Gjest Citronella Skrevet 13. desember 2014 #1 Del Skrevet 13. desember 2014 Har dere lest artikkelen om den lovende fotballspilleren Arild Berg som hadde ME i 12 år? Han ble helbredet av en fastlege som fant de underliggende årsakene til sykdommen, nemlig stress over lang tid. Mange forskere i dag mener at ME er en lidelse som er nevrologisk betinget, med vekt på utløst av en alvorlig infeksjon. Hva tror folket? Var Arild "kun" utbrent, eller hadde han ME? http://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-glimt/arild-berg-slik-vant-jeg-over-me-sykdommen-etter-12-aar/a/23354837/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #2 Del Skrevet 13. desember 2014 Har dere lest artikkelen om den lovende fotballspilleren Arild Berg som hadde ME i 12 år? Han ble helbredet av en fastlege som fant de underliggende årsakene til sykdommen, nemlig stress over lang tid. Mange forskere i dag mener at ME er en lidelse som er nevrologisk betinget, med vekt på utløst av en alvorlig infeksjon. Hva tror folket? Var Arild "kun" utbrent, eller hadde han ME? http://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-glimt/arild-berg-slik-vant-jeg-over-me-sykdommen-etter-12-aar/a/23354837/ Arild hadde ikke ME, han var utbrent/kronisk utmattet. Det er faktisk to vidt forskjellige ting. ME er en nevrologisk lidelse, i motsetning til utbrenthet (som dog kan gi mye av de samme symptomene). Artikkelen bidrar til mer stigmatisering og har ikke rot i virkeligheten for ME-syke. Skal like å se alvorlig ME-syke som blir matet med sonde på pleiehjem bli friske av samtaleterapi. Anonymous poster hash: b8df5...ed6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 13. desember 2014 #3 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Tja.. Jeg tror på stresshypotesen faktisk. Det kan jo være at det er nevrologisk sykdom som utløses av virus (a la sykdom man kan få av bakterier som salmonella og campylobacter, eller av parasitter som giardia), men jeg synes det er mer sannsynlig at det kommer av allostatic load. Altså stress som gir somatisk sykdom. Har du lest denne, Citronella? http://tidsskriftet.no/article/2090676 Veldig spennende! Endret 13. desember 2014 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #4 Del Skrevet 13. desember 2014 Tror også på stresshypotesen. At kroppen bryter seg selv ned, nærmest kortslutter, og kun har funksjon i å overleve hva som er nødvendig. Anonymous poster hash: e0aaa...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #5 Del Skrevet 13. desember 2014 Har dere lest artikkelen om den lovende fotballspilleren Arild Berg som hadde ME i 12 år? Han ble helbredet av en fastlege som fant de underliggende årsakene til sykdommen, nemlig stress over lang tid. Mange forskere i dag mener at ME er en lidelse som er nevrologisk betinget, med vekt på utløst av en alvorlig infeksjon. Hva tror folket? Var Arild "kun" utbrent, eller hadde han ME? http://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-glimt/arild-berg-slik-vant-jeg-over-me-sykdommen-etter-12-aar/a/23354837/ Jeg tror ikke på ME som en fysisk sykdom. Its all in your head. Med riktig psykiatrisk behandling tror jeg de fleste blir kvitt "sykdommen".Anonymous poster hash: 12125...935 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #6 Del Skrevet 13. desember 2014 Har dere lest artikkelen om den lovende fotballspilleren Arild Berg som hadde ME i 12 år? Han ble helbredet av en fastlege som fant de underliggende årsakene til sykdommen, nemlig stress over lang tid. Mange forskere i dag mener at ME er en lidelse som er nevrologisk betinget, med vekt på utløst av en alvorlig infeksjon. Hva tror folket? Var Arild "kun" utbrent, eller hadde han ME? http://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-glimt/arild-berg-slik-vant-jeg-over-me-sykdommen-etter-12-aar/a/23354837/ Det knytter seg usikkerhet til diagnosen ME ikke bare blant leger, men blant medisinske forskere. Jeg er ærlig talt litt lei av at ikke-medisinere skal slå opp enkle "fakta" om slikt når det ikke finnes fnugg av evidens for at påstanden har noe med virkeligheten å gjøre.Anonymous poster hash: 848dd...82e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BonBon Skrevet 13. desember 2014 #7 Del Skrevet 13. desember 2014 De personene jeg kjenner som har fått Me har fått det etter lengre tid press på jobb eller skole. Jeg tror absolutt at det er en sammenheng. Jeg har tedenser å bli oftere forkjøla når jeg stresser mye - som ikke er i nærheten av ME forstå meg riktig - og ser absolutt teorien om at kroppen bare brytes ned fysisk pg psykisk mer og mer til det når bristepunktet. Men nå har jeg aldri hatt ME og håper ikke det er så forferdelig for noen sånn som sykdommen blir framstilt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #8 Del Skrevet 13. desember 2014 Jeg har ME selv og er 99% sikker på at det er noe fysisk. Kjenner meg ikke igjen med hva denne Arild beskriver og mener han helt klart var utbrent. Forstår godt at det et mye usikkerhet og diskusjon om ME med så mye feildiagnosering som det er. Anonymous poster hash: 24fde...bd0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 13. desember 2014 #9 Del Skrevet 13. desember 2014 Arild hadde ikke ME, han var utbrent/kronisk utmattet. Det er faktisk to vidt forskjellige ting. ME er en nevrologisk lidelse, i motsetning til utbrenthet (som dog kan gi mye av de samme symptomene). Artikkelen bidrar til mer stigmatisering og har ikke rot i virkeligheten for ME-syke. Skal like å se alvorlig ME-syke som blir matet med sonde på pleiehjem bli friske av samtaleterapi. Anonymous poster hash: b8df5...ed6 Han mener at han hadde ME. Og denne lidelsen er vel fortatt under forskning. Tja.. Jeg tror på stresshypotesen faktisk. Det kan jo være at det er nevrologisk sykdom som utløses av virus (a la sykdom man kan få av bakterier som salmonella og campylobacter, eller av parasitter som giardia), men jeg synes det er mer sannsynlig at det kommer av allostatic load. Altså stress som gir somatisk sykdom. Har du lest denne, Citronella? http://tidsskriftet.no/article/2090676 Veldig spennende! Jeg er enig med deg, Badabing. Skal lese artikkel! Stresskan kan gi somatisk sykdom, ja. Det er noe av det jeg også forsker på. Tror også på stresshypotesen. At kroppen bryter seg selv ned, nærmest kortslutter, og kun har funksjon i å overleve hva som er nødvendig. Anonymous poster hash: e0aaa...3d3 Men hva er forskjellen mellom ME og utbrenthet? Eller er det noe av det samme? Psyko-somatisk sykdom er noe avdet jeg forsker på. Og opplevelsen av sykdom for den enkelte er det jeg fokuserer på. Jeg tror ikke på ME som en fysisk sykdom. Its all in your head. Med riktig psykiatrisk behandling tror jeg de fleste blir kvitt "sykdommen".Anonymous poster hash: 12125...935 ME gir seg utslag i somatisk sykdom. Men det er kanskje mulig det er psyko-somatisk. Det knytter seg usikkerhet til diagnosen ME ikke bare blant leger, men blant medisinske forskere. Jeg er ærlig talt litt lei av at ikke-medisinere skal slå opp enkle "fakta" om slikt når det ikke finnes fnugg av evidens for at påstanden har noe med virkeligheten å gjøre.Anonymous poster hash: 848dd...82e Denne skjønte jeg ikke? Kan du utdype? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 13. desember 2014 #10 Del Skrevet 13. desember 2014 Jeg har ME selv og er 99% sikker på at det er noe fysisk. Kjenner meg ikke igjen med hva denne Arild beskriver og mener han helt klart var utbrent. Forstår godt at det et mye usikkerhet og diskusjon om ME med så mye feildiagnosering som det er.Anonymous poster hash: 24fde...bd0 Eksempel: Jeg var i en periode utbrent. Jeg var lammet i kroppen og måtte mates med sonde, jeg klarte ikke gå. Jeg var ekstremt følsom/sensitiv og mørkt rom var det beste. Slik var jeg i 2-3 år. Men jeg hadde ikke ME, selv om leger ville diagnostisere meg med det. Jeg var utbrent. Og da jeg fant riktig psykolog ble jeg frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #11 Del Skrevet 13. desember 2014 Denne skjønte jeg ikke? Kan du utdype? Jeg mener at det ikke bidrar til noe annet enn forvirring og fortvilelse når folk uten solid fagkunnskap om emnet forsøker å trekke konklusjoner som den som her er skissert. Det befester myter, og bidrar ikke til opplysning. Dette gjelder både journalister og andre som frembringer mølet. ME er en eksklusjonsdiagnose, og vi vet alt for lite om denne sykdommens etiologi og forløp - hvis den i det hele tatt eksisterer - til at det er mulig å generalisere noe som er i den fjerneste nærhet av det som skisseres her. Jeg er lei av populistiske oppslag som gir enkle svar på noe vi bare så vidt aner konturene av. Det hjelper hverken pasienter, behandlere eller øvrige bivånere.Anonymous poster hash: 848dd...82e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #12 Del Skrevet 13. desember 2014 Eksempel: Jeg var i en periode utbrent. Jeg var lammet i kroppen og måtte mates med sonde, jeg klarte ikke gå. Jeg var ekstremt følsom/sensitiv og mørkt rom var det beste. Slik var jeg i 2-3 år. Men jeg hadde ikke ME, selv om leger ville diagnostisere meg med det. Jeg var utbrent. Og da jeg fant riktig psykolog ble jeg frisk. Men da hadde du kanskje en grunn til at du ble utbrent? Mye jobb eller jobb du ikke trivdes i? Mye skolearbeid? Press til å få tid til fritidsaktiviteter? Noe på privaten som var tungt å takle? Anonymous poster hash: 24fde...bd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 13. desember 2014 #13 Del Skrevet 13. desember 2014 Jeg mener at det ikke bidrar til noe annet enn forvirring og fortvilelse når folk uten solid fagkunnskap om emnet forsøker å trekke konklusjoner som den som her er skissert. Det befester myter, og bidrar ikke til opplysning. Dette gjelder både journalister og andre som frembringer mølet. ME er en eksklusjonsdiagnose, og vi vet alt for lite om denne sykdommens etiologi og forløp - hvis den i det hele tatt eksisterer - til at det er mulig å generalisere noe som er i den fjerneste nærhet av det som skisseres her. Jeg er lei av populistiske oppslag som gir enkle svar på noe vi bare så vidt aner konturene av. Det hjelper hverken pasienter, behandlere eller øvrige bivånere.Anonymous poster hash: 848dd...82e Jeg henger med deg. Delvis. Men jeg er pro at mennesker, uten forskerkompetanse, uttaler seg og forteller sine historier. Og vi skal ta menneskers lidelser på alvor, uansett. Uansett om den er 2010-tallets fibromyalgi. Disse diagnostiseringene kan gjøre mer vondt enn godt. Ikke alle passer inn i ICD. Og jeg synes denne diskusjonen bærer preg av folk som vet litt om det de prater om. Jeg er f.eks forsker innenfor lignende tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 13. desember 2014 #14 Del Skrevet 13. desember 2014 Men da hadde du kanskje en grunn til at du ble utbrent? Mye jobb eller jobb du ikke trivdes i? Mye skolearbeid? Press til å få tid til fritidsaktiviteter? Noe på privaten som var tungt å takle?Anonymous poster hash: 24fde...bd0 Ja. Stress bygd over lang tid. Ikke ME. Men jeg var utbrent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #15 Del Skrevet 13. desember 2014 Veldig forvirrende egentlig så lenge man ikke vet. Fikk diagnosen kronisk utmattelsesyndrom av nevrolog etter å vært syk i mange år. Men ME-foreningen sier det er ME, at det er det rette navnet. At ME og kronisk utmattelsesyndrom er det samme, og at jeg skulle bruke det rette navnet. Jeg tror iallefall på teorien om at fysisk (sykdom f.eks) og/eller psykisk stress over lang tid kan få kroppen til å kollapse. Og at noe har skjedd i kroppen som gjør at den "spiser opp seg selv" på en måte. Da mener jeg ikke som i utbrenthet, men som i sengeliggende i måneder og år om gangen, uten at det er noe bedring. Anonymous poster hash: ff97b...1b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #16 Del Skrevet 14. desember 2014 Ja. Stress bygd over lang tid. Ikke ME. Men jeg var utbrent. Ja nettop. Det er viktig å skille mellom ME og det å være utbrent. Det er to vidt forskjellige ting, med mange like symptomer, men som må behandles på ulike måter. Anonymous poster hash: 24fde...bd0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 14. desember 2014 #17 Del Skrevet 14. desember 2014 Ja nettop. Det er viktig å skille mellom ME og det å være utbrent. Det er to vidt forskjellige ting, med mange like symptomer, men som må behandles på ulike måter.Anonymous poster hash: 24fde...bd0 Men hva er ME? Jeg heller til at det er en lidelse utløst av stress/psykiske påkjenninger. Og det kan gi seg somatiske utfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #18 Del Skrevet 14. desember 2014 Jeg fikk ME da jeg gikk hemme med barn, hadde gjort det i 1,5 år, hadde et enkelt barn, og storkoste meg. Hadde en samboer jeg hadde det veldig bra med. Psykisk sett hadde jeg det veldig bra. Og ikke noe stress. Jeg fikk kyssesyken, og ble bare aldri frisk igjen. Anonymous poster hash: 47d55...e58 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #19 Del Skrevet 14. desember 2014 Men hva er ME? Jeg heller til at det er en lidelse utløst av stress/psykiske påkjenninger. Og det kan gi seg somatiske utfall. Nøyaktig hva vet de ikke foreløpig. Forskning peiker mot infeksjon i hjernen/nervesystemet, autoimunsykdom lignende MS. Anonymous poster hash: 24fde...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 14. desember 2014 #20 Del Skrevet 14. desember 2014 Nøyaktig hva vet de ikke foreløpig. Forskning peiker mot infeksjon i hjernen/nervesystemet, autoimunsykdom lignende MS.Anonymous poster hash: 24fde...bd0 Noe forskning peker i den retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå