Gå til innhold

Moral og det vestlige samfunn

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ps: "fri sex", ikke "gratis sex"

Anonymous poster hash: b4d79...432

Er ikke det mer eller mindre det samme? Jeg tror trollet har et poeng her. Før den såkalte frie sexen, måtte man jo gå til prostituerte om man ikke hadde en kjæreste eller var gift. Nå er det, ideelt sett, gratis. Fordi det er mer fritt. :P

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes vi er ganske moralske, jeg. At vi ikke har kristen-moralen lenger er bare bra, da det i hovedsak handler om å lage en mur rundt "oss moralske" og la de "umoralske" være ute i kulden. Det var mange alenemødre i gamledager også, men da ble det sett på som umoralsk å hjelpe dem fordi det var det samme som å "oppfordre til utukt". Jeg kan ikke se hvordan en sånn ekskludering kan være moralsk.

Men jeg er enig i at vi i vesten har hatt et slags moralsk forfall de siste tiårene, i form av ekstrem individualisering. Vi lærer opp barn til å sette seg selv først, følge sin egen drøm og albue seg fram i verden, fremfor å lære dem samarbeid og ansvar for andre. Familiemedlemmer blir fiender på grunn av skilsmisser og arv, gamle blir stuet inn på institusjoner og mange blir liggende døde i måneder og år før noen finner dem.

Men jeg håper og tror at det vil snu snart. Skilsmissestatistikken er jo på vei ned igjen, kanskje fordi mange skilsmissebarn stifter familie i disse dager og på grunn av egne erfaringer er villige til å gå lenger enn sine egne foreldre for å få ekteskapet til å fungere.

Jeg tror mange savner ekte fellesskapsfølelse og der har vi nok noe å lære av våre nye landsmenn (selv om det er mye umoral i de kulturene også). Jeg har alltid misunt mine pakistanske venninner, som alltid har et myldrende liv hjemme, med onkler og tanter, søskenbarn og tremenninger, mens jeg kun ser den delen av familien en gang i året eller sjeldnere.

Endret av sukkerspinnn
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...