Gå til innhold

Julefeiring og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei alkohol har ikke noe å gjøre på julaften med barn til stede. Så her går det i brus og saft og munkholm!

Saft på julaften? Noe så trist..

På nyttårssaften derimot synes jeg det er på sin plass med litt nyttårs-saft.

Anonymous poster hash: 08de7...7dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vokst opp med juleøl/et glass vin til maten, en akevitt til maten og en cognac på kvelden. Reagerte aldri noe på dette. Ingen var synlig beruset og ingen gikk ut over de tradisjonelle mengdene beskrevet over.

Alkohol er ok, så lenge det drikkes lite eller minimalt. Men selv har vi ikke noe sørlig alkohol, ut over en liten juleøl til middagen. Selv har jeg aldri drukket foran barnet, men kan ta meg et glass vin/en øl når barna har lagt seg.

Anonymous poster hash: ab0ef...814

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det greit! Unger tar ikke skade av at man tar seg et glass vin til maten. Er så lei av at denne debatten dukker opp hvert eneste år. De som er alkoholiserte gir fullstendig faen i hva andre sier uansett, de trenger tydeligvis helt andre midler. Dessverre!

Jeg er vokst opp med alkoholiserte slektninger. Så hvorfor tar vi et glass vin eller øl til maten? Jo, fordi det komplementerer maten. Her vi drikker vi ikke for å bli fulle, for alkohol er ikke et rusmiddel for oss. Det smaker godt til maten vi lager, og etter maten er det kun kaffe. De aller fleste vi kjenner ser på alkohol på samme måte som oss, de aller fleste drikker seg ikke overstadig fordi enkelte gjør det.

Barnevernet må bli flinkere til å gripe inn i alkoholiserte hjem, og vi har alle et ansvar for å melde fra om når barn ikke har det godt (OGSÅ i julen)!

• Liker 1
Skrevet

Ja AB ikke alle liker brus vettu!

Skrevet

For meg personlig så hører barn og alkohol ikke sammen, ikke en dråpe. Brus her i huset, og en liten irish etter maten ETTER at ungene er i seng.

• Liker 2
Skrevet

Hei. TS her.

Som jeg oppfordret til i startinnlegget så var det å diskutere "moderat" alkoholforbruk, ikke fyll.

Synes du f.eks 2 glass vin er greit?

Anonymous poster hash: c71ad...4d9

Ja det er det, det skrev jeg også rett under HI.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare gode minner fra min barndoms jul, med foreldre som tok seg både øl og akevitt til middagen.

Har fortsatt den samme tradisjonen selv, og jeg har barn.

Alkohol er ikke noe som bare dukker opp i jula heller, jeg og min mann kan godt dele en flaske vin til en god middag med barna til stede. Ser virkelig ikke problemet. Ja, kanskje jeg blir ørlite blidere av et par glass vin. Jeg kan også bli blid/sur av gode/dårlige nyheter, PMS, god/dårlig natts søvn. That's life.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er greit

Skrevet

Mine foreldre drakk ikke til jul, og heller ikke i hverdagen. Min far er avholds, og min mor drakk bare et glass eller to på middag sammen med andre. Jeg har forsåvidt opplevd å vært i selskap med voksne som drakk moderat med barna til stede, og det var ikke et problem for meg, til tross for at jeg ikke opplevde sånt hjemme.

Jeg synes at dette er en viktig diskusjon, for barn er forskjellige. Noen er ekstra følsomme for forandringer i adferden, så det er nok lurt å tenke over dette ut i fra de barna man har, ikke bare barn generelt. AB sin historie synes jeg illustrerer dette veldig bra.

Skrevet

Hei. TS her.

Som jeg oppfordret til i startinnlegget så var det å diskutere "moderat" alkoholforbruk, ikke fyll.

Synes du f.eks 2 glass vin er greit?

Anonymous poster hash: c71ad...4d9

Ja det er greit.

Anonymous poster hash: 72575...81e

Skrevet

For meg personlig så hører barn og alkohol ikke sammen, ikke en dråpe. Brus her i huset, og en liten irish etter maten ETTER at ungene er i seng.

De er fortsatt tilstede, de kan våkne, så det der er det dummeste jeg har hørt. Å ta seg et glass vin eller to til maten når barna er våkne eller ikke - de er fortsatt tilstede, og så lenge man kan holde det til moderate mengder og klarer det så er ikke dette noe problem. De som dette er et problem for er de som drikker flere flasker til julemiddagen.

Anonymous poster hash: 72575...81e

• Liker 2
Skrevet

Vin eller øl til maten er helt ok, men kun som kos. For min del drikker jeg aldri når min stedatter på seks år er hos oss, ikke bare i julen. Når en har barn, er jeg litt overhysterisk kanskje, men skulle det skje noe, mener jeg at en person må være edru til å kunne kjøre bil om noe skulle skje med barnet..

Anonymous poster hash: 70da3...3f8
Gjest Ive Lina
Skrevet

Mine foreldre drakk det man her kaller moderate mengder alkohol i julen i min oppvekst. Jeg husker veldig godt at jeg ikke likte endringen hos dem til tross for at det var snakk om forholdsvis små mengder. Syntes rett og slett det var ekkelt.

Så jeg har ikke drukket alkohol i julen når barn var tilstede - for meg er Farris ypperlig til julemat. Og alkohol til kaffen var heller aldri noe behov hos meg.

Nå har jeg voksne barn og barnebarn .. så når barnebarna er her i julen så venter jeg til de er reist hjem før jeg åpner vinen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vokst opp med foreldre med et avslappet forhold til alkohol, ofte et glass øl/vin i helgen og det var en selvfølge i julen og andre festlige anledninger. Kan godt være jeg merket at de ble blidere eller endret seg litt, men forbinder det ikke med noe negativt eller utrygt og kan ikke huske at jeg konkret har oppfattet dem som beruset. Jeg synes det blir veldig hysterisk å ikke skulle røre en dråpe alkohol med barn til stede, og en smule dobbeltmoralsk å vente til ungene har sovnet.

Anonymous poster hash: d9412...90e

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vokst opp med foreldre med et avslappet forhold til alkohol, ofte et glass øl/vin i helgen og det var en selvfølge i julen og andre festlige anledninger. Kan godt være jeg merket at de ble blidere eller endret seg litt, men forbinder det ikke med noe negativt eller utrygt og kan ikke huske at jeg konkret har oppfattet dem som beruset. Jeg synes det blir veldig hysterisk å ikke skulle røre en dråpe alkohol med barn til stede, og en smule dobbeltmoralsk å vente til ungene har sovnet.

Anonymous poster hash: d9412...90e

Helt enig med deg.

Er oppvokst med at mine foreldre (og besteforeldre og tanter/onkler) mine kunne ta seg et glass vin til festmiddagen, litt øl til grillmaten eller en kald pils på trappa etter å hard jobbing ute en varm sommerdag. Jeg kan aldri huske å ha sett pappa full eller beruset. Han likte heller ikke fulle/berusa folk. Mamma har jeg et par ganger i sett litt fnisen, men jeg har aldri følt det ubehagelig eller vært engstelig og redd.

Anonymous poster hash: a474a...fbc

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Moderat inntak. Vokste opp med foreldre som gjerne tok en flaske vin til maten, og hadde aldri et problem med det.

Har ikke barn selv, men får jeg det vil jeg nøye meg med alkohol til maten (et glass eller to) , og ikke fortsette med alkoholen etter mat.

Og jeg syns man skal lytte til ungene. Viser de ubehag ved at man drikker, så lar man vær!

Skrevet

Nei alkohol har ikke noe å gjøre på julaften med barn til stede. Så her går det i brus og saft og munkholm!

Samme her. Nå syns jeg ikke barn og alkohol har noe samme å gjøre i det hele tatt for min del. Andre folk får gjøre som de vil, og drikke til maten om de ønsker det, men jeg gjør ikke det. Vi er bortreist på julaften hvert år, ikke mitt hus så ikke mine regler.

• Liker 1
Skrevet

Nå som ungene sover så skal jeg ha meg et glass grønn fe:)!

Skrevet

Nå som ungene sover så skal jeg ha meg et glass grønn fe:)!

Jeg for min del synes ikke akkurat det høres noe bedre ut enn å ta et glass vin til maten, må jeg si.

Og hva om et av barna våkner av et mareritt og kommer ned til deg for trøst etter det glasset? Inkonsekvent - skjønner ikke logikken.

Anonymous poster hash: 09c69...6b2

Skrevet

Mannen min fikser det skal uansett krype under dynen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...