Gå til innhold

Er det lurt å bli ung mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som fikk barn som unge?
Jeg er selv 19 år og har en samboer på samme alder.Jeg har et stort ønske om barn, egentlig nå snart. Vi har det helt fantastisk sammen :rodmer:
Vi har hatt noen diskusjoner om temaet, og vi gjør ingen ting før begge er klare selvfølgelig. Men mitt spørsmål er, er det noen av dere som ble unge mødre av fri vilje? Og hvordan har livet blitt etter barnet kom til verden?

Jeg leser ofte om unge mødre, men disse barna var ikke akkurat planlagt.

Jeg vil gjerne høre om en historie der det var planlagt å bli ung mor og hvordan det ble! :-)

Håper på respons, takk på forhånd! :-)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke lurt å bli ung mor. Men om dere har fast jobb og ellers god økonomi er det bare å kjøre på.

Anonymous poster hash: 3789a...904
  • Liker 8
Skrevet

Jeg har en venninne som planlagte, og ble - ung mor.

Hun angrer som en gal.

Anonymous poster hash: d7e7b...6cc
  • Liker 8
Skrevet (endret)

Er det noen av dere som fikk barn som unge?

Jeg er selv 19 år og har en samboer på samme alder.Jeg har et stort ønske om barn, egentlig nå snart. Vi har det helt fantastisk sammen :rodmer:

Vi har hatt noen diskusjoner om temaet, og vi gjør ingen ting før begge er klare selvfølgelig. Men mitt spørsmål er, er det noen av dere som ble unge mødre av fri vilje? Og hvordan har livet blitt etter barnet kom til verden?

Jeg leser ofte om unge mødre, men disse barna var ikke akkurat planlagt.

Jeg vil gjerne høre om en historie der det var planlagt å bli ung mor og hvordan det ble! :-)

Håper på respons, takk på forhånd! :-)

Det vil jo ikke være lurt å planlegge en ung graviditet. Det er lurt å ha ting på stell først. Å få barn er ikke som å ha en dukke. Det bør tenkes nøye igjennom.

Endret av Kritisk
  • Liker 5
Skrevet

Takk for tilbake meldinger :-) Det er ikke noe planlagt fra min side, det er kun et ønske.
Når man ikke har barn kan umulig forestille seg hvordan livet blir snudd på hodet før man får barn selv.
Det hardt og strevsomt, men jeg kan ikke forestille meg hvor lykkelig man også blir :-)
Det må være det største man kan oppleve, å få barn :-)

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er snart 22 år, og har to barn.

Min første var helt klart ikke planlagt. Jeg fant ut at jeg var gravid på høsten, da jeg gikk påbygg på Vgs.

Det gikk helt fint, og en nydelig liten jente kom to måneder før skoleslutt.

Samboeren min startet som lærling, og mens jeg var hjemme i "permisjon", tok jeg fag på høgskole.

Da hun var 1 år begynte jeg å jobbe.

Etter det jobbet jeg ett år, og samtidig bestemte vi oss for å få nummer to!

Nå er jeg hjemme i permisjon med minstemann og skal være det fram til høsten 2015. Da fortsetter jeg på utdannelsen (deltid).

Vi har det vi trenger, og sikkert mer. Leilighet, bil, mat og klær.

Faste utgifter på ca. 23.000, og inntekt på rundt 27.000. På nyåret er min betalte permisjon over, og da blir det trangere økonomisk, men det går fint. Det viktigste er at jeg får være hjemme med babyen.

Du kan nok ikke forstå hvor omveldtende situasjonen blir nei. Men det kommer mye an på hvordan du er som person, og hvilke innstillinger du har til å bli mor.

Du skal gi alt av deg selv, og litt til.

Etter snart tre år med redusert søvn (hehe), husker jeg nesten ikke hvordan det er med sene kvelder/netter og late morninger. Nå har vi kanskje vært litt "uheldig" med våre barns sovemønster, men inntrykket er at veldig mange barn sover dårlig/usammenhengende de første årene ;).

Okei, nå ble denne teksten ganske lang og gir kanskje ikke mange svar...

