Gå til innhold

Hvordan vet man om en finger er brukket (barn)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 6 kom gråtende hjem, hadde klemt/vridd fingeren sin under lek hos en venninne. Det pleier å gå fort over om hun slår seg men nå har hun sutret over fingeren i halvannen time. Det er vondt å røre den og den er blitt hoven og litt hard.

Kan den være brukket, eller ute av ledd på en måte? Fingeren hadde satt seg fast i noe samtidig med at den ble tråkket på og hun prøvde å dra den unna. Vanskelig å vite hvordan det kjennes ut for henne,..



Anonymous poster hash: f01d2...24c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knips lett mot fingertuppen, slik at bevegelsesenergien fra knipset beveger seg fra fingertupp, gjennom fingeren og inn mot hånda.
Gjør det hysterisk vondt, så er den brukket, gjør det bare litt vondt eller ikke vondt i det hele tatt, er fingeren bare stuka eller forstuet.

Ikke helt 100% feilfri test, men beste test når man ikke har røntgen i nærheten.

Gjør det veldig vondt, ta med frøkna til legevakten. Selv om fingeren bare er forstuet kan det hende den bør spjelkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på legevakten. Du kan ikke vite helt sikkert om den er brukket ut fra hvordan den ser ut. Barn har myke bein, og kan få brudd som ikke går helt gjennom bein. Det viktigste er få sjekket om det er rotasjonsfeilstilling av fingeren, og det klarer jeg ikke å forklare deg hvordan du skal få sjekket over nett. Er det rotasjonsfeilstilling og fingeren gror i den stillingen, kan hun få problemer med bruk av fingeren for resten av livet. I tillegg må man sjekke funksjon av leddbånd og nerver. Spesielt ut fra traumemekanismen du beskriver er det viktig med legeundersøkelse og evt. røntgen. En finger kan også stå ute av ledd uten at det er åpenbart (slik som på bildet over ;) ).



Anonymous poster hash: 5374c...736
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den sånn ut? :klo:

Kuva0000.jpg

Anonymous poster hash: 1185f...0d1

Nei. Da hadde jeg ikke vært i tvil.

Anonymous poster hash: f01d2...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knips lett mot fingertuppen, slik at bevegelsesenergien fra knipset beveger seg fra fingertupp, gjennom fingeren og inn mot hånda.

Gjør det hysterisk vondt, så er den brukket, gjør det bare litt vondt eller ikke vondt i det hele tatt, er fingeren bare stuka eller forstuet.

Ikke helt 100% feilfri test, men beste test når man ikke har røntgen i nærheten.

Gjør det veldig vondt, ta med frøkna til legevakten. Selv om fingeren bare er forstuet kan det hende den bør spjelkes.

Gå på legevakten. Du kan ikke vite helt sikkert om den er brukket ut fra hvordan den ser ut. Barn har myke bein, og kan få brudd som ikke går helt gjennom bein. Det viktigste er få sjekket om det er rotasjonsfeilstilling av fingeren, og det klarer jeg ikke å forklare deg hvordan du skal få sjekket over nett. Er det rotasjonsfeilstilling og fingeren gror i den stillingen, kan hun få problemer med bruk av fingeren for resten av livet. I tillegg må man sjekke funksjon av leddbånd og nerver. Spesielt ut fra traumemekanismen du beskriver er det viktig med legeundersøkelse og evt. røntgen. En finger kan også stå ute av ledd uten at det er åpenbart (slik som på bildet over ;) ).

Anonymous poster hash: 5374c...736

Takk for svar, dere. Jeg knipset mot tuppen av tommelen og hun skrek til, men likevel ikke hysterisk vondt, på en måte. Ringte legevakten for jeg var veldig i tvil og de sa at så lenge hun ikke har absurd vondt og det ikke er feilstilling så kan det vente til i morgen.. Krysser fingrene for at det er mindre vondt i morgen. Fingeren er hoven og kan ikke beveges men humøret hennes er stigende. Tipper hun hadde hatt veldig vondt hele tiden om dette var et brudd.. ahh man får så vondt av de små.

Anonymous poster hash: f01d2...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var 11 knakk jeg håndleddet på skolen men skole-personalet nektet for at det var brukket. Måtte ha en praktisk prøve i et fag også. Klarte bare å bruke den ene hånda, og ble kritisert på prøven.

Tok røntgen dagen etter og joda, knukket, og gips måtte til..

Røntgen er det beste! :P



Anonymous poster hash: 46158...9dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger ikke få hysterisk vondt ved brudd. Har stt det ved flere anledninger.

Så med mindre du ser en betydelig bedring i morgen, type at hun kan bruke hånden normalt, så ville jeg ha kontaktet lege i morgen.

Anonymous poster hash: cff6e...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger ikke få hysterisk vondt ved brudd. Har stt det ved flere anledninger.

Så med mindre du ser en betydelig bedring i morgen, type at hun kan bruke hånden normalt, så ville jeg ha kontaktet lege i morgen.

Anonymous poster hash: cff6e...e53

Ja, det er det jeg tenker også. Best å sjekke en gang for mye ift slike ting..

TS

Anonymous poster hash: f01d2...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 11 knakk jeg håndleddet på skolen men skole-personalet nektet for at det var brukket. Måtte ha en praktisk prøve i et fag også. Klarte bare å bruke den ene hånda, og ble kritisert på prøven.

Tok røntgen dagen etter og joda, knukket, og gips måtte til..

Røntgen er det beste! :P

Anonymous poster hash: 46158...9dc

Ouch.. har skjønt at det kan være vanskelig å avgjøre på barn men håper skolen fikk seg en smekk

Anonymous poster hash: f01d2...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få barnet til legevakt. Mye bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Venter du for lenge kan du risikere at hun må opereres pgs. At et brudd kan begynne å gro, skjevt!

Anonymous poster hash: 2ef58...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kranglet på legevakt om brudd hos barn, de nektet, jeg påsto. Det var brudd. Det er umulig å si uten røngten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få barnet til legevakt. Mye bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Venter du for lenge kan du risikere at hun må opereres pgs. At et brudd kan begynne å gro, skjevt!

Anonymous poster hash: 2ef58...387

Jeg drar nok i morgen tidlig. Ringte legevakten og de sa det var ingen fare å vente en natt så lenge hun ikke har store smerter. det gror ikke på en natt. :) Og ved legging var humøret hennes heldigvis tilnærmet normalt så smerten har avtatt. men jeg vil sjekke likevel..

Anonymous poster hash: f01d2...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, dere. Jeg knipset mot tuppen av tommelen og hun skrek til, men likevel ikke hysterisk vondt, på en måte. Ringte legevakten for jeg var veldig i tvil og de sa at så lenge hun ikke har absurd vondt og det ikke er feilstilling så kan det vente til i morgen.. Krysser fingrene for at det er mindre vondt i morgen. Fingeren er hoven og kan ikke beveges men humøret hennes er stigende. Tipper hun hadde hatt veldig vondt hele tiden om dette var et brudd.. ahh man får så vondt av de små.

Anonymous poster hash: f01d2...24c

Da høres det egentlig mest ut som det er et brudd, eller i beste fall et brist.

Tape fingeren med sportstape eller lignende, gjerne tape den fast til hånden, slik at den beveger seg minst mulig til dere skal til lege/legevakt i morgen, så er det ihvertfall ingen fare for at fingeren blir mer skadet i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update; dro til legevakten i morges og etter 2.5 time fikk vi endelig tatt et røntgenbilde og en vurdering av det. Ikke brudd, heldigvis, men en kraftig forstuing. Legen var litt usikker på om leddbåndet kunne være skadet på noen måte, men tapet fingeren og sa at hvis den ikke var god ila en uke fikk vi komme tilbake.. puh, bra med alt som er sjekket ut av verden! :)



Anonymous poster hash: f01d2...24c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott!
Krysser fingrene for at det går helt fint over av seg selv og at frøkna ikke får varige mén i fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...