Gå til innhold

Råd, tips og ting man må huske på i huskjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har endelig kommet dit at vi har råd til å finansiere et hus for ca 1,7 mill.

Problemet er bare at ingen av oss har noe erfaring med huskjøp fra før av, vi aner ikke hva vi skal se etter. Har funnet oss en bolig som kan være meget aktuell og har vært på en visning. Alt så jo greit ut ved første øyekast, men vi dro hjem for å tenke over det hele likevel.

Det som ikke synes kan jo være litt av hvert, og jeg har googlet meg frem til alt av skrekkhistorien om råteskader, fukt, skadedyr, ødelagt strømanlegg som må skiftes, osv osv.

Vi begynner å bli ganske redde for å kjøpe et enormt pengesluk, huset i har sett på er i tillegg av en eldre modell som ble påbygget en gang på 70-80 tallet, stort og pent hus, men ser for meg at strømregningen blir enorm hele vinteren gjennom...

Er det en plass en kan prøve å regne ut hva det koster å varme opp et hus? Jeg tenker at når det er en eldre bolig så er det heller ikke isolert så veldig bra.

Det er vedovn i huset, men bare i en av fire etasjer.



Anonymous poster hash: 0f6eb...a74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sett på sinnasnekkeren? Folk kjøper billige opp pussingsobjekt uten å ha peiling og ender opp med, sinnasnekkeren. Andre ender opp med skjegget i postkassen.

Dokumentavgift kommer og i tillegg.

Hvorfor ikke begynne med en leilighet, av nyere dato?

Anonymous poster hash: d3daf...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kraner, vannsluk, elektrisitet osv på visning. Ikke vær redd for å gjøre det.

Anonymous poster hash: 1c24e...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les takseringen NØYE. Der ser du hva takst mannen har skrevet om huset og hva slags karakterer huset har fått på forskjellige ting. Som lufting på loft osv.. Vet du at denne har fått en dårlig karakter så sjekker du loftet sjøl og ser om dette er noe du vil kjøpe. Anbefales.



Anonymous poster hash: 1ad62...199
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les taksten nøye, samt selgers egenerklæring, og spør i vei hvis noe er uklart eller "ullent". Se om planløsningen er ok for deres ønsker og behov. Det er også viktigere at yttertak, vinduer, drenering og bordkledning er i god stand/relativt nytt enn at farger på vegger eller gulvmaterialer er akkurat som dere ønsker. Det er ikke så kostbart å tapetsere om, flytte en lettvegg eller legge parkett, og slikt kan man ta etter hvert som man får råd. En evt taklekkasje MÅ man ta med en gang.

Hvis kjøkkenet har en solid og praktisk innredning som dere ikke liker fargen på, kan den males om for eksempel på et bilverksted med godt resultat uten at det koster skjorta.

Sjekk reguleringsplanen i kommunen for området huset ligger; er det planlagt nybygg foran eiendommen som ødelegger evt god utsikt? Er det planlagt en ny vei som gjør at tomta ikke lengre er en fredelig plett? osv.

Vet ikke om dere har barn, men et hus er ei langtidsinvestering så kan være lurt å tenke på hvor huset ligger i forhold til skole/barnehager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke: stort hus til 1,7 mill?

Dersom huset ikke er på et sted med svært lave boligpriser ville jeg blitt skremt bare ved tanken.

Hvordan er prisene ellers i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke: stort hus til 1,7 mill?

Dersom huset ikke er på et sted med svært lave boligpriser ville jeg blitt skremt bare ved tanken.

Hvordan er prisene ellers i området?

...det er noe alvorlig galt med dagens boligmarked når dette var din første tanke. Og ikke alle bor i Oslo. Du skal ikke så veldig langt ut av storbyene før man får store hus til den prisen.

Anonymous poster hash: bd7b3...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å dra på visning uten en håndverker igjen. Jeg stoler ikke på selgere, meglere og takstmennene de bruker. De er ikke nøye nok. Endte opp med et elektrisk anlegg som måtte byttes, enda det var nytt. Min regning. Fant mugg bak kjøkkeninnredning, min regning. Han som pusset opp hadde stjålet areal fra naboens bod uten å spørre, min regning. Varmtvannstanken ble plassert i nevnte bod uten tillatelse, min regning. Det er SÅ mye tull folk finner på, og de driter i om det går utover deg. Sjekk hver jævla cm av huset, med fagkyndige.

Anonymous poster hash: 8beb1...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...