Gå til innhold

Føler det er noe feil med meg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke legge fra meg tanken om at det er noe feil med meg. Har nettopp begynt å prøve å bli gravide. Sluttet på p-pillen for litt over ett halvt år siden, men syklusene mine blir lenger og lenger (veldig uregelmessige).

Føler at når jeg leser om PCOS og endometriose at jeg har begge to. Finner jeg flere sykdommer er jeg sikker på at jeg har det også! Bare føler på meg at det er noe feil med meg. Har aldri vært hos gynekolog og er 23år. Vet at jeg skulle vært der uansett. For man skal vel egentlig sjekke seg etter partnerbytte osv? (nå bytter jeg ikke partner mer men..) Er det sånn at ved vanlige sjekker hos gynekolog at de ser om det kan være slike sykdommer? Eller må man da spørre spesifikt om det kan være det?

Må man innom fastlegen for å få henvisning til gyn eller kan man bare ringe legekontoret og spørre om fastlegen kan sende henvisning?



Anonymous poster hash: 35ba3...6ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke legge fra meg tanken om at det er noe feil med meg. Har nettopp begynt å prøve å bli gravide. Sluttet på p-pillen for litt over ett halvt år siden, men syklusene mine blir lenger og lenger (veldig uregelmessige).

Føler at når jeg leser om PCOS og endometriose at jeg har begge to. Finner jeg flere sykdommer er jeg sikker på at jeg har det også! Bare føler på meg at det er noe feil med meg. Har aldri vært hos gynekolog og er 23år. Vet at jeg skulle vært der uansett. For man skal vel egentlig sjekke seg etter partnerbytte osv? (nå bytter jeg ikke partner mer men..) Er det sånn at ved vanlige sjekker hos gynekolog at de ser om det kan være slike sykdommer? Eller må man da spørre spesifikt om det kan være det?

Må man innom fastlegen for å få henvisning til gyn eller kan man bare ringe legekontoret og spørre om fastlegen kan sende henvisning?

Anonymous poster hash: 35ba3...6ce

Du får ikke utredning for barnløshet med mindre det har gått et år. Men du kan evt gå til fastlegen og høre, er h*n grei så får du kanskje henvisning nå. Hvis ikke kan du jo gå privat.

Anonymous poster hash: bafa4...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke utredning for barnløshet med mindre det har gått et år. Men du kan evt gå til fastlegen og høre, er h*n grei så får du kanskje henvisning nå. Hvis ikke kan du jo gå privat.

Anonymous poster hash: bafa4...2ce

Men er det ikke sånn at alle skal innom gynekolog innimellom? Lurte derfor på om de da også sjekker om det er noe feil med meg (eks, pcos, endometriose osv). Eller må man da ha egen utredning for det?

Anonymous poster hash: 35ba3...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at alle skal innom gynekolog innimellom? Lurte derfor på om de da også sjekker om det er noe feil med meg (eks, pcos, endometriose osv). Eller må man da ha egen utredning for det?

Anonymous poster hash: 35ba3...6ce

Ikke før man er 25, og da er det for å ta celleprøve, noe man like gjerne kan gjøre hos fastlegen. Man pleier ikke å gå til gynekolog "bare for å sjekke". Og har du time hos gynekolog sjekker man ikke automatisk for pcos eller endometriose heller, nei...

Hos privat gynekolog gjør de gjerne dette selv om du egentlig ikke har en annen grunn enn "bare for å sjekke". Men det er jo fordi man betaler de godt...

Har du alvorlige symptomer er det jo bare å ta det opp med fastlegen og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til fastlegen min(som er gynekolog) første gang da jeg var 23, fordi jeg ble fortalt at alle kvinner som er seksuelt aktive burde sjekke at alt står bra til der nede, også i forhold til cyster. Hun tok også celleprøve og sjekket brystene for "kuler"(kreft). På den tiden tenkte jeg ikke en gang på det å skulle være prøver. Er jo bare til å spørre :) bare ikke si at det er fordi du prøver og ikke får det til ;) du vil ha en vanlig sjekk fordi du aldri har vært der før(så spør du heller under undersøkelsen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Det du opplever er helt normalt. Hormonene etter p-pillene kan tulle med kroppen din i et år etter slutt. Om du mistenker PCOS er det mange som har effekt av kostholdsendring, nå vet jeg ikke hva slags kosthold du har, men de jeg har lest om som har dette har hatt god effekt å blitt gravid på egenhånd. Det kan ta lang tid å bli gravid, vi brukte rett i underkant av 2 år, uten at noe var galt med noen av oss.

Jeg vet dette er veldig vanskelig, men forsøk å ikke tenke på det, leve som normalt og se hva som skjer. Går det ett år uten resultater kan du ta kontakt med fastlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Jeg gikk til fastlegen min(som er gynekolog) første gang da jeg var 23, fordi jeg ble fortalt at alle kvinner som er seksuelt aktive burde sjekke at alt står bra til der nede, også i forhold til cyster. Hun tok også celleprøve og sjekket brystene for "kuler"(kreft). På den tiden tenkte jeg ikke en gang på det å skulle være prøver. Er jo bare til å spørre :) bare ikke si at det er fordi du prøver og ikke får det til ;) du vil ha en vanlig sjekk fordi du aldri har vært der før(så spør du heller under undersøkelsen ;) )

Vet ikke om fastlegen min utfører sånne type sjekker, men det er jo hvert fall en mulighet å forsøke! :)

Det du opplever er helt normalt. Hormonene etter p-pillene kan tulle med kroppen din i et år etter slutt. Om du mistenker PCOS er det mange som har effekt av kostholdsendring, nå vet jeg ikke hva slags kosthold du har, men de jeg har lest om som har dette har hatt god effekt å blitt gravid på egenhånd. Det kan ta lang tid å bli gravid, vi brukte rett i underkant av 2 år, uten at noe var galt med noen av oss.

Jeg vet dette er veldig vanskelig, men forsøk å ikke tenke på det, leve som normalt og se hva som skjer. Går det ett år uten resultater kan du ta kontakt med fastlege

Ja, har dessverre lest at det kan ta ett år(angrer mye på at jeg starta med p-piller...). Er vel egentlig nærmere 8måneder siden jeg kuttet ut p-piller og syklusene mine blir jo lengre og lengre :( oppe i 50 dager nå... Forsøkt eggløsningstester for å finne ut når jeg har EL, men de har hittil bare vært nesten positive hele tiden :/ Kostholdet mitt vil jeg si er ganske normalt, spiser mye fisk, grønnsaker og frukt. Jeg er så forferdelig utålmodig med ting også så tror det er noe galt med en gang hvis det ikke skjer noe :fnise: må vel bare lære meg at dette er en lang prosess og prøve å ikke stresse FOR mye. Det er søren meg ikke lett men!

Gratulerer til dere! Må være tøft å holde på i to år! :blomst:



Anonymous poster hash: 35ba3...6ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

TS

Vet ikke om fastlegen min utfører sånne type sjekker, men det er jo hvert fall en mulighet å forsøke! :)

Ja, har dessverre lest at det kan ta ett år(angrer mye på at jeg starta med p-piller...). Er vel egentlig nærmere 8måneder siden jeg kuttet ut p-piller og syklusene mine blir jo lengre og lengre :( oppe i 50 dager nå... Forsøkt eggløsningstester for å finne ut når jeg har EL, men de har hittil bare vært nesten positive hele tiden :/ Kostholdet mitt vil jeg si er ganske normalt, spiser mye fisk, grønnsaker og frukt. Jeg er så forferdelig utålmodig med ting også så tror det er noe galt med en gang hvis det ikke skjer noe :fnise: må vel bare lære meg at dette er en lang prosess og prøve å ikke stresse FOR mye. Det er søren meg ikke lett men!

