Gå til innhold

Julefeiring og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Problemet ligger vel hos de foreldrene som ikke selv forstår sin begrensning i forhold til alkohol. De som liker å drikke endel er jo verdensmestere på å skyve denne grensen...

Videoannonse
Annonse
Gjest Enhjørning
Skrevet

Ja. Her er vi 9 stk over 18 og to under, en på 16 og en på 4. Alle voksne drikker bortsett fra meg og stemningen her er supergod :) Ingen er aggresive, alle bare koser seg. Her er det aquavit, øl, vin, sheridan, jagermeister osv.. 4åringen løper rundt omkring hos oss alle og er helt trygg og koser seg og leker med oss på omgang, gikk også en tur hvor han ble med og prøvde de nye skiene sine. Julen er såklart for barna men siden det aldri blir noe tull her ifht alkohol og han er like trygg på oss både med og uten alkohol innabords så går det helt fint :)

Skrevet

Årets mest sosiale høytid er kommet og som med sosiale sammenkomster så følger selvfølgelig alkohol. Det åpenbare spørsmålet er selvfølgelig:

Er det greit å drikke alkohol med barn tilstede?

Ønsker ingen demonisering eller formaninger her, men argumenter og gode vurderinger. Eksempelvis trenger man ikke å argumentere for at flatfyll er ugreit. At rusvold er ugreit. At forsømmelse eller neglisjering av barn er ugreit osv.

Anonymous poster hash: c71ad...4d9

Anser det som en selvfølge at folk er moderate og drikker 1-2 glass rødvin julaften og det er selvsagt helt i orden, barn eller ikke:-)

For de som har et anstrengt forhold til alkohol så er selvsagt ikke noe greit med barn til stede...: disse voksne burde holde seg helt unna alkohol fordi barn blir skadelidende:-(

Men for de som drikker mer enn de burde og som ikke klarer å bære moderate så er det ikke tilstrekkelig å si "ikke drikk så mye"; fordi disse voksne drikker uansett. Da synes jeg veldig synd på alle barn som er hjemme og har ferie fra barnehage og skole - med slike foreldre :-(

Anonymous poster hash: 7d759...7fe

• Liker 3
Skrevet

I kveld har hele familien kost seg med øl og en akevitt til maten. Ingen har blitt synlig påvirket av alkoholen. Jeg synes det er greit. Da jeg var liten ble det drukket sammen med oss barna, men aldri mye. Synes familien min har gode alkoholvaner. Jeg valgte imidlertid å ikke drikke noe selv idag, fordi jeg etter at jeg fikk barn tåler veldig lite alkohol før jeg blir brisen. Nå er barnet lagt og jeg skal nyte et glass rødvin.

Anonymous poster hash: 03969...ad6

• Liker 2
Skrevet

Vi har hatt en alkoholfri julefeiring med tolv personer, men nå når ungene er i seng tar jeg meg jaggu en Carlsberg. Skulle ungene komme ned etter leggetid og se den grønne boksen så vet de det at vi voksne kan ta en pils eller to etter at ungene er i seng. Jeg har null behov for å drikke alkohol til maten og er mer enn fornøyd med å få ta et par pils etter ti. Heldigvis deler alle voksne i familien min oppfatning.

• Liker 1
Skrevet

Årets mest sosiale høytid er kommet og som med sosiale sammenkomster så følger selvfølgelig alkohol. Det åpenbare spørsmålet er selvfølgelig:

Ønsker ingen demonisering eller formaninger her, men argumenter og gode vurderinger. Eksempelvis trenger man ikke å argumentere for at flatfyll er ugreit. At rusvold er ugreit. At forsømmelse eller neglisjering av barn er ugreit osv.

Julaften er for meg for barna-dersom det skal være barn til stede under feiring. Jeg mener det er på lik linje med en barnebursdag. Og vi har ikke alkohol i barnebursdager. Det er helt unødvendig med alkohol på julaften. Ikke et glass eller ei øl. Og nei, jeg er på ingen måte avholds. Men drikker svært sjelden sammen med barna (vin til middag i ferie el) Men julaften, det er barnas dag og alkoholfri!

Anonymous poster hash: 56725...d72

• Liker 1
Skrevet

Ja. Her er vi 9 stk over 18 og to under, en på 16 og en på 4. Alle voksne drikker bortsett fra meg og stemningen her er supergod :) Ingen er aggresive, alle bare koser seg. Her er det aquavit, øl, vin, sheridan, jagermeister osv.. 4åringen løper rundt omkring hos oss alle og er helt trygg og koser seg og leker med oss på omgang, gikk også en tur hvor han ble med og prøvde de nye skiene sine. Julen er såklart for barna men siden det aldri blir noe tull her ifht alkohol og han er like trygg på oss både med og uten alkohol innabords så går det helt fint :)

Ingen er aggresive, alle bare koser seg. Her er det aquavit, øl, vin, sheridan, jagermeister osv..

Kjære min tid- høres ut som en bygdafest og har ingenting på en julaften å gjøre!!

• Liker 3
Gjest Enhjørning
Skrevet

Ingen er aggresive, alle bare koser seg. Her er det aquavit, øl, vin, sheridan, jagermeister osv..

Kjære min tid- høres ut som en bygdafest og har ingenting på en julaften å gjøre!!

