Gå til innhold

EL-tester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nå i prøvdperiode 2 og lurer litt på dette med el-tester.. Jeg har null peiling på dette, men skjønner en del bruker disse. For meg har der virket som disse testene har skapt like mye forrvirring som de har hjulpet. Er det noen som kan fortelle meg hvordan dere synes det er/var å bruke de kontra ikke å bruke? Når begynner dere å teste?

Her i huset har vi ikke vært inne på tanken å bruke el-testene, vi har samleie hver dag så sjansen for å treffe burde jo være stor mener jeg! Jeg høres kanskje litt dum ut nå, men det er bedre å spørre enn å være uviten ;)

Anonymous poster hash: 22898...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte EL-tester i starten bare for å få bekreftet at jeg faktisk har eggløsning og om den er regelmessig ;)

Anonymous poster hash: ea217...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggløsningstester er bare tull når dere har sex daglig. De er bra for par som har samleie sjeldnere og må passe på at de gjør det i riktig tid. Jeg kjøpte etter 5 mnd ca, fordi vi pendler en del og ingenting hadde skjedd, så da lurte jeg på om jeg feilberegnet tidspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren er også prøvere, vi har vanligvis sex hver dag, men nå i det siste er det mer annen hver.. Ville dere ha brukt tester da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er tull. Dersom man liker litt kontroll så syns jeg det er greit å bruke noen billigtester noen få måneder og bare stadfeste at det muligens funker med EL. Det er dumt å bruke masse tid på å prøve og så har man ikke EL. På samme måte hadde jeg foretrukket en sædprøve før eller innen kort tid etter aktiv prøving.

Ikke nødvendig, men det gjør jo absolutt ingen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når tar man slike tester? Føler meg litt dum som spør, men men

Man starter gjerne noen dager før man tror man har EL - dersom man ikke har peiling kan det være greit å starte tidlig i syklusen for ikke å gå glipp av den, f.eks på CD9. Test gjerne om ettermiddagen, for i motsetning til graviditetstester er det da de blir sterkest.

Når testen nærmer seg positiv (teststreken nesten like sterk som kontrollstreken) kan det være greit å teste flere ganger per dag, for hormontoppen kan være såpass kortvarig at man går glipp av den hvis man bare tester en gang om dagen.

Det er lurt å følge litt ordentlig med på kroppen mens man holder på (utflod, hvordan man føler seg, eventuelle stikkinger/EL-smerter, posisjon til livmortappen) slik at man etter noen få sykluser begynner å kjenne tegnene uten å måtte teste.

Kjøper man strimmeltester på ebay eller billigetester.no (billigere på førstnevnte, kommer fortere fra sistnevnte) trenger man ikke ruinere seg på det heller - testene man kjøper på apoteket er latterlig dyre i forhold.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå det jeg antar to dager på overtid (med negativ graviditetstest). Brukte ikke el tester denne måneden siden syklusen min og el tidligere har vært så stabil. Men nå vet jeg jo ikke om jeg egentlig er er på overtid siden jeg ikke vet når jeg hadde el. Kommer til å kjøpe nyebel tester nettopp for å vite sikkert når jeg kan forvente mens med litt mer sikkerhet. Kjedelig å tro man er på ovettid når el bare plutselig har vært forsinket.

Anonymous poster hash: 9e37f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hva er nyebel test?

Trykkfeil. Nye el-tester skulle det stå. Veldig greit når man er på overtid og vite ca når eggløsning var.

Anonymous poster hash: 9e37f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tester dere 1 eller flere ganger om dagen nå el nærmer seg?

Anonymous poster hash: 22898...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet to ganger pr dag da. Dersom jeg skulle sjekket nå ville jeg bare behøvd en eller to tester siden syklusen er ganske kartlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ganske umulig syklus (den kan være på 14 dager med en uke mensen, eller 3-4 uker med mensen i to uker). Så jeg lurer på om jeg bør begynne å teste allerede mens jeg har mensen? Eller er det fysisk umulig at kroppen forbereder seg på EL mens jeg har mensen? Ofte har jeg jo bare en uke uten mensen, så det er vanskelig å forstå når EL finner sted (om jeg i det hele tatt har EL)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til gyn først som sist. Man blir ikke gravid med to ukers syklus dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til gyn først som sist. Man blir ikke gravid med to ukers syklus dessverre.

Ja jeg har fått time men ventetiden er jo lang. I mellomtiden ønsker jeg å teste for EL, tenkte det er nyttig info for legen også. Jeg har jo ikke 14-dagers syklus hver gang, sist var det en normal syklus, men med blødning i to uker. Nå er jeg på dag 10 av mensen, og lurer på når jeg bør begynne å teste... Bruksanvisning sier at ved syklus på 21 dager bør man begynne å teste ved dag 5, men gjelder det hvis man fortsatt har mensen den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke så greie på uregelmessige sykluser og EL. Men jeg ville nok kanskje kjøpt billigtester og simpelthen sjekket fra tidlig av og ut syklusen eller til du finner EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så greie på uregelmessige sykluser og EL. Men jeg ville nok kanskje kjøpt billigtester og simpelthen sjekket fra tidlig av og ut syklusen eller til du finner EL.

Takk for svar, skjønner så klart at dette er noe de fleste ikke har greie på... Klarte å google meg frem til at det visstnok ikke er vits å teste under mensen, for da kan man få galt resultat... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester en gang til dagen men når testene blir sterkere tester jeg to ganger til dagen fordi jeg har positiv el test i ca 12-18 timer og kan derfor risikere å ikke få helt positiv test om jeg bare tester en gang til dagen.

Kjøp billigtester og test en gang til dagen fra dag 5 ca, og to ganger dagen når de.blir sterkere/nær positive.

Anonymous poster hash: 9e37f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...