Gå til innhold

Trukket 50% skatt fra lønna - har frikort


EightSin

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt midt opp i en frusterende sak akkurat nå. I går fikk jeg min første lønnslipp på deltidsjobben min, og da ser jeg at jeg har blitt trukket 50% skatt. Før jeg begynte i jobben lagde jeg meg et elektronisk frikort (kommer ikke til å tjene 40,000 i 2014). På Skattetilsynet sto det at jeg ikke trenger å gjøre noe mer, og at arbeidsgiver skal innhente frikortet når h*n skal gi lønn til de ansatte. Men sjefen min sa at det ikke var h*n som ordnet med frikort og innhenting, men lønningskontoret i bedriften. H*n har nå sendt melding til lønnskontoret.

Så: sjefen har glemt å si ifra til lønningskontoret om frikortet mitt, og 50% er skattetrekkt.

Mitt spørsmål er nå: kan jeg få tilbake de 50%, og i så fall, når er det mulig?

Endret av EightSin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er ikke mulig å be sjefen om å legge inn de 50% i neste lønning?

Nei

Anonymous poster hash: b7dc7...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe sjefen din får gjort noe med om de allerede er trukket. Da får du de tilbake når skattepengene kommer neste år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjedde med meg i i januar. Får de igjen i juni neste år :P



Anonymous poster hash: a765a...82c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er litt midt opp i en frusterende sak akkurat nå. I går fikk jeg min første lønnslipp på deltidsjobben min, og da ser jeg at jeg har blitt trukket 50% skatt. Før jeg begynte i jobben lagde jeg meg et elektronisk frikort (kommer ikke til å tjene 40,000 i 2014). På Skattetilsynet sto det at jeg ikke trenger å gjøre noe mer, og at arbeidsgiver skal innhente frikortet når h*n skal gi lønn til de ansatte. Men sjefen min sa at det ikke var h*n som ordnet med frikort og innhenting, men lønningskontoret i bedriften. H*n har nå sendt melding til lønnskontoret.

Så: sjefen har glemt å si ifra til lønningskontoret om frikortet mitt, og 50% er skattetrekkt.

Mitt spørsmål er nå: kan jeg få tilbake de 50%, og i så fall, når er det mulig?

Før du legger all skyld på arbeidsgiver; det kan ta en stund fra du oppretter skattekortet til arbeidsgiver kan hente det. Så dersom du gjorde det ganske kort tid før lønnen ble gjort klar til betaling kan det være at de ikke kunne hente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du legger all skyld på arbeidsgiver; det kan ta en stund fra du oppretter skattekortet til arbeidsgiver kan hente det. Så dersom du gjorde det ganske kort tid før lønnen ble gjort klar til betaling kan det være at de ikke kunne hente det.

Jeg opprettet det på min første arbeidsdag. Den var klar etter 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om arbeidgiver ikke har betalt inn skatten ennå og den fortsatt står på dere skattetrekkskonto, så kan de tider ut og utbetale det til deg. Pengene blir stående enstens, det de ikke betaler inn skatt hver måned.

Arbeidsgiver, ved den om står for lønnskjøring, har ansvar for å hente skattekort til nye ansatte ved første lønn.

Snakk med lønnskontoret og be om å få de pengene de har trukket utbetalt snarest.

Anonymous poster hash: 03ac5...3ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :(

Tull! Jeg har fått etterbetalt skattetrekket av arbeidsgiver på neste lønning i de tilfellene jeg ikke har levert skattekort før lønningsdato. Det er ikke uvanlig.

Ta kontakt med de som utbetaler lønn, så får du pengene i desember :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge arbeidsgiver (lønn) ikke har kjørt skattekjøring så er det fullt mulig å få korrigert dette på neste lønning. Har selv fått dette. Her kjører lønn skatteinnbetaling to ganger i året.

Anonymous poster hash: 24676...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få det etterutbetalt dersom skatten ikke er betalt ut. Bare spør de på lønningskontoret.



Anonymous poster hash: 2600d...a39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, alle sammen.

Det viste seg at det var en feil i lønnssystemet i bedriften, og det var mange andre ansatte som fikk feil skattetrekning. Fikk vite i dag at vi får tilbake mellomlegget i morgen, så da er problemet løst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...