Gå til innhold

Julefeiring og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fra Casakaos.no:

Hvorfor går vi helt av hektene når noen prøver å ta fra oss det ene glasset? Er det virkelig så viktig? Kan vi ikke klare oss uten det ene glasset vin til julemiddagen? Da har vi jo virkelig et problem. Hvor vanskelig kan det være?

Pappahjerte fikk så ørene flagret fordi han manet til måtehold på bloggen sin. Et innlegg jeg for øvrig synes var veldig fint. Jeg tror de fleste er enig i at måtehold er det beste når man er sammen med barn.

Pappahjerte skriver i sitt oppfølgingsinnlegg:

"Av dette har jeg lært at å utfordre den norske kosen er noe av det skumleste man kan gjøre. Si hva du vil om alt annet, men kom ikke her og snakk dritt om sukker eller vinglasset mitt!! Da skal du få så øra flagrer! Det er på grensen til patetisk å se hvordan noen til de grader går i forsvarsposisjon bare man nevner ordet alkohol."

Men jeg tror ikke det er vinglasset vårt vi egentlig forsvarer. Jeg tror heller ikke vi går i forsvarsposisjon fordi noen nevner ordet alkohol.

Jeg tror vi forsvarer at vi er gode foreldre. Jeg tror vi går i forsvarsposisjon fordi vi føler at noen kaller oss det motsatte, nemlig dårlige foreldre.

Ingen liker å høre at de er dårlige foreldre. Ingen liker å bli fortalt at de ikke har kontroll, at de ikke vet hva de gjør, at de ikke kjenner seg selv, at de ikke kjenner sine egne barn, at de skader barna sine og at ens egne regler og verdier er helt forkastelig.

Det gjelder uansett hvilket tema man tar opp.

Trude Mostue fikk så ørene flagret da hun gikk ut og sa at foreldre som sendte ettåringen i barnehage ikke burde fått barn.

Marte Krogh fikk også så ørene flagret da hun ba foreldre skjerpe seg og begynne å trene. Her ble hun riktig nok feilsitert, men responsen lot ikke vente på seg.

Og det blir mange sånne pekefingre og hvis-du-ikke-gjør-sånn-eller-sånn-så-er-du-en-dårlig-forelder-uttalelser.

Vi foreldre får på daglig basis høre hvordan vi skader barna våre, gjennom papiraviser og nettaviser, i bøker, på tv, i magasiner, på mammablogger og i mammaforum.

Skremselspropagandaen florerer:

• Sju ting du ikke bør si til barnet
  • Derfor får du vrange barn
  • Gjør du dette, gjør du barnet ditt ulykkelig
  • Dette gjør barnet utrygt

Og så videre. Og så videre.

Jeg tror vi begynner å bli litt lei av at andre skal fortelle oss hvordan vi skal leve livene våre. Hvordan foreldre vi skal være. De fleste av oss vet best selv hva som er best for våre egne barn.

Så det er ikke det ene glasset vi forsvarer. Det er tilliten til at vi er gode nok foreldre, og at vi klarer å ta gode valg på vegne av egen familie.

Når det er sagt, regner jeg med at jeg må presisere at jeg på ingen måte forsvarer rus i noen form når barn er til stede.

God jul, enten det blir en hvit jul eller ett glass rødt til julemiddagen.

PS: For flere oppdateringer fra Casa Kaos, følg meg gjerne på Facebook eller på Instagram - casa_kaos

Hvorfor går vi helt av hektene når noen prøver å ta fra oss det ene glasset? Er det virkelig så viktig? Kan vi ikke klare oss uten det ene glasset vin til julemiddagen? Da har vi jo virkelig et problem. Hvor vanskelig kan det være?

1815797-8-1419331377832.jpg
Alkoholdebatten raser på nett.

Pappahjerte fikk så ørene flagret fordi han manet til måtehold på bloggen sin. Et innlegg jeg for øvrig synes var veldig fint. Jeg tror de fleste er enig i at måtehold er det beste når man er sammen med barn.

Pappahjerte skriver i sitt oppfølgingsinnlegg:

"Av dette har jeg lært at å utfordre den norske kosen er noe av det skumleste man kan gjøre. Si hva du vil om alt annet, men kom ikke her og snakk dritt om sukker eller vinglasset mitt!! Da skal du få så øra flagrer! Det er på grensen til patetisk å se hvordan noen til de grader går i forsvarsposisjon bare man nevner ordet alkohol."

Men jeg tror ikke det er vinglasset vårt vi egentlig forsvarer. Jeg tror heller ikke vi går i forsvarsposisjon fordi noen nevner ordet alkohol.

Jeg tror vi forsvarer at vi er gode foreldre. Jeg tror vi går i forsvarsposisjon fordi vi føler at noen kaller oss det motsatte, nemlig dårlige foreldre.

Ingen liker å høre at de er dårlige foreldre. Ingen liker å bli fortalt at de ikke har kontroll, at de ikke vet hva de gjør, at de ikke kjenner seg selv, at de ikke kjenner sine egne barn, at de skader barna sine og at ens egne regler og verdier er helt forkastelig.

Det gjelder uansett hvilket tema man tar opp.

Trude Mostue fikk så ørene flagret da hun gikk ut og sa at foreldre som sendte ettåringen i barnehage ikke burde fått barn.

Marte Krogh fikk også så ørene flagret da hun ba foreldre skjerpe seg og begynne å trene. Her ble hun riktig nok feilsitert, men responsen lot ikke vente på seg.

Og det blir mange sånne pekefingre og hvis-du-ikke-gjør-sånn-eller-sånn-så-er-du-en-dårlig-forelder-uttalelser.

Vi foreldre får på daglig basis høre hvordan vi skader barna våre, gjennom papiraviser og nettaviser, i bøker, på tv, i magasiner, på mammablogger og i mammaforum.

Skremselspropagandaen florerer:

• Sju ting du ikke bør si til barnet
  • Derfor får du vrange barn
  • Gjør du dette, gjør du barnet ditt ulykkelig
  • Dette gjør barnet utrygt

Og så videre. Og så videre.

Jeg tror vi begynner å bli litt lei av at andre skal fortelle oss hvordan vi skal leve livene våre. Hvordan foreldre vi skal være. De fleste av oss vet best selv hva som er best for våre egne barn.

Så det er ikke det ene glasset vi forsvarer. Det er tilliten til at vi er gode nok foreldre, og at vi klarer å ta gode valg på vegne av egen familie.

Når det er sagt, regner jeg med at jeg må presisere at jeg på ingen måte forsvarer rus i noen form når barn er til stede.

God jul, enten det blir en hvit jul eller ett glass rødt til julemiddagen.

PS: For flere oppdateringer fra Casa Kaos, følg meg gjerne på Facebook eller på Instagram - casa_kaos

Anonymous poster hash: ab411...69b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hvor vi er i jula var det en som ikke klarte å begrense inntaket før ungene var i seng, men som rakk å bli litt bedugget. Synes ikke det er så greit.

Selv husker jeg fra jeg var liten at mamma og pappa drakk juleøl til middagen, men kan ikke huske at de drakk noe mer resten av kvelden. Synes det er helt i orden å drikke et glass vin eller en øl til maten, men da må alle gjestene klare å begrense seg.

Skrevet

Det at barn kan få takk i glasset med alkohol hvis glasset står sånn at barna lett kan få tak i det, kan jo skje de beste også.

Pappa var alkoholiker så han var alltid full og voldelig. Derfor liker jeg ikke å høre om foreldre som drikker når barna er til stede.

Jeg satt på legekontoret når det kom inn barn som hadde drukket vinduvask. Det kan skje den beste, folk må holde ting litt unna barn.

Skrevet

Årets mest sosiale høytid er kommet og som med sosiale sammenkomster så følger selvfølgelig alkohol. Det åpenbare spørsmålet er selvfølgelig:

Er det greit å drikke alkohol med barn tilstede?

Ønsker ingen demonisering eller formaninger her, men argumenter og gode vurderinger. Eksempelvis trenger man ikke å argumentere for at flatfyll er ugreit. At rusvold er ugreit. At forsømmelse eller neglisjering av barn er ugreit osv.

Anonymous poster hash: c71ad...4d9

Ja, det er greit å drikke alkohol med barn tilstede dersom man klarer å moderere seg. En juleøl og en liten dram med akevitt ved siden av julemiddagen anser jeg ikke som noe problem, ettersom det er veldig få voksne (menn) som blir særlig veldig påvirket av dette. Stikkordet er måtehold, og dersom man vet at man ikke klarer å utvise dette, så bør man heller holde seg edru.

Jeg er vokst opp med en far og en bestefar som tok seg en øl og en dram til julemiddagen. For meg har aldri dette være noe problem ettersom de aldri drakk noe mer og aldri endret oppførsel eller liknende pga dette. Som mor selv, så er jeg heller ikke hysterisk på dette med inntak av alkohol rundt barn, selv om jeg og samboeren min sjelden drikke selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke noe svar på spørsmålet mitt, så jeg prøver igjen: Dere som mener at man ikke skal drikke alkohol når det er barn til stede, ved hvilken alder mener dere at det er OK å begynne å nyte alkohol? Spør ikke for å være frekk, men fordi jeg oppriktig lurer.

Skrevet

Det at barn kan få takk i glasset med alkohol hvis glasset står sånn at barna lett kan få tak i det, kan jo skje de beste også.

Pappa var alkoholiker så han var alltid full og voldelig. Derfor liker jeg ikke å høre om foreldre som drikker når barna er til stede.

Min far er også alkis, men jeg bestemte meg tidlig for at ikke jeg skulle ua noe usunt forhold til alkohol og nyter det i moderate mengder. Synes det er viktig å lære barna mine at det går an å nyte et glass rødvin eller to til maten uten at man skal drikke seg kanakas.

Anonymous poster hash: 72575...81e

• Liker 4
Skrevet

Et par glass vin og tilsvarende, synes jeg er helt greit så lenge man har et naturlig forhold til alkohol. Så lenge man ikke blir påvirket og ubehagelig av så lite, så lenge man klarer å stoppe (uten å måtte prøve hardt), så lenge man ikke er alkoholiker. Jeg drikker ikke alkohol når jeg har ansvar for barn. Jeg tåler lite alkohol, og liker å ha hodet 100% klart, + at jeg ikke liker vin og øl så godt. Dette er mitt valg, og ikke noe jeg pusher på andre. Men å passe barn beruset, er jeg sterkt i mot!

Skrevet

Jeg synes en AB på første siden hadde et godt poeng - det skal lite alkohol til før barna merker at mor eller far blir "annerledes". Mye mindre enn vi tror. Selv har jeg lav toleransegrense for alkohol etter graviditet, amming og tidligere morgener, og jeg merker selv at jeg er påvirket etter et halvt glass vin. Barna merker at mor eller far er påvirket før den voksne selv merker det. Det vil si at det i mitt tilfelle skal svært lite alkohol til før datteren min merker det. Jeg vil ikke drikke på julaften eller nyttårsaften, og det gjør ikke min mann heller, selvvalgt. Jeg hører til dem som synes ingen alkohol er det beste, uansett hvor mye man som voksen mener man tåler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...