Gå til innhold

Endiometrose


Gjest Alessandro

Anbefalte innlegg

Gjest Alessandro

Hei!

Jeg er en jente på 24 år som skal inn på min andre utredning for endiometrose imorgen. Etter dette regner jeg med å bli sendt inn på kikhull for å ta en biopsi. iløpet av denne prosessen føler jeg ikke at jeg har fått veldig mye informasjon utenom at eggstokkene mine ligner "sveitseroster" og at legen tidligere anbefalte kvinner som hadde endiometrose i denne graden om å prøve å få barn med en gang, noe jeg skulle ta som et hint.

Er det noen som vet noe om dette? Noen som har noen gode råd? Jeg og partneren min vil heller ha barn nå enn ikke noen i det hele tatt. Men det er ikke akkurat det man hadde planlagt. Føler meg ikke veldig voksen enda selv, og begge er midt i studietiden, så det har satt oss ut ganske mye.

Vet ikke om noen andre som har dette, derfor det hadde vært supert å fått litt mer innsikt i det hele.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alessandro

Det står at det er veldig forskjellig fra person til person, men vil nå tro mitt tilfelle er ganske ille. Hadde derfor vært fint med litt kommentarer fra andre som vet noe om det -evnt hva de hadde gjort i samme situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at det er veldig forskjellig fra person til person, men vil nå tro mitt tilfelle er ganske ille. Hadde derfor vært fint med litt kommentarer fra andre som vet noe om det -evnt hva de hadde gjort i samme situasjon :)

Du kan velge å ta ut egg og fryse dem til en senere anledning og sette inn befruktet egg i livmor når du er klar

Anonymous poster hash: a5c76...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alessandro

Og du har da like stor sjanse for å bli gravid som ved den naturlige metoden? Tenker meg at det er noe legene kommer til å gjøre uansett, hvis det skulle være sånn at det er så ille som de tror. Men de tror jo også jeg har det på livmor, tarm og blære å. Det har kanskje ikke noe å si for befruktning på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har da like stor sjanse for å bli gravid som ved den naturlige metoden? Tenker meg at det er noe legene kommer til å gjøre uansett, hvis det skulle være sånn at det er så ille som de tror. Men de tror jo også jeg har det på livmor, tarm og blære å. Det har kanskje ikke noe å si for befruktning på samme måte?

Endometriose kan redusere eggkvalitet, og betennelsestilstanden kan også redusere sjansen for at embryoet fester seg. Egglederne kan også skades slik at man kan trenge prøverør.

Nedfrysing av egg er et tilbud for helt få, med mindre man vil legge ut alt for å gjøre det i utlandet. Det blir som et prøverørsforsøk minus innsettdelen. De kan ikke se på eggene når de henter dem ut om kvaliteten er god nok til å kunne befruktes senere. For laging anbefales en god del egg, som for noen betyr flere prøverørsforsøk for å samle opp. Fryseteknikkene er i bedring, men jeg tror at befruktede egg overlever bedre fortsatt. Befruktede egg eies også av mannen din, slik at du mister retten til å bruke dem hvis forholdet tar slutt.

Legene vet mer når du har gjort kikkhullsinngrepet og de har vurdert alvorlighetsgraden. Spør da om det kan regnes som trygt for deg å vente litt til, eller om det er smartest å gå igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter endometriose som de andre skriver, siden du skrev et annet ord 3 ganger tenkte jeg det var greit å si fra. ;)

En "behandling" er å bruke p-piller og da blir man naturlig nok ikke gravid, ellers vet jeg ikke så mye om graviditet-spørsmålet. :)



Anonymous poster hash: 4e2a8...4db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på endometriose.no

du bør vente med prøving til etter operasjon. Det er mulig at du har mye endometriose på eggstokkene, det vil blokkere for eggene.

Vent med å gjøre noe til du har snakket med en ekspert, den som opererer deg/legene på endometriose.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts,

hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke operert, men ventet og sjekket ut andre alternative behandlinger som f.eks akupunktur. Jeg har lest endel om helse, og akupunktur kan forminske/fjerne endometriose over tid. Det finnes og kinesiske urter som skal hjelpe. Det samme gjelder for myomer ( muskelknuter i livmor ), og cyster. Når man opererer, får man ofte en ubalanse i ettertid, da en operasjon fjerner bare symptomet ( i ditt tilfelle endometriosen ), men det er en årsak til at du har fått den, og det er ofte en blanding av psykisk og fysisk. Det kan være kosthold du må endre på osv.

Du er ung. Du har god tid på å bli mor. Ikke stress fordi en lege sier du må operere. En quick fix av en lege, fører ofte en ny ubalanse med seg. Siden du har endometriose, har du allerede en ubalanse, pg denne bør du finne ut av.

Har hørt om folk som har blitt mye bedre og frisk etter akupunktur og el kinesisk medisin.

Så mitt råd til deg er å sjekke ut dette , på f.eks internett. Mulig du må til utlandet, at det er mer utbredt der.



Anonymous poster hash: e178d...b2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts,

hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke operert, men ventet og sjekket ut andre alternative behandlinger som f.eks akupunktur. Jeg har lest endel om helse, og akupunktur kan forminske/fjerne endometriose over tid. Det finnes og kinesiske urter som skal hjelpe. Det samme gjelder for myomer ( muskelknuter i livmor ), og cyster. Når man opererer, får man ofte en ubalanse i ettertid, da en operasjon fjerner bare symptomet ( i ditt tilfelle endometriosen ), men det er en årsak til at du har fått den, og det er ofte en blanding av psykisk og fysisk. Det kan være kosthold du må endre på osv.

Du er ung. Du har god tid på å bli mor. Ikke stress fordi en lege sier du må operere. En quick fix av en lege, fører ofte en ny ubalanse med seg. Siden du har endometriose, har du allerede en ubalanse, pg denne bør du finne ut av.

Har hørt om folk som har blitt mye bedre og frisk etter akupunktur og el kinesisk medisin.

Så mitt råd til deg er å sjekke ut dette , på f.eks internett. Mulig du må til utlandet, at det er mer utbredt der.

Eggstokkene hennes ser allerede dårlige ut og det kan haste å få en diagnose og starte -effektiv- behandling. Denne sykdommen kan redusere fertiliteten over tid, og da har man kanskje ikke god tid til å bli mor.

Anonymous poster hash: e178d...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det haster ikke å få noe diagnose! Jeg kjenner flere som lenge var barnløse pga ymse problemer, ei pga endometriose. Legene vil helst fjerne det meste kjapt, MEN akkurat DET kan føre til nye ubalanser! Underlivet er skjørt. Begynner man først å skjære der, kan det skje andre ting der over tid.

Tips til ts : Les om så mye du kan på nettet, gjerne utenlandske sider! Det står mye om kosthold, sjekk ut siden : http://www.endo-resolved.com/diet.html.

Som jeg nevnte tidligere er det verdt å sjekke ut akupunktur og kinesiske urter. Pga lite kunnskap, vet ikke "vanlige" leger dette, men det kommer til å bli mer utbredt garantert pga internett, og pga at folk søker mer selv hva som er best å gjøre med egen helse. Man kan aldri stole blindt på en lege. En "vanlig" lege, har ikke kunnskap hvordan ting henger sammen. En holistisk lege vet ye mer om dette, men man kan lære mye selv. Jeg snakker av egen erfaring, da jeg har reddet meg selv med å søke egen kunnskap, kontra å gjøre det en lege ba meg om.

Anonymous poster hash: e178d...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts igjen : vet om spesielt en kinesisk urt ( en blanding av urter ) som skal hjelpe på endometriose.

Jeg kan sjekke den ut for deg hvis du er interessert. Kan evt skrive deg ei mld om det.

Uansett hva du velger å gjøre, ikke stress med noe, søk kunnskap! Kroppen har en utrolig evne til å heale seg selv over tid.

Lykke til!



Anonymous poster hash: e178d...b2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det haster ikke å få noe diagnose! Jeg kjenner flere som lenge var barnløse pga ymse problemer, ei pga endometriose. Legene vil helst fjerne det meste kjapt, MEN akkurat DET kan føre til nye ubalanser! Underlivet er skjørt. Begynner man først å skjære der, kan det skje andre ting der over tid.

Tips til ts : Les om så mye du kan på nettet, gjerne utenlandske sider! Det står mye om kosthold, sjekk ut siden : http://www.endo-resolved.com/diet.html.

Som jeg nevnte tidligere er det verdt å sjekke ut akupunktur og kinesiske urter. Pga lite kunnskap, vet ikke "vanlige" leger dette, men det kommer til å bli mer utbredt garantert pga internett, og pga at folk søker mer selv hva som er best å gjøre med egen helse. Man kan aldri stole blindt på en lege. En "vanlig" lege, har ikke kunnskap hvordan ting henger sammen. En holistisk lege vet ye mer om dette, men man kan lære mye selv. Jeg snakker av egen erfaring, da jeg har reddet meg selv med å søke egen kunnskap, kontra å gjøre det en lege ba meg om.

Anonymous poster hash: e178d...b2b

Hvordan kan du vite at det ikke haster for TS? Er du lege og har du lest journalen hennes?

Anonymous poster hash: bab8d...333

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du vite at det ikke haster for TS? Er du lege og har du lest journalen hennes?

Anonymous poster hash: bab8d...333

Endometriose utvikler seg over lang tid. Det er ikke en akutt helsetilstand, his hun ikke har ekstreme blødninger der hun f.eks må få blodoverføring o.l. Generelt behandler vestlig medisn alle tilstander med liv-død problematikk, og det er ikke alltid det beste for helsa. Som jeg nevnte tidligere : jeg har selv skaffet meg masse kunnskap med å søke selv. Når det oppstår et symprom ( les : endometriose ), er det viktig å få bukt med ÅRSAKEN til at det oppstod, ikke bare fjerne symptomet ( endometriosen 9, for da kan den ofte komme tilbake igjen. Så må man ta en ny operasjon, og kanskje en ny opersajon, til slutt må man kanskje ta livmoren!

Kunnskap er nøkkelen til bra helse. Å følge en lege slavisk, er aldri noen god idé. Man må selv ta ansvar for egen helse.

Og en ting til. Vi i Norge merker det ikke fordi vi får det meste dekket, men legemiddelindustrien er en stor industri som og vil tjene penger. Mange av medisinene folk bruker, er ikke bra, spesielt over tid, mange gir bivirkninger. Joda, alternative behandlere vil gjerne tjene penger de og, og jeg sier ikke at alle er stuereine, men hvis man finner en bra akupunktør, hvis man spiser sundt, hvis man beveger seg, hvis man tar ansvar for sin psykiske helse ( det fysiske og psykiske henger sammen, noe den vestlige medisinen ikke er så opptatt av..) , kan man holde seg friske. Alle kan være uheldige å få en alvorlig sykdom, som f.eks kreft, men man kan selv bli mer bevistt på hva man faktisk putter inn i kroppen. Bra mat er som medisin! Samme med gode tanker osv.

Endometriose er en blandig av fysisk og psykisk. Da gjelder det å behandle den som det, ikke bare fjerne "den" kirurgisk. Sjekk ut kinesisk medisin ts, og les hva det står om endometriose der. Endometriose kan gå tilbake av seg selv hvis den blir behandlet riktig, og det er mye mer skånsomt fro kroppen.

Anonymous poster hash: e178d...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp denne : www.gwennseemel.com/index.php/blog/comments/treated_endometriosis_diet_chinese_medicine/

Vet at det finnes spesielt en medisin som skal være bra. Husker ikke navnet, men kan søke for deg som jeg nevnte.

En ting til ts : går utifra at du ikke har fått påvist kreft der? For hvis det er tilfellet, skjønner jeg at det kan haste. Men utifra innlegget ditt, gikk jeg utifra at det er bare endometriose.



Anonymous poster hash: e178d...b2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...