Gå til innhold

Kan man ha ivf uten fertilitet problemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man gå privat og få gjennomført ivf selv om man ikke har problemer med å bli gravid (som man vet)?

Hvis man feks er i en situasjon enten medisinsk eller økonomisk, og bør blir gravid asap. Kan man da bruke egne egg og sperm på klinikk for assistert befruktning?

Det vil vel øke sjansen for en raskere graviditet?

Hva ville noe sånt kostet?

Kom bare til å tenke på det, og det er ikke noe vi ønsker selv.

Anonymous poster hash: 17e47...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager helt rar overskrift med feil orddeling.

Anonymous poster hash: 17e47...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken verden lever du i??

IVF - løser ikke dette.

Anonymous poster hash: 291c9...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken verden lever du i??

IVF - løser ikke dette.

Anonymous poster hash: 291c9...cca

Beklager, da har jeg misforstått hva ivf betyr. Snakker altså om assistert befruktning.

Trenger ikke bli så sinna..

Anonymous poster hash: 17e47...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In vitro fertilisering (IVF) innebærer at ett eller flere egg hentes ut fra kvinnens eggstokker og befruktes av mannens sæd i en glass-skål, for siden å føres opp i kvinnens livmor der det befruktede egget fester seg til livmorslimhinnen og deretter utvikles videre som ved en naturlig befruktning.

quote name="AnonymBruker" post="15536250" timestamp="1418066995"]

Hvilken verden lever du i??

IVF - løser ikke dette.

Anonymous poster hash: 291c9...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det kan man. Men det koster. Blir vel rundt 34 000 kr for et forsøk. Tatt fra klinikk hausken:

Kort protokoll er i dag standard behandling. Etter å ha laget en individuell behandlings protokoll og nøye informasjon om gjennomføring, kan paret selv bestemme hvilken menstruasjon en ønsker oppstart.

En starter med daglige injeksjoner av hormoner (stimulering) fra menstruasjonsdag 2. Der er flere medikamenter å velge mellom. En velger det som passer aktuell kvinne best.

Fra stimuleringsdag 5 vil en måtte, i tillegg til hormon stimuleringen, injisere et medikament som heter Orgalutran (for å hindre eggløsning). Også denne injiseres daglig.

En planlegger ultralyd ca stimuleringsdag 9. Ultralyden vil gjøres av samarbeidende gynekolog nær der du bor. Denne undersøkelsen vil fortelle oss hvor mange egg som er i modning og hvilken dag som vil være den beste for egg uthenting. Når vi har mottatt ultralydfunnet vil du bli informert om den videre stimuleringen og når du skal sette eggløsningssprøyten (Ovitrelle). Dag for å hent ut eggene er dermed bestemt.

Etter at eggene er hentet ut, og lagt i egne skåler, vil mannens sædprøve bli behandlet for å oppnå best mulig naturlig befruktning. I noen tilfeller vil sædprøven være redusert i antall og bevegelighet. Da gjør vi noe som kalles ICSI. Vi velger de beste svømmerne og injiserer egget direkte (hjelper til med befruktningen).

Etter befruktning ligger embryoene i noe som kalles Embryoscope (en inkubator hvor den videre utviklingen følges).

2 dager etter egg uthenting er en klar for tilbakeføring av det embryoet som har vist best utvikling. Hvis en har flere gode embryo så kan disse fryses for senere tilbakeføring i naturlig syklus.

Fra egg uthenting vil en bruke måtte bruke vaginal kapsler (Lutinus). Disse settes i skjeden. Lutinus er et hormon som hjelper embryoet til å feste seg og vil også støtte den tidlige utviklingen av svangerskapet. Du forsetter med Lutinus frem til graviditets test. Denne tas 14 dager etter egg uttak.

Medikament kostnader for en slik standard behandling vil beløpe seg til ca 7 000-8 000 NOK

1 IVF behandling koster hos oss 26 500 NOK

Hvis en må gjøre ICSI (ved redusert sædkvalitet) så kommer et tillegg på 2 700 NOK

Anonymous poster hash: a7e37...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg er noen ekspert tror jeg ikke sjansene for graviditet blir større ved IVF enn ved vanlig prøving, dersom begge foreldrene er normalt fruktbare.



Anonymous poster hash: c31f4...16b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil man utsette seg selv for så store plager og store smerter uten at det er "nødvendig"? De medisinene og egguthentingen som anonym 3c6 skriver så nøytralt om oppleves alt annet enn nøytralt.

Og for min del var egguthentingen forbundet med vel så kraftige smerter som ved fødsel. Bare ved å skrive om det nå renner tårene av minnene om de smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert tror jeg ikke sjansene for graviditet blir større ved IVF enn ved vanlig prøving, dersom begge foreldrene er normalt fruktbare.

Anonymous poster hash: c31f4...16b

Ikke? Jeg aner ikke altså, men vil jo tro det er større sjanse når det dyrkes frem under optimale forhold.

Anonymous poster hash: 17e47...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil man utsette seg selv for så store plager og store smerter uten at det er "nødvendig"? De medisinene og egguthentingen som anonym 3c6 skriver så nøytralt om oppleves alt annet enn nøytralt.

Og for min del var egguthentingen forbundet med vel så kraftige smerter som ved fødsel. Bare ved å skrive om det nå renner tårene av minnene om de smertene.

Jeg bare lurer på om det er mulig fordi jeg er nysgjerrig. Absolutt ikke fordi vi har planer om det.

Var mer hvis man var i en veldig spesiell situasjon som gjorde det verdt prosessen. Feks sykdom eller lignende.

Anonymous poster hash: 17e47...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dessuten tvile på om du får godkjent IVF uten å ha noen form for problemer med infertilitet eller hvis du ikke er en del av et lesbisk par - i alle fall ikke uten å gå til mer eller mindre dodgy klinikker i utlandet. Man må gjennom en forsamtale før man blir godkjent for IVF, og hvis man ikke har blitt utredet for infertilitet og heller ikke har en god grunn til at man ikke klarer å bli gravid på egen hånd (med god grunn mener jeg f.eks at paret består av to mødre), vil jeg tro at alle seriøse klinikker ville sagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dessuten tvile på om du får godkjent IVF uten å ha noen form for problemer med infertilitet eller hvis du ikke er en del av et lesbisk par - i alle fall ikke uten å gå til mer eller mindre dodgy klinikker i utlandet. Man må gjennom en forsamtale før man blir godkjent for IVF, og hvis man ikke har blitt utredet for infertilitet og heller ikke har en god grunn til at man ikke klarer å bli gravid på egen hånd (med god grunn mener jeg f.eks at paret består av to mødre), vil jeg tro at alle seriøse klinikker ville sagt nei.

Single folk får jo hjelp til dette.

De kan jo også bringe med seg sperm, så vil tro at pengene styrer?

Feks i Danmark vil jeg tro at det er mulig?

Interessant tema, men vil ikke tro at det er mange slike tilfeller.

Anonymous poster hash: 17e47...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Jeg aner ikke altså, men vil jo tro det er større sjanse når det dyrkes frem under optimale forhold.

Anonymous poster hash: 17e47...cfb

Nei. Hvis det ikke er noe galt med deg/dere som du vet om så vil det antageligvis gå raskere å bli gravid på den vanlige måten.

Anonymous poster hash: feb13...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, sjansene er noe forhøyet ved ivf i forhold til vanlig prøving. Vi gjennomførte vårt ivf-forsøk ved fertilitetssenter i Haugesund, og de sa at ca 30 % lykkes på første forsøk. Klinikk Hausken sier at rundt 50 % av deres pasientene blir gravide på første ivf. Med vanlig prøving er vel sjansen rundt 25 % per måned, så 30 - 50 % er jo noe høyere enn det.

Men jeg ser vanskelig for meg at noen ville ønske eller trenge ivf uten fertilitetsproblemer. Et viktig moment er jo også at dersom man prøver på vanlig måte, kan man prøve måned etter måned uten noen pause. Et ivf-forsøk må planlegges nøye, man må kanskje gå på medisiner i en måned i forkant, og det er pauser mellom forsøkene. Dermed blir ikke sjansene totalt sett så mye større.

En bekjent av meg fikk beskjed om at hun burde fjerne eggstokkene før fylte 35 år, dette pga økt risiko for eggstokkreft. Hun og mannen prøvde på egenhånd i et halvt års tid før de fikk innvilget ivf, siden de hadde tidspress. I slike tilfeller brukes kanskje ivf uten påviste fertilitetsproblemer, men selv da oppmuntres paret til å prøve på egenhånd noen måneder først. Dersom en ung kvinne har kreft og står i fare for å bli steril av cellegiftbehandlingen, tror jeg også at hun får tilbud om å fryse ned egg slik at hun senere kan bli gravid med disse.



Anonymous poster hash: 36c24...9dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivf kan kjøpes i utlandet. Regler er ulike fra land til land. I f.eks Danmark kan man gjøre det som singel kvinne og velge en kompis som donor om man vil.

Ivf er kostbart, og for noen gir behandlingen mye bivirkninger og evt mye smerter. Effekten er bedre på 1 forsøk enn en vanlig prøvestress for et friskt par, men hvis en ser 2-4 mnd under ett, vil det antagelig utjevne seg noe, og paret som prøver på egenhånd har det bedre;-) Man må også gjøre litt undersøkelser på forhånd for å oppdage evt tilstander som kan gi dårlig resultat og som må behandles først.

Kvinnens helserisiko må evalueres og følges opp, da det i sjeldne tilfeller forekommer alvorlige konsekvenser hvor overstimulering kan føre til bl.a. stor væskeopphopning i bukhulen, lungene og hjertepasienter, blodpropp, nyresvikt, hjerneslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...