig syns jeg Loke klinger fint i seg selv, men hadde allikevel ikke kalt opp ungen min etter den norrøne mytologiens versjon av Judas-skikkelsen. Allikevel kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har ingenting imot mennesker som heter Loke, eller som kaller ungen sin for Loke Veldig bra sagt. Jeg er egentlig ganske enig med deg i det du sier. Navnevalg får være opp til hver enkelt. Fortsatt god jul Anonymous poster hash: 9f2ed...b29
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #36 Skrevet 26. desember 2014 Veldig bra sagt. Jeg er egentlig ganske enig med deg i det du sier. Navnevalg får være opp til hver enkelt. Fortsatt god jul Anonymous poster hash: 9f2ed...b29 Takk det samme Anonymous poster hash: ee98c...619
Chizue Skrevet 26. desember 2014 #37 Skrevet 26. desember 2014 Når jeg skulle bli døpt, så nektet presten å døpe meg for det foreldrene mine hadde valgt.. Han mente at jeg kom til å bli mobbet mye pga navnet..Så fikk ett enkelt navn... Vel Guess what...Jeg ble mobbet likevel.. Når jeg ble gammel nok så byttet jeg navn til det jeg egentlig skulle hete, men mye pga at navnet går igjen i slekta..Ikke helt det samme, men idag så synes folk at navnet mitt er spesielt, men utrolig vakkert La foreldrene bestemme selv hva barnet skal få hete.. Det er bare ett navn.. Barn bryr seg ikke mye om hva andre heter og nå som Norge er ett multikulturelt samfunn så bryr de seg nok enda mindre hva andre heter.. Barn kan også "erte" andre barn med helt vanlige navn som "Svein-Stein, Line-panini, Steinar-Steinhard" Også har du jo alle barna vitser.. Men det er vi voksne som er de verste..."du kan da ikke kalle barnet ditt for det!?Ungen kommer jo til å bli mobbet!!Navnet er fælt" -Vel...Det er nå vi mobber barnet før det har vokst opp Vi kan ikke vite om barnet blir plaget eller ikke..Så vi bør egentlig bare holde kjeft 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #38 Skrevet 26. desember 2014 Når jeg skulle bli døpt, så nektet presten å døpe meg for det foreldrene mine hadde valgt.. Han mente at jeg kom til å bli mobbet mye pga navnet..Så fikk ett enkelt navn... Vel Guess what...Jeg ble mobbet likevel.. Når jeg ble gammel nok så byttet jeg navn til det jeg egentlig skulle hete, men mye pga at navnet går igjen i slekta..Ikke helt det samme, men idag så synes folk at navnet mitt er spesielt, men utrolig vakkert La foreldrene bestemme selv hva barnet skal få hete.. Det er bare ett navn.. Barn bryr seg ikke mye om hva andre heter og nå som Norge er ett multikulturelt samfunn så bryr de seg nok enda mindre hva andre heter.. Barn kan også "erte" andre barn med helt vanlige navn som "Svein-Stein, Line-panini, Steinar-Steinhard" Også har du jo alle barna vitser.. Men det er vi voksne som er de verste..."du kan da ikke kalle barnet ditt for det!?Ungen kommer jo til å bli mobbet!!Navnet er fælt" -Vel...Det er nå vi mobber barnet før det har vokst opp Vi kan ikke vite om barnet blir plaget eller ikke..Så vi bør egentlig bare holde kjeft Veldig godt sagt av deg! Mobbing kan/vil skje uansett navn, og slik en kan se ut fra denne tråden, kan en forstå hvorfor barn mobber andre barn for et navn, når voksne sitter og diskuterer et barns navn på dette nivået... Anonymous poster hash: 9f2ed...b29 1
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2014 #39 Skrevet 26. desember 2014 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kalte-soennen-loke-fikk-lite-hyggelig-brev-paa-julaften/a/23363240/ Jeg synes det virker rimelig spesielt å kalle sønnen sin for Loke. Jeg får i alle fall negative assosiasjoner til det navnet. Jeg forbinder det med ondskap rett og slett, og brevsenderen har et poeng når h*n sammenlikner navnet med Judas. Jeg ville heller ikke kalt ungen min for navn som Vidkun eller Adolf. Hva er deres tanker om navnet? Likere enn det der dessertnavnene som enkelte unge mødre gir ungene sine. 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #40 Skrevet 26. desember 2014 Det har nok mye å gjøre med Thor-filmene - at Loke plutselig har blitt en gjenkennelig skikkelse i moderne kultur, og at selv norske/skandinaviske folk som resultat ikke nødvendigvis assosierer navnets med dets originale opprinnelse, men heller på Tom Hiddleston/karakteren hans, som tydeligvis er ganske populær. hø? Tror du det kommer fra en tv-serie/film? Du kan historielæra di du, leser jeg. Anonymous poster hash: adb24...cfe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå