AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #1 Skrevet 23. desember 2014 Årets mest sosiale høytid er kommet og som med sosiale sammenkomster så følger selvfølgelig alkohol. Det åpenbare spørsmålet er selvfølgelig: Er det greit å drikke alkohol med barn tilstede? Ønsker ingen demonisering eller formaninger her, men argumenter og gode vurderinger. Eksempelvis trenger man ikke å argumentere for at flatfyll er ugreit. At rusvold er ugreit. At forsømmelse eller neglisjering av barn er ugreit osv. Anonymous poster hash: c71ad...4d9
Djungelvrål Skrevet 23. desember 2014 #2 Skrevet 23. desember 2014 Ja det er det, for du trenger jo ikke drikke deg full? 5
Gjest Kritt Skrevet 23. desember 2014 #3 Skrevet 23. desember 2014 (endret) Dette har jo vært diskutert opp og ned i mente både her og andre steder, og jeg kan kort oppsummere som følger: 1% synes flatfyll med barna til stede er greit. 9 % synes øl, akevitt og konjakk m.m. i rikelige mengder hører med til jul, selv om man selvfølgelig ikke skal bli direkt full med barn til stede. 40 % synes meget moderalt alkoholinntak er greit selv med barn til stede. 40 % synes det skal være helt alkoholfritt med barn til stede. Selv tilhører jeg dem som synes moderalt alkoholinntak er greit selv med barn til stede, men barna skal slippe å oppleve at noen blir beruset. Endret 23. desember 2014 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #4 Skrevet 23. desember 2014 Ja, jeg synes moderat alkoholinntak med barn til stede er greit. Anonymous poster hash: 622b1...96b 6
AnonymBruker 42 Skrevet 23. desember 2014 #5 Skrevet 23. desember 2014 (endret) Personlig synes det er rart at det har blitt et såpass stor fokus rundt akkurat dette spørsmålet i det hele tatt... JA, selvfølgelig er det greit når det er snakk om voksne mennesker og moderate mengder alkohol. Endret 23. desember 2014 av Beeblebrox 4
Djungelvrål Skrevet 23. desember 2014 #6 Skrevet 23. desember 2014 (endret) Det er et tema fordi voksne mennesker ikke greier å skille på 2 glass vin eller 10 flass vin. Hvis du ikke greier å stoppe etter 2 glass vin eller når du kjenner du begynner å bli brisen bør du ikke drikke med barn til stede over hodet. Men det er ikke så lett for alle voksne folk å holde seg edru 1 dag i året. Endret 23. desember 2014 av KG dama 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #7 Skrevet 23. desember 2014 Det er et tema fordi voksne mennesker ikke greier å skille på 2 glass vin eller 10 flass vin. Hvis du ikke greier å stoppe etter 2 glass vin eller når du kjenner du begynner å bli brisen bør du ikke drikke med barn til stede over hodet. Men det er ikke så lett for alle voksne folk å holde seg edru 1 dag i året. Hei. TS her. Som jeg oppfordret til i startinnlegget så var det å diskutere "moderat" alkoholforbruk, ikke fyll. Synes du f.eks 2 glass vin er greit? Anonymous poster hash: c71ad...4d9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #8 Skrevet 23. desember 2014 Selv drikker jeg ikke en milliliter alkohol på julaften, men jeg legger meg ikke borti det om andre velger å ta seg et par glass. Synlig beruselse er i mine øyne uansvarlig med barn til stede, noe alle fornuftige folk vel er enige om, men det blir også tilsvarende meningsløst for meg at det skal være et totalforbud av rent prinsipp - selv om jeg altså ikke drikker noe selv. Det trenger ikke gå sport i avhold bare for å skulle være så uovertruffen, det er de som synes det er oppriktig vanskelig å la være som er problemet. Ikke de som velger å ta seg litt vin eller øl til maten. Jeg kjører og kan ikke si jeg har spesielt lyst på noe alkoholholdig, men jeg synes ikke det automatisk diskvalifiserer andre fra å være fornuftige, fine omsorgspersoner også på julaften bare de tar i et glass vin. Anonymous poster hash: ddc66...22f 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #9 Skrevet 23. desember 2014 Jeg dømmer ingen, og orker heller ikke gå inn i denne debatten som alltid er så polarisert at det ender med drittkasting. Men jeg kan si det JEG mener om denne saken. For noen år siden var jeg en veldig stor tilhenger av å kunne drikke alkohol i jula med barn til stede. Jeg argumenterte med "det må være lov for de voksne å kose seg, så lenge man viser moderasjon og ikke drikker seg full". Jeg kjøpte ikke argumentet om at man barna ser forandringen bare ved minimalt inntak. I ettertid innser jeg at jeg dessverre var den siste til å innse at jeg forandret meg etter 1-2 glass med vin. Jeg påstod hardnakket at jeg var upåvirket, og barna var upåvirket. Aha-opplevelsen kom da min eldste datter, da 9 år gammel, noen dager før julaften 2011, sa: "Du Mamma, kan ikke du og Pappa la være å drikke alkohol på julaften?". Jeg ble helt satt ut, og spurte hva hun tenkte på. Da kom historien. Hun sa at vi, og spesielt jeg, alltid ble så annerledes på kvelden på julaften. Hun sa hun kjente lukten av alkohol når hun satt på fanget, og hun kjente seg utrygg fordi jeg oppførte meg "annerledes". Jeg spurte hva hun mente med "annerledes", men hun klarte ikke helt å svare på det, annet at hun ikke likte det. Men det var mer enn nok for meg, og jeg har aldri, aldri aldri følt meg mer råtten som mor enn akkurat det øyeblikket. Etter dette har hverken jeg eller mannen min rørt alkohol på julaften, og senere i julen har vi en absolutt regel at null alkohol inntas før barna har lagt seg, og etter at de har lagt seg er det med måtehold og forsiktighet, slik at vi er helt upåvirket når vi våkner dagen etterpå. Men faktum er at det som regel ikke blir noe alkoholinntak da heller. Som sagt, jeg dømmer ikke, og dette er min historie og min mening. Men barn er også forskjellig. Kanskje andres barn ikke reagerer slik som mine, men jeg er nødt til å ta hensyn til MINE barn. Må også ærlig innrømme at jeg faktisk ikke har lidd noe nød heller. Det finnes så mange gode alkholfrie drikker og mye god mat, at jeg tenker faktisk ikke veldig mye på det lenger. Anonymous poster hash: 8dc0b...131 7
Plengionika Skrevet 23. desember 2014 #10 Skrevet 23. desember 2014 Jeg syns ikke noe om alkohol i juleselskaper, og helst ikke noe særlig i det hele tatt der det er barn tilstedet. Vi får i år besøk av noen som mener at juleølet hører med til julemiddagen så vi har kjøpt inn en sixpack med juleøl slik at det blir en på hver. Jeg kommer bare til å drikke brus jeg uansett, er veldig lite glad i alkohol ettersom det finnes en del alkoholikere på en annen side av familien.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #11 Skrevet 23. desember 2014 Jeg mener det er helt greit å drikke 2 glass/moderat med alkohol selv om det er barn til stede. Er selvsagt enig i at barn ikke skal se de voksne beruset på julaften (eller andre dager), men det er vel de aller fleste normale mennesker enig i. Selv er jeg imidlertid veldig glad i god mat med passende vin til. Jeg mener god vin hever et måltid betraktelig og synes det er viktig at barn vokser opp med et normalt forhold til alkohol. Noen barn vokser opp med at alkohol er fy-fy, det mener jeg blir feil. Alkohol er ikke farlig dersom det nytes med måte. Er forskjell på å nyte og å drikke alkohol. Når det er sagt så velger jeg selv en alkoholfri julefeiring. Skal feire med mange barn i alderen 0-12 år og har ingen behov for å drikke alkohol til pinnekjøttet mitt. Julemat er normalt ikke den maten jeg synes blir bedre med vin til, jeg foretrekker faktisk julebrus til julemat. Barnas foreldre og besteforeldre er heller ikke glad i alkohol til julemat, så dermed blir det alkoholfri feiring hos oss. Er mulig vi voksne tar oss ett glass vin når barna er i seng, men ingen "must" for min del. Anonymous poster hash: c80ea...812
