Gå til innhold

Noen som har erfaring med Cipralex?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Brukt det mange år, grunnet OCD, angst og depresjon. Synes det hjelper veldig. Har prøvd å slutte, men da har jeg blitt veldig syk (psykisk) igjen, og har da trappet opp igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. Bra så mange har positiv virkning av medisinen! Håper den virker på meg også da :) Og håper den virker på angst/uro så vel som depresjonen. Når den først begynner å virke, virker den gradvis da eller går det ganske fort?

Anonymous poster hash: c073c...2d2
Skrevet

Jeg synes den virker bedre på uro og angst, enn depresjon...:) nå er jeg heldig, og er ikke deprimert så ofte. Lykke til:)

Skrevet

Klarte du å bruke linser før dem? :)

Anonymous poster hash: bcd1f...f08

Nei, det er nettopp det jeg ikke vet, så ta det med ei klype salt. Noen mennesker har naturlig tørre øyne, kan godt være jeg er en av dem. :)

Skrevet

Jeg får tørr munn av dem...

Hvilken tid på døgnet tar dere pillen?

Jeg går inn på andre uken, merket rask forskjell :-)

Skrevet

Jeg får tørr munn av dem...

Hvilken tid på døgnet tar dere pillen?

Jeg går inn på andre uken, merket rask forskjell :-)

Om kvelden, før jeg legger meg. Det finnes tyggetabletter mot tørr munn som kan være lurt å bruke. Tørr munn kan øke sjansene for karies.

Skrevet

Har tidligere brukt det mot depresjon. Humøret ble veldig jevnt og flatt på en måte, var sjeldent forferdelig trist lenger, heller ikke veldig glad. Men det var fantastisk etter lang tid hvor jeg var så langt nede at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det gjorde at jeg endelig kom i gang med (og fullførte) en utdanning :D Gikk samtidig til psykolog, så det kan jo ha vært kombinasjonen av dette som hjalp, men er overbevist om at tablettene hadde mye si siden jeg ganske fort merket bedring.

Anonymous poster hash: f4ee6...dcd
Skrevet

Jeg har gått på cipralex siden i sommer, mot angst. Synes det fungerer bra. De første ukene ble det verre og jeg var konstant urolig og småkvalm, men etter ca. 2 mnd begynte de å virke ordentlig. Det er først de siste par månedene at de har hatt full effekt, det er utrolig deilig. Livet blir ikke akkurat en dans på roser av de, men de har fjernet de automatiske angstreaksjonene jeg før har fått av alt mulig. Jeg kan fortsatt bli lei meg og nervøs, men nå klarer jeg å holde hodet kaldt i sånne situasjoner.

Sex-lysten gikk veldig ned i starten, men kom heldigvis tilbake ganske fort og nå er det ikke noe problem lenger. Den eneste bivirkningen jeg fortsatt har er trøtthet. Sover 12 timer hver eneste natt, men synes det egentlig er helt greit etter mange år med søvnproblemer.

Selv om de fungerer bra skulle jeg ønske jeg fortsatt gikk i terapi (som dessverre er umulig akkurat nå). De løser mange problemer, men føler at angsten henger litt igjen noen ganger. Husk at du må ha mye egeninnsats også, hvis pillene skal fungere optimalt.

Anonymous poster hash: 257f9...920
Skrevet

Beste antideprissiva eg har brukt! Fekk eit heilt anna liv etter å ha gått over til cipralex!

Humøret var heilt flatt, på ein måte, med depresjonar, aldri glad eller fornøgd. Etter tre mnd. hadde eg ikkje bruk for psykolog eller tilrettelegging lenger. Var vanskeleg å kontrollere følelser i byrjinga, då eg ikkje var vane med det rett og slett. Men det gjekk seg til etterkvart. Har periodar med ekstrem nattesvette og munntørrhet, men for min del er det verkeleg verd det. Eg kjem ikkje til å slutte med dei før eg er nødt til det.

Det har sjølvsagt ulik effekt frå person til person, men det er verdt å prøve :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er nettopp det jeg ikke vet, så ta det med ei klype salt. Noen mennesker har naturlig tørre øyne, kan godt være jeg er en av dem. :)

Jeg har aldri klart å bruke linser pga tørre øyne, og har operert synet, så har heldigvis ikke behov for å kunne bruke linser :)

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig individuelt altså. Første jeg prøvde var cipralex. Gikk på de i 7-8 mnd ca. Fikk mer angst, ble veldig trøtt av de og fikk sånn vannlatnings problemer av de(husker ikke det fine ordet) måtte kateteriseres til slutt faktisk, da ble det medisin bytte i samme slengen. :) Min far bruker cipralex og han ble en helt annen mann.

Min lege, som var en veldig dyktig lege sa man skulle kjenne virkningen innen 8 uker og det syns jeg stemmer overens med de jeg bruker nå da jeg kjente positive virkningen etter 8 uker.:) lykke til.

Skrevet

fikk sånn vannlatnings problemer av de(husker ikke det fine ordet) måtte kateteriseres til slutt faktisk, da ble det medisin bytte i samme slengen. :)

Det fikk jeg også! Det hadde jeg helt glemt. Hadde skikkelig problemer med å late vannet. Det kom ingenting, selv om jeg hadde smekkfull blære, og var skikkelig tissetrengt. Måtte sitte kjempelenge på do for å få ut noe... Sluttet etter to mnd, så slapp å katetierseres heldigvis.

Skrevet

Det er veldig individuelt altså. Første jeg prøvde var cipralex. Gikk på de i 7-8 mnd ca. Fikk mer angst, ble veldig trøtt av de og fikk sånn vannlatnings problemer av de(husker ikke det fine ordet) måtte kateteriseres til slutt faktisk, da ble det medisin bytte i samme slengen. :) Min far bruker cipralex og han ble en helt annen mann.

Min lege, som var en veldig dyktig lege sa man skulle kjenne virkningen innen 8 uker og det syns jeg stemmer overens med de jeg bruker nå da jeg kjente positive virkningen etter 8 uker. :) lykke til.

TS her. Fikk du bivirkningene fort? Stemmer det at selv om virkningen ikke merkes før etter 4-8 uker, så merker man bivirkningene ganske fort (om det er bivirkninger) ?

Jeg startet med Cipralex i går og sålangt har jeg bare følt meg litt "susete i hodet" av de.. og slet skikkelig med å få sove, men det kan ha vært andre grunner for det.

Skrevet

Noen som har opplevd at symptomene blir verre i starten? Jeg fikk mye sterkere angst dag 2 på medisinen. Er dette vanlig?

Skrevet

Noen som har opplevd at symptomene blir verre i starten? Jeg fikk mye sterkere angst dag 2 på medisinen. Er dette vanlig? Anonymous poster hash: c073c...2d2

Jeg ble verre hvertfall :) fikk tilåmed panikkangst i søvne.. Jeg tror man skal kjenne bivirkninger med en gang, men jeg kan ikke konstantere at sånn er det! Jeg ble hvertfall trøtt av de første dagen og fikk mer angst. Det tisse problemet kom etter en stund.

Skrevet

Jeg ble verre hvertfall :) fikk tilåmed panikkangst i søvne.. Jeg tror man skal kjenne bivirkninger med en gang, men jeg kan ikke konstantere at sånn er det! Jeg ble hvertfall trøtt av de første dagen og fikk mer angst. Det tisse problemet kom etter en stund.

Gikk det over? Altså det at angsten ble verre?

Skrevet

Noen som har opplevd at symptomene blir verre i starten? Jeg fikk mye sterkere angst dag 2 på medisinen. Er dette vanlig?

Det står tydelig i pakningsvedlegget også! Pluss at legen virkelig bør ha informert deg om dette. Hovedsaklig fordi økt angst og uro som følge av medisinstart kan gi økt risiko for selvmord de første ukene på antidepressiva. Det vil stort sett alltid bli verre før det blir bedre.

Min angst var ekstrem da jeg startet på disse, kunne få angstanfall av alt mulig. Og jeg hadde aldri anfall før jeg begynte på cipralex.

Anonymous poster hash: ed11c...0d6

Skrevet

Jeg mistet sexlyst, ble aldri helt glad. Stresset mer og det gik utover forholdet.

Anonymous poster hash: 76d90...625
Skrevet

Jeg gikk på Cipralex i 1 år tror jeg. I begynnelsen merket jeg ingenting spesielt, fikk ingen bivirkninger. Etter noen uker ble jeg derimot ganske nedstemt, etterhvert stabiliserte det seg og jeg ble likegyldig til alt. Helt følelsesløs. Jeg ble et helt annet menneske på den negative måten, jeg var sjeldent glad men sjeldent veldig langt nede også. Var egentlig bare drittlei hele tiden og brydde meg ikke noe særlig om noe som helst. Begynte å lyve for venner og familie om alt og ingenting, ble direkte slem mot andre osv. Etterhvert innså jeg at jeg ikke kunne gå på denne medisinen lenger, for et par ganger i løpet av året skjønte jeg jo at jeg hadde forandret meg på en veldig negativ måte og at jeg på en måte begynte å miste meg selv. Når jeg skulle trappe ned fikk jeg faktisk store bivirkninger, jeg ble ufattelig deprimert men samtidig skikkelig lykkelig, det svingte som pokker og dette slet meg jo ut. I tillegg fikk jeg fysiske bivirkninger som skjelvinger, hjertebank, støt gjennom kroppen og spesielt i hodet.

Jeg har også prøvd Fontex hvor erfaringen er ca helt lik, bare at jeg hadde en god porsjon selvmordstanker på Fontex, det tror jeg ikke at jeg hadde på Cipralex. Har dermed bestemt meg for å ikke bruke SSRI preparater igjen, nå går jeg på Wellbutrin og syns den fungerer ok.

Anonymous poster hash: f2ef4...7de
Skrevet

Har gått på cipralex mot depresjon i snart fire år, den fungerer kjempebra. Blir mer robust og motstandsdyktig mot motgang mot den. Jeg går på 10 mg nå, og har det fint med det. Jeg har eksperimentert litt med å trappe opp eller ned; går jeg opp til 15 blir jeg utrolig trøtt og slapp og litt flat i følelsene. Går jeg ned til 5 mg er det tilbake til depresjon og gråting. Så humøret mitt holder seg jevnest med 10 mg. Jeg har ikke gått opp i vekt pga medisinen, men ulempen med cipralex for meg er at jeg bruker lang tid på å få orgasme, og må ha veldig kraftlg stimuli for å få det til. I tillegg føler jeg meg ikke så "skarp" intellektuelt lenger. Føler jeg forsto og lærte nye ting mye fortere før. Men det er det verdt når jeg får et stabilt følelsesliv uten svære dramatiske depresjonsfølelser som jeg ikke kan bruke til noe som helst.

Anonymous poster hash: 136cb...377

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...