Gå til innhold

ME - skyldes stress og psykiske problener

Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Moderat til alvorlig

Anonymous poster hash: 24fde...bd0

Kan også nevne at ME'en forsvant i siste halvdelen av svangerskapet mitt ( til tross for at jeg til stadighet ble innlagt på sykehus ). Jeg ble brått syk igjen like etter at jeg sluttet å amme

Anonymous poster hash: 24fde...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan tro det henger sammen med psyken. Særlig siden det er blitt mange tenåringer som får ME.

De lever jo med sinnsyke krav over seg. De skal ha gode karakterer, være pen, 3-4 forskjellige fritidsaktiviteter, mange venner de skal henge med, lekser osv osv.

Dagens samfunn generelt har et så høyt tempo, at enkelte klarer ikke med det.

Anonymous poster hash: c7341...950

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "ME-sykdom" er en grinesykdom, "Dere er så HELDIGE så bor i Norge!!!" Ta tak i egen helse!

Anonymous poster hash: d7d18...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "ME-sykdom" er en grinesykdom, "Dere er så HELDIGE så bor i Norge!!!" Ta tak i egen helse!Anonymous poster hash: d7d18...87b

Gratulerer, til deg (og de andre med tilsvarende kommentarer) for total mangel på empati, sympati, forståelse og ydmykhet! Det er en grunn til at jeg liker best mennesker som har opplevd virkelig motgang i livet sitt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Husk at all psykisk sykdom må utelukkes før man kan sette ME-diagnose. Les Canada-kriteriene.

Anonymous poster hash: e749d...7ee

Men alvorlig stress som gir somatisk sykdom, trenger ikke å regnes som psykisk sykdom. Man kan få både endokrine, immunologiske, kardiovaskulære og nevrologiske forstyrrelser. Problemet er at vi vet lite om det enda, men det vises også fysisk, blant annet i tapte leveår. Så man skal ta stress på alvor, og ikke avfeie det som noe som er enkelt å fikse på null komma niks hos en psykolog.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tror "ME-sykdom" er en grinesykdom, "Dere er så HELDIGE så bor i Norge!!!" Ta tak i egen helse!

Jeg tror ikke et eneste menneske som i ung alder ligger i et mørkt rom og blir matet med sonde ville latt være å ta tak i egen helse hvis det var mulig. Det er reell sykdom, men årsakene er man usikre på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok et eksempel på atsynlige sykdommer ikke er akseptert blant mange....

ME utløses ofte etter kyssesyken, hvordan forklarer du det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME, hatt det i 8 år, er 21 år og jeg blir irritert og lei meg av å lese kommentarer som tror at dette er en psykisk lidelse.

Jeg har gådd glipp av hele ungdomstiden min, jeg henger langt etter på skolegangen.. Jeg ville gjort hva som helst for å bli frisk! Hvis det var så lett å tenke seg frisk så skulle jeg vært frisk for lenge siden, jeg vil ikke noe annet enn å få ha energi til å være med venner, gå en lang tur, gå på ski, få jobb OSVOSV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild hadde ikke ME, han var utbrent/kronisk utmattet. Det er faktisk to vidt forskjellige ting. ME er en nevrologisk lidelse, i motsetning til utbrenthet (som dog kan gi mye av de samme symptomene). Artikkelen bidrar til mer stigmatisering og har ikke rot i virkeligheten for ME-syke. Skal like å se alvorlig ME-syke som blir matet med sonde på pleiehjem bli friske av samtaleterapi.

Anonymous poster hash: b8df5...ed6

Siden ingen har kunnet diagnostisere og gi en klar definisjon på hva ME egentlig er vil det være uvitenskapelig å påstå det du skriver over. Det er to leire av forskere, leger og pasienter - noen mener det ene, noen det andre. På midten har man de som er åpne for at man overhodet ikke vet - og at svært mange som idag har diagnosen ME kun er puttet i en stor "boks" basert kun på symptomer.

Med all sannsynlighet vil man i fremtiden oppdage at alle de som idag har fått merkelappen ME har et vidt spekter av forskjellige lidelser og utfordringer. Frem til den dagen bør en holde seg unna bastante uttalelser da de i større grad fremer stigmatisering enn det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har kunnet diagnostisere og gi en klar definisjon på hva ME egentlig er vil det være uvitenskapelig å påstå det du skriver over. Det er to leire av forskere, leger og pasienter - noen mener det ene, noen det andre. På midten har man de som er åpne for at man overhodet ikke vet - og at svært mange som idag har diagnosen ME kun er puttet i en stor "boks" basert kun på symptomer.

Med all sannsynlighet vil man i fremtiden oppdage at alle de som idag har fått merkelappen ME har et vidt spekter av forskjellige lidelser og utfordringer. Frem til den dagen bør en holde seg unna bastante uttalelser da de i større grad fremer stigmatisering enn det motsatte.

Nei, det som har skjedd er nok at han har blitt feildiagnosert, slik veldig mange har. Det er fort gjort hvis utredningen ikke har vært streng nok, jmfr Canada kriteriene. Jeg vet om nok mennesker som har fått diagnosen kastet etter seg uten særlig utredning. De er veldig syke med symptomer som minner om ME, men som likevel ikke er ME. Og dermed får de helt andre forutsetninger for å bli friske. Feildiagnosering er et velkjent problem når det gjelder denne sykdommen. Utredningen SKAL utelukke psykosomatiske lidelser i forkant.

Personlig har jeg tatt tak i indre stress og vært i terapi (både for å håndtere ME og rydde opp i gammelt rot som vi alle har), og jeg har like herlig ME. Men lite indre stress.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i Arild sine symptomer, men jeg har ikke ME. Jeg er utbrent. Jeg ble utbrent som 12-åring, og er fremdeles langt fra frisk 25 år senere. På det verste var jeg sengeliggende, men med langvarig hvile, aktivitetsavpasning og gradvis opptrening har jeg blitt mye friskere. Jeg vet ikke hvordan man skiller mellom ME og utbrenthet. Jeg har mange av symptomene til ME, men tror ikke at jeg har hatt kyssesyken. Derimot opplevde jeg langvarig stress i barndommen, og derfor virker det mer sannsynlig at jeg er utbrent. Det er også den diagnosen jeg har fått.

Uansett om man "bare" er utbrent blir det feil å si at det er et psykisk problem. Selv om grunnen til at man ble utbrent var psykisk, så gir utbrenthet mange fysiske symptomer som er umulige å "tenke" bort. Jeg får feber og blir langvarig sengeliggende ved anstrengelser, har lavt blodtrykk, har problemer med å regulere kroppstemperatur og puls, tåler ikke mange vanlige medisiner osv. Det blir for dumt å si at dette er psykisk.

Anonymous poster hash: 4e03a...b11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg igjen i Arild sine symptomer, men jeg har ikke ME. Jeg er utbrent. Jeg ble utbrent som 12-åring, og er fremdeles langt fra frisk 25 år senere. På det verste var jeg sengeliggende, men med langvarig hvile, aktivitetsavpasning og gradvis opptrening har jeg blitt mye friskere. Jeg vet ikke hvordan man skiller mellom ME og utbrenthet. Jeg har mange av symptomene til ME, men tror ikke at jeg har hatt kyssesyken. Derimot opplevde jeg langvarig stress i barndommen, og derfor virker det mer sannsynlig at jeg er utbrent. Det er også den diagnosen jeg har fått.

Uansett om man "bare" er utbrent blir det feil å si at det er et psykisk problem. Selv om grunnen til at man ble utbrent var psykisk, så gir utbrenthet mange fysiske symptomer som er umulige å "tenke" bort. Jeg får feber og blir langvarig sengeliggende ved anstrengelser, har lavt blodtrykk, har problemer med å regulere kroppstemperatur og puls, tåler ikke mange vanlige medisiner osv. Det blir for dumt å si at dette er psykisk.

Anonymous poster hash: 4e03a...b11

Å være utbrent er ikke bare bare, fordi det er alvorlig nok. Utbrenthet er ikke ensbetydende med psykisk heller, det er en utslitt kropp som følge av for store påkjenninger over tid - både fysisk og psyksik (ingen tilfeller like, alle har egne årsaker til hvorfor). Folk mener ikke nødvendigvis at det er psykisk i form av at du innbiller deg at du er syk, men at det er psykosomatiske årsaker til sykdommen. Og det er en langt større sannsynlighet ved utbrenthet, og gir også dermed helt andre forutsetninger for å bli frisk. Utbrenthet er ingen uhelbredelig tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller på en forgiftning i systemet enn psyken. Forurensing og vaksiner. Tror ikke dette er bra for kroppen vår. Og all den maten vi spiser som er kjemisk behandlet med sprøytemidler og mange tilsetningsstoffer. I gamle dager vokste de opp på havregrøt, poteter og mye sild. I dag er det pølser, mc.donalds, pizza geandiosa og spagetti. Meget næringsfattig kost. Mye feil i kosten som også gjør oss syke på sikt.

Anonymous poster hash: 316c9...44d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller på en forgiftning i systemet enn psyken. Forurensing og vaksiner. Tror ikke dette er bra for kroppen vår. Og all den maten vi spiser som er kjemisk behandlet med sprøytemidler og mange tilsetningsstoffer. I gamle dager vokste de opp på havregrøt, poteter og mye sild. I dag er det pølser, mc.donalds, pizza geandiosa og spagetti. Meget næringsfattig kost. Mye feil i kosten som også gjør oss syke på sikt.

Anonymous poster hash: 316c9...44d

Dette vil jeg si gjelder for sykdommer generellt, ikke ME isolert. Kosthold, livsstil, miljø, giftsstoffer, stråling, forurensing, fysiske og psykiske påkjenninger over tid, osv osv. Alle ting som bryter ned kroppen og skaper sykdom. Alt henger sammen på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan forklarer du og dere andre med samme mening at veldig mange av dem som bel Giardiasyke av forurenset drikkevann i Bergen i 2004 også utviklet ME?

Personer som har hatt Kyssesyken utvikler også ofte ME. Hva er forklaringe/sammenhengen her?

Når legene ikke finner en fysisk sykdom som kan forklare kronisk tretthet/utmattelse så står de tilbake med ME diagnosen.

Mensen som har hatt kreft eller har en kronisk sykdom ofte også får samme utmatrelse som ME pasienter har, men disse får ikke ME diagnosne men Fatigue.

Og hvorfor driver de nå og prøver ut en spesiell type Cellegift i håp om å knekke ME gåten? Cellegift er ikke noe man prøver uten videre verken som pasient eller lege.

Anonymous poster hash: 2e964...50c

Nok et eksempel på atsynlige sykdommer ikke er akseptert blant mange....

ME utløses ofte etter kyssesyken, hvordan forklarer du det?

DET er faktisk ikke sant. Riktig nok er det en del som hà hatt kyssesyken i forkant av me-diagnose, men at kyssesyke ofte utløser me er ikke sant. Mange får kyssesyken, det er faktisk en helt vanlig sykdom. Veldib mange oppdager ikke det engang, fordi de er mildt rammet og tror de har langvarig influensa.

Jeg lurer på hvorfor så mange med me avfeier at det kan være psykisk eller psykosomaisk?

I all den tid legene og forskere faktisk vet fryktelig lite om me.

Synes de med me at det er mer flaut med psykisk sykdom? Gir det mer cred med fysisk sykdom?

Trist at så mange her inne hobbydiagnoserer gutten i artikkelen som at han bare er utbrent. Å være totalt ubrent på dette nivået er uansett like invalidiserende som me. Fy skam på dere som avfeier denne personens opplevelser. Men krever at andre skal ta deres symptomer, sykdom, alvorlig gjør dere! Kvalm og empatiløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen seriøse forskere i hele verden har funnet noen som helst sammenheng mellom stress eller psykisk sykdom og ME. Det de derimot har funnet er endringer i hvit hjernesubstans og en god del andre ting. I Japan har de påvist betennelse i hjernen. I Australia har de påvist endring i hvite blodlegemer. I USA forskes det videre på en del funn man har i tilknytning til hjertet.

Legg merke til at Canada-kriteriene er skrevet av verdens ledende leger innen ME.

Anonymous poster hash: e749d...7ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er faktisk ikke sant. Riktig nok er det en del som hà hatt kyssesyken i forkant av me-diagnose, men at kyssesyke ofte utløser me er ikke sant. Mange får kyssesyken, det er faktisk en helt vanlig sykdom. Veldib mange oppdager ikke det engang, fordi de er mildt rammet og tror de har langvarig influensa.

Jeg lurer på hvorfor så mange med me avfeier at det kan være psykisk eller psykosomaisk?

I all den tid legene og forskere faktisk vet fryktelig lite om me.

Synes de med me at det er mer flaut med psykisk sykdom? Gir det mer cred med fysisk sykdom?

Trist at så mange her inne hobbydiagnoserer gutten i artikkelen som at han bare er utbrent. Å være totalt ubrent på dette nivået er uansett like invalidiserende som me. Fy skam på dere som avfeier denne personens opplevelser. Men krever at andre skal ta deres symptomer, sykdom, alvorlig gjør dere! Kvalm og empatiløst.

Det det sies er at ME-pasienter på et tidligere stadie har hatt kyssesyken. Noen får faktisk ME som direkte følge av kyssesyken også. Det er ikke ensbetydende med at kyssesyken fører til ME, men at det er en fellesnevner for de som har fått diagnosen.

Nei, det har ingenting med skam rundt psykisk sykdom å gjøre, eller at det er "viktigere" med fysisk sykdom. Hvorfor i all verden tror du det? Vi VET jo at det ikke ligger noe psykisk til grunn for utmattelsen, og mange av oss har også blitt utredet av klinisk psykolog som en prosess i selve utredniningen til ME. Vi VET at man kan bli veldig fysisk syk av psykiske lidelser, dette vet også leger, derfor blir dette utelukket før diagnosen settes. Ihvertfall ble det det for meg, og det burde være samme retningslinjer for alle som blir utredet. Men jeg tviler på at det er tilfelle, og derfor er det nok dessverre mange som går rundt med feil diagnose.

Det er ingen skam, vi vil bare at rett skal være rett. Både for å få riktig type oppfølging, men også for å få fred fra all nebbingen fra mennesker som skal mene noe oss med ME hele tiden. Bare å ta en titt i denne tråden og alle andre tråder, så burde det være temmelig forståelig hvorfor vi ønsker at folk skal forstå at det er en fysisk sykdom (min ME-spesialist er helt klar på at dette er en fysisk sykdom forøvrig, og jeg har papirer i alle retninger på at jeg er psykisk frisk).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som avfeier hans opplevelser, selvfølgelig har han vært veldig veldig syk! Hvor i all verden tar du det fra at vi mener noe annet? Men utbrenthet og ME har to vidt forskjellige utgangspunkt og forløper seg ikke likt. Man har to helt forskjellige forutsetninger i forhold til helbredelse, det er DET vi vil ha frem. Feildiagnosering er et stort problem når det gjelder ME, det er dessverre sant. Og når Arild Berg i tillegg går ut og påberoper seg å nå være ekspert på sykdommen og har en definitvt kur, vel da har han skutt seg selv i foten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...