Savannah87 Skrevet 4. desember 2014 #41 Skrevet 4. desember 2014 Begge deler. Jeg klarer ikke å velge. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #42 Skrevet 4. desember 2014 Føler det kommer ann på situasjonen. Er stor forskjell på sovevoldtekt og voldtekt der offeret blir torturert. Er også stor forskjell på et skudd mellom øya og å bli torturert til døde. Generelt vil jeg si at for meg er drap verst, men jeg foretrekker et skudd foran voldtekt der jeg hadde blitt torturert og fått permanente skader. Hadde igjen foretrukket voldtekt med tortur foran å bli torturert til døde. Og sovevoldtekt uten annen vold foran alt annet. Når det kommer til straff så vil jeg straffe drap mer enn voldtekt. Men all form for tortur uavhengig av om det er drap eller voldtekt burde gi ekstra straff. Og dødsstraff er jeg imot. Ikke fordi at jeg er for et slikt type mangfold i samfunnet, men fordi at straffen blir for kortvarig ved dødsstraff. Går mer utover forbryterens familie enn forbryteren selv. Så hvis en voldtektsmann bestemmer seg for å voldta burde han velge sovevoldtekt for å minimere skadene til offeret? Anonymous poster hash: 3700d...dc2
kattaa Skrevet 4. desember 2014 #43 Skrevet 4. desember 2014 Så hvis en voldtektsmann bestemmer seg for å voldta burde han velge sovevoldtekt for å minimere skadene til offeret? Anonymous poster hash: 3700d...dc2 Det var da en svært så omtenksom voldtektsmann. Voldtekt er ille uansett hva, men jeg mener at voldtekt der det også er snakk om grov legembeskadigelse er verre enn "bare" voldtekt. Mener også at voldtekt der det også er snakk om frihetsberøvelse er verre enn "bare" voldtekt. At jeg mener dette betyr ikke at jeg ikke mener at voldtekt alene er ille. For det gjør jeg. Men alvorlighetsgraden er ikke den samme i alle tilfeller bare fordi at alle tilfellene involverte påtvunget penetrering e.l.. 1
pressplay Skrevet 4. desember 2014 #44 Skrevet 4. desember 2014 Voldtekt er verst for offeret. Drap er verst for de etterlatte. Hvorfor tar ikke alle som er voldtatt selvmord slik at de slipper å leve med traumene etterpå? Antageligvis fordi å være død er verre enn alternativet. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #45 Skrevet 4. desember 2014 Kan en voldtekt være mer skånsom og mindre psykisk smerte enn andre voldtekter? Anonymous poster hash: 3700d...dc2 Selvfølgelig er det stor forskjell på voldtekt. Noen blir voldtatt i fylla av en de er på fest med, ingen fysiske skader, og ikke så stor redsel, da den som blir voldtatt ikke helt får med seg hva som skjer. Så har man voldtekter av små barn. Jeg måtte leve med min voldtektsmann fra jeg var 6-16 år, og det jeg husker aller best er den kroniske frykten, for når det skulle skje neste gang. Så har man brutale voldtekter med tortur, frykt, man er låst inne, det skjer over tid, er livredd, tror man skal dø, går gjennom grusomme smerter. Så selvfølgelig er det stor forskjell på voldtekt. Og det samme burde jo straffene være og. Anonymous poster hash: caaa8...c38 1
WubWub Skrevet 4. desember 2014 #46 Skrevet 4. desember 2014 Ville heller blitt voldtatt enn drept om jeg kunne velge
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #47 Skrevet 4. desember 2014 For individet: voldtekt For familie: drap. Anonymous poster hash: eaf03...dc7 3
Gjest Verify Skrevet 4. desember 2014 #48 Skrevet 4. desember 2014 Ville heller valgt drap enn voldtekt. Kunne ikke tenke meg å leve med voldtekten resten av livet, og lide mens voldtektsmannen til slutt får en ny sjanse og slipper ut av fengsel. Han kan starte på nytt, jeg må lide. 3
Gjest Hummels Skrevet 4. desember 2014 #50 Skrevet 4. desember 2014 Drap er verst. Da er det noen som tar hele livet ditt. Ikke bare innvendig. Jeg har blitt voldtatt selv.
Nelsonmandela Skrevet 4. desember 2014 #51 Skrevet 4. desember 2014 Kommer helt ann på. Jeg anser tortur til å være like ille som drap, og om voldtekten var av en veldig ekstrem art vil jeg si det også er like ille som drap. Og ja, jeg synes det er rett og rimelig med dødsstraff i slike tilfeller. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #52 Skrevet 4. desember 2014 Drap selvsagt. Har selv blitt voldtatt og det kan man komme seg over.Anonymous poster hash: 3c283...403 2
Gjest incognita Skrevet 4. desember 2014 #53 Skrevet 4. desember 2014 Jeg kan ikke fordra når voldtekt blir omtalt i media som "nestendrap". Det er ingenting som heter "nesten drap". Enter så er man drept og da følgelig - død, eller så lever man videre og er altså ikke drept. Det finnes ingen gråsoner her. Når det er sagt er jeg nok noe gammeldags i mitt tankesett rundt straff. Jeg tenker "øye for øye, tann for tann". De som dreper kan vi godt gi dødsstraff for min del. De som voldtar kan sitte på en celle for evig tid. 2
Gjest Hummels Skrevet 4. desember 2014 #54 Skrevet 4. desember 2014 Kommer helt ann på. Jeg anser tortur til å være like ille som drap, og om voldtekten var av en veldig ekstrem art vil jeg si det også er like ille som drap. Og ja, jeg synes det er rett og rimelig med dødsstraff i slike tilfeller. Nei til dødsstraff. Ja til evig tortur på de 1
Gjest Marsvinet Skrevet 4. desember 2014 #55 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Ville heller valgt drap enn voldtekt. Kunne ikke tenke meg å leve med voldtekten resten av livet, og lide mens voldtektsmannen til slutt får en ny sjanse og slipper ut av fengsel. Han kan starte på nytt, jeg må lide. Sannsyneligvis ville han aldri få noen straff i det hele tatt. Han ville ha spradet rundt med hevet hode, fordi han "vant". Jeg tror at de fleste voldtektsmenn ikke ser på seg selv som voldtektsmenn. I en studie fra sør-afrika, svarte ganske få menn at "voldtekt" var greit, men å lynsje og gruppevoldta kvinner på gaten var "morro og greit" for godt over halvparten. Noen menn mener altså at de har rett til å tvinge til seg sex, og at det ikke er moralsk galt. De ser på det som å plukke opp en eierløs 10-kroning fra bakken. Endret 4. desember 2014 av Marsvinet
Gjest Marsvinet Skrevet 4. desember 2014 #56 Skrevet 4. desember 2014 Hvorfor tar ikke alle som er voldtatt selvmord slik at de slipper å leve med traumene etterpå? Antageligvis fordi å være død er verre enn alternativet. Vel, det er en skremmende stor andel som gjør det. Særlig etter spesielt grove voldtekter.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #57 Skrevet 4. desember 2014 Ville heller valgt drap enn voldtekt. Kunne ikke tenke meg å leve med voldtekten resten av livet, og lide mens voldtektsmannen til slutt får en ny sjanse og slipper ut av fengsel. Han kan starte på nytt, jeg må lide. For meg blir dette uendelig fremmed, men det er dessverre et eksempel på fokuset mange virker til å ha her inne. For det første: et drap tar fra deg alt. La oss si at man blir drept i 20-årene. Da mister man muligheten til å få familie og barn, oppleve verden, en meningsfull karriere og alle årene med folk man er glad i. Voldtekter er fryktelige, men for meg blir det totalt perspektivløst å sidestille det med drap, eller å si at drap kun er verre for de etterlatte, men ikke for offeret. For det andre: om fokuset er på forbryter bak voldtekten, og at denne "vinner eller taper", vil man aldri komme over voldtekten. La oss si at ry voldtektsoffer får støtte og troverdighet hos politiet, og prosessen ender med at forbryteren blir dømt til en streng straff. Erfaring viser at de som håper en slik straff skal være en seier over forbryteren får en stor nedtur når det ikke hjelper på. Ja, det er godt å bli trodd og se at forbryteren blir straffet. Men om fokuset er på forbryteren vil man (som du selv gir et eksempel på) tenke at han en dag slipper ut, og at han da får nye sjanser. Og man får seg til å tenke at han har "vunnet" uansett. Anonymous poster hash: d87cc...30f 3
pressplay Skrevet 4. desember 2014 #58 Skrevet 4. desember 2014 Vel, det er en skremmende stor andel som gjør det. Særlig etter spesielt grove voldtekter. Har du tall på dette? Jeg tror nemlig det ikke stemmer. Hvert år tar 5-600 personer selvmord i Norge . Fra 1976 har tallet på kvinner som har tatt selvmord aldri vært høyere enn 173 (Kilde: SSB). I 2010 ble 1126 voldtekter anmeldt. I tillegg er det et stort antall voldtekter som aldri blir anmeldt. Hvis vi antar at voldtektsofre stort sett er kvinner viser det at det kun kan være et fåtall av voldtatte som velger å ende sitt eget liv etterpå. Det viser at de færreste velger å ta sitt eget liv etter en voldtekt og man kan dermed med sikkerhet si at de aller fleste synes det er værre å være død enn å bli voldtatt. Ja, det oppleves nok fryktelig å bli voldtatt men å si at det er verre enn å bli drept er tullete. 1
Gjest Olivia Benson Skrevet 4. desember 2014 #59 Skrevet 4. desember 2014 Jeg hadde heller ville blitt voldtatt enn drept, og det ville mine nærmeste også. Men det blir en litt rar sammenligning ettesom ingen kan oppleve begge deler og fortelle om det.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #60 Skrevet 4. desember 2014 Jeg hadde heller ville blitt voldtatt enn drept, og det ville mine nærmeste også. Men det blir en litt rar sammenligning ettesom ingen kan oppleve begge deler og fortelle om det. Ja, det blir helt merkelig å sammenligne egentlig. Og når man er død har man jo ingen stemme lenger, jeg tror tør vedde at de aller fleste som ble drept skulle ønske de ikke hadde blitt det. Jeg vil iallefall ha muligheten til å lage mitt eget liv, det får jeg jo ikke om jeg slutter å leve.Anonymous poster hash: 34d3c...4ae 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå