Gå til innhold

Levere tilbake kjøpt gjenstand etter psykisk sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren min har vært psykisk syk, og i tillegg brukt rusmidler. Under sykdom fikk han for seg at han skulle kjøpe et smykke til mange tusen kroner (over 10.000). Da han kom til seg selv igjen ville han gjerne bytte den inn, men gullsmed nektet. Den er ikke brukt, ligger i esken og garantibevis finnes.

Har man noen rettigheter i sånne situasjoner?

Jeg synes nesten det er rart man kan selge sånt til personer som tydelig er psykisk syke, men det hadde vel antagelig ikke gått an å nekte heller..



Anonymous poster hash: af226...0e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren min har vært psykisk syk, og i tillegg brukt rusmidler. Under sykdom fikk han for seg at han skulle kjøpe et smykke til mange tusen kroner (over 10.000). Da han kom til seg selv igjen ville han gjerne bytte den inn, men gullsmed nektet. Den er ikke brukt, ligger i esken og garantibevis finnes.

Har man noen rettigheter i sånne situasjoner?

Jeg synes nesten det er rart man kan selge sånt til personer som tydelig er psykisk syke, men det hadde vel antagelig ikke gått an å nekte heller..

Anonymous poster hash: af226...0e6

Hvordan skal de som jobber i butikk vite at en person er psykisk syk?

De skal selge varer, ikke vurdere personers helsetilstand.

Anonymous poster hash: 7f0ca...a00

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal de som jobber i butikk vite at en person er psykisk syk?

De skal selge varer, ikke vurdere personers helsetilstand.

Anonymous poster hash: 7f0ca...a00

Ingen vits i å være ufin. Som du ser regnet jeg ikke med det, men det må gå an å spørre. Faren min er ganske fortvilet.

Anonymous poster hash: af226...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes ingen generell byttefrist ved kjøp i fysisk butikk. Det er heller ikke opp til butikken å avgjøre om en person er psykisk frisk nok til å handle "vanlige" varer.

Anonymous poster hash: 2c0f0...6ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retur og bytte er faktisk ikke en rettighet, men noe butikkene selv bestemme om de ønsker. Det gjelder selvsagt ikke om det går på garanti, det var ødelagt osv.

Butikkansatte er ikke helsepersonell og kan ikke alltid bedømme om det er forsvarlig å selge noe til noen eller ei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøpe det man vil, så lenge man har penger, uavhengig av psyken.

Dette stemmer ikke.

Jeg kjenner til flere tilfeller der manisk depresive har handlet lqngt over evne i manisk fase og fått tilbakelevere varer og pengene har blitt refundert.

Snakk med legen eller de som har helsemessig avsvar for faren din.

Det kan og være et spørsmål om personen er satt under "vergemål".

Anonymous poster hash: c0706...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din far har vært underlagt tvang etter Lov om psykisk helsevern, så kan han faktisk få det byttet. Dette gjelder ikke små kjøp, men slike store kjøp kan faktisk bli et tema da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din far har vært underlagt tvang etter Lov om psykisk helsevern, så kan han faktisk få det byttet. Dette gjelder ikke små kjøp, men slike store kjøp kan faktisk bli et tema da.

Han har faktisk vært tvangsinnlagt fordi han smurte seg inn med blod og hadde et maleri rundt halsen da de fant ham.

Takk for noen hjelpsomme svar til slutt, dette er faktisk veldig leit.

Det er snakk om et smykke til en verdi av 24.000 kroner.

Anonymous poster hash: af226...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har faktisk vært tvangsinnlagt fordi han smurte seg inn med blod og hadde et maleri rundt halsen da de fant ham.

Takk for noen hjelpsomme svar til slutt, dette er faktisk veldig leit.

Det er snakk om et smykke til en verdi av 24.000 kroner.

Anonymous poster hash: af226...0e6

Oj, redd for at julegaven din ryker nå da...

Anonymous poster hash: 7f0ca...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, redd for at julegaven din ryker nå da...

Anonymous poster hash: 7f0ca...a00

Eh... Han hadde kjøpt det til meg og jeg kunne sikkert solgt det og fått mye penger hvis jeg hadde villet det. Men jeg synes det er galt å ta imot når han var syk da han kjøpte det og så sa jeg nei og at vi bør bytte det inn, og nå er hele saken bare veldig trist. Men jeg har fått vite det jeg lurte på nå uansett.

Anonymous poster hash: af226...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke.

Jeg kjenner til flere tilfeller der manisk depresive har handlet lqngt over evne i manisk fase og fått tilbakelevere varer og pengene har blitt refundert.

Snakk med legen eller de som har helsemessig avsvar for faren din.

Det kan og være et spørsmål om personen er satt under "vergemål".

Anonymous poster hash: c0706...948

Er vel ikke helt slik det foregår, da man ikke kan tvinge butikker til å ta tilbake ting solgt over disk.

Anonymous poster hash: b8857...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med forbrukerrådet! Hvis de sier du har rett til å levere tilbake varen er det vanskelig for butikken å si nei.



Anonymous poster hash: 9fd39...8b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og for å begrense til senere: Han bør ha hjelpeverge, samt få frivillig kredittsperre. Dette skjønner han sikkert i gode perioder, så ta det opp med han da.



Anonymous poster hash: b8857...ab1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å begrense til senere: Han bør ha hjelpeverge, samt få frivillig kredittsperre. Dette skjønner han sikkert i gode perioder, så ta det opp med han da. Anonymous poster hash: b8857...ab1

Finner enkelte svar ganske sjokkerende, uvitende og med svært mangelfull empati med ts og hennes familie.

I dennsituasjone din far befinner seg villenjeg ha kontaktet en advokat og forhørt meg mht. Fri rettshjelp med å ordne opp. Vet Bymisjonen har gatejuristen som skal hjelpe gratis nettopp slike situasjoner som dette, her er det jo alvorlig sykdom som er problemet. Hvordan butikkene løser dette er ikke relevant for situasjonen.

Ville en butikk ha opptrådt etterretterlig dersom de hadde solgt et smykke til 24 000 Nkr. Til en 12 åring? Dette er nemlig et relevant sammenligningsgrunnlag.

Anonymous poster hash: c0706...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Dette stemmer ikke.

Jeg kjenner til flere tilfeller der manisk depresive har handlet lqngt over evne i manisk fase og fått tilbakelevere varer og pengene har blitt refundert.

Snakk med legen eller de som har helsemessig avsvar for faren din.

Det kan og være et spørsmål om personen er satt under "vergemål". Anonymous poster hash: c0706...948

Jo, det jeg skrev, stemmer. Jeg nevnte ingenting om tilbakelevering. Man kan kjøpe det man vil, så lenge man har penger uavhengig av psyken. Nå har jeg gjentatt for at du skal forstå... Deres rettigheter om tilbakelevering er en annen sak... Folk kan ikke nekte folk å handle i butikken deres, så lenge de har penger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...