Gå til innhold

Huslån-første møte med banken....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har erfaring med "lånemøte" hos banken? Jeg lurer på hvilke papirer man burde ta med seg, og hvordan man som bankkunde kan virke mest mulig forbredt på ett slikt møte?



Anonymous poster hash: d71cd...2cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, ta med selvangivelse og lønnslipper for de siste par månedene kanskje?

Anonymous poster hash: f98f0...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei- vil det virke positivt om man har regnet budsjett ifht sifo tall, eller har banken styr på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Okei- vil det virke positivt om man har regnet budsjett ifht sifo tall, eller har banken styr på dette?

Det ser bedre ut om man tar med slike ting selv...da fremstår man som en reflekterende og seriøs person..mener jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei- vil det virke positivt om man har regnet budsjett ifht sifo tall, eller har banken styr på dette?

Ang budsjett så tar banken SIFO budsjettet som ditt budsjett om du skjønner? Når vi var i banken så hjalp det ikke å si at vi ikke pleier å bruke så mye på fritid eller mindre på bil. De bruker bare SIFO budsjettet.

Anonymous poster hash: 29527...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang budsjett så tar banken SIFO budsjettet som ditt budsjett om du skjønner? Når vi var i banken så hjalp det ikke å si at vi ikke pleier å bruke så mye på fritid eller mindre på bil. De bruker bare SIFO budsjettet.

Anonymous poster hash: 29527...bf0

De endret dette da jeg var på møte, null problem. Kanskje det varierer fra bank til bank eller saksbehandler til saksbehandler?

Jeg hadde i tillegg med et egenlaget budsjett. Rådgiveren min så på dette som noe positivt og at jeg var seriøs og ryddig :)

Endret av nattsvermer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

De endret dette da jeg var på møte, null problem. Kanskje det varierer fra bank til bank eller saksbehandler til saksbehandler?

Jeg hadde i tillegg med et egenlaget budsjett. Rådgiveren min så på dette som noe positivt og at jeg var seriøs og ryddig :)

Jeg har samme erfaring som deg.

Jeg kunne dokumentere tidligere utgifter ganske godt, med lavere utgifter på noen områder og litt høyere på andre sammenliknet med SIFO. Saksbehandler i banken hadde ingen problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med siste lønnslipp og siste selvangivelse.Ta også med budsjett som viser dagens situasjon, og et som viser hvordan det blir med lånet som ønskes. Ville ikke brukt SIFO, men dine faktiske utgifter! SIFO kan være både for lite og for mye, det er ikke nødvendigvis sannheten for din økonomi. Ta selv høyde for en rente på minst 5%, gjerne også høyere, og vis at det går rundt. Ta med kontoutskrift som viser at du også har egenkapitalen som kreves klar, om pengen står i en annen bank. Evt en plan for hvordan egenkapitalen skal ordnes. Om det er kausjonist bør vedkommende bli med i banken.

Jo mer du kan vise at dette er godt planlagt, at du har kontroll på utgifter og inntekter, og oppspart egenkapital, så vil et lån være nærliggende tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med regnskap som viste de faktiske utgiftene vi hadde og et budsjett som var satt opp med 8% lånerente. Det var ikke noe problem å argumentere for at SIFO-budsjettet ikke passet vår situasjon.



Anonymous poster hash: 0f3ec...dec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også å presse inn en fast post for sparing. Det viser at du er fornuftig økonomisk.



Anonymous poster hash: 0f3ec...dec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som deg.

Jeg kunne dokumentere tidligere utgifter ganske godt, med lavere utgifter på noen områder og litt høyere på andre sammenliknet med SIFO. Saksbehandler i banken hadde ingen problemer med dette.

Kanskje vi bare var uheldig med saksbehandleren? Uansett flott at de tar hensyn. Vi syns jo det var ganske da vi visste vi kunne brukt mer på nedbetaling enn det SIFO budsjettet tilsa.

Anonymous poster hash: 29527...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi bare var uheldig med saksbehandleren? Uansett flott at de tar hensyn. Vi syns jo det var ganske da vi visste vi kunne brukt mer på nedbetaling enn det SIFO budsjettet tilsa.

Anonymous poster hash: 29527...bf0

At det var ganske dumt, skulle det stå..

Anonymous poster hash: 29527...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde med regnskapet og ikke budsjettet. Budsett er jo en plan og det er ikke sikkert alle klarer å følge planen. Jeg derimot kunne vise til konkrette tall i regnskapet mitt et år tilbake i tid (regnet ut snittet). Kan være lurt å bruke de samme kategoriene som SIFO for å kunne sammenlikne med tall bankene opererer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...