Leini Skrevet 26. desember 2014 #61 Skrevet 26. desember 2014 Må vel også legge til at jeg ikke var en umulig unge, og fikk like raskt straff for uhell (bla glass-kuppelen på rommet mitt løsnet og datt ned i fanget mitt og knuste), ting min lillebror gjorde, men nektet for, etc etc.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #62 Skrevet 26. desember 2014 Ok, så definisjonsmakten på hva som er normalt å bli ubekvem av ligger hos deg? nei, det har jeg ikke sagt. Men jeg tror nok de aller fleste ikke reagerer sånn av å se en helt vanlig disneyfilm.. Anonymous poster hash: 4586d...577 1
sol87 Skrevet 26. desember 2014 #63 Skrevet 26. desember 2014 nei, det har jeg ikke sagt. Men jeg tror nok de aller fleste ikke reagerer sånn av å se en helt vanlig disneyfilm.. Anonymous poster hash: 4586d...577 Så hver gang en person reagerer annerledes enn det de fleste gjør, så trenger personen "hjelp"? 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #64 Skrevet 26. desember 2014 Ris på blanke messingen, med kleshenger, skjedde minst en gang i uka. Vanligvis hadde jeg ikke gjort noe som var fryktelig galt, bare kranglet med søsteren min om ei dukke eller noe sånt. Anonymous poster hash: 7fb3b...343
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #65 Skrevet 26. desember 2014 Så hver gang en person reagerer annerledes enn det de fleste gjør, så trenger personen "hjelp"? Fantastisk bra skrevet Anonymous poster hash: 927a4...d53
sweg Skrevet 26. desember 2014 #66 Skrevet 26. desember 2014 Har ikke fått ris på rumpa, men ble heller slått til i hodet/ansiktet når jeg gjorde noe galt :/ Oppdragelsen min var ikke den snilleste nei, og mamma klager fortsatt over hvilken drittunge jeg er den dag i dag. Grunnen til at de sikkert har med ris på rumpa i filmene var jo fordi det var en typisk ting å få på den tiden, og man som barn ville sikkert ungått å gjøre det samme som den som fikk ris når man så den filmen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #67 Skrevet 29. desember 2014 Ja, ris på stumpen var ikke en uvanlig straff da jeg var barn. Det var alltid pappa som gjorde det. Det hendte ikke svært ofte, tipper kanskje 5-8 ganger. Husker spesielt en episode; En gang jeg hadde gjort noe skikkelig galt, pappa fant det ut og ble svært sint. Jeg var ute og lekte med barna i gata, og han dro ned buksa mi utenfor huset vårt og riset meg foran mange barn i nabolaget. Det var skikkelig ydmykende, tårene sildret. Synes ellers jeg hadde svært gode og omsorgsfulle foreldre, men akkurat det med å rise barna synes jeg er svært galt. Anonymous poster hash: 5dd49...a19
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #68 Skrevet 29. desember 2014 FrP mener det er riktig å gi barn ris. http://www.vg.no/forbruker/helse/foreldre-og-barn/mener-foreldre-har-rett-til-aa-gi-barn-ris/a/176877/ Anonymous poster hash: 7c4c0...b61
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #69 Skrevet 29. desember 2014 FrP mener det er riktig å gi barn ris. http://www.vg.no/forbruker/helse/foreldre-og-barn/mener-foreldre-har-rett-til-aa-gi-barn-ris/a/176877/ Anonymous poster hash: 7c4c0...b61 Les gjennom den artikkelen så ser du at det ikke er snakk om "ris" men mild, fysisk straff. Klaps på fingrene e.l. Noe jeg er veldig enig i.. men ikke ofte. Anonymous poster hash: ede58...a8d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #70 Skrevet 29. desember 2014 Ble ikke rist på baken som sådan, men ble klappa til, helt plutselig, tatt knallhardt i armen og kasta bortover og slått. Av begge foreldrene. Har ikke så veldig godt forhold til dem i dag. Jeg er har ikke latt dem passe mitt barn ennå. Det var på 80-tallet, og da var det faktisk lov å gi ris. Loven var ikke før på 90-tallet... Vet ikke om noen andre som fikk det. Jeg er iallefall fullstendig mot det, og vil ikke nøle med å rope til noen som gjør noe sånt. Det er ingen som ville akseptert at man slo til kona si eller kollegaen fordi h*n ikke hørte etter, eller svarte frekt. Da er det plutselig uhørt. Anonymous poster hash: b8e50...8c0
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2014 #71 Skrevet 29. desember 2014 Paragraf 30 i barneloven ble endret i 1987: § 30.Innhaldet i foreldreansvaret. Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov. Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode. Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.1 0 Endra med lover 6 feb 1987 nr. 11, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). 1 Opph. Sjå no lov 26 mars 2010 nr. 9.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #72 Skrevet 29. desember 2014 Paragraf 30 i barneloven ble endret i 1987: § 30.Innhaldet i foreldreansvaret. Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov. Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode. Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.1 0 Endra med lover 6 feb 1987 nr. 11, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). 1 Opph. Sjå no lov 26 mars 2010 nr. 9. Ah, jeg var sikker på at det gjaldt fra 1997 og ikke 1987... Vel hadde jeg hatt vett til å vifte med den paragrafen da jeg var en liten unge så.. Og etter litt mer lesning så kan faktisk foreldre bli dømt for det. Høysterett mener at ris går under §30: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ikke-lov-a-rise-barna-6376499.html Men spørs hva rettsoppfattelsen til Høyesterett var på 80-tallet, og om noen hadde tatt det seriøst. Anonymous poster hash: b8e50...8c0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #73 Skrevet 29. desember 2014 Her er en del historier om dette Anonymous poster hash: c86ea...37a
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2014 #74 Skrevet 29. desember 2014 Ah, jeg var sikker på at det gjaldt fra 1997 og ikke 1987... Vel hadde jeg hatt vett til å vifte med den paragrafen da jeg var en liten unge så.. Og etter litt mer lesning så kan faktisk foreldre bli dømt for det. Høysterett mener at ris går under §30: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ikke-lov-a-rise-barna-6376499.html Men spørs hva rettsoppfattelsen til Høyesterett var på 80-tallet, og om noen hadde tatt det seriøst. Anonymous poster hash: b8e50...8c0 Det var et meget oppegående barneombud som fikk loven endret, sørget for at det ble alminnelig kjent gjennom avisoppslag.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #75 Skrevet 29. desember 2014 Veldig vanlig før.. Stort sett alle av den eldre generasjonen jeg kjenner har fått ris eller har vært vitne til det. Pappa og brødrene hans fikk også juling hvis de ikke oppførte seg slik de skulle. Jeg selv har blitt knipset mye på fingrene når jeg var barn - og psykisk belastning vil jeg ikke påstå at jeg lider av i dag. Jeg tafset på alt av gjenstander og hang i bokreolene, overrasket over at de ikke tok litt hardere i meg og irettesatte meg. Anonymous poster hash: 2744c...0c4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #76 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er født i 1972, og visste ikke/vet ikke om en eneste én som ble slått hjemme, langt mindre "gitt ris på blanke baken". Det var slikt man leste om i bøker fra riktig gamle dager, og engelske kostskoler. Jeg trodde den loven kom mye tidligere enn den gjorde. Der jeg vokste opp, der jeg var på ferie, i min slekt og på min skole var det slettest ikke vanlig, jeg har aldri hørt noe om det. Min farfar ble gitt ørefiker, det var tidlig 1900-tall. Denne tråden forbauser meg. Tror mange som er utsatt for mishandling tror det er normalt (og slett ikke mishandling), fordi det er foreldrene man er glad i som er utøveren. Det var virkelig ikke normen og stuerent på 80-tallet! Anonymous poster hash: 6f30e...de9 Tja... Jeg er født i 86, og vet om i hvertfall 10 gjevnaldrende som fikk ris hjemme, tror ikke det er/var så uvanlig som du skal ha det til...Anonymous poster hash: e063c...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #77 Skrevet 30. desember 2014 Hvilken film er dette? Anonymous poster hash: c2387...1f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå