AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #21 Skrevet 14. desember 2014 Jeg synes ikke du er helt urimelig i at du ønsker å være med familien din i julen, men du må jo skjønne at din samboer sikkert også vil være med sin, og at din svigermor selvfølgelig vil se sønnen sin og barnebarnet sitt i julen. Du virker ufattelig egoistisk, og det høres ut som du bruker sykdommene dine som unnskyldning når de overhodet ikke har noe med saken å gjøre. Svigermors ønsker er ikke urimelige, og hun virker overhodet ikke kravstor (med tanke på julen. At hun skal kunne komme og gå som hun vil i ditt hjem er absurd). Anonymous poster hash: 1b4b2...323 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #22 Skrevet 14. desember 2014 Tusen takk for mange innspill. Setter pris på alt selv om det er mye ulike meninger. Skal prøve å oppklare litt: Dette innlegget gjelder denne julen og akkurat denne tiden. Sønnen min er 6 uker, og det er mitt første barn så jeg lærer han å kjenne og prøver å komme til rette i en ny situasjon med et helt nytt menneske. Jeg unnskylder ikke meg pga psyken og sykdommen min, det er reelt og en faktor til hvordan hverdag er og vil være ift hjelp jeg trenger daglig når sykdommen eskalerer slik den gjør nå om dagen. Jeg ønsker ikke å bruke dette for å få min vilje og sette andre i en uønsket situasjon, men det er vanskelig for meg å oppfylle alles ønsker når jeg er i denne formen akkurat nå. Jeg og svigermor har i utangspunktet et veldig godt forhold, og har aldri vært i en krangel. Jeg kan dra til henne for å prate eller vi kan finne på ting sammen. Hun pleier å være hos oss/komme innom opptil 5 dager i uken, men det er nå i disse babyukene hun har vært hos oss 1-2 dager i uken og mener dette er for lite og synes det er dårlig gjort å måtte spørre før hun kommer. Ting vil bli litt mer "normalt" etter hvert slik at hun kan komme oftere, men er det virkelig så rart at jeg og pappaen ønsker å bli kjent med dette lille menneske uten å ha besøk hver dag, og komme oss tilbake til hverdagen, og at jeg skal kunne bli "frisk"? Jeg er også fullstendig klar over at ting blir annerledes når man får barn og har sagt at jeg forstår og kommer til å tilrettelegge slik at barna får juletradisjoner hos begge familier, og derfor sette mine egne tradisjoner til side. Jeg har ikke noe problem med å forstå dette. Svigermor har takket nei nå fire år på rad til å feire jul sammen med oss fordi hun ikke vil omgås så mange mennesker (vi er 12 til sammen med alle barn), og det respekterer vi og hun gjør derfor slik hun vil og fremmer ønske om at vi da skal feire med henne alene fordi hun ikke vil feire med alle oss. Vi lar ikke henne sitte alene hele julen slik det nå fremsto, men hun har fått det som hun har ønsket de siste årene, men det er nå når vi har et ønske at dette er fullstendig uaktuelt for henne. Vi synes det er hyggelig å feire lille julaften med henne og det har blitt vår lille årlige "ting" med henne, men nå ønsker hun dette + resten av julen. Kort oppsummert: Jeg ønsker 6 dager hjemme etter feiring med svigermor lille julaften, før vi drar hjem og feirer nyttår med henne. (samboer drar hjem et par dager tidligere så han, svigermor og stesønn har et par dager sammen) Jeg ønsker ikke å såre noen med valgene jeg tar, men jeg føler at jeg må ta helsen min på alvor og unngå så mye stress som mulig.. Noe som er svært vanskelig med så mye meninger om hva vi må nå og neste år. Svigermor vil derfor være alene (uten oss) 24,25 og 26 desember, alle dager hvor hun jobber (som hun selv har valgt.) Synes dette er veldig vanskelig, og jeg går ikke inn for å være egoistisk, men det er vanskelig å tilfredstille alle når det er en slik avstand og situasjon som den er. TS Anonymous poster hash: 05dd0...e10 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #23 Skrevet 14. desember 2014 Oi, det ble uten mellomrom og veldig fullpakket. Uansett, setter pris på tilbakemeldingene. Jeg og samboer skal komme fram til hva vi gjør når vi får satt oss ned og tatt en prat. Anonymous poster hash: 05dd0...e10
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2014 #24 Skrevet 14. desember 2014 Jeg synes ikke du er urimelig - jeg synes din svigermor er det.
fuksia Skrevet 14. desember 2014 #25 Skrevet 14. desember 2014 Jeg synes også det er din svigermor som virker utakknemlig. Jeg synes heller ikke at det nødvendigvis må være sånn at man feirer annenhver jul hos hver familie når man har barn, jeg synes det er noe hvert par bør bli enige om og helst uten så mye innblanding. Jeg synes løsningen dere har kommet fram til virker bra, det er ikke deres feil at svigermor velger å jobbe og å ikke bli med dere til din familie når hun har tilbudet. Om du og din mann er enige synes jeg ikke det er noe svigermor har rett til å klage på. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #26 Skrevet 14. desember 2014 Hvis du er syk og det er grunnen til at du vil til dine foreldre, hvordan orker du da masse mennesker og styr rundt deg der? Jeg synes du er litt egoistisk. Du har vært heldig å vært hos din familie i 4 år, nå må du kanskje omprioritere. Anonymous poster hash: bfeec...c88 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #27 Skrevet 14. desember 2014 Hvis du er syk og det er grunnen til at du vil til dine foreldre, hvordan orker du da masse mennesker og styr rundt deg der? Jeg synes du er litt egoistisk. Du har vært heldig å vært hos din familie i 4 år, nå må du kanskje omprioritere. Anonymous poster hash: bfeec...c88 Leser dere i det hele tatt TS sine innlegg? Svigermor jobber, hun bor på samme sted som de og ser de jevnlig hele året. Mannen drar hjem før TS og tilbringer tid med svigermor og sitt barn fra tidligere forhold. Jeg forstår TS godt, dere feirer lille juleaften og nyttår med svigermor. TS, du og mannen er voksne og dere må bli enige om valget. Det er ikke svigermor som bestemmer, men dere, din mann må kunne si og stå for valgene dere tar angående samværet med hans side. Svigermor kan komme med ønsker, men ikke noen krav.Anonymous poster hash: e05a7...fe5 6
Gjest 2JZ Skrevet 14. desember 2014 #28 Skrevet 14. desember 2014 Nå når dere har fått barn må dere dele julen mellom besteforeldre. Det er urimelig av deg å forvente at dere kun skal være hos dine foreldre. Men dere kan jo gjøre det slik at dere er hos dine foreldre denne julen, og hjemme med hans mor neste jul. Du skjønner vel at det er leit for svigermor også? Anonymous poster hash: 4c4fa...609 Enig. Man vil vel helst feire med sin egen familie, men skjønner du ikke hvordan hun føler det? Tenk deg deg selv om 30 år når barnet ditt er voksent og fått partner og barn, men de heller vil feire julen med partneren din sin familie, hvordan hadde du følt det?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #29 Skrevet 14. desember 2014 Enig. Man vil vel helst feire med sin egen familie, men skjønner du ikke hvordan hun føler det? Tenk deg deg selv om 30 år når barnet ditt er voksent og fått partner og barn, men de heller vil feire julen med partneren din sin familie, hvordan hadde du følt det? Når man takker nei til invitasjon om å feire jul, kan man skylde på seg selv. Spesielt når man velger å jobbe også.Anonymous poster hash: 7e4b7...bdf 9
Biloba Skrevet 14. desember 2014 #30 Skrevet 14. desember 2014 Er jeg så jævlig når jeg ønsker å prioritere helsen min og bli kjent med sønnen min og holde meg hjemme hos min familie, når hun mener jeg bør være der for hennes skyld?Anonymous poster hash: 05dd0...e10 På hvilken måte får du ikke bli kjent med babyen din om dere treffer svigermor på ettermiddag og kveld, og hun jobber dagtid? Versus at du blir mer kjent med ham hos din familie hvor det er 12 personer samlet? Hvor er helsefaren? Du vil være med dine. Det er både forståelig og egoistisk. Mener du at mors familie er mer verdt, eller at en bestemor med mye familie er mer verdt enn en enslig bestemor? Jeg synes ikke du trenger å sette av juledagene til å være tilgjengelig på kveld for en som har valgt å jobbe. Det er argumentene jeg reagerer på. Det gjør nok farmor også, og hun føler nok at hun kommer til kort i konkurransen mot 12-personersjulen til din familie, og at hun også ville kommet til kort om hun var der. Farmorer er ofte redde for å bli faset ut til fordel for svigerdatter familie. Det virker ikke mindre slik når du fremstiller det som helseskadelig å tilbringe tid med henne i julen. Å komme og gå som hun vil fpr å bli kjent med babyen må dere bare sette foten ned for. Ubegrenset tilgang til baby har en med sin egen baby, ikke andres. Selv om en er bestemor. 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #31 Skrevet 15. desember 2014 Ts, jeg synes tonen din endret seg drastisk fra HI og til ditt siste innlegg. I ditt første innlegg var du full av negativitet i forhold til svigermor, mens i siste innlegg var du i overkant positiv til svigermor. Kan det ha en sammenheng med svarene som sier at du er egoist og likes'ene på de... Anonymous poster hash: c874a...321 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #32 Skrevet 15. desember 2014 Når man takker nei til invitasjon om å feire jul, kan man skylde på seg selv. Spesielt når man velger å jobbe også.Anonymous poster hash: 7e4b7...bdf Men er det ikke snakk om at svigermor er invitert med på julefeiring til TS familie? Ikke at hun kan feire jul med "kun" sin egen familie. Skjønner godt at hun takker nei da.Anonymous poster hash: 1ea6e...47c
Gjest 2JZ Skrevet 15. desember 2014 #33 Skrevet 15. desember 2014 Når man takker nei til invitasjon om å feire jul, kan man skylde på seg selv. Spesielt når man velger å jobbe også.Anonymous poster hash: 7e4b7...bdf Kanskje hun vil være hjemme med familien og ikke hos svigerdatter sin familie. Det blir ikke det samme. Og har hun egentlig valgt å jobbe?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #34 Skrevet 15. desember 2014 På hvilken måte får du ikke bli kjent med babyen din om dere treffer svigermor på ettermiddag og kveld, og hun jobber dagtid? Versus at du blir mer kjent med ham hos din familie hvor det er 12 personer samlet? Hvor er helsefaren? Du vil være med dine. Det er både forståelig og egoistisk. Mener du at mors familie er mer verdt, eller at en bestemor med mye familie er mer verdt enn en enslig bestemor? Jeg synes ikke du trenger å sette av juledagene til å være tilgjengelig på kveld for en som har valgt å jobbe. Det er argumentene jeg reagerer på. Det gjør nok farmor også, og hun føler nok at hun kommer til kort i konkurransen mot 12-personersjulen til din familie, og at hun også ville kommet til kort om hun var der. Farmorer er ofte redde for å bli faset ut til fordel for svigerdatter familie. Det virker ikke mindre slik når du fremstiller det som helseskadelig å tilbringe tid med henne i julen. Å komme og gå som hun vil fpr å bli kjent med babyen må dere bare sette foten ned for. Ubegrenset tilgang til baby har en med sin egen baby, ikke andres. Selv om en er bestemor. Det handler ikke kun om at jeg skal bli kjent med babyen, om du leser hva jeg skriver. men for meg slapper jeg mer av rundt min egen familie, og at jeg kan senke skuldrene og få mer ro rundt meg, uavhengig av om det er 12 stykker. Det er jo søstrene mine og foreldre + to tantebarn - det er ikke 12 skrikerunger som står over meg og stresser meg opp. Det er mer stress for meg (tro det eller ei) å måtte være uten familien min akkurat nå. Nå skal jo svigermor være alene 3 dager i julen - julaften og 1-2 juledag. Mens vi skal feire nyttår med henne og være hjemme fram til julaften før vi drar. Det er altså disse 3 dagene som er helt uaktuelt for henne at vi ikke er der - når hun jobber - men vi skal feire jul hos henne neste år da stesønnen skal ha sin første jul sammen med oss. Så, ja kanskje jeg er egoistisk, og at det er synd på svigermor som ikke kan være med oss hver dag i julen i år. Men skal ikke min familie få være med oss i julen? Vi skal jo ikke være hjemme hos meg neste år, men hos svigermor. Jeg mener ikke at min familie er mer verdt, absolutt ikke. Ts, jeg synes tonen din endret seg drastisk fra HI og til ditt siste innlegg. I ditt første innlegg var du full av negativitet i forhold til svigermor, mens i siste innlegg var du i overkant positiv til svigermor. Kan det ha en sammenheng med svarene som sier at du er egoist og likes'ene på de... Anonymous poster hash: c874a...321 Det er fordi, som jeg nevnte at innlegget gjelder denne julen og akkurat denne tiden - og da blir det automatisk mer negativitet pga uenigheter. Mens det nyeste innlegget mitt er slik situasjonen er til vanlig og resten av året - altså veldig positiv med tanke på mitt forhold med svigermor. Jeg prøvde bare å få fram at det er ikke slik hele året. Kanskje hun vil være hjemme med familien og ikke hos svigerdatter sin familie. Det blir ikke det samme. Og har hun egentlig valgt å jobbe? Ja, hun har tatt på seg arbeid frivillig. Hun hadde i utgangspunktet fri, så hun ble invitert med oss i år også, men da takket hun nei og sa at hun heller ville jobbe. Hun takket også nei til å møte mine foreldre når søstern min var tilstedet fordi dette ble for mange mennesker for henne, så det er ikke lett å prøve å få to familier til å "holde sammen" når min er såpass "stor". Men er det ikke snakk om at svigermor er invitert med på julefeiring til TS familie? Ikke at hun kan feire jul med "kun" sin egen familie. Skjønner godt at hun takker nei da.Anonymous poster hash: 1ea6e...47c Hun har kun sin sønn - altså min svigersønn. I flere år har hun tatt på seg jobb, slik at min samboer har vært alene i julen, og måtte feire hos noen venner (før vi ble sammen), og når vi ble sammen fortsatte hun å jobbe julaften og sa at hun regnet med at han skulle til oss. Hun har aldri spurt om å feire jul med han, men han har spurt om han skulle være hjemme med henne, men hun sa nei. Julen har aldri vært så viktig for henne, før nå. Noe som er forståelig da det er barnebarn inn i bildet nå. Dilemma er at hun vil ha oss der hele julen + nyttår, i tillegg til at vi jo skal være der neste år. Dvs at vi ikke har hennes "godkjennelse" til å feire hos min familie i år. Anonymous poster hash: 05dd0...e10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #35 Skrevet 15. desember 2014 Hun har kun sin sønn - altså min svigersønn....det ble feil. altså min samboer , ikke svigersønn...TS Anonymous poster hash: 05dd0...e10
Lou Salome Skrevet 15. desember 2014 #36 Skrevet 15. desember 2014 Hva er dilemmaet? Faktum er at du er syk, det gjør alt vanskelig for deg. Faktum er at svigermor ønsker at dere kommer hjem fra dine foreldre første juledag (?), men du og baby har planlagt og ønsker at dere kommer sjettedag. Dette syns svigermor er dårlig gjort. Og du gråter og gråter fordi? Gjør som planlagt, du er ikke urimelig. Samboeren din og du må tåle at svigermor hadde ønsket å se dere mer i julen, det er heller ikke urimelig, men nå blir det sånn det blir dette året. Hva er det du forsøker å si henne i en masse meldinger? Hva er det som er så vanskelig og som ødelegger julen for deg på forhånd? 