AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #1 Skrevet 30. november 2014 Noen som har erfaring (god eller dårlig) med Cipralex mot depresjon/angst? Anonymous poster hash: c073c...2d2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #2 Skrevet 30. november 2014 Ta forbehold om at folk opplever det ulikt. Jeg har gått sammenhengende på cipralex i 2år snart. Det demper angsten, og tar brodden av den (dvs. det aldri utvikler seg helt til et anfall selv om jeg fortsatt kan oppleve sterk uro). Mot depresjonen har den funket så som så. Jeg har aldri trodd at medisinen skulle gjøre meg lykkelig eller glad, men trodde kanskje det skulle virke bedre. Men tross vedvarende nedstemthet ligger jeg ikke lenger 24timer i senga, og klarer å dusje og ta mer vare på meg selv enn uten cipralex. Har opplevd bivirkinger som både er på pakken og andre som ikke er oppgitt. De fleste bivirkningene har vært vedvarende hos meg. Har vært av og på i mange år, men ender med å trosse bivirkningene og begynne på dem igjen. (har prøvd andre typer antidepressiva, men dette er typen som funker best på meg) Anonymous poster hash: c76b4...96e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Ta forbehold om at folk opplever det ulikt. Jeg har gått sammenhengende på cipralex i 2år snart. Det demper angsten, og tar brodden av den (dvs. det aldri utvikler seg helt til et anfall selv om jeg fortsatt kan oppleve sterk uro). Mot depresjonen har den funket så som så. Jeg har aldri trodd at medisinen skulle gjøre meg lykkelig eller glad, men trodde kanskje det skulle virke bedre. Men tross vedvarende nedstemthet ligger jeg ikke lenger 24timer i senga, og klarer å dusje og ta mer vare på meg selv enn uten cipralex. Har opplevd bivirkinger som både er på pakken og andre som ikke er oppgitt. De fleste bivirkningene har vært vedvarende hos meg. Har vært av og på i mange år, men ender med å trosse bivirkningene og begynne på dem igjen. (har prøvd andre typer antidepressiva, men dette er typen som funker best på meg) Anonymous poster hash: c76b4...96e Hvilke bivirkninger får du (altså vedvarende bivirkninger)? Anonymous poster hash: c073c...2d2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #4 Skrevet 30. november 2014 Jeg har brukt dem i ca 1 år. Sluttet nylig etter egen vilje da jeg merket at jeg ble så "flat" i følelseslivet. Når jeg ser tilbake var jeg også tynge i humøret og hadde sterke depressive perioder mens jeg gikk på dem. Nå som jeg har sluttet er jeg veldig glad for det, føler meg bedre og at jeg er "meg selv" igjen. Anonymous poster hash: d3386...3bb
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #5 Skrevet 30. november 2014 Beste antidepressivaen jeg har brukt med tanke på virkning. Tok bort angsten og jeg ble "normal". Bivirkningene var dessverre så store at jeg så meg nødt til å slutte med de. Svettet konstant. Det rant svette i ansiktet mitt selv om jeg satt helt stille, og hvis jeg bevegde på meg var jeg kliss våt på hele overkroppen på et øyeblikk. La også på meg noe helt vanvittig. Sikkert 15 kg. De forsvant heldigvis ganske fort når jeg sluttet på medisinen. Husk at det ikke er alle som opplever bivirkninger :-) Anonymous poster hash: 3d4e1...7c0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #6 Skrevet 1. desember 2014 Beste antidepressivaen jeg har brukt med tanke på virkning. Tok bort angsten og jeg ble "normal". Bivirkningene var dessverre så store at jeg så meg nødt til å slutte med de. Svettet konstant. Det rant svette i ansiktet mitt selv om jeg satt helt stille, og hvis jeg bevegde på meg var jeg kliss våt på hele overkroppen på et øyeblikk. La også på meg noe helt vanvittig. Sikkert 15 kg. De forsvant heldigvis ganske fort når jeg sluttet på medisinen. Husk at det ikke er alle som opplever bivirkninger :-) Anonymous poster hash: 3d4e1...7c0 Høres ut som du var veldig uheldig med bivirkningene dine :/ Bra å høre at de hadde positiv virkning i det minste Anonymous poster hash: c073c...2d2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #7 Skrevet 1. desember 2014 Gått på dem i et par år nå (varierer dosen mellom 5 og max 20 mg - over lang tid, selvsagt) og har ikke merket noen bivirkninger. Har lagt på meg en del, men det skyldes nok heller andre ting. Mulig pillene bidrar, men ikke i noen stor grad, til vektøkningen. Redder livet mitt (og samlivet...) Anonymous poster hash: 96dc6...ba7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #8 Skrevet 1. desember 2014 Gått på dem i et par år nå (varierer dosen mellom 5 og max 20 mg - over lang tid, selvsagt) og har ikke merket noen bivirkninger. Har lagt på meg en del, men det skyldes nok heller andre ting. Mulig pillene bidrar, men ikke i noen stor grad, til vektøkningen. Redder livet mitt (og samlivet...) Anonymous poster hash: 96dc6...ba7 Så bra du har så god nytte av den da Skal man gå på de så lenge? eller er det individuellt? Anonymous poster hash: c073c...2d2
Muscae Skrevet 1. desember 2014 #9 Skrevet 1. desember 2014 Jeg gikk på de noen få måneder. Utviklet mani, som deretter gikk over i en psykose. Men så viste det seg at jeg hadde en underliggende bipolar lidelse, som ingen visste om. Så har du ikke det, så får du nok heller ikke maniske episoder. Psykoser kan vel forekomme, så vidt jeg vet, men kun i ekstremt sjeldne tilfeller, dersom det ikke er noen underliggende lidelser. Men pass på å få god oppfølging av legen/psykologen din. Jeg fikk ikke det, og trodde mine maniske symptomer bare var at jeg var endelig fri for depresjonen. Hadde jo ekstrem energi, pågangsmot, humør osv. Helt topp, helt til jeg ble psykotisk. En annen bivirkning jeg opplevde var at mensen ble kraftig forsinket. Alle andre symptomer jeg opplevde kan nok tilskrives manien.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #10 Skrevet 1. desember 2014 Noen som har erfaring (god eller dårlig) med Cipralex mot depresjon/angst? Anonymous poster hash: c073c...2d2 Mot depresjon. Opplevde god virkning, men det ga ett veldig flatt følelsesliv ; jeg følte det slik at jeg "boblet" i stedet for "spiket". Jeg følte meg ikke som meg selv. Det var primært grunnen til at jeg ikke kunne gå på det så lenge jeg burde og jeg valgte andre taktikker med det. (jeg brukte det en stund som akuttmedisin siden jeg hadde relativt rask virkning av det.) Og så slet jeg med å få orgasme; det ble i og for seg en blandet bi virkning; siden jeg ikke mistet ereksjonen betød bare det at jeg av og til måtte fake orgasme. Anonymous poster hash: 629b5...9ad
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #11 Skrevet 1. desember 2014 Så bra du har så god nytte av den da Skal man gå på de så lenge? eller er det individuellt? Anonymous poster hash: c073c...2d2 De sier at hvis man skal få oversikt over den hele og fulle effekten av pillene på akkurat deg, så bør du gå på dem minimum 6 måneder, første gang du prøver dem. De mener også at man ikke får effekt før etter 2-4 uker, men jeg vil påstå jeg kjenner merkbar forskjell ganske fort når jeg har endret dosen opp eller ned. Individuelt vil jeg tro. Om man opplever depressive episoder for andre eller tredje gang, sier de 12 måneder. Om man er på sin n'te omgang med depresjon (som jeg) vurderer man om man kan være en av dem som vil trenge det permanent eller i hvert fall langvarig. 5-20 mg er relativt lave doser. Jeg har innfunnet meg med at jeg går på dem nå på ubestemt tid, og når tilværelsen har vært stabil en stund vil jeg prøve å trappe ned. Kan nevne at jeg har høyere dose om vinteren enn om sommeren Glemte helt det der med orgasmen det er sant at jeg på 15-20 mg bruker lenger tid på å "komme i mål", men det kan jeg leve med. Fordelene med pillene er så mye større enn ulempene, og partneren min er forståelsesfull siden han har skjønt det er pillene og ikke han som er problemet Ulempene med 20 gram er at jeg får en anelse likegyldighet, eller denne "flate" følelsen som mange forteller om. Til gjengjeld er jeg mer robust følelsesmessig. Har opplevd å være litt mer utålmodig med folk på denne dosen - om det er jeg som blir mer avstumpet eller om jeg faktisk er mer "riktig" i reaksjonene nå - og har funnet meg i for mye fra folk før - er vel øyet som ser... Trapper ned til 15 igjen i disse dager av den grunn, og håper å bli der en stund før jeg trapper ned til 10 til sommeren, men vi får se. Som legen sier er det ikke noe mål i seg selv å slutte på pillene bare for å slutte på piller, hvis man har god effekt og ikke plagsomme bivirkninger. Det er bare "stigmaet" som følger med jeg sliter med (en sånn en som trenger lykkepiller...), men som han sier; om du var diabetiker eller hjertepasient ville du ikke nektet å ta medisinene dine? Antagelig ikke Anonymous poster hash: 96dc6...ba7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #12 Skrevet 2. desember 2014 De sier at hvis man skal få oversikt over den hele og fulle effekten av pillene på akkurat deg, så bør du gå på dem minimum 6 måneder, første gang du prøver dem. De mener også at man ikke får effekt før etter 2-4 uker, men jeg vil påstå jeg kjenner merkbar forskjell ganske fort når jeg har endret dosen opp eller ned. Individuelt vil jeg tro. Om man opplever depressive episoder for andre eller tredje gang, sier de 12 måneder. Om man er på sin n'te omgang med depresjon (som jeg) vurderer man om man kan være en av dem som vil trenge det permanent eller i hvert fall langvarig. 5-20 mg er relativt lave doser. Jeg har innfunnet meg med at jeg går på dem nå på ubestemt tid, og når tilværelsen har vært stabil en stund vil jeg prøve å trappe ned. Kan nevne at jeg har høyere dose om vinteren enn om sommeren Glemte helt det der med orgasmen det er sant at jeg på 15-20 mg bruker lenger tid på å "komme i mål", men det kan jeg leve med. Fordelene med pillene er så mye større enn ulempene, og partneren min er forståelsesfull siden han har skjønt det er pillene og ikke han som er problemet Ulempene med 20 gram er at jeg får en anelse likegyldighet, eller denne "flate" følelsen som mange forteller om. Til gjengjeld er jeg mer robust følelsesmessig. Har opplevd å være litt mer utålmodig med folk på denne dosen - om det er jeg som blir mer avstumpet eller om jeg faktisk er mer "riktig" i reaksjonene nå - og har funnet meg i for mye fra folk før - er vel øyet som ser... Trapper ned til 15 igjen i disse dager av den grunn, og håper å bli der en stund før jeg trapper ned til 10 til sommeren, men vi får se. Som legen sier er det ikke noe mål i seg selv å slutte på pillene bare for å slutte på piller, hvis man har god effekt og ikke plagsomme bivirkninger. Det er bare "stigmaet" som følger med jeg sliter med (en sånn en som trenger lykkepiller...), men som han sier; om du var diabetiker eller hjertepasient ville du ikke nektet å ta medisinene dine? Antagelig ikke Anonymous poster hash: 96dc6...ba7 TS her. Jeg har vært behandlet for depresjon i tenårene, men det er såpass lenge siden at jeg ikke husker hvilken medisin jeg brukte eller om det virket noe særlig.. Men på den tiden hadde jeg ganske mange problemer som forårsaket depresjonen, mens i de seneste årene har jeg hatt et veldig bra liv, men likevel vært litt "mottakelig" for humørsvingninger og depresjoner, men har aldri vært så ille som det er nå på minst 10 år, og nå har det vart i mange måneder til tross for forsøk på å endre andre ting som prevensjonsmiddel og jobbsituasjon. Kan man bedømme virkningen fortere på medisiner hvis man har hatt depresjon/brukt antidepressiva før? 6 måneder er litt lang tid å "prøve og feile" hehe. Jeg tror jeg skulle kunnet leve med litt likegyldighet/flathet ettersom jeg nå er ganske likegyldig som følge av depresjonen samt absolutt ikke robust følelsesmessig så samtidig som jeg er likegyldig er jeg også på en følelsesmessig berg-og-dal-bane. Og når det gjelder å være utålmodig med folk, så tror jeg ikke jeg kan bli stort verre enn slik jeg har det nå... tåler ikke trynet på folk på jobben, og irriterer meg over ting ved mine nærmeste jeg aldri har irritert meg over før.. Er leit at det skal være et stigma knyttet til depresjon, som er en så vanlig sykdom, selv i 2014 :/ Det er jo ikke som om man velger å ha det sånn selv! Anonymous poster hash: c073c...2d2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Mamma har brukt cipralex i et år nå. På henne har det hatt kjempeeffekt! Hun har heller ikke merket noen spesielle bivirkninger (hun går på noen andre medisiner også, så kan være vanskelig å skille). Har også en god venninne som går på det, og hun er også veldig fornøyd med effekten, men har hatt noen bivirkninger (hun savner mer følelsesliv). Alle er forskjellige, er det greit å få med. Anonymous poster hash: cfa97...7a2
sol87 Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Har god effekt på min angst, den blir dempet og jeg sitter ikke med hysteriske gråteanfall i eksamensperioder og andre pressede perioder. Men jeg får økt matlyst av dem og har blitt ganske tjukk Og jeg får litt tørrere slimhinner (glidemiddel er et must under sex, med andre ord). Ellers har jeg ikke noe negativt å si om dem.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #15 Skrevet 3. desember 2014 Har god effekt på min angst, den blir dempet og jeg sitter ikke med hysteriske gråteanfall i eksamensperioder og andre pressede perioder. Men jeg får økt matlyst av dem og har blitt ganske tjukk Og jeg får litt tørrere slimhinner (glidemiddel er et must under sex, med andre ord). Ellers har jeg ikke noe negativt å si om dem. TS her Måtte du gå på dem lenge før du fikk merkbar effekt? Og du sier tørre slimhinner.. får du tørre øyne også? Anonymous poster hash: c073c...2d2
sol87 Skrevet 3. desember 2014 #16 Skrevet 3. desember 2014 TS her Måtte du gå på dem lenge før du fikk merkbar effekt? Og du sier tørre slimhinner.. får du tørre øyne også? Anonymous poster hash: c073c...2d2 Jeg klarer ikke å bruke linser, så ja, det kan godt hende. (men jeg kan ikke garantere at det er medisinen som skylder de tørre slimhinnene, jeg bare tror det). Jeg husker ikke akkurat hvor lenge, men det gikk relativt fort. Kanskje 14 dager. Plutselig stod jeg opp en dag, og det føltes som om noen hadde dratt opp den mørke rullegardina jeg så livet gjennom. En fantastisk følelse for min del.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #17 Skrevet 3. desember 2014 Jeg klarer ikke å bruke linser, så ja, det kan godt hende. (men jeg kan ikke garantere at det er medisinen som skylder de tørre slimhinnene, jeg bare tror det). Jeg husker ikke akkurat hvor lenge, men det gikk relativt fort. Kanskje 14 dager. Plutselig stod jeg opp en dag, og det føltes som om noen hadde dratt opp den mørke rullegardina jeg så livet gjennom. En fantastisk følelse for min del. Høres ut som akkurat det jeg trenger. Er veldig lei denne rullegardina Min mor har brukt Cipralex flere ganger og alltid hatt god effekt, og jeg har hørt at det er større sjanse for at medisinen vil virke på meg og hvis en nær slektning har hatt god effekt. Anonymous poster hash: c073c...2d2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #18 Skrevet 4. desember 2014 Jeg gikk på det i flere år og hadde veldig god virkning av det. Men jeg gikk opp 30 kg de første 6 månedene etter oppstart. Dette er visst ganske vanlig. Men dette gikk av igjen da jeg sluttet med tablettene.Anonymous poster hash: 6d6c6...26e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #19 Skrevet 4. desember 2014 Jeg går på dem mot angst. De virket veldig fint. Jeg er normal nå. Har ikke blitt flat i følelseslivet som noen påstår at de har blitt. Anonymous poster hash: 2dd57...1c1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #20 Skrevet 4. desember 2014 Jeg klarer ikke å bruke linser, så ja, det kan godt hende. (men jeg kan ikke garantere at det er medisinen som skylder de tørre slimhinnene, jeg bare tror det). Jeg husker ikke akkurat hvor lenge, men det gikk relativt fort. Kanskje 14 dager. Plutselig stod jeg opp en dag, og det føltes som om noen hadde dratt opp den mørke rullegardina jeg så livet gjennom. En fantastisk følelse for min del. Klarte du å bruke linser før dem? Anonymous poster hash: bcd1f...f08
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå