Gå til innhold

ME - skyldes stress og psykiske problener

Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Noe forskning peker i den retning.

Jeg er ikke 100% oppdatert, men er det noe forskning som viser det motsatte ?

Anonymous poster hash: 24fde...bd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Citronella

Jeg er ikke 100% oppdatert, men er det noe forskning som viser det motsatte ?

Ikke jeg heller. Dette er ikke direkte mitt felt. Men jeg synes man skal lete flere steder. F.eks Lightening Process. Det er en mental metode, og mange med ME har blitt friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME selv, og jeg tror på den teorien. Har alltid trodd det var noe sånt selv om utmattelsen ble utløst av kyssesyken, og det føles veldig fysisk,

Anonymous poster hash: 915f6...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at all psykisk sykdom må utelukkes før man kan sette ME-diagnose. Les Canada-kriteriene.

Anonymous poster hash: e749d...7ee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Dette er ikke direkte mitt felt. Men jeg synes man skal lete flere steder. F.eks Lightening Process. Det er en mental metode, og mange med ME har blitt friske.

LP er ulovlig i blandt annet UK fordi det har gjort veldig mange veldig mye sykere. Prosentandelen på hvor mange som opplever bedring er veldig lav. All nyere forskning peiker mot at slik behandling stortsett bare gjør vondt verre.

I slike mirakelhistorer er pasientene stortsett ikke diagnoser etter Canadiakriteriene og om det da var ME eller noe annet som feilet pasienten er uvist.

Det første som må gjøres er å skille ME fra cfs og utbrenthet. Man kommer jo ingen vei om det forskes på pasienter med to ulike sykdomer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Husk at all psykisk sykdom må utelukkes før man kan sette ME-diagnose. Les Canada-kriteriene.

Anonymous poster hash: e749d...7ee

Man kan lese Canada-kriteriene, ja. Men jeg undres: Hvorfor kan ikke lidelsen behandles der og nå? Uten å måtte klassifiseres i ICD? Hos Arild Berg ble hans lidelser kurert ved et møte med en fastlege som skjønte hvordan han skulle behandle.

Selv om jeg er medisinsk forsker, så tror jeg veldig på det som heter sunt vett. Og intuisjon. Eller klinisk blikk. Det foregår en overdiagnostisering i dagens samfunn. Det blir å sette i bås og behandle derfra.

Særlig barn er et offer for denne overdiagnostiseringen;) mange er avvik fra den såkalte normalen. Dette gjør vondt verre enn godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også på stresshypotesen. At kroppen bryter seg selv ned, nærmest kortslutter, og kun har funksjon i å overleve hva som er nødvendig. Anonymous poster hash: e0aaa...3d3

Hvordan forklarer du og dere andre med samme mening at veldig mange av dem som bel Giardiasyke av forurenset drikkevann i Bergen i 2004 også utviklet ME?

Personer som har hatt Kyssesyken utvikler også ofte ME. Hva er forklaringe/sammenhengen her?

Når legene ikke finner en fysisk sykdom som kan forklare kronisk tretthet/utmattelse så står de tilbake med ME diagnosen.

Mensen som har hatt kreft eller har en kronisk sykdom ofte også får samme utmatrelse som ME pasienter har, men disse får ikke ME diagnosne men Fatigue.

Og hvorfor driver de nå og prøver ut en spesiell type Cellegift i håp om å knekke ME gåten? Cellegift er ikke noe man prøver uten videre verken som pasient eller lege.

Anonymous poster hash: 2e964...50c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at ME er en fysisk diagnose. For meg så virker det som at legene bruker det som en knagg å henge det på når de ikke finner ut hva som egentlig er problemet. På samme måte som at leger alltid skylder på "virus" når de ikke vet noe bedre.

ME er psykisk. Det er absolutt ingenting som tyder på at det er en sykdom i kroppen. På samme måte som at fibromylagi liksom skal være en sykdom.

Folk bør ta seg sammen og ikke bare sette seg på rumpa og erklære at de har ME når de er slitne av jobb og vanlig familieliv.

Anonymous poster hash: 8ab74...27c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

LP er ulovlig i blandt annet UK fordi det har gjort veldig mange veldig mye sykere. Prosentandelen på hvor mange som opplever bedring er veldig lav. All nyere forskning peiker mot at slik behandling stortsett bare gjør vondt verre.

I slike mirakelhistorer er pasientene stortsett ikke diagnoser etter Canadiakriteriene og om det da var ME eller noe annet som feilet pasienten er uvist.

Det første som må gjøres er å skille ME fra cfs og utbrenthet. Man kommer jo ingen vei om det forskes på pasienter med to ulike sykdomer.

Kan jeg spørre om hvor stor støtte Canada-kriteriene har i seriøse forskingsmiljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg tror ikke at ME er en fysisk diagnose. For meg så virker det som at legene bruker det som en knagg å henge det på når de ikke finner ut hva som egentlig er problemet. På samme måte som at leger alltid skylder på "virus" når de ikke vet noe bedre.

ME er psykisk. Det er absolutt ingenting som tyder på at det er en sykdom i kroppen. På samme måte som at fibromylagi liksom skal være en sykdom.

Folk bør ta seg sammen og ikke bare sette seg på rumpa og erklære at de har ME når de er slitne av jobb og vanlig familieliv.

Anonymous poster hash: 8ab74...27c

Nåja. Vi må anerkjenne at mennesker blir syke, noen veldig syke. Og din bitterhet over at noen "ligger" hjemme og er liksom-syk tyder på mangel på kunnskap. Folk kan være syke, også uten en diagnose!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvor stor støtte Canada-kriteriene har i seriøse forskingsmiljø?

Meg bekjent er det vel disse kriteriene som blir brukt i all seriøs forskning nå.

Wyller derimot som tror på dette med stress bruker vide kriterier. Forskningen hans har i tillegg fått negative resultater.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Vi må anerkjenne at mennesker blir syke, noen veldig syke. Og din bitterhet over at noen "ligger" hjemme og er liksom-syk tyder på mangel på kunnskap. Folk kan være syke, også uten en diagnose!

Du tillegger meg egenskaper jeg ikke har og helle rikke har gitt uttrykk for, jeg er ikke bitter, hva har jeg skrevet som får deg til å mene at jeg er bitter?

Liksom syk er heller ikke noe jeg tror noen med ME er!

Nesten synd at jeg poster som AB, fordi nicket mitt tydleig signaliserer at jeg er en av "trøtte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tillegger meg egenskaper jeg ikke har og helle rikke har gitt uttrykk for, jeg er ikke bitter, hva har jeg skrevet som får deg til å mene at jeg er bitter?

Liksom syk er heller ikke noe jeg tror noen med ME er!

Nesten synd at jeg poster som AB, fordi nicket mitt tydleig signaliserer at jeg er en av "trøtte". Anonymous poster hash: 2e964...50c

Beklager! Jeg har svart på noe som ikke jeg skulle svare på, Er for trøtt, god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er da forklaringen på at ME'en min blir borte om jeg er så heldig å bli smittet av et virus som feks influensa?

Det passer jo absolutt ikke inn med at det er stress eller psykisk, for da burde jeg vel egentlig bli enda dårligere når jeg i tillegg til ME får noe annet? ( noe som dessverre er sjeldent )

Det passer derimot med at kroppen og immunsystemet plutselig får noe annet å bryne seg på, og tar en pause i å angripe kroppen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger med deg. Delvis. Men jeg er pro at mennesker, uten forskerkompetanse, uttaler seg og forteller sine historier.

Og vi skal ta menneskers lidelser på alvor, uansett. Uansett om den er 2010-tallets fibromyalgi. Disse diagnostiseringene kan gjøre mer vondt enn godt. Ikke alle passer inn i ICD.

Og jeg synes denne diskusjonen bærer preg av folk som vet litt om det de prater om. Jeg er f.eks forsker innenfor lignende tema.

Jeg har ingen problemer med at pasienter forteller om sin sykdom og opplevelser og utfordringer knyttet til dette, men jeg synes det blir fryktelig galt at de skal trekke konklusjoner som ikke en gang fagfolk og forskere har grunnlag for.

Denne tråden er et glimrende eksempel på en gruppe mennesker som ivrig diskuterer noe som ingen av dem har dybdekunnskap om, og dermed spriker alt vilt i alle retninger. Jeg tror heller ikke det er mulig å kunne dokumentere påstander i tilfredsstillende grad i et slikt forum. Debattene har hverken en form eller et tempo som vil kunne legge til rette for dette.

Anonymous poster hash: 848dd...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg har ingen problemer med at pasienter forteller om sin sykdom og opplevelser og utfordringer knyttet til dette, men jeg synes det blir fryktelig galt at de skal trekke konklusjoner som ikke en gang fagfolk og forskere har grunnlag for.

Denne tråden er et glimrende eksempel på en gruppe mennesker som ivrig diskuterer noe som ingen av dem har dybdekunnskap om, og dermed spriker alt vilt i alle retninger. Jeg tror heller ikke det er mulig å kunne dokumentere påstander i tilfredsstillende grad i et slikt forum. Debattene har hverken en form eller et tempo som vil kunne legge til rette for dette.

Men da skal du huske at dette er et forum. Et generelt forum, ikke et medisinsk forskerforum.

Jeg synes det er flott at mennesker diskuterer og deler sine opplevelser! Jeg som forsker lærer mye av det. Og det er synd at du, AB, ikke kan lære av å være i nærkontakt med dine eventuelle klienter/kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella

Hva er da forklaringen på at ME'en min blir borte om jeg er så heldig å bli smittet av et virus som feks influensa?

Det passer jo absolutt ikke inn med at det er stress eller psykisk, for da burde jeg vel egentlig bli enda dårligere når jeg i tillegg til ME får noe annet? ( noe som dessverre er sjeldent )

Det passer derimot med at kroppen og immunsystemet plutselig får noe annet å bryne seg på, og tar en pause i å angripe kroppen.

Interessant. Men jeg kan ikke forklare. Kan jeg spørre hvor hardt rammet du er av ME?

Teorien med at kroppen og immunsystemet får noe annet å bryne seg på når du får influensa (du vet at du får influensa kansje en eller to ganger i løpet av ditt liv?) har jeg ikke hørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal du huske at dette er et forum. Et generelt forum, ikke et medisinsk forskerforum.

Jeg synes det er flott at mennesker diskuterer og deler sine opplevelser! Jeg som forsker lærer mye av det. Og det er synd at du, AB, ikke kan lære av å være i nærkontakt med dine eventuelle klienter/kunder.

Du trekker konklusjoner du ikke har grunnlag for.

Jeg undrer meg forøvrig over din påstand om at du er medisinsk forsker.

Jeg skal la dere være i fred nå. Denne diskusjonen kommer det allikevel ikke noe ut av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Du trekker konklusjoner du ikke har grunnlag for.

Jeg undrer meg forøvrig over din påstand om at du er medisinsk forsker.

Jeg skal la dere være i fred nå. Denne diskusjonen kommer det allikevel ikke noe ut av.

Det er greit. Du må tro hva du vil. Og undre over hva du vil. Jeg er medisinsk forsker, men jeg har ikke oversikt over alt som skjer i den medisinske verden.

Og forresten; det hadde vært hyggelig om du postet med nick og ikke AB. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Men jeg kan ikke forklare. Kan jeg spørre hvor hardt rammet du er av ME?

Teorien med at kroppen og immunsystemet får noe annet å bryne seg på når du får influensa (du vet at du får influensa kansje en eller to ganger i løpet av ditt liv?) har jeg ikke hørt før.

Moderat til alvorlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...