Men ingen kan fortelle deg når det er rett å få barn. Det finnes ingen perfekt alder. Anbefaler deg så absolutt å bli mor! Det er fantastisk, morsomt, utfordrende, slitsomt, og et følelsesmessig kaos. Alikevel er det ting som blr være på plass: et sikkert og stabilt hjem, og økonomi til å klare seg.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: e2d15...d41

Skrevet

Ja det lønner seg :) Mange andre fordeler enn økonomi, dersom du aldri har jobbet før.

Du går jo fra å bo hjemme med foreldrene og ikke jobbe til å få penger til å bo borte og klare deg. Sånn sett lønner det seg. Du får mange utdanningstilbud gratis/mye stipend. Dersom du tar utdanning etter barn får du mye statlige goder. Ja, det koster jo å ha barn men når du får penger fra staten for det taper du ikke på å vente.

Hadde ikke Norge vært så fleksibel med skattepengene tror jeg færre hadde blitt ''uheldig'' mor.

Skrevet

Ja det lønner seg :) Mange andre fordeler enn økonomi, dersom du aldri har jobbet før.

Du går jo fra å bo hjemme med foreldrene og ikke jobbe til å få penger til å bo borte og klare deg. Sånn sett lønner det seg. Du får mange utdanningstilbud gratis/mye stipend. Dersom du tar utdanning etter barn får du mye statlige goder. Ja, det koster jo å ha barn men når du får penger fra staten for det taper du ikke på å vente.

Hadde ikke Norge vært så fleksibel med skattepengene tror jeg færre hadde blitt ''uheldig'' mor.

Vel, hvis man har som mål i livet og la andre fø på seg så "lønner" det seg ja.

• Liker 7
Skrevet

Det som er lurest er å gjøre ferdig utdannelsene deres og få jobb før du blir gravid...

• Liker 4
Skrevet

Du kan virkelig ikke mye :P

Anonymous poster hash: 0a2f3...e04

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler at "ung mor" for mange er synonymt med dårlig økonomi, usikkerhet, uplanlagt graviditet, alenemor, avhengig av masse hjelp, tenåringsmødre osv. Man er jo faktisk UNG selv om man får barn når man er 24, det er planlagt, fast inntekt osv.

Selv er jeg 17år og gravid- ikke planlagt. Likevel føler jeg ikke jeg hører hjemme under den første kategorien. Jeg er samboer med barnefar, har økonomi & leilighet i orden osv..

Det er jo mange positive ting med å bli unge foreldre, blant annet vil jo barnet ha spreke besteforeldre og til og med oldeforeldre! Før du er 50 er barna voksne og du kan reise og alt det som folk mener du går glipp av (du vil også antageligvis ha mye bedre økonomi til slikt)

Men når det er lurt å planlegge en graviditet kommer ikke an på hvor gammel du er, men om du føler deg klar for det, økonomi, hvordan planer du/dere har for utdannelse/jobb osv. Du vet, 19 åringer er veldig forskjellige. Noen er helt klare for familielivet, mens andre ikke klarer å tenke lengre enn sin egen nesetipp.

Dere må gjøre det som føles rett for dere:)

Anonymous poster hash: 5bdd8...f3e

• Liker 2
Skrevet

Du kan virkelig ikke mye :P

Anonymous poster hash: 0a2f3...e04

jeg er eller vil ikke bli ung mor selv.

Men å bli ung mor i forhold til gammel vil man ofte få mer penger fra staten. Ikke jeg som bestemmer de reglene. Synes ikke det er bra, men det er sånn det er. Den virkelige sannhet.

Skrevet

Jeg føler at "ung mor" for mange er synonymt med dårlig økonomi, usikkerhet, uplanlagt graviditet, alenemor, avhengig av masse hjelp, tenåringsmødre osv. Man er jo faktisk UNG selv om man får barn når man er 24, det er planlagt, fast inntekt osv.

Selv er jeg 17år og gravid- ikke planlagt. Likevel føler jeg ikke jeg hører hjemme under den første kategorien. Jeg er samboer med barnefar, har økonomi & leilighet i orden osv..

Det er jo mange positive ting med å bli unge foreldre, blant annet vil jo barnet ha spreke besteforeldre og til og med oldeforeldre! Før du er 50 er barna voksne og du kan reise og alt det som folk mener du går glipp av (du vil også antageligvis ha mye bedre økonomi til slikt)

Men når det er lurt å planlegge en graviditet kommer ikke an på hvor gammel du er, men om du føler deg klar for det, økonomi, hvordan planer du/dere har for utdannelse/jobb osv. Du vet, 19 åringer er veldig forskjellige. Noen er helt klare for familielivet, mens andre ikke klarer å tenke lengre enn sin egen nesetipp.

Dere må gjøre det som føles rett for dere:)

Du føler ikke nei, men du er der. For det er vel ikke du som betaler og jobber for leiligheten?

• Liker 2
Skrevet

Du føler ikke nei, men du er der. For det er vel ikke du som betaler og jobber for leiligheten?

Jeg jobber, og vi deler selvfølgelig likt på alle utgifter. Strøm, leie, forsikringer, mat og alt annet som hører med. Det er da bare rett og rimelig at man ikke skal basere seg på å leve på den andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble "gammel mor", 34 år ved fødsel, og ser en stor fordel ved det. Jeg føler jeg har opplevd en del før jeg ble mamma, og føler meg moden nok til å ha ansvar for oppveksten til et lite menneske. Nå er jo folk forskjellige, så det kan jo hende det er riktig for deg å bli ung mor. Lykke til!😊

Anonymous poster hash: 0f7fb...1f3

• Liker 5
Skrevet

Sørg for å ha en sikker utdannelse som og gir deg jobb, før du planlegger å bli gravid.

Å studere samtidig som du skal ta deg av et barn er ingen gunstig situasjon, verken praktisk eller økonomisk.

Hvor lenge har du vært sammen med den du har settdeg ut som barnefar? Selv om dere har det fantastiisk i dag, så er det ikke sikkert det blir like fantastisk å oppleve og å dele nattevåk, kolikkbaby, husarbeid, henting og bringing i barnehag og en ellers hektisk hverdag med barn som når det er bare dere to. Før du blir gravid må du og kunne være trygg på at du kan klare å ta deg av evt. Tvillinger og evt. Ett eller flere barn alene. Du vet ikke om mannen går i fra deg, om han kan dø eller bli alvorlig syk selv om mulighetene for dette er små så er de absolutt tilstede. Det samme må mannen i forholdet kunne takle.

selv om du overlever å få barn som ung, så er det ikke gunstig, verken for deg selv eller barnefar , heller ikke for barnet slik samfunnet fungerer i dag.

På denannnen side, du vet heller ikke om du kan få barn, før du er blitt gravid. De fleste tar dette som en selvfølge, noe det ikke er.

Anonymous poster hash: f9e52...be5

• Liker 2
Skrevet

Jeg er begge deler.
Ble mor for første gang da jeg var 19. Var i et (trodde jeg) stabilt forhold, hadde grei økonomi og hadde det meste på stell.
6 mnd etter at barnet ble født flyttet jeg fra samboeren.....da ble alt ganske så anderledes...
Jeg måtte slutte på videregående da jeg var gravid, pga mye plager i svangerskapet. Jeg tok opp igjen siste året etter 2 år, så jeg fullførte i alle fall.

For min del kan jeg si at det å være ung mor ble ensbetydende med dårlig økonomi (nei, du får ikke automatisk alt dekket fordi du er ung mor, det er aleneforeldre med dårlig økonomi som kan søke støtte, uavhengig av alder), jeg var alene med ALT og jeg hadde dårlig samarbeid med barnefaren.

Dette i tillegg til stigmatiseringen av unge mødre som jeg fikk føle overalt (barnehagen, på trygdekontoret, når jeg søkte jobber osv.), usikkerheten man føler som ung og uerfaren samt slitet ved aldri å ha noe "fri" til å gjøre det som vennene mine gjorde (som dermed førte til at jeg ble sittende mye alene og mistet mye omgangskrets), gjør at jeg ikke vil anbefale NOEN å bli mor ung.

Mitt neste barn kom da jeg var 30, gift og ferdig utdannet, i stabil jobb og med eget hus.
ALT er anderledes!

Man føler seg som regel veldig moden, voksen og klar for det meste når man er 19, men de aller fleste er ikke det. Alt du opplever som stabilt og bra nå vil kunne snu veldig fort og uten å ha den tryggheten både økonomisk og ikke minst personlig, gir deg med noen år på baken, vil det i de aller fleste tilfeller oppleves mye bedre å stifte familie som litt eldre.

Anonymous poster hash: d5fa5...c37
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...