Betyr ikke at alt blir drukket opp, men det er fri tilgang. Er ingen her som er fulle men de nyter alkohol. Selv jeg som sjelden drikker og heller observerer fulle folk i tide og utide oppfatter ikke det her som en bygdefest.

Skrevet

Jeg synes ikke det. Alkohol er mer til å ha det gøy med når det ikke er barn tilstede, uansett hvor lite man drikker. Det er alkohol og alltid en risiko. Barn kan f.eks få tak i det og vil smake?

Skrevet

Jeg synes ikke det. Alkohol er mer til å ha det gøy med når det ikke er barn tilstede, uansett hvor lite man drikker. Det er alkohol og alltid en risiko. Barn kan f.eks få tak i det og vil smake?

Snakk om å overdramatisere.. Få tak i og smake? :P

Anonymous poster hash: 72575...81e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Snakk om å overdramatisere.. Få tak i og smake? :P

Noen jeg kjenner (noen jeg ikke liker i det hele tatt, de bruker ikke hjernen sin) satt å drakk alkohol på julaften et år. Barna var oppe enda. De voksne hadde alkohol i glasset. De drakk seg ikke fulle så klart. Da måtte barnevernet ha kommet!! Uansett glassene sto der og mens de voksne var opptatt med å prate og le så tok ene ungen glasset til mora si og drakk!

Hjemme hos meg var pappa kjempefull og voldelig!

Endret av Hummels
Skrevet

Noen jeg kjenner (noen jeg ikke liker i det hele tatt, de bruker ikke hjernen sin) satt å drakk alkohol på julaften et år. Barna var oppe enda. De voksne hadde alkohol i glasset. De drakk seg ikke fulle så klart. Da måtte barnevernet ha kommet!! Uansett glassene sto der og mens de voksne var opptatt med å prate og le så tok ene ungen glasset til mora si og drakk!

Hjemme hos meg var pappa kjempefull og voldelig!

Dette tror jeg er ytterst sjelden, herregud. Poenget er at det er ikke noe galt i å ta seg en akevitt og et glass vin eller to i løpet av kvelden. Men når det går over stokk og stein som det tydeligvis gjorde hos denne familien, så er det snakk om fyll. Det er forskjell på måtehold og fyll. Og når det kommer til de familiene som drikker heavy i jula, så skjer det ikke bare i jula.

• Liker 2
Skrevet

Dette tror jeg er ytterst sjelden, herregud. Poenget er at det er ikke noe galt i å ta seg en akevitt og et glass vin eller to i løpet av kvelden. Men når det går over stokk og stein som det tydeligvis gjorde hos denne familien, så er det snakk om fyll. Det er forskjell på måtehold og fyll. Og når det kommer til de familiene som drikker heavy i jula, så skjer det ikke bare i jula.

Det at barn kan få takk i glasset med alkohol hvis glasset står sånn at barna lett kan få tak i det, kan jo skje de beste også.

Pappa var alkoholiker så han var alltid full og voldelig. Derfor liker jeg ikke å høre om foreldre som drikker når barna er til stede.

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Det hele dreier seg om du overdriver.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med familie og slakt som har drukket i moderate mengder i alle sosiale tilstelninger om det var jul, bursdag eller bryllup ble det alltid servert alkohol. Dette har jeg bare gode erfaringer med som barn, så jeg kommer nok til å videreføre tradisjonen når jeg blir mor... Folk gjør som de vil, men fyll og barn hører selvsagt ingensteds hjemme...

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe glad i å blande juleaften med alkohol. Synes noen ganger det er koseligt med litt vin til maten men det er ikke viktig

Skrevet

Hvorfor må alkohol kun nytes til mat? Kan man ikke ta en drink eller et glass vin før eller etter maten, hvilken rolle spiller det?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må alkohol kun nytes til mat? Kan man ikke ta en drink eller et glass vin før eller etter maten, hvilken rolle spiller det?

det er jo sikkert like greit. Noen synes å det er passende med en irish fks. etter maten mens andre synes å det hører til maten.

Hver har sin smak:)

Skrevet

Ja, litt er greit.

All forskning tilsier at lavt alkoholinntak hos foreldre ikke medfører risiko for noe for barnas del som ikke like gjerne ses hos avholdsforeldre.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18223/PerssonxTrinexO.pdf?sequence=2

Vi er dessuten født med minus 0,5 i promille, ergo vil vi mennesker ikke kunne bli brisne av ett til to glass vin med mindre vi innbiller oss av vi blir det: http://www.nrk.no/norge/--to-glass-vin-gjor-deg-helt-normal-1.501219

http://www.nrk.no/norge/--to-glass-vin-gjor-deg-helt-normal-1.501219

Anonymous poster hash: ab411...69b

• Liker 3
Skrevet

Problemet ligger vel hos de foreldrene som ikke selv forstår sin begrensning i forhold til alkohol. De som liker å drikke endel er jo verdensmestere på å skyve denne grensen...

Men hvorfor skal de få prosentene dette gjelder, medføre moralisering ovenfor dem som faktisk holder seg til to glass rødvin i løpet av en middag og lang kveld?

Det blir som å påstå at ingen mennesker burde spise søtsaker foran barna, fordi en del ikke selv innser at de overspiser og er en dårlig rollemodell.

Anonymous poster hash: ab411...69b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...