Gå til innhold

juledilemma og svigermor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser dilemmaet til TS, og det er ikke en hyggelig situasjon å være i. Tror mange reagerer litt negativt siden det dessverre er mange eksempler her på KG med svigerdøtre som helst bare vil feire jul med egne foreldre/familie.

Ser også at det er veldig mange eksempler hvor svigermor og svigerdatter ikke kommuniserer godt, og hvor sønn/mann ikke takler å være bindeledd og "megler". Sistnevnte kan ha mange grunner, ofte er det en kombinasjon av å være litt uinteressert og konfliktsky/feig.

Akkurat i år med skral mental helse og ny baby synes jeg TS skal kunne ha litt slack, og velge det som er enklest for henne. Det er dog viktig at dette ikke blir et årlig problem, hvor man utsetter avgjørelser om neste jul for å "kjenne på formen" etc.

Anonymous poster hash: 75cee...087
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå når dere har fått barn må dere dele julen mellom besteforeldre. Det er urimelig av deg å forvente at dere kun skal være hos dine foreldre. Men dere kan jo gjøre det slik at dere er hos dine foreldre denne julen, og hjemme med hans mor neste jul. Du skjønner vel at det er leit for svigermor også?

Anonymous poster hash: 4c4fa...609

Hvorfor MÅ man dele mellom besteforeldre? Skal det være sånn at det å få barn legger føringer for hvor og hvordan man skal feire jul de neste 18 år?

Anonymous poster hash: 3ec4d...f41

• Liker 6
Skrevet

Dere er voksne, dere bestemmer hvordan dere vil ha det. Dersom svigermor ikke vil være med på det, er det synd for henne.

Vi er i den situajonen nå at vi drar ut til foreldrene våre på julaften. Men når bi får flere barn er det uaktuelt. Vi kommer til å invitere begge sider. Hvis de ikke vil, er det synd for de. Da koser vi oss hjemme alene, så bruker vi heller tid i romjula med de. Vi skal lage egne tradisjoner for våre barn, og absolutt ingen andre skal diktere hvordan vi skal ha det.

Anonymous poster hash: f031c...6a0

• Liker 3
Gjest Ive Lina
Skrevet (endret)

Jeg håper virkelig at du er voksen nok til å innse at dere må feire julen annen hvert år hos hver side av familien.

Blir lei meg på svigermors vegne og synes oppriktig synd på henne som skal hanskes med en slik svigerdatter.

Har to svigerdøtre selv og priser meg lykkelig for at de med glede kommer til oss annenhver jul. De kommer endatil innom oss i løpet av julaften selv det året de er hos hennes foreldre.

En annen ting. Jeg kan godt forstå at svigermor ikke ønsker å feire jul med TS sine foreldre. Jeg hadde også heller valgt å være alene - eventuelt jobbet istedet for å være med til julefeiring hos mennesker jeg ikke kjenner og hvor jeg føler at jeg blir iinvitert ene og alene fordi svigerdatter ikke kan være uten sine foreldre i julen.

Endret av Ive Lina
  • Liker 2
Skrevet

Kanskje svigermoren din er skikkelig ensom og syns dette er litt vanskelig? Og selv om man er ensom betyr ikke det at man da automatisk må takke ja til å feire med din familie. Det er ikke hennes egen familie, og kan hende hun der virkelig føler seg som 5. hjul på vogna.

Skjønner at du vil være hos dine foreldre, men jeg skjønner også henne til en viss grad.

Når vi fikk barn valgte vi å feire alle juleaftener hjemme. MEN, vi har hatt mine foreldre og svigers på besøk annet hvert år. Da får vi ro og avslapping, samtidig som at fordelingen blir rettferdig på sikt. Hadde en av partene vært alene hadde nok den blitt invitert sammen med den andres foreldre også dersom alternativet hadde vært at h*n satt alene hjemme (eller jobbet frivillig).

Kan du ikke sette henne i arbeid når hun stikker innom ellers da? Så føler hun seg litt nyttig, og du blir ikke så sliten. Forklar henne hvordan du føler det, så kan det hende at dere kan snu denne litt vanskelige situasjonen over til noe positivt.

• Liker 1
Skrevet

Ts er jo egentlig ikke interessert i å dele seg. Hun vil bare gi svigermor smuler og fortsette å feire julen som hun alltid har gjort som barn.

I utgangspunktet så vil hun egentlig heller ikke "gi" svigermor lillejulaften heller og hun synes hun er raus som ofrer 23. til svigermor...

Anonymous poster hash: c874a...321

Tror ikke du har lest innlegget ordentlig, eller så forsto du det ikke. Hun skriver at hun treffer svigermoren ofte, mens hennes egen familie sjelden. Get it eller skal du ha det inn med teskjei?

Anonymous poster hash: aeae5...615

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper virkelig at du er voksen nok til å innse at dere må feire julen annen hvert år hos hver side av familien.

Blir lei meg på svigermors vegne og synes oppriktig synd på henne som skal hanskes med en slik svigerdatter.

Har to svigerdøtre selv og priser meg lykkelig for at de med glede kommer til oss annenhver jul. De kommer endatil innom oss i løpet av julaften selv det året de er hos hennes foreldre.

En annen ting. Jeg kan godt forstå at svigermor ikke ønsker å feire jul med TS sine foreldre. Jeg hadde også heller valgt å være alene - eventuelt jobbet istedet for å være med til julefeiring hos mennesker jeg ikke kjenner og hvor jeg føler at jeg blir iinvitert ene og alene fordi svigerdatter ikke kan være uten sine foreldre i julen.

Og hvorfor MÅ de feire jul hos noen av besteforeldrene? Vi inviterer alle til oss, så mye enklere.

Anonymous poster hash: c8804...4bb

• Liker 5
Gjest Ive Lina
Skrevet

Og hvorfor MÅ de feire jul hos noen av besteforeldrene? Vi inviterer alle til oss, så mye enklere.

Anonymous poster hash: c8804...4bb

Vi har likt å gjøre det sånn fordi vi har ønsket å feire jul med hele storfamilien. Dere inviterer vel ikke alle søsken, nieser og nevøer i tillegg til besteforeldre og eventuelle oldeforeldre?

Skrevet

Vi feiret mini sin første jul hos svigers. 80mils kjøring, men det bestemte jeg fordi de bor så langt unna, og ser oss sjeldent. Synes da at de burde få første jula vår som familie, selv om vi hadde vært der året før også. Selvfølgelig savner jeg å feire jul hos mine egne foreldre, men samboeren min må jo og få feire ned sine. Er uaktuelt for oss å invitere til jul hos oss, da begges bestemødre ikke er helt i form og dermed ikke kan være med.

Skrevet

Herregud, forstår dere KG-brukere norsk???? Jeg blir litt amper på TS sine vegne. Hun sliter etter å ha født et barn, og det er ikke så lenge siden hun kom hjem fra sykehuset med det nyfødte barnet sitt. Hun er stresset, og ønsker å ha mest mulig ro rundt seg. Men samtidig så ønsker hun å være omgitt av nærmeste familie, noe svigermor absolutt ikke er, slik jeg ser det.

Hva faen er galt med dere som ikke klarer å lese skikkelig, eller å forstå budskapet som blir lagt frem, før dere ytrer dere? TS ønsker å være sammen med sin familie, og hvis hun gjerne ønsker å feire julen sammen med dem både i år og neste år, og neste år der igjen, så hvorfor ikke?

Kanskje TS klarer å slappe lettere av i lag med en familie hun kjenner seg mer trygg på enn med en svigermor som braser inn i stuen hennes i utide, og som ikke forstår en ung mors behov for å ha ro og fred rundt seg? Dere som svarer frekt tilbake, og beskylder TS for å finne opp en sykdom om stress bare for å slippe å sitte alene med en kvinne som forlengst har gjort seg ferdig med ammetåka, småbarnstid, tåteflasker og lignende, dere har helt sikkert ikke barn selv, men sitter bare hjemme alene i dette øyeblikk, klar til å gulpe opp enda mer dritt ved å skrive under som anonym bruker.

Fortsett å være anonyme, men ikke sitt der og rakk ned på et menneske som sliter med stress etter å ha født et barn, og som ennå ikke har kommet seg helt etter den voldsomme påkjenningen. Og kanskje hun innerst inne ønsker å holde på sin egen juletradisjon både i år og neste år, men ikke helt har turt å innrømme det for seg selv...... Men hva så? Hva er galt med å feire med sin egen familie så lenge man har dem i live? Er det virkelig så ille å være sammen med sin egen familie hvis det gjør TS trygg, avslappet og i godt humør?

Er det så fryktelig ille om den "stakkars" svigermoren må sitte alene på julaftenen igjen? For gjett hva, hun er ikke alene om det! Det er utrolig mange mennesker verden over som sitter alene hver eneste julaften, og som ikke kan "flykte" til en jobb for noen timer, eller oppsøke venner de kan feire jul sammen med. Nei, jeg synes ikke det aller minste synd på svigermor. Spesielt ikke siden hun ser barnebarnet/a sine ukentlig i motsetning til TS sin familie, som får sett både datteren og barnet/a hennes sjeldnere.

Jeg antar at jeg får høre det nå, men altså, - hvis ikke dere klarer å lese hovedinnlegget skikkelig, eller forstå budskapet som TS har kommet med underveis i denne tråden, så la være å respondere!!! For det virker ikke som om noen av dere anonyme brukere er i stand til å forstå norsk slik som dere svarer!!!! :P

Har det blitt skapt en egen sport i det siste som går ut på å lese så fort du bare klarer - så fort at du tror at du har oppfattet poenget når du egentlig ikke har det? Jeg blir rimelig oppgitt av dere som sitter her og skriver, med et ordforråd som bare er en førsteklasse-elev verdig. Og som går fullstendig av skaftet når man påpeker skrivefeilene deres istedet for å ta til dere den skjulte "omsorgen" som ligger bak. På et eller annet tidspunkt så klarer jeg ikke å la være å dømme deg som person, og ville aldri ha trodd på deg om du kom trekkende fram med universitetsutdannelsen din, eller begynte å skryte av de mange språkene du kanskje behersket.

Jeg har bare skrivingen din å gå etter, og utifra det jeg leser, så virker du ikke spesielt intelligent.

(Beklager for å ha sporet litt av, og det er greit om kommentaren min blir slettet. Men måtte bare få litt frustrasjon ut). :sprettert:

• Liker 6
Skrevet

Herregud, forstår dere KG-brukere norsk???? Jeg blir litt amper på TS sine vegne. Hun sliter etter å ha født et barn, og det er ikke så lenge siden hun kom hjem fra sykehuset med det nyfødte barnet sitt. Hun er stresset, og ønsker å ha mest mulig ro rundt seg. Men samtidig så ønsker hun å være omgitt av nærmeste familie, noe svigermor absolutt ikke er, slik jeg ser det.

Hva faen er galt med dere som ikke klarer å lese skikkelig, eller å forstå budskapet som blir lagt frem, før dere ytrer dere? TS ønsker å være sammen med sin familie, og hvis hun gjerne ønsker å feire julen sammen med dem både i år og neste år, og neste år der igjen, så hvorfor ikke?

Kanskje TS klarer å slappe lettere av i lag med en familie hun kjenner seg mer trygg på enn med en svigermor som braser inn i stuen hennes i utide, og som ikke forstår en ung mors behov for å ha ro og fred rundt seg? Dere som svarer frekt tilbake, og beskylder TS for å finne opp en sykdom om stress bare for å slippe å sitte alene med en kvinne som forlengst har gjort seg ferdig med ammetåka, småbarnstid, tåteflasker og lignende, dere har helt sikkert ikke barn selv, men sitter bare hjemme alene i dette øyeblikk, klar til å gulpe opp enda mer dritt ved å skrive under som anonym bruker.

Fortsett å være anonyme, men ikke sitt der og rakk ned på et menneske som sliter med stress etter å ha født et barn, og som ennå ikke har kommet seg helt etter den voldsomme påkjenningen. Og kanskje hun innerst inne ønsker å holde på sin egen juletradisjon både i år og neste år, men ikke helt har turt å innrømme det for seg selv...... Men hva så? Hva er galt med å feire med sin egen familie så lenge man har dem i live? Er det virkelig så ille å være sammen med sin egen familie hvis det gjør TS trygg, avslappet og i godt humør?

Er det så fryktelig ille om den "stakkars" svigermoren må sitte alene på julaftenen igjen? For gjett hva, hun er ikke alene om det! Det er utrolig mange mennesker verden over som sitter alene hver eneste julaften, og som ikke kan "flykte" til en jobb for noen timer, eller oppsøke venner de kan feire jul sammen med. Nei, jeg synes ikke det aller minste synd på svigermor. Spesielt ikke siden hun ser barnebarnet/a sine ukentlig i motsetning til TS sin familie, som får sett både datteren og barnet/a hennes sjeldnere.

Jeg antar at jeg får høre det nå, men altså, - hvis ikke dere klarer å lese hovedinnlegget skikkelig, eller forstå budskapet som TS har kommet med underveis i denne tråden, så la være å respondere!!! For det virker ikke som om noen av dere anonyme brukere er i stand til å forstå norsk slik som dere svarer!!!! :P

Har det blitt skapt en egen sport i det siste som går ut på å lese så fort du bare klarer - så fort at du tror at du har oppfattet poenget når du egentlig ikke har det? Jeg blir rimelig oppgitt av dere som sitter her og skriver, med et ordforråd som bare er en førsteklasse-elev verdig. Og som går fullstendig av skaftet når man påpeker skrivefeilene deres istedet for å ta til dere den skjulte "omsorgen" som ligger bak. På et eller annet tidspunkt så klarer jeg ikke å la være å dømme deg som person, og ville aldri ha trodd på deg om du kom trekkende fram med universitetsutdannelsen din, eller begynte å skryte av de mange språkene du kanskje behersket.

Jeg har bare skrivingen din å gå etter, og utifra det jeg leser, så virker du ikke spesielt intelligent.

(Beklager for å ha sporet litt av, og det er greit om kommentaren min blir slettet. Men måtte bare få litt frustrasjon ut). :sprettert:

Feire med hennes familie iår og neste år og så lenge hun har dem i live?

Hva med mannen, da? Tror du ikke han har lyst til å feire julen med sin mor?

Sannelig ikke rart at skilsmissene florerer dersom kvinner tenker så egoistisk som du og endel andre gjør. Håper menn i slike forhold står opp for seg selv og sin familie og ikke lar seg overkjøre totalt av kvinner som ikke er engang er tørre bak ørene nok til å feire jul hos andre enn sin egen familie.

Anonymous poster hash: 89b21...ec1

• Liker 2
Skrevet

Sannelig ikke rart at skilsmissene florerer dersom kvinner tenker så egoistisk som du og endel andre gjør. Håper menn i slike forhold står opp for seg selv og sin familie og ikke lar seg overkjøre totalt av kvinner som ikke er engang er tørre bak ørene nok til å feire jul hos andre enn sin egen familie.

I år ville hun til sin familie, og neste år har de allerede avtalt at de skal til svigers. Svigermor må forstå at det et 2 familier, og dermed må deles opp i jula. Hvordan de delet seg er opp til TS og hennes mann :-) familie kan ytre ønsker, men ikke stille krav

• Liker 2
Skrevet

Men ærlig talt, ts ønsker å feire med sin familie, og SKAL feire med sin familie. Hun skal også tilbringe lillejulaften og nyttårsaften med svigermor. En fin løsning, som alle andre enn svigermor er fornøyd med. Men TS framstiller det som om det at svigermor er misfornøyd er et uløselig dilemma, et problem, det ødelegger julen og hun blir verre fordi det stilles så mange krav til henne. Hun gråter og gråter.

Da er svaret fra mange her, at man bestemmer selv hvor og hvordan man feirer julen når man er voksen, men at de fleste mener det er en rimelig og rettferdig løsning og plaster på såret for svigermor, at julaften til neste år kan være sammen med svigermor.

Selv syns jeg alt dette er en god løsning, TS syns sikkert det er en god løsning siden det er den hun har valgt, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor resultatet har blitt så vanskelig for TS. Det kommer sikkert masse slike "konflikter" de neste årene, det gjør det i alle familier. Om dåp. Om deltakelse på arrangementer, om hårklipp og hyppighet av besøk. Om barnevakt, om bursdagsfeiringer, om ferier. Man kan ikke lage drama og dilemma ut av alt, man må bestemme seg og stå for det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke at skilsmissene florerer på grunn av "kvinner som tenker så egoistisk" som meg. Men om du er skilt, så er det ikke så rart med tanke på hvor mye oppgulp du har klart å få ut av deg her inne. Og du aner heldigvis ikke hvem jeg er, eller hvordan jeg lever mitt liv.

En svigermor er ikke det samme som en mor. Og mange døtre som har et godt forhold til sine egne mødre, vil som regel fortsette å ønske å feire spesielle høytider og lignende sammen med sin egen familie. Jeg sa ikke alle, men mange. Og TS trenger jo ikke å dra hjem til sin familie hvert eneste år, men om hun foretrekker det, og det gjør henne tryggere og mer komfortabel, så hvorfor i helvete ikke???

Hvis en mann skiller seg fra sin kone på grunn av at hun ikke vil tilbringe julaftenen sammen med moren hans, så er han en real drittsekk. Da var han egentlig en drittsekk helt fra starten av, noe du er et godt eksempel på. Og nei, det er ingen menneskerett å ha noen å feire jul, eller andre høytider, sammen med. Lær deg dèt med det samme.

(Avslutter min deltakelse her inne nå).

Endret av Katias

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...