Gå til innhold

Fløyelsmyk dagbok

Zenobia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Rumle skrev:

Hurra!!! :duskedame:

:biggrin: 

Her skal jeg rapportere ærlig om ståa.

Kampen mot søppelmaten. For det er jo dét det er: sjokolade, potetgull og alskens næringsløse "godt". Nå høres jeg ut som en nyfrelst ikke-røyker, bare at det gjelder kostholdet :angry:  Jaja.

Jeg vet at drinker inneholder kalorier, men dette er ikke kampen mot kosen, men kampen for å trøkke i seg gulrøtter istedenfor potetgull! 0K, jeg er ikke så glad i gule røtter, så jeg tar blomkål.

Og martinien min får du aldri!! :nigo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :laugh:

Kjenner meg litt for godt igjen! Jeg har landet på å ikke stå helt i mot noe som helst, men prøve å få kaloriregnskapet til å gå opp :P

Heldigvis er jeg veldig glad i grønnsaker, så det spiser jeg en god del av uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. snacks- og snopfrie dag :Nikke:

PS.: Det ble blomkålsuppe til middag. Med chorizo :spise:

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag 31. januar hadde jeg vært snacks- og snopfri i akkurat én uke - 7 dager. F.o.m. torsdag 25. t.o.m. onsdag 31. :hoppendeglad:

Regner da onsdag til onsdag fra nå av, dvs. at jeg pr. i dag har vært snacks- og snopfri i akkurat 14 dager :hoppe:

Jeg holder nullen! :nori:

Middagsmeny for noen dager fremover:

I dag: Kalkunsuppe m/blomkål, paprika, spinat og grovpenne.
Torsdag: Torsk m/stangselleri- og vårløksmør, paprika, mais og søtpotetfries.
Fredag: Fiskerester som blir noe tomatgrytebasert?
Lørdag: Borte med reinskav
Søndag: Lammelår tandoori, ris m/herm. tomat, squash, løk
Mandag: Blomkålsuppe m ekstra blomkål og masse bacon. Frisk gressløk og parmesan over. Brød til. Hvitløksmør? :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh....dryss litt på meg av det førsteklasses avholdenhetsstøvet ditt!  :rodmer:  Du er flink altså!

Menyen er godkjent også. Kan vi komme sånn i firetiden hver dag, eller spiser kunstnerforfattere på kvelden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev:

Åhh....dryss litt på meg av det førsteklasses avholdenhetsstøvet ditt!  :rodmer:  Du er flink altså!

Menyen er godkjent også. Kan vi komme sånn i firetiden hver dag, eller spiser kunstnerforfattere på kvelden?

Vi spiser nokså sent, ja. Kan fort bli i 20-tiden. Jeg har forstått det sånn at fjonge mennesker spiser sent; og jeg er jo fjong, må vite :nigo:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok det ja. Forfattermiddager kan ta litt av, eller man spiser i tankefull stillhet og lunter tilbake
til sitt lønnkammer for å fortsette sin gjerning mens man har tråden innen rekkevidde. Spennende! :jepp: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg lyst til å kalle skrivestuen min for lønnkammeret :laugh:  Det er jo lov å håpe at det faktisk blir lønn av det en dag.

Vedr. avholdenhetsstøv så er hemmeligheten å planlegge innkjøpene en ti dagers tid fremover, handle ifølge liste, og det som blir med i tillegg til tross for liste, blir i hvert fall begrenset til bare de gangene man er på butikken. IKKE GÅ I BUTIKKEN!! Tidagers-handel = ca. 3 butikkbesøk pr. måned.

Å lage en middagsmeny for 10 dager, tar ca. ½ time. Det er tid well spent, om jeg får si det på nynorsk. Jada, man handler inn oppskjært brød og fryser ned. Etter hvert kan det faktisk gå sport i "hvor mange dager klarer man uten å handle i butikken denne gangen" :fnise: Jeg mener rekorden er 14 dager, men da går det over på knekkebrød fordi fryseren er tom for brød. Handleindikatorer her i huset er tomt for melk/kaffe. Da MÅ man til pers. Og man må ikke se for nøye på holdbarhetsdatoen til melka ;) Sist var det tomt for brød, men ikke melk. Vips ble den brukt i risengrynsgrøt -> :handle: 

Endret av Zenobia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane:  Måtte bare notere her: ½ bunt oppkuttet stangselleri, et par vårløker: surr lenge med smør (og torsken). Tilsett mais og paprika siste 7-8 minutter. Fisken ble dynket i limesaft. Salt og pepper. Det var nydelig!

Bruker ellers purreløksmør som tilbehør til fisk til vanlig. Stangselleri var nydelig basis :sikle:

Ikke så fjong middag, men så ble den fortært tidlig også :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmest for en varm lunsj å regne hvis den var tidlig. :jepp:  Hørtes veldig godt ut skal jeg si deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I morgen blir det en utfordring: sosialt. Hvis det tilbys dessert.. :lur: stålsetter jeg meg ikke. Er jo ikke fanatiker heller :roll:

Kake? Men ikke snacks og snop :Nikke: nei, det var visst :nei:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2018 den 18.10, Zenobia skrev:

:daane:  Måtte bare notere her: ½ bunt oppkuttet stangselleri, et par vårløker: surr lenge med smør (og torsken). Tilsett mais og paprika siste 7-8 minutter. Fisken ble dynket i limesaft. Salt og pepper. Det var nydelig!

Bruker ellers purreløksmør som tilbehør til fisk til vanlig. Stangselleri var nydelig basis :sikle:

Ikke så fjong middag, men så ble den fortært tidlig også :fnise:

Det høres nydelig ut :spise: Du er flink med matlagning :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe lammelår på søndag, siden jeg spiste middag borte da også. Derimot ble det kyllingsalat med blant annet eple, tomat og hjertesalat. Notert! Agurk, paprika, mais..

Styrte unna snacks & snop på lørdag, men det ble to kakestykker i løpet av helgen. Føler vel ikke at jeg har holdt nullen helt; mer 0,5 :blush:  Jeg valgte sjokoladekake over et stort glass hvitvin på lørdag; søndagen ble det blant annet kake til frokost.

Såeh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har holdt 0,5. Ikke noen flere utskeielser siden sjokoladekakestykket. I morgen regner jeg med at det blir handledag.

Meny kommende dager:
Fredag: Lam provence med poteter, babygulrøtter, rosenkål og godt stekt løk. Prøve meg på en rosmarinsaus?
Lørdag: Risengrynsgrøt
Søndag: Hvitøks- og peppermarinert entrecôte med quinoa, tomat, squash og avocado.
Mandag: Tomatsuppe m/chili, mais, makaroni og egg. Revet ost over. Ristet brød til.

Så gjelder det å være bestemt i butikken :handle:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...