Gå til innhold

Ble dere seriøst riset med bar rumpe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min far brukte et ris av bjørkekvister,, (på 50-60 tallet)

svei skikkelig på bar stump ja.

Men jeg visste godt hvorfor, og kan ikke si at jeg hadde noe problem med det.

Min far var oppdratt mye hardere selv, og visste nok ikke bedre.

Han var som vanlig på den tiden, langt mer distansert fra oss barna,

enn hva fedre flest er i dag.

Med mine egne gutter synes jeg at slikt er å gå over streken.

Det får holde med å klipe de litt i ørene en gang i blant, når de ikke vil høre.

På den annen side synes jeg nesten litt synd på mange av de barna i vår tid,,

som vokser opp med foreldre som nesten helt unnlater å irettesette de, når de går over streken.

Blir et hardt møte med virkeligheten allerede i ungdommen,

og senere hvor de vil bli irettesatt i enhver sammenheng resten av livet.

Jeg personlig er av den mening at det er langt enklere for et barn å takle en ren fysisk straff,

enn en mental / psykisk avstraffelse som å bli mobbet, oversett, avist, underkuet, hånet, fornedret osv.

Noe som for meg virker å være minst like vanlig i dag, som i min barndom.

Og langt mer skadelig for barnet, enn en dask på stumpen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere lurer på hvordan voksne kunne behandle barn i årene før og etter krigen, anbefales det å laste ned de ulike rapportene fra granskningen av barnehjem ulike kommuner fikk utførtrundt 2003. Sterk lesning.

Enkelte steder mått jenten gå og banke på døren til bestyrerinnen og be om å få et (hjemmestrikket)sanitetsbind. Noen fikk bare ett for dagen. Bindene ble lagt i store baljer med kalt vann inntil de ble skrubbet for hånd og kokt. En liten bit av all elendigheten som er beskrevet.

Anonymous poster hash: d4bfa...b34

Skrevet

Dersom dere lurer på hvordan voksne kunne behandle barn i årene før og etter krigen, anbefales det å laste ned de ulike rapportene fra granskningen av barnehjem ulike kommuner fikk utførtrundt 2003. Sterk lesning.

Enkelte steder mått jenten gå og banke på døren til bestyrerinnen og be om å få et (hjemmestrikket)sanitetsbind. Noen fikk bare ett for dagen. Bindene ble lagt i store baljer med kalt vann inntil de ble skrubbet for hånd og kokt. En liten bit av all elendigheten som er beskrevet.

Før og etter krigen ja, de færrese her inne er vel 50 år og oppover. Det er mye senere tid enn som så at det var vanlig i Norge å rise barna sine...

Anonymous poster hash: e063c...5ec

• Liker 1
Skrevet

Tåplig kommentar. noen synes det ikke er greit å se voksne slå barn selv om det er tegnefilm.

Husker min far trakk meg i øret skikkelig hardt en gang, og klasket meg i ansiktet en gang.. Det med øret var vondt, og da jeg ble klasket i ansiktet ble jeg såret.. Vond opplevelse, men på den måten så lærte jeg at sånn forelder skal jeg aldri bli. Når min sønn driver meg nesten til vanvidd så vet jeg at hvis jeg hadde gjort noe sånn så hadde det tatt lang tid før tilliten hans til meg var like sterk... synes ikke noe om å se barn blir straffet på den måten

At du synes det var en tåpelig kommentar bryr meg fint lite.

Anonymous poster hash: 4586d...577

Skrevet

Før og etter krigen ja, de færrese her inne er vel 50 år og oppover. Det er mye senere tid enn som så at det var vanlig i Norge å rise barna sine...Anonymous poster hash: e063c...5ec

Selvsagt måtte noen henge seg opp idenne runde formuleringen!

Glemte at jeg skrev på KG. Barnevernsgranskingen går frem til slutten av 1970 begynnelsen av 1980 tallet fordi loven da ble endret slik at de ikke skal være tvil om at det er forbudt å slå barn.

Hadde du sett litt på det jeg henviste til, ville du og ha oppdaget dette.

Skrevet

http://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00000482

Finnes likedan for Oslo og mange andre kommuner. Kommunene bestemte selv tidperioden de ville granske. Skolehjem ble ikke gransket. Noe som førte til at de verste stedene "slapp unna". Der var blant annet et skolehjem på Toten og et i Bærum.

Skrevet

På St. Sunniva var det en som ble kalt "Døler'n" som var kjent for å slå små barn. Jeg tror ikke han bare var lærer? Sikkert flere her som kjenner igjen navnet. Han var KJENT på hele skolen.

Anonymous poster hash: 7c4c0...b61
Skrevet

Ja mine foreldre gjorde det ,og det var ikke bare snakk om et par klaps, men ned med buksa og slå med flat hånd eller sleiv med full kraft i minst ti minutter. Siste gang når jeg var elleve år. Jeg hadde mensen og min far dasket ivei og enset ikke blødningen et sekund.

Når de blir gamle og trenger hjelp kan de ikke regne med meg.