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #37 Skrevet 15. desember 2014 Hva er dilemmaet? Faktum er at du er syk, det gjør alt vanskelig for deg. Faktum er at svigermor ønsker at dere kommer hjem fra dine foreldre første juledag (?), men du og baby har planlagt og ønsker at dere kommer sjettedag. Dette syns svigermor er dårlig gjort. Og du gråter og gråter fordi? Gjør som planlagt, du er ikke urimelig. Samboeren din og du må tåle at svigermor hadde ønsket å se dere mer i julen, det er heller ikke urimelig, men nå blir det sånn det blir dette året. Hva er det du forsøker å si henne i en masse meldinger? Hva er det som er så vanskelig og som ødelegger julen for deg på forhånd? dilemmaet er at helsen min er såpass dårlig nå at jeg trenger hjelp for å fungere daglig. At svigermor ikke bryr seg om det og synes jeg bør prioritere henne fremfor min egen helse. Og at jeg kan se moren min senere eller ha henne på telefonen istedet for å reise hjem. Uenigheten er at hun mener vi skal kutte julen hos min familie for å være med henne - selv om vi skal være hos henne neste år. Jeg gråter fordi jeg blir dratt i alle retninger uten at jeg føler at jeg blir tatt på alvor eller at helsen min ikke har noe å si fordi det er jul. Jeg synes alle disse meningene er vanskelig å håndtere akkurat nå. og skulle gjerne sluppet alt maset og vært hjemme for å kommet meg på beina. Svigermor har mast på samboer om at hun venter på svar ang noe hun lurer på, og sagt at det er kjempe dårlig gjort av meg at hun ikke kan komme og gå som hun vil hjem til oss etter at babyen kom. Det jeg sendte til henne var først og fremst og spørre hva hun lurte på, slik at jeg kunne gi henne et svar, og at jeg ønsket at jeg og samboer kunne få snakket om julen sammen før hun ble frusrert og sint over hvordan det var - før noe var helt avklart. i tillegg til at jeg ønsket at hun respekterte at jeg trengte litt tid alene de første ukene, uten at jeg ønsket å stenge henne ute. Meldingen var vennlig, jeg angrep ikke på noen måte, men hun har enda ikke kommet tilbake til meg eller svart meg. Anonymous poster hash: 05dd0...e10 1
Lou Salome Skrevet 15. desember 2014 #38 Skrevet 15. desember 2014 Men er det ikke avklart? Dere feirer lillejulaften med svigermor, drar til din familie på julaften, samboeren din kommer hjem tredjedag og er sammen med svigermor og sønn, du og baby er hos din familie og kommer sjettedag, og dere feirer da nyttår med svigermor. Svigermor syns du og baby burde kommet før, og vært mer sammen med henne i julen. Det syns hun er dårlig gjort at dere ikke gjør. Det må hun bare synes, slik er det i år, og du er ikke frisk. Det er ikke farlig å være uenig. Svigermor må bare godta at det blir slik, selvom hun ikke liker det, og du må godta at svigermor ikke liker det. La samboeren din takle sin mor, og konsentrer deg om å bli frisk. Det er sikkert det beste for deg å være litt hos din familie. 5
Tanuki Skrevet 15. desember 2014 #39 Skrevet 15. desember 2014 TS er ikke frisk og har en baby a ta seg av, hun er IKKE egoistisk. Dere som anklager henne for a bare tenke paa seg selv; skjerp dere! 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #40 Skrevet 15. desember 2014 dilemmaet er at helsen min er såpass dårlig nå at jeg trenger hjelp for å fungere daglig. At svigermor ikke bryr seg om det og synes jeg bør prioritere henne fremfor min egen helse. Og at jeg kan se moren min senere eller ha henne på telefonen istedet for å reise hjem. Uenigheten er at hun mener vi skal kutte julen hos min familie for å være med henne - selv om vi skal være hos henne neste år. Anonymous poster hash: 05dd0...e10 Det var ikke dette du skrev i tidligere innlegg, men greit å se at du har forstått at det er vanlig med annethvert år. For øvrig kan helsen din være dårlig i all fremtid, det betyr fremdeles ikke at du kan bruke det som trumfkort for å være med din familie hver gang. Det er rett og slett noe du må lære deg å takle. Anonymous poster hash: 855ba...8d9 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå