Gå til innhold

Hva er verst, voldtekt eller drap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det jeg lurer på er: er det verre å bli drept eller voldtatt?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg hører mange si at voldtektsmenn burde bli halshogd og lemlestet. At de burde bli hengt og druknet.

Så straffen for voldtekt mener mange burde være en brutal henrettelse.

Er det virkelig rett (moralsk sett) å straffe voldtekts(menn/kvinner) med døden?

(Jeg vil presisere at jeg ikke støtter de som begår voldtekt overhodet, syntes bare at dette emmnet var interessant)

Anonymous poster hash: e581f...55c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er jo forferdelig på hver sin måte.

• Liker 3
Skrevet

Kommer veldig an på voldtekten... Voldtekt er tortur, og kommer i flere grader. Hun studenten på busssen i India ble voldtatt med et jernrør som resulterte til at hun døde... IS folka skyter menn og tar unge jenter til sex-slaver. I det tilfellet hadde jeg foretrukket å bli skutt.

Anonymous poster hash: abc23...4dc

• Liker 24
Skrevet

Drap selvfølgelig.

• Liker 11
Skrevet

Begge deler er like ille.

Anonymous poster hash: ab658...ae8
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil mye, mye, MYE heller bli voldtatt enn drept om jeg må velge!

Og jeg er veldig imot dødsstraff. Uansett hva. Om en person har voldtatt meg, så mener jeg ikke at det er greit å drepe han. Da bli jo jeg mye verre enn han. Uansett hvor mye jeg hadde loven på min side, hadde jeg aldri godtatt å få en person henrettet.

• Liker 16
Skrevet

Jeg ble voldtatt som barn og fantaserte i flere år om å få dø. Voldtekt er grusomt på en annen måte enn drap, men ikke mindre ille.

Anonymous poster hash: 77bc8...c8f

• Liker 21
Skrevet

Om valget var mellom en grotesk, timelang gjengvoldtekt med store fysiske skader og en kule i hodet på vei til butikken, hadde jeg tatt kula hvilken dag som helst.

Men jeg hadde heller tatt en sovevoldtekt enn å bli drept.

Likevel er jeg ikke tilhenger av dødsstraff, men reell livstid i enkelte tilfeller.

Anonymous poster hash: aa559...246

• Liker 10
Skrevet

Voldtekt kan føre til drap (selvmord pga hendelsen), så ja, jeg syns dødstraff kan være riktig i noen tilfeller.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at voldtekt er verst. Blir man drep så er man død. Ingen smerte. Man er borte. Blir man voldtatt så må man leve med traumer og/eller smerter, mange får alvorlige problemer med å leve et normalt liv. Noen sier at de er levende på utsiden, men døde på innsiden pga voldtekt. Jeg syns det er galskap at det er såpass lave straffer for voldtekt (nesten ingenting).

• Liker 19
Skrevet

Voldtekt kan føre til drap (selvmord pga hendelsen), så ja, jeg syns dødstraff kan være riktig i noen tilfeller.

Selvmord regnes ikke som drap...

Men uansett, vil dere virkelig ha dødstraff i Norge? Jeg trodde de fleste var imot det jeg.

TS

Skrevet (endret)

Men uansett, vil dere virkelig ha dødstraff i Norge? Jeg trodde de fleste var imot det jeg.

TS

Dersom en person tar selvmord på grunn av en hendelse ( i dette tilfelle; voldtekt), så burde det regnes som drap.

Mange voldtektsofre kan slite resten av livet pga hendelsen, og mange "velger" å ikke klare å leve med problemene det skaper i ettertid. Disse problemene er skapt av en og samme person; voldtektsmannen/kvinnen. Så hvorfor i alle dager skal ikke h*n få drap på rullebladet?!

Endret av Aella
  • Liker 6
Skrevet

TS

Jeg er for dødsstraff..

Men, det kommer helt ann på hva personen har gjort.

Skulle f.eks vært strengere straffer.

Om en person har drept, så burde den personen blitt henrettet.

Vi hører historier om folk som har drept før, får en prøve løslatelse og dreper igjen, da burde de enten fått livslang dom, eller henrettelse.

• Liker 3
Skrevet

Drap er selvfølgelig mye verre enn voldtekt.

Anonymous poster hash: 17df0...72f
  • Liker 7
Skrevet

TS

Jeg tror ikke folk flest vil ha dødsstraff, men strengere straffer for voldtekt siden det nesten ikke er straff for det nå.

• Liker 5
Skrevet

Folk flest vil ikke ha strengere straffer.

Straffenivået og folks holdninger til straff i Norge

"Når det tas hensyn til alle typer og kombinasjoner av straff som de spurte har foreslått er det meget godt samsvar mellom faktisk straffenivå og gjennomsnittverdien for straffereaksjoner som de spurte selv ville gitt i tre av sakene, gatevold, voldtekt og kioskran. I saken om partnervold ville de spurte selv gitt litt lavere straff enn straffenivået, og for bankunderslag og heroinsmugling markert lavere straff. Dette er et høyst uventet resultat i lys av den ganske sterke misnøyen med straffenivået som kom til uttrykk i telefonintervjuene. Ikke i noen saker ville et flertall av de spurte selv gitt hardere straff enn det faktiske straffenivået. For heroinsmugling og bankunderslag er det et betydelig gap mellom den straff de spurte selv ville gitt og straffenivået."

Anonymous poster hash: 17df0...72f
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at voldtekt er verst. Blir man drep så er man død. Ingen smerte. Man er borte. Blir man voldtatt så må man leve med traumer og/eller smerter, mange får alvorlige problemer med å leve et normalt liv. Noen sier at de er levende på utsiden, men døde på innsiden pga voldtekt. Jeg syns det er galskap at det er såpass lave straffer for voldtekt (nesten ingenting).

Hvis du blir drept vil jo smerten og traumet plage din familie og dine venner resten av livet. Er det bedre?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du blir drept vil jo smerten og traumet plage din familie og dine venner resten av livet. Er det bedre?

Det samme skjer jo om noen blir voldtatt, bare at man ser personen lide resten av livet. Er det bedre?

Selv et familiemedlem eller en venn blir drept så lever man videre etterhvert som tiden går.

Endret av Doge
  • Liker 5
Skrevet

Jeg vil mye, mye, MYE heller bli voldtatt enn drept om jeg må velge!

Og jeg er veldig imot dødsstraff. Uansett hva. Om en person har voldtatt meg, så mener jeg ikke at det er greit å drepe han. Da bli jo jeg mye verre enn han. Uansett hvor mye jeg hadde loven på min side, hadde jeg aldri godtatt å få en person henrettet.

Enig!

Skrevet

Voldtekt ER drap. Du dør inni deg, men må leve videre i en uendelig tomhet..

Anonymous poster hash: fcb91...77d

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...