Anonymous poster hash: 01982...1af
  • Liker 1
Skrevet

At du synes det var en tåpelig kommentar bryr meg fint lite.

At du gidder å svare viser at du gjør det..

Skrevet

Vi fikk ris, og tok ikke skade av det. Tvert i mot skjønte vi alvoret, og vi skjønte at ulydighet førte til skikkelig ris på ræva.

Ikke rart dagens ungdom er uoppdragne og ender opp som mobbere, de blir jo dullet og dallet med fra de er født.

Anonymous poster hash: d88d3...bcf
Skrevet

Ikke for å være frekk altså, men om du tåler så lite så burde du kanskje fått hjelp?

Tror du burde få litt hjelp jeg..

Anonymous poster hash: c166d...315

Skrevet

Da regner jeg du ser på alle eldre som noen stakkarslige barnemishandlere?

Anonymous poster hash: c57aa...0b0

Om de hadde gjort det dag, så ja, absolutt. Ville du hatt noe slikt i nærheten av barnet ditt?

Den gang handlet de mer i tidens ånd. Da jeg var barn på 80 og 90-tallet var grov vold mot barn ute i de fleste miljøer. Lettere vold ble fortsatt praktisert.

Skrevet

Tror du burde få litt hjelp jeg..

Anonymous poster hash: c166d...315

Har det helt fint jeg :)

Skrevet

Jeg er født i 1972, og visste ikke/vet ikke om en eneste én som ble slått hjemme, langt mindre "gitt ris på blanke baken". Det var slikt man leste om i bøker fra riktig gamle dager, og engelske kostskoler.

Jeg trodde den loven kom mye tidligere enn den gjorde. Der jeg vokste opp, der jeg var på ferie, i min slekt og på min skole var det slettest ikke vanlig, jeg har aldri hørt noe om det. Min farfar ble gitt ørefiker, det var tidlig 1900-tall.

Denne tråden forbauser meg. Tror mange som er utsatt for mishandling tror det er normalt (og slett ikke mishandling), fordi det er foreldrene man er glad i som er utøveren.

Det var virkelig ikke normen og stuerent på 80-tallet!

Anonymous poster hash: 6f30e...de9

• Liker 5
Skrevet

Ikke for å være frekk altså, men om du tåler så lite så burde du kanskje fått hjelp?

Jeg mener vel heller at de som IKKE reagerer negativt på barnemishandling bør skaffe seg hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 24 og pappa gjorde dette når jeg var liten. Husker lite fra jeg var 2-3 år, men akkurat det har satt seg på netthinnen. Merkelig at jeg nektet å være hos han etter skilsmissen... Ikke har vi særlig kontakt i dag heller. Jeg vil ikke si at dette er en god måte å oppdra et barn på, og jeg er faktisk preget av det i voksen alder. Skjønner at du ble kvalm. Vet hvilken scene du mener, og klarer det ikke selv på grunn av barndomsminnene...

Anonymous poster hash: 78b98...498
  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener vel heller at de som IKKE reagerer negativt på barnemishandling bør skaffe seg hjelp.

Nå misforstår du her. Jeg har aldri vært for barnemishandling.

Barnemishandling er noe av det verste jeg vet.

Men jeg blir ikke kvalm av å se en disney-film fordi.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er overraskende og ekkelt med dem som forsvarer vold i denne tråden, selv om det gjerne er snakk om en "lett" variant og ikke juling.

Og ekkelt med dem som har trykket "liker" på disse innleggene.

Det går an å forklare barn at det de gjør er galt uten å slå dem. Det er viktig at det får vite hvorfor.

Og hvis nødvendig går det an å være streng i stemmen.

Barn er mennesker! Normale voksne driver da ikke og dasker hverandre hvis noen gjør noe de ikke liker.

Når det er et barn som blir slått, blir det dessuten et misforhold mellom makt og størrelse mellom den voksne og barnet.

Voksne mennesker som slår små barn misbruker makten sin og er pyser.

Det er forbudt å slå barn. Barnevernet har nulltoleranse for vold og tar barnet ut av hjemmet om det blit slått.

Littom grov vold:

Grov vold fører IKKE til veloppdragne barn.

Dersom du slår, risikerer du å slå barnet til å bli mindre intelligent.

Grov vold kan føre til mindre hjerne og områder som er mindre utviklet:

http://www.abcnyheter.no/livet/2014/11/13/211778/omsorgssvikt-i-barndommen-kan-skade-barnets-hjerne

Jeg er født på midten av 80-tallet og ble aldri slått.

• Liker 2
Skrevet

Nå misforstår du her. Jeg har aldri vært for barnemishandling.

Barnemishandling er noe av det verste jeg vet.

Men jeg blir ikke kvalm av å se en disney-film fordi.

Ok, så definisjonsmakten på hva som er normalt å bli ubekvem av ligger hos deg?

• Liker 1
Skrevet

Ble slått med både hånd, kjepp og belte. Men bare utenpå klærene.Har ikke noe godt forhold til mine foreldre i dag, og har ikke brukt den type straff til mine barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...