Gå til innhold

Gunhild Stordalen alvorlig syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At GS er syk er ikke noe å lage en diskusjonstråd om egentlig. Miljøengasjement/skatt/livsstil er noe det må være lov å diskutere.

Ja, men denne tråden handlet om sykdommen da... Lag en egen tråd hvis det opptar deg så veldig. Bare fordi du har rett til å uttale deg betyr ikke at du har plikt til det for enhver pris.

Anonymous poster hash: 5b3b3...af4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det er vel ekstremt synd på folk som rammes av en slik sykdom uavhengig av status, klimainteresse, inntekt osv.

Og dere som gneldrer om at hun kun for oppmerksomhet fordi hun er kjent, dere er ikke de skarpeste knivene i skuffen. Det sier seg selv at er man profilert får man spalteplass. Det er så opplagt at jeg skjønner ikke hvorfor noen kommenterte det engang.

Anonymous poster hash: d0c00...481

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men denne tråden handlet om sykdommen da... Lag en egen tråd hvis det opptar deg så veldig. Bare fordi du har rett til å uttale deg betyr ikke at du har plikt til det for enhver pris.

Anonymous poster hash: 5b3b3...af4

Har ikke uttalt meg noe om sistnevnte. At en tråd endrer tema, tross overskriften tyder jo på at opprinnelig tema er uinteressant å diskutere.

Hva er det å diskutere ang sykdommen? Ingenting. Det er dypt tragisk, og je håper hun blir så frisk hun kan bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om henne og hennes prosjekt EAT for bare noen uker siden i avisen og tenkte - wow - hun er like gammel som meg, og har allerede uttrettet 50 ganger så mye som meg i livet (hun er utdannet lege OG grunnlegger/leder av http://www.eatforum.org/about/ som virker helt fantastisk flott via nettsiden.)

Nå skal jeg si noe politisk ukorrekt: Det faktum at hun ER velllykket og har så mye å gi til samfunnet gjør diagnosen (og den muligens kommende døden) mye tristere enn om det hadde vært en "grå mus"-jente uten utdanning/ambisjoner som fikk diagnosen. Som lege har man mulighet til å redde hundrelivs av liv i løpet av karrieren...nå får hun kanskje ikke muligheten, det er også et tap for samfunnet... Etter å ha studert til lege i så mange år, og ha så store ambisjoner som hun har (http://www.eatforum.org/about/) og så muligens få revet bort alle mulighetene til å utrette mer... Dette er jo én av årsakene til at hennes sykdom får store bokstaver avisene også, ikke *bare* at hun er gift med en profilert mann. Og jeg tror nok at det at hun er pen også gjøe sitt til oppmerksomheten, litt som da Anbjørg Sætre Håtun fikk kreftdiagnosen som hun døde av; å se at pene mennesker som har mye å gi samfunnet *også* kan bli rammet av dødlighet, det er en ekstra tankevekker...om at ingen er usårbare, og at verden er ureddferdig og ustabil; i ett øyeblikk har man "alt på stell" i livet ved å 1: bli født langt over gjennomsnittet pen, 2: jobbe knallhardt med å fullføre utdanningen som lege, 3: gifte seg men en rik og karismatisk mann som faktisk elsker deg, 4: starte opp og lede en organisasjon med noble mål for menneskeheten (EAT). Og så få revet teppet under bena sine av en slik diagnose? Det er et dypere fall enn hvis "kvinnen/mannen i gata" får samme diagnose, så ikke rart det skaper overskrifter....

Sykdom er like jævlig-uansett hvem som rammes!

Når alt kommer til alt,er god helse den aller største rikdom...og vuggegave.

Penger blir ubetydelige-når sykdom rammer hardt.

Men får håpe at dette flotte paret,klarer å få til en vellykka behandling til Gunhild i Nederland.

De er tross alt litt bedre stilt,enn om de var fattige.Så der finnes håp!

Ønsker de begge to lykke til og god bedring.Trist at de skulle rammes av dette.

Anonymous poster hash: 94021...b17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene skriver om de folka som mange kjenner til, og mange kjenner til Gunhild Stordalen.

Hun er lege med doktorgrad og har skrevet 4 artikler. Og jobbet. Selv om hun sikkert kunne kost seg med pengene hans uten å jobbe.
Og nå skal hun være prøvekanin for en behandling som kan koste henne livet. Hvordan hun reagerer på behandlingen kan sikkert brukes i videre forskning på sykdommen.
Jeg har sansen for henne og vil gjerne lese om henne.

Av og til lager forresten avisene artikler om sykdommene til ukjente personer også. Blant ofrene som fikk ebola var det ingen kjendiser. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Har ikke uttalt meg noe om sistnevnte. At en tråd endrer tema, tross overskriften tyder jo på at opprinnelig tema er uinteressant å diskutere.

Hva er det å diskutere ang sykdommen? Ingenting. Det er dypt tragisk, og je håper hun blir så frisk hun kan bli.

Tråden ble vel opprettet for å vise henne respekt og ønske god bedring.

Det er ikke uvanlig å uttrykke sin medfølelse når noen er alvorlig syk. Kjente mennesker rører selvsagt ved flere enn vi vanlig dødelige gjør - det være seg enten man er kjent for sin sangstemme, skuespillertalent eller for sitt samfunnsengasjement.

Ingen normalt oppegående mennesker bruker slike anledninger til å slenge dritt og snakke stygt om de som er rammet. Det er nettopp når tragedier rammer at man klarer å legge til side negative følelser og tie stilt om man ikke har noe positivt å komme med.

Denne tråden bør enten stenges eller i det minste deles for det er forkastelig å bruke hennes sykdom til å ytre sine negative tanker om ekteparet Stordalen.

Endret av Ive Lina
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alvorlig sykdom er alltid tragisk, og jeg ønsker det beste for Gunhild Stordalen.

Men samtidig blir jeg litt bekymret når jeg leser om glorifiseringen av ekteparet Stordalens miljøengasjement og filantropi, både i DN-artikkelen og her i tråden. Jeg er enig med den som skrev at de først og fremst er kapitalister og representanter for et forbrukersamfunn som ikke ligner grisen.

Det er noe ganske absurd ved det å "brenne for klima", og samtidig tillate seg selv en levestandard som er så hinsides hva 99,999999% av jordas befolkning kan drømme om. Det sier seg selv at hvis alle i verden hadde levd som Stordalen, så hadde jorda vært ødelagt på null komma niks. De gjelder forsåvidt de fleste i Norge, men også her synder noen mer enn andre, og steinrike mennesker som shopper, fester, kjører yatch og flyr tvers over jorda kanskje tjue ganger i året etterlater seg et miljønedbrytende fotavtrykk som er helt sinnsykt. Det nytter ikke å gå over til biodynamisk diesel og klappe seg selv på skuldra, om man fremdeles bader i luksus på alle andre måter.

Miljøengasjement er veldig trendy og en lønnsom del av merkevareprofilen til enhver større bedrift. Det er ganske naivt å tro at en så talentfull forretningsmann som Stordalen ikke skjønner dette og gjør alt han kan for å fremstå som miljøets forkjemper, selv om han ikke lever som han predikerer.

Anonymous poster hash: 9c38d...40f

Words! Jeg blir bekymret over at så mange ikke skjønner dette; ALLTID folket som må skjerpe seg og blir pålagt press formaninger og avgifter fordi andre skal få lov å fortsette sin hinsides levestandard. Det er den samme gamle leksa og samfunnet har ikke endret seg, vi liker bare å tro det, men sannheten er at de resurssterke/rike er like forbannet uetiske som det vi med sjokk og vantro kunne lese om i historiebøkene. De som ikke er enige i dette, er folk som strever seg opp og frem og tror de en dag kan ha samme rettigheter som kapitalsitene og andre rikfolk. Noe de aller fleste aldri kommer til å få. Livsløgn kalles det. Tragisk samfunn og TRAGISK verden!

Anonymous poster hash: f5971...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om henne og hennes prosjekt EAT for bare noen uker siden i avisen og tenkte - wow - hun er like gammel som meg, og har allerede uttrettet 50 ganger så mye som meg i livet (hun er utdannet lege OG grunnlegger/leder av http://www.eatforum.org/about/ som virker helt fantastisk flott via nettsiden.)

Nå skal jeg si noe politisk ukorrekt: Det faktum at hun ER velllykket og har så mye å gi til samfunnet gjør diagnosen (og den muligens kommende døden) mye tristere enn om det hadde vært en "grå mus"-jente uten utdanning/ambisjoner som fikk diagnosen. Som lege har man mulighet til å redde hundrelivs av liv i løpet av karrieren...nå får hun kanskje ikke muligheten, det er også et tap for samfunnet... Etter å ha studert til lege i så mange år, og ha så store ambisjoner som hun har (http://www.eatforum.org/about/) og så muligens få revet bort alle mulighetene til å utrette mer... Dette er jo én av årsakene til at hennes sykdom får store bokstaver avisene også, ikke *bare* at hun er gift med en profilert mann. Og jeg tror nok at det at hun er pen også gjøe sitt til oppmerksomheten, litt som da Anbjørg Sætre Håtun fikk kreftdiagnosen som hun døde av; å se at pene mennesker som har mye å gi samfunnet *også* kan bli rammet av dødlighet, det er en ekstra tankevekker...om at ingen er usårbare, og at verden er ureddferdig og ustabil; i ett øyeblikk har man "alt på stell" i livet ved å 1: bli født langt over gjennomsnittet pen, 2: jobbe knallhardt med å fullføre utdanningen som lege, 3: gifte seg men en rik og karismatisk mann som faktisk elsker deg, 4: starte opp og lede en organisasjon med noble mål for menneskeheten (EAT). Og så få revet teppet under bena sine av en slik diagnose? Det er et dypere fall enn hvis "kvinnen/mannen i gata" får samme diagnose, så ikke rart det skaper overskrifter....

Dette er noe av det mest tanketomme jeg noensinne har lest her på KG.

Du kan umulig ha opplevd alvorlig sykdom i nær familie,eller mener du på alvor at det er verre at Gunhild blir syk enn f.eks. din søster eller mor? Når man står ansikt til ansikt med døden og livstruende sykdom i nære relasjoner skal jeg love deg at en persons sosiale status, utdannelse, utseende osv..er av totalt underordnet betydning.

Vi er alle bare mennesker, og Gunhilds tilfelle er ikke mer viktig eller verre enn det vanlige mennesker - eller det du kaller "grå mus" (litt av et uttrykk) i samme situasjon må igjennom.

Jeg har alltid beundret Gunhild,og er enig i at dette er en tragisk sak.Hun virker som en flott person med stor arbeidskapasitet og mange ressurser.Jeg håper virkelig at hun blir frisk og får et langt og godt liv.

Det blir imidlertid helt feil å vurdere et menneskets verdi opp mot hverandre på bakgrunn av status,utdanning,jobb og utseende.

Anonymous poster hash: 9ad2c...95e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært like trist om de ikke var sympatiske? Hadde det vært like trist om hun ikke var lege og ikke hadde denne kampsaken? Hadde det vært like trist om de var kjendiser pga musikk/skuespillere?

Trist ja,men og greit hun har en sykdom. Det er ikke noe verre for denne dama enn noen andre som blir rammet av en alvorlig sykdom. Og at avisene nå skal melke hver lille detalj rundt denne saken er fryktelig irriterende for de av oss som leser aviser og er interessert i ting rundt om i verden, sånn andre ting enn kjendiser. På vg.no er det nå en sak om denne sykdommen der de kanskje, allerede, har funne ny behandling som virker. Først får de Norge trist og sørgelig pga denne sykdommen og neste dag er det plutselig håp igjen. Er det ingen som ser hvordan media opererer?

Anonymous poster hash: 7ee2d...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All honnør til henne og familien som makter å gå ut i media med sykdommen. Dette gir samtidig sykdommen et ansikt.

Kanskje det blir forsket mer på sykdommen her i landet også?

Anonymous poster hash: b0c8d...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært like trist om de ikke var sympatiske? Hadde det vært like trist om hun ikke var lege og ikke hadde denne kampsaken? Hadde det vært like trist om de var kjendiser pga musikk/skuespillere?

Trist ja,men og greit hun har en sykdom. Det er ikke noe verre for denne dama enn noen andre som blir rammet av en alvorlig sykdom. Og at avisene nå skal melke hver lille detalj rundt denne saken er fryktelig irriterende for de av oss som leser aviser og er interessert i ting rundt om i verden, sånn andre ting enn kjendiser. På vg.no er det nå en sak om denne sykdommen der de kanskje, allerede, har funne ny behandling som virker. Først får de Norge trist og sørgelig pga denne sykdommen og neste dag er det plutselig håp igjen. Er det ingen som ser hvordan media opererer? Anonymous poster hash: 7ee2d...790

På vg.no finner jeg ikke annet om behandling "som virker", enn at det er den behandlingen GS nå får i utlandet, med store doser cellegift og stamceller i etterkant. Behandlingen er utrolig tøff og svært risikofylt for folk med sykdommen som GS har, og den virker slett ikke på alle. DN skrev om behandlingen i nyhetssaken der de skrev om GS, og vg.no har fulgt opp med mer om sykdommen og behandlingen i etterkant. Du er selvsagt i din fulle rett til å ønske mer av saker som interesserer akkurat deg, men overfladisk kjendisstoff er denne saken ikke.

Anonymous poster hash: c942c...27a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Words! Jeg blir bekymret over at så mange ikke skjønner dette; ALLTID folket som må skjerpe seg og blir pålagt press formaninger og avgifter fordi andre skal få lov å fortsette sin hinsides levestandard. Det er den samme gamle leksa og samfunnet har ikke endret seg, vi liker bare å tro det, men sannheten er at de resurssterke/rike er like forbannet uetiske som det vi med sjokk og vantro kunne lese om i historiebøkene. De som ikke er enige i dette, er folk som strever seg opp og frem og tror de en dag kan ha samme rettigheter som kapitalsitene og andre rikfolk. Noe de aller fleste aldri kommer til å få. Livsløgn kalles det. Tragisk samfunn og TRAGISK verden!

Anonymous poster hash: f5971...76d

Mulig det at de rike lever et liv de færreste av oss kan leve. Samtidig er det (dessverre) kapitalismen som setter dagsorden i hele vår verden. Og mennesker med penger har makt og innflytelser til å sette saker på dagsorden hos FN og andre internasjonale aktører - som kan gjennomføre en endring for flere enn en familie.

Hva Gunhild gjør i praksis handler om moral i forhold til et forbrukerliv. Men det hun kan utrette i kraft av å være kjent og ha god økonomi er mer enn "mannen i gata" kan utrette.

Det blir derfor en merkelig avsporing når man snakker om deres livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss være ærlig her.

Dette er bare en nyhet fordi hun er rik og gift med Stordalen. Hadde hun vært fattig og gift med en helt vanlig mann ville dette ikke vært noen nyhet. Da hadde den blit ignorert av media slik det gjøres når fattige folk blir alvorlig syke.

Anonymous poster hash: a5895...ac3

Jeg har helt normalt med penger, men er student. Jeg er også ganske alvorlig syk, men det kom heller ikke i avisa. Er egentlig glad for det dog.

Så jeg er enig samtidig som jeg ønsker henne det aller beste.

Anonymous poster hash: 4fe74...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt likegyldig hvem som kommer i avisen, uavhengig om det er skjønnheten eller udyret bidrar det til økt oppmerksomhet på sykdommen, dette vil alle som får samme diagnose nyte godene av. Et kjent ansikt som fronter sykdommen vil forhåpentligvis oppfordre til mer forskning.



Anonymous poster hash: e5332...36c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er nok Petter Stordalen akkurat like engstelig som alle andre menn ville ha vært om kona ble syk. Vær så snill å slutt med å diskutere dette parets livsstil, antall biler osv. i en tråd som handler om konas sykdom. Det er riktignok ikke så mye å diskutere på akkurat det temaet, men det går vel an å bruke et lite snev av takt og tone selv når men er på KG?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det får ekstra fokus fordi hun er kjent. Akkurat som at alt annet får ekstra fokus når det gjelder kjendiser. Fatter ikke at folk får seg til å tenke noe negativt om det.

Om de ikke står frem blir det jo raskt spekulasjoner.

Synes det var trist å høre, og ønsker dama masse god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at mange mener Gunhild (og forsåvidt Petter) Stordalen ikke skal tro at dette er mer tragisk enn hvis det gjaldt en helt "vanlig" person. Samtidig er dette tydeligvis riktig tidspunkt for å kritisere paret for alt mellom himmel og jord. Jeg synes det er skremmende og trist å tenke på at såpass mange ville valgt å være så tøffe med sine nære og kjære i tilsvarende situasjon, for jeg kan ikke tolke det på noen annen måte enn at de ville behandlet sine kjære på samme måte, hvis det er sånn at det ikke skal være forskjell på folk.

Anonymous poster hash: 5b3b3...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er trist at hun er syk. Ikke bare fordi hun er den hun er, men fordi ingen fortjener å gå gjennom en slik sykdom. Syns det er fint at de er åpne om det. Tror det kam bidra til mer informasjon om sykdommen og mer ærlighet og åpenhet blant andre diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...