Gratulerer til dere! Må være tøft å holde på i to år! :blomst:

Anonymous poster hash: 35ba3...6ce

Det er en tøff prosess, og for all del jeg vil ikke at noen skal måtte gå igjennom det, men desverre henviser ikke fastlegen om det ikke er noe grunnlag for det. Jeg vil også tilføye at det å gå på hormoner og blodprøver da og da heller stresser deg enn og hjelpe deg på det stadiet du er nå. Som sagt, jeg vet det er vanskelig og tankene flyr vilt, men lev som normalt og ikke som gravid. Man blir tidsnok lei av begrenset kosthold i graviditeten. og nye juletiden med spekemat mens du kan :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 50 dagers sykluser er det lite sannsynlig å bli gravid.

Du har enda ikke prøvd lenge nok til å ha rett til utredning for barnløshet, men du har uansett rett til å bli vurdert for pcos (som er en vanlig årsak til lang syklus) og endometriose om du har symptomer på det. Hvis gynekologen finner dette kan du også starte behandling som kan hjelpe, i påvente av at det evt blir tid gir mer omfattende utredning.

Så bare be om henvisning til vanlig gynekolog, og få legen til å skrive symptomer + at du har barneønske og har prøvd i 8 mnd i henvisningen. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at alle skal innom gynekolog innimellom? Lurte derfor på om de da også sjekker om det er noe feil med meg (eks, pcos, endometriose osv). Eller må man da ha egen utredning for det?

Anonymous poster hash: 35ba3...6ce

Det er dessverre litt mer omfattende å se etter pcos og endometriose... Ved endometriose må man eks ha kikkhulsoperasjon.

Anonymous poster hash: bafa4...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri være hos gyn i det hele tatt?

Hvis du har hatt flere partnere tidligere kan det være greit å ta en undersøkelse hos gyn for å teste etter evt. kjønnsykdommer.. Det er flere kjønnsykdommer som ikke gir mye utslag, (altså du kan ha dem uten å merke det) men som kan gjøre deg steril.

Jeg trodde det var vanlig å gå for en slik sjekk mellom hvert parnerbytte..

Eller har jeg kanskje missforstått HI?



Anonymous poster hash: 20ed1...c93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri være hos gyn i det hele tatt?

Hvis du har hatt flere partnere tidligere kan det være greit å ta en undersøkelse hos gyn for å teste etter evt. kjønnsykdommer.. Det er flere kjønnsykdommer som ikke gir mye utslag, (altså du kan ha dem uten å merke det) men som kan gjøre deg steril.

Jeg trodde det var vanlig å gå for en slik sjekk mellom hvert parnerbytte..

Eller har jeg kanskje missforstått HI?

Anonymous poster hash: 20ed1...c93

Det er ikke vanlig å gå til gynekolog etter partnerbytte, nei. Å teste seg for enkelte kjønnssykdommer er/bør være normalt, men det trenger man ikke gjøre hos gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Har aldri gått til gynekolog for sjekk etter kjønnssykdommer..

Nå ble jeg hvert fall redd, om jeg kanskje er steril også! :( Har ikke hatt mange sexpartnere, brukt kondom på alle. Bortsett fra nå da.Tror jeg må bestille en legetime, spørre om henvisning til gyn, kan vel ikke være så vanskelig å få det..



Anonymous poster hash: 35ba3...6ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Da har jeg bestilt legetime, så får jeg se hva som blir sagt der.



Anonymous poster hash: 35ba3...6ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp opplært min fastlege i endometriose, så ikke vær sikker på at legen kan noe om det eller pcos.

Jeg gikk i hvertfall 10 år med sykdommen før jeg fikk diagnosen.

Gå til legen, be om en henvisning til en gynekolog med ekspertise på området.

Anonymous poster hash: 1b23c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...