Tabris Skrevet 23. desember 2014 #12 Skrevet 23. desember 2014 Jeg synes det bør vært helt selvfølgelig med alkohol til maten selv om barn er tilstede. Jeg er for å gi barn et fornuftig og normalt forhold til alkohol. 3
Kara W Skrevet 23. desember 2014 #13 Skrevet 23. desember 2014 Det må ha vært en forferdelig kommentar å høre AB, og har full respekt for foreldre som velger å ikke drikke når barna sine er tilstede. Jeg holder meg til de som mener at moderat inntak er OK. Ingen i familien min har blitt synlig beruset som jeg kan huske og jeg har heller ikke opplevd at noen av barna har syntes alkoholinntaket var ubehagelig (altså at det rett og slett ikke var et tema, jeg vet jo ikke hva de andre tenkte). Jeg har et spørsmål til dere som mener at det bør være helt alkoholfritt så lenge det er barn til stede: Hvor gamle skal barna være før det er OK at det inntas alkohol? Er det alkoholfritt så lenge det umyndige personer i lokalet, eller er det bare foran de minste barna? 1
Leini Skrevet 23. desember 2014 #14 Skrevet 23. desember 2014 Moderat for meg er 1-2 glass. Synes det er greit. Nå skal det også sies at vi ikke drikker på julaften
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #15 Skrevet 23. desember 2014 Selv syns jeg ikke det er noe problem med alkohol i moderasjon. Jeg vil aldri nekte noen en juleøl og akevitt eller ett glass vin til maten. Men selv drikker jeg alltid brus, rett og slett fordi jeg foretrekker det. Barna mine bryr seg absolutt ikke om andre drikker alkohol eller ikke, men jeg forventer at de ikke skal bli synlig beruset. Grunnen til at jeg er sikker på at mine barn ikke bryr seg om det er fordi dette er noe vi har snakket veldig åpent om, ettersom jeg har foreldre som drikker rimelig heftig. Jeg likte det aldri. Men har etter mange samtaler forstått at de ikke bryr seg om hvis mine foreldre drikker. Dette er kanskje fordi jeg og min samboer alltid er helt edru rundt barna, og de er trygge på oss. Men jeg bryr meg om det, jeg liker ikke fulle mennesker til dags dato, ikke bare i julen, men ellers, fordi jeg aldri likte måten mine foreldre drakk på. Og ikke under noen omstendigheter skal mine barn oppleve noe slikt. Men som sagt, jeg nekter ingen en øl eller to, hvis de drikker med moderasjon og kan oppføre seg normalt. Anonymous poster hash: 5e992...cae
Gjest Olivia Benson Skrevet 23. desember 2014 #16 Skrevet 23. desember 2014 Jeg syns det er greit. Er vokst opp med foreldre som drakk alkohol til maten. Aldri vært noe problem. Det har egentlig aldri vært noe tema, det var bare sånn det var.
Nelsonmandela Skrevet 23. desember 2014 #17 Skrevet 23. desember 2014 Nei, synes ikke det har noe i et slikt selskap å gjøre. Skal man allikevel drikke går det greit med 1-2 glass, men vet man med seg selv at man nyter alkohol litt over gjennomsnittet skal man bare drite i å røre det den ene kvelden ungene storkoser seg med familien.
Anciol Skrevet 23. desember 2014 #18 Skrevet 23. desember 2014 Nei alkohol har ikke noe å gjøre på julaften med barn til stede. Så her går det i brus og saft og munkholm! 1
LilleBallerina Skrevet 23. desember 2014 #19 Skrevet 23. desember 2014 Litt alkohol er greit, fulle voksne er ikke greit.
Nordvesta Skrevet 23. desember 2014 #20 Skrevet 23. desember 2014 1-2 glass ser jeg ikke på som et problem, men jeg velger å holde meg edru så lenge hun er våken. Når hun har lagt seg kan det hende at jeg slenger føttene på bordet og tar ett glass vin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå