Gå til innhold

Er empati og moral en sosial konstruksjon

WubWub

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke "vi" er mer empatiske per idag enn 1000 år siden. Den eneste grunnen til at "vi" er mer empatiske idag er fordi vi har et sterkere rettsvesen og om "vi" bryter de etiske grensene i et samfunn så vanker det straff. Ergo er straff det eneste som holder mennesker på et nogenlunde sivilisert nivå.

Det finnes jo fremdeles nasjoner som lever etter uetiske lover og skikker som tilhører en annen tid. Men for de som bor i disse landene så er det tydligvis greit å steine kvinner til døde om de har blitt voldtatt.

Njaaa... Ikke helt enig. Mennesker i dag er mer "pysete", i forhold til de mer barbariske tider. Det er også et tegn på empati, tenker jeg.

Og man er lett empatisk utenfor loven. Mange jobber som frivillig for å hjelpe andre (både dyr og mennesker) og enda flere blir vegetarianere fordi de ikke tåler tanken på at dyr er i fangenskap og blir drept for oss.

Selv er jeg en person som heller lar mygga stikke meg, siden jeg får dårlig samvittighet om jeg slår den. Jeg begynner også å gråte for andre (selv folk jeg ikke kjenner eller snakker med). Vet at sånn jeg er ikke er majoriteten, men poenget er at jeg ofte gjør ting som er ulovlig. Ting jeg ville blitt arrestert for.

Jeg er ganske sikker på at det er veldig vanlig at folk gjør empatiske ting utenfor loven, og samtidig gjør andre ting som motstrider loven.

Dette er normer. Det er sånn samfunnet har lært oss opp. Ditt eksempel på lang med steining og undertrykkelse er et godt eksempel. Men dette er steder som gjenerne lever i helt andre samfunn enn oss. De har ikke vokst opp med de samme normene og gjerne heller ikke de samme tv-programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var full når jeg skrev det. Nå har jeg repetert det opptil 3 ganger. Og ja, jeg ville ha en annen diagnose enn den jeg fikk når jeg var 17 år, den diagnosen hindret meg i å få et yrke i militæret. Det eneste yrke jeg kunne tenkt meg, ville i skarpe utenlandske oppdrag men NEIDA. Prøvde få gjort om diagnosen jeg fikk men da var det for sent når jeg endelig fiksa bifffen.

Og jeg har aldri kastet bort noe penger på psykologer. Hørt om fri-kort? Jeg betaler ingenting. Du har betalt for mine psykologi timer. Takk

Jeg er veldig glad for at diagnosen og flinke fagfolk fikk hindret deg i å få en millitærkarriere. Noe sier meg at det ville slått veldig, veldig uheldig ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at hjernen utvikles gjennom hele barndommen? Vi er ikke født "ferdig". Dette er en egenskap som utvikles på samme måte som andre faktorer og er genetisk. Du er enten født med det eller ikke. Det er derfor det kan dukke opp psykopater hvor foreldrene ikke har gjort noe galt. Og det er derfor at ikke alle som blir mishandlet som barn ender opp som psykopater...

Men isåfall betyr det jo også at empatien utvikles og kan påvirkes utenfra.

Isåfall er jo bare grunnlaget for empati der, men hvis barndommen blir fucked up og man alltid får viljen sin og kan herse med andre uten å utvikle noen måte å føle andres smerte på, mister man nok en del normal moral/empati-utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at diagnosen og flinke fagfolk fikk hindret deg i å få en millitærkarriere. Noe sier meg at det ville slått veldig, veldig uheldig ut.

Nei, jeg er den perfekte soldat.

Har lagd en tråd om temaet her tidligere hvor jeg forklarer litt mer utdypende hvor ståa ligger :

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=893739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at mennesker er rovdyr uten empati og moral, og den eneste grunnen til at mennesket oppfører seg sivilisert er fordi staten/politi har et voldsmonopol som straffer deg om du bryter loven.

Det er akkurat der du skiller deg ut fra vanlige mennesker. Du forstår ikke vanlige menneskers sosiale båndknytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å laste ned en film og stjele en dvd er forskjellen på å kopiere og stjele.

Om jeg strikker en helt maken genser til en man får kjøpt på H&M så har ikke jeg stjålet genseren, men jeg har kopiert den.

Om jeg stjeler og tar med meg en genser fra H&M, ja da har jeg stjålet genseren.

Om jeg tar med meg en DVD-plate fra butikken da stjeler jeg den, om jeg kopierer en DVD-fra butikken uten å ta med meg den fysisk, ja da har jeg kopiert DVD og ikke stjålet platen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er akkurat der du skiller deg ut fra vanlige mennesker. Du forstår ikke vanlige menneskers sosiale båndknytting.

Nettopp. Et menneske som blir mobbet, slått og plaget gjennom barndommen vil få store empati problemer i voksen alder. Hvorfor? Fordi de ikke har lært hva empati er. En ting er hva læreren din sier når du er barn, en annen ting er hva du opplever.

Mobbing fører til særdeles svekkede sjelsevner. Ergo tror jeg at empati er medlært. Det er en sosial konstruksjon. Empati er forskjellig fra kultur til kultur.

I noen kulturer så er det empatisk å steine kvinner til døde om de har blitt voldtatt.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å laste ned en film og stjele en dvd er forskjellen på å kopiere og stjele.

Om jeg strikker en helt maken genser til en man får kjøpt på H&M så har ikke jeg stjålet genseren, men jeg har kopiert den.

Om jeg stjeler og tar med meg en genser fra H&M, ja da har jeg stjålet genseren.

Om jeg tar med meg en DVD-plate fra butikken da stjeler jeg den, om jeg kopierer en DVD-fra butikken uten å ta med meg den fysisk, ja da har jeg kopiert DVD og ikke stjålet platen.

Vel. Det er forskjell. Om du laster ned en film fra piratbay så stjeler du. Om du stjeler en film fra en butikk så stjeler du. Den eneste forskjellen i disse to scenarioene er at i det første tilfellet så er det null sjangse for straff, i det andre tilfellet kan du havne i politiets klør.

Derfor er det en enorm barriere mellom det å laste ned en film fremfor det å stjele en film fysisk fra en videosjappe. Hvorfor? Pga du måler risiko opp imot straff.

Uten straff så går mennesker av hengslene. Dette er påvist i nesten alle situasjoner hvor rettsvesenet har brutt sammen. Som f.eks i New Orleans under naturkastrafofen som hendte det. Vold, drap , voldteks og innbrudds statestikken skøt i været

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det er forskjell. Om du laster ned en film fra piratbay så stjeler du. Om du stjeler en film fra en butikk så stjeler du. Den eneste forskjellen i disse to scenarioene er at i det første tilfellet så er det null sjangse for straff, i det andre tilfellet kan du havne i politiets klør.

Derfor er det en enorm barriere mellom det å laste ned en film fremfor det å stjele en film fysisk fra en videosjappe. Hvorfor? Pga du måler risiko opp imot straff.

Uten straff så går mennesker av hengslene. Dette er påvist i nesten alle situasjoner hvor rettsvesenet har brutt sammen. Som f.eks i New Orleans under naturkastrafofen som hendte det. Vold, drap , voldteks og innbrudds statestikken skøt i været

Amerikanere er gærne.

8 mai 1945 var det ingen fungerende stat i norge og det var fullstendig anarki. Bortsett fra noen tyskertøser som ble klippet av håret var det ikke store greiene som skjedde.

Folk ville ha fred! Man var lei overmakt og formyndere.

Om jeg laster ned en film fra pirate-bay kopierer jeg og ikke stjele. Du behøver ikke forstå forskjellen, den er ikke så viktig så for enkelthetenes skyld skal jeg være enig med deg at å kopiere er å stjele. Men om man strikker en genser maken til man ser på H&M stjeler man ikke genseren. Om jeg går inn på spaceworld, kjøper en DVD, kopierer den hjemme og så leverer tilbake DVD og vil ha pengene tilbake har jeg da stjålet platen? Om jeg returnerer den? I følge din logikk har jeg jo det.

Interessant diskusjon, dessverre så tror jeg den er altfor avansert for kvinneguiden.

Jeg blir ikke motivert av straff, jeg blir motivert av handlinger. Jeg har røyka cannabis og blitt satt på glattcelle, jeg røyka ikke noe mindre etter det for å si det sånn.

Anders behring breivik brydde seg ikke om straff. Han var dedikert, det var viktigere for ham å drepe barn enn og være lydig på grunn av straff.

Man kan ikke straffe mennesker for å få dem til å oppføre seg, det er en illusjon, greit nok at verden er basert på den slags overtro, det gjør ingenting så lenge det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta det er tvingende nødvendig for en skapning som er avhengig av samfunnet rundt seg å inneha nok empati til ikke å være en trussel for artsfrendene rundt seg, og spesielt de artsfrender som er i ens umiddelbare nærhet. Derfor er grad av empati også knyttet til fysisk avstand. Vi føler mer empati for menneskene rundt oss enn for mennesker helt andre steder på kloden. Det er for meg logisk at empati er noe som er avlet fram, og ikke bare en sosial konstruksjon. Og så er det sikkert heller ikke sånn at sosiale konstruksjoner eksisterer helt uavhengig av biologiske faktorer. Samtidig kan man ikke inneha så mye empati at en blir en trussel mot sitt eget arvemateriale. Sånn fra naturens side tror jeg derfor vi generelt innehar en akkurat passe dose med empati, og at dette er et instinkt.

Anonymous poster hash: 60ce3...c58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Et menneske som blir mobbet, slått og plaget gjennom barndommen vil få store empati problemer i voksen alder. Hvorfor? Fordi de ikke har lært hva empati er. En ting er hva læreren din sier når du er barn, en annen ting er hva du opplever.

Mobbing fører til særdeles svekkede sjelsevner. Ergo tror jeg at empati er medlært. Det er en sosial konstruksjon. Empati er forskjellig fra kultur til kultur.

I noen kulturer så er det empatisk å steine kvinner til døde om de har blitt voldtatt.

Empati er ikke noe man lærer. Empati er noe man har! Empati er medfødt! Enten har du det eller så har du det ikke.

Og det mest interessante ved det hele er at empati faktisk er universell! Hvis ikke ville du ikke hatt et poeng i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati er ikke noe man lærer. Empati er noe man har! Empati er medfødt! Enten har du det eller så har du det ikke.

Og det mest interessante ved det hele er at empati faktisk er universell! Hvis ikke ville du ikke hatt et poeng i utgangspunktet.

Ja det er derfor elefant-hunner kan adoptere foreldreløse elefantunger. De får jo ikke akkurat barnebidrag for jobben, men mer innholdsrike liv. Det er en glede å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du da at mennesker kan "miste sin empati" i et psykeologisk eksperiment hvor ellers sunne og friske mennesker blir satt til å herke over "innsatte" i et fengselsystem?

Hvordan forklarer du at barn som har blitt utsatt for omsorssvikt vidrefører det til sine barn i voksen alder?

Hvordan forklarer du at mobbeofre har svekkede sjelsevner i voksen alder?

Din empati og omsorg er sterkt tilknyttet til den oppdragelsen du får og dine erfaringer du får i barnealder. All vitenskap viser til dette, og det er derfor vi bør passe på våre barn!

Empati er IKKE medfødt, det er LÆRT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viste du at f.eks 99% av alle pedofile overgripere har blitt utsatt for overgrep selv?

Hva sier dette? Jo at empati er medlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du da at mennesker kan "miste sin empati" i et psykeologisk eksperiment hvor ellers sunne og friske mennesker blir satt til å herke over "innsatte" i et fengselsystem?

Hvordan forklarer du at barn som har blitt utsatt for omsorssvikt vidrefører det til sine barn i voksen alder?

Hvordan forklarer du at mobbeofre har svekkede sjelsevner i voksen alder?

Din empati og omsorg er sterkt tilknyttet til den oppdragelsen du får og dine erfaringer du får i barnealder. All vitenskap viser til dette, og det er derfor vi bør passe på våre barn!

Empati er IKKE medfødt, det er LÆRT

Mennesker blir jo selvsagt skadet av straff og omsorgssvikt. Tragedien er at samfunnet straffer stort sett de samme menneskene med fengselsstraff som de som opplevde omsorgssvikt som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksperimentet du sikter til handler ikke om "empati", så du har nok misforstått litt. Det handler om i hvor stor grad vi underkaster oss mennesker vi antar vet mer enn oss, eller som har en høyere posisjon enn oss. Konklusjonen er at det gjør vi i så stor grad at det overstyrer vår egen oppfatning av rett og galt, men det betyr ikke at de som fulgte ordrene til de i hvite frakker var komfortable med å gjøre det.

Anonymous poster hash: 60ce3...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er et merkelige straffelystent samfunn vi lever i.

Det er ikke lov å røyke cannabis, - men det er lov å røyke cannabis og bli satt på glattcelle, ja det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå projiserer du!

Nei. Jeg har rett. Empati er ikke noe medfødt. Dette er noe vi er lært

Så om vi unnlater lære et menneske om empati så har vi et samfunnsproblem. Eller enda verre, om et samfunn mobber et menneske gjennom oppveksten, da har vi et enda større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har rett. Empati er ikke noe medfødt. Dette er noe vi er lært

Så om vi unnlater lære et menneske om empati så har vi et samfunnsproblem. Eller enda verre, om et samfunn mobber et menneske gjennom oppveksten, da har vi et enda større problem.

Du projiserer!

!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...