Puny Skrevet 7. desember 2014 #61 Skrevet 7. desember 2014 Det er stor forskjell på å ta et glass vin og å drikke seg full. Det er heller ikke greit om en person er full, uansett hvor mange andre som er edrue. Skremmende blir det for barnet uansett. Jeg synes et glass vin eller en øl etter sengetid er greit, uansett om det er forelder eller barnevakt, men der går grensen. Det er noe med at man ikke skal sløve sansene sine når man har ansvaret for et annet menneske. Men TS, jeg hadde snakket med farmor før jeg tok noen avgjørelse på om de skal få passe igjen. Alle kan gjøre feil og ta gale vurderinger. Jeg regner jo med at dette var etter at barna har lagt seg, og at bestefar kan trå til om noen skulle våkne. Jeg er enig at det ikke er greit hvis barna er våkne og ser bestemor full, det er en annen sak...
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #62 Skrevet 7. desember 2014 Men ts sier jo at det er bestemoren som i all hovedsak passer barnet, og jeg tolker det slik at hun ikke hadde latt bestefar passe alene. Og han gjør jo det hvis bestemor er utilregnelig. Det stemmer, ja. Barnet er ikke fortrolig med farfaren slik han er med farmoren. Tror ikke barnet hadde godtatt d Farfaren som trøst om han hadde våknet f.eks. Da hadde det vært behov for en han var mer trygg på. TSAnonymous poster hash: 3c418...3ad
Gjest Olivia Benson Skrevet 7. desember 2014 #63 Skrevet 7. desember 2014 (endret) For min del hadde det ikke spilt noen rolle om farfar var edru eller tatt seg bare ett glass. Har man sagt ja til å sitte barnevakt så drikker man seg ikke full, uansett hvor mange andre det er tilstede som ikke drikker. Jeg hadde ikke stolt på dømmekraften hennes rett og slett. Endret 7. desember 2014 av Olivia Benson
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2014 #64 Skrevet 7. desember 2014 TS hadde forbydd de å drikke når de passet barna. Teller ikke det? Hvis de ikke respekterer TS kunne de ha sagt fra på forhånd, så TS kunne funnet en annen barnevakt. Hun kunne for eksempel ha spurt sine egne foreldre, forutsatt at hun har noen.
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2014 #65 Skrevet 7. desember 2014 TS sitt hus og barn. TS sine regler! At farmor ønsker barnebarnet alt vel gir henne ikke tillatelse til å drikke seg full mens hun passer han. Hvor søren er logikken der??? TS skrev at farfar var klarere i toppen enn farmor. Men ikke at han ikke var full. Kanskje TS kan oppklare? Uansett; helt uakseptabelt! Til TS: Har de lovet at det ikke skal skje igjen? Eller mener de at det er greit og at du ikke kan nekte dem å drikke når de passer barnet ditt? TS har vel en mann som bestemmer noe også. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at å drikke seg full når man er barnevakt, ikke er akseptabelt.
Colargol Skrevet 7. desember 2014 #66 Skrevet 7. desember 2014 Virker som om de fleste her mener at det ikke er greit å være drita mens en passer barn, og det er jo godt å høre! men jeg støtter også "mellomtingen", at det går an å ta seg en øl eller iallefall sørge for at det er en voksen der som tar ansvaret med mindre alkohol i kroppen (eller kanskje helst helt uten om en har bil/kjøretøy). Men nå som sitasjonen har kommet og gptt, så er det kanskje også kanskje ikke så mye å lage oppstyr over annet enn å si i fra hva du mener. Jeg tolket det slik at hun var veldig sliten om dagen på grunn av jobb, og et par glass med vin kan fort få hjernen til å snurre fortere da enn når kroppen er opplagt, iallefall sånn som jeg kjenner meg selv. Tenker bare at det ikke er sikkert hun har drukket så mye som du tror, selv om hun virket mer beruset enn mannen sin. Og han drakk jo nesten ikke. Håper du gir henne tilgivelse og at hun sier unnskyld. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #67 Skrevet 7. desember 2014 Nekter å tro på at en farmor og en farfar drikker seg fulle med et barn til stede, et glass ja, men ikke full. Anonymous poster hash: da664...491 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #68 Skrevet 7. desember 2014 Nekter å tro på at en farmor og en farfar drikker seg fulle med et barn til stede, et glass ja, men ikke full. Anonymous poster hash: da664...491 Mener du at jeg troller? Da tror du kanskje ikke på at den 10 år gamle gutten fra oslo døde av sult heller da? Det er utrolig hva folk kan få seg til å gjøre, selv om det for en selv er utenkelig. TS Anonymous poster hash: 3c418...3ad
jabx Skrevet 7. desember 2014 #69 Skrevet 7. desember 2014 Hva synes dere om at barnevakten(e) nyter alkohol etter at barna er lagt? Og med nyte så snakker jeg om å drikke seg full. Ikke snydens, men full. Jeg spør fordi jeg akkurat kom hjem til en full farmor som tydeligvis har tatt seg noen glass for mye mens lillemann sov. Farfaren var tilstede og drakk han også, men virket klarere i toppen. Jeg er absolutt ikke komfortabel med å drikke seg beruset med barn i huset, og det vet farmoren. Derfor synes jeg det er respektløst av henne å gjøre det til tross for hva jeg synes om det. Fullstendig uakseptabelt! Skal man ha ansvaret for barn så skal man være 100% klar i toppen.
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2014 #70 Skrevet 7. desember 2014 Fullstendig uakseptabelt! Skal man ha ansvaret for barn så skal man være 100% klar i toppen. Gjelder dette foreldre også? De må altså være fullstendig avholdende i mange år? 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #71 Skrevet 7. desember 2014 Mener du at jeg troller? Da tror du kanskje ikke på at den 10 år gamle gutten fra oslo døde av sult heller da? Det er utrolig hva folk kan få seg til å gjøre, selv om det for en selv er utenkelig. TS Anonymous poster hash: 3c418...3ad Hadde jeg trodd at du troller ville jeg skrevet det. Jeg vil hellere hoppe i nærheten av ordet overdrivelse, iom mange mødre ikke er enige med svigermor eller at de overdriver fordi de blir redde. Ikke skjønner jeg hvorfor denne stakkels gutten på 10 år som sultet ihjel hos sin biologiske mamma skal bli innblandet i hele settingen rundt besteforeldre som har tatt seg en øl eller 2. Min pappa kan finne på å ta seg en øl mens han er barnevakt, etter barnet er lagt i seng. Han drikker ikke for å bli "ruset", men for å kose seg med en øl fordi han synes det smaker godt. Anonymous poster hash: da664...491 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #72 Skrevet 7. desember 2014 Hadde jeg trodd at du troller ville jeg skrevet det. Jeg vil hellere hoppe i nærheten av ordet overdrivelse, iom mange mødre ikke er enige med svigermor eller at de overdriver fordi de blir redde. Ikke skjønner jeg hvorfor denne stakkels gutten på 10 år som sultet ihjel hos sin biologiske mamma skal bli innblandet i hele settingen rundt besteforeldre som har tatt seg en øl eller 2. Min pappa kan finne på å ta seg en øl mens han er barnevakt, etter barnet er lagt i seng. Han drikker ikke for å bli "ruset", men for å kose seg med en øl fordi han synes det smaker godt.Anonymous poster hash: da664...491 Grunnen til at jeg nevnte det, var at det virket som om du syntes det var lite troverdig at to mennesker kunne gjøre sånt ved tilsyn av andres barn. Derfor ville jeg påpeke at det er utrolig hva folk kan få seg til å gjøre uansett hvor lite troverdig det virker. Når det kommer til hva du faktisk mente (beklager at jeg misforstod), så skjønner jeg ikke helt hvordan man kan feiltolke nærmest snøvling og øyne i kryss. Overgangen er stor fra å ta seg et glass øl, eller vin og til man er på det stadiet at man har problemer med å sette ord i riktig rekkefølge. Det kan ikke misforståes. Jeg sier at jeg synes det er greit å kose seg med litt vin, jeg er ikke avholds selv, men når man er barnevakt, og merker at det går litt til hodet på en, da synes jeg man bør stoppe. Helst før.Anonymous poster hash: 3c418...3ad 2
Gjest Blondie65 Skrevet 7. desember 2014 #73 Skrevet 7. desember 2014 Har man sagt ja til å passe andre sine barn så drikker en ikke alkohol. I dette tilfellet vet jo også farmor hva barnets mor mener om kombinasjonen barn og alkohol. Så her er det ingen unnskyldning. Jeg ville aldri vurdert dem som barnevakt igjen. Overlater man barn i andres varetekt må man være sikker på at barna er trygge. Ellers kan en jo faktisk like greit overlate barna til seg selv og gå ut etter at de er lagt. Det er heller ikke et fasit svar på om man bør være total avholds med barn tilstede. Noen bor slik til at man må ha sjåfør (taxi er utopi) mens andre bor sentralt. Det er likevel forskjell på å være synlig beruset og å ta seg et glass eller to til maten. Hvis man ikke greier å holde seg våken mens man er barnevakt (tidlig på kvelden), er man da skikket?
FrkHumle Skrevet 7. desember 2014 #74 Skrevet 7. desember 2014 Helt riv ruskende galt!! Når jeg overlater barnet mitt til andre forventer jeg at de tar vare på det godt, og holder seg edru og ansvarlige. Om de faktisk spør om de kan ta et glass vin etter barnet har lagt seg, og jeg vet de holder seg til ett glass kan jeg godt si ja til det om jeg stoler på at det de sier er sant. Men å drikke seg full, det er jo virkelig helt bak mål. Om jeg tar meg et glass vin med barnet i hus så tar jeg aldri mer enn ett, og jeg som mor har faktisk større bestemmelsesmyndighet ovenfor dette. At andre mennesker skal ta valget om mitt barn skal være hos mennesker som drikker alkohol er uhørt.
FrkHumle Skrevet 7. desember 2014 #75 Skrevet 7. desember 2014 Gjelder dette foreldre også? De må altså være fullstendig avholdende i mange år? Ikke jeg som skrev innlegget du siterte. Og jeg er enig i ditt spørsmål, så fanatisk kan man ikke være. Jeg kan gjerne kose meg med et glass vin, men det er mitt valg som mor. At andre tar det valget for meg og i tillegg drikker seg beruset er helt uakseptabelt. Om faren til mitt barn velger å ta seg en øl så er det helt greit, han har like stor bestemmelsesrett som meg og jeg stoler på at han har sine grenser i behold. Men andre som ikke har foreldreansvaret skal ikke ta en slik avgjørelse uten å diskutere det med meg eller far. Og ihvertfall ikke bli fulle!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå