Gå til innhold

Norsk IS-kriger drept

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En død IS-kjemper er en god IS-kjemper. De kan ikke omkomme fort nok, hva meg angår.

• Liker 8
Skrevet

Uff, så leit .... :rolleyes:

Skrevet

Bør Norge kreve at Syria prøver å finne liket til IS-krigeren, slik at han kan bli sendt til Norge for en verdig begravelse?

Jeg skjønner at Krigskorset henger altfor høyt for Ahmed.

Men ville det ikke være rett og rimelig at man ihvertfall ga han Haakon VIIs Frihetskors post mortem? For hans tapre militære innsats under krig. Han har tross alt ofret sitt gode og bekvemme liv i Norge.

Anonymous poster hash: c18bd...38d

Skrevet (endret)

Jeg syns det er trist. Det er trist at noen som har bodd i Norge store deler av livet, eller for en lengere periode, ikke finner en større mening med livet enn å reise i "hellig krig" og kjempe for hva de aller, aller fleste ser på som grusomheter (alle bortsett fra de som er tilhengere av IS). Det er sikkert også noen som er glad i disse unge guttene som dør som IS soldater, og som nå føler en stor sorg.

Så nei, jeg syns ikke det er greit at det dør unge gutter som IS soldater. Jeg syns det er trist.

Endret av Evans
Skrevet

Jeg syns ikke det er det spor trist at noen reiser for å krige. Men de må jo velge riktig side. Hadde han kjempet MOT is hadde det vært trist. Nå er det bare en mindre jævel i verden og good riddance.

• Liker 6
Skrevet

For de som siter igjen, og faktisk er gald i personen som har dødd, tenker jeg det grusomt uansett hvilken side han kjempet på. Og spørsmålene om hvorfor, og om de kunne gjort noe annerledes, sett tegnene på de ekstreme tankene, er sikkert til stede.

For oss som ikke har noe forhold til personen kan det kanskje være likgyldig, men jeg syns det er trist at noen i det hele tatt tenker tanken at de skal kjempe for IS.

Det at de ikke finner mening i livet her i Norge, og at en hellig krig trumfer de godene vi har her i Norge, er både uforståelig og trist etter min mening. Det er trist at enkelte blir såpass hjernevasket av ekstreme tanker og krefter at de faktisk reiser ned. Det er ødeleggende for personen det gjelder, men også for samfunnet for øvrig: både i forhold til kostnader de påfører samfunnet om de vender tilbake i livet, frykten det sprer, og for og ikke snakke om all skaden, terroren og grusomhetene IS gjør.

Skrevet

Jeg syns det er trist. Det er trist at noen som har bodd i Norge store deler av livet, eller for en lengere periode, ikke finner en større mening med livet enn å reise i "hellig krig" og kjempe for hva de aller, aller fleste ser på som grusomheter (alle bortsett fra de som er tilhengere av IS). Det er sikkert også noen som er glad i disse unge guttene som dør som IS soldater, og som nå føler en stor sorg.

Så nei, jeg syns ikke det er greit at det dør unge gutter som IS soldater. Jeg syns det er trist.

Jeg er delvis enig med deg. Jeg syns ikke det er greit at unge gutter bestemmer seg for å dra til Syria (eller Irak) som IS-soldater. Det er trist, på alle måter noe kan være trist. Men når de først har tatt det valget, kan jeg ikke tenke at det er bedre for oss alle at de finner sin grav der nede, enn at de kommer hjem. Eller hva vi skal kalle det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke det er det spor trist at noen reiser for å krige. Men de må jo velge riktig side. Hadde han kjempet MOT is hadde det vært trist. Nå er det bare en mindre jævel i verden og good riddance.

Enig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er delvis enig med deg. Jeg syns ikke det er greit at unge gutter bestemmer seg for å dra til Syria (eller Irak) som IS-soldater. Det er trist, på alle måter noe kan være trist. Men når de først har tatt det valget, kan jeg ikke tenke at det er bedre for oss alle at de finner sin grav der nede, enn at de kommer hjem. Eller hva vi skal kalle det.

De vil være en utgift for samfunnet om de kommer hjem, ettersom det naturlig nok gjør noe med folk å reise i krig på denne måten. Og de vil kunne tenkes også være en potensiell fare, ettersom de har vært hjernevasket en gang og kanskje har samme syn fortsatt. De kommer nok til å trenger mye oppfølgning. Så sånn sett er det bedre om det ikke kommer hjem.

Allikevel, for de som måtte være glad i personene og som ikke deler samme syns som de, så forstår jeg at de ønsker de hjem i live og at det brukes ressurser på de om de kommer hjem. For eksempel de unge jentene som dro nedover for en stund siden. Om det hadde vært mine barn hadde jeg helt klart ønsket at samfunnet satte inn ressurser for å hjelpe de, selv om de har gjort noe fryktelig dumt og bidratt til terror.

Endret av Evans
Skrevet

Tror dere han nå sitter i paradis med masse jomfruer rundt seg?

Skrevet

Ja, 72 unge, fnisende gutter med kviser!

• Liker 4
Skrevet

Bu-hu, så trist jeg ble. :roll:

Sikkert trist for moren hans, men.

Kan ikke si jeg ble direkte følelsesmessig traumatisert av å høre om hans tidlige bortgang.

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Skrevet

Syns vi skulle følge i fotsporene til England, der og nekte dem å returnere og erklære dem for emigrert.

http://www.aljazeera.com/programmes/insidestory/2014/11/can-uk-stop-isil-fighters-returning-home-20141114181020197578.html

• Liker 2
Skrevet

Syns vi skulle følge i fotsporene til England, der og nekte dem å returnere og erklære dem for emigrert.

http://www.aljazeera.com/programmes/insidestory/2014/11/can-uk-stop-isil-fighters-returning-home-20141114181020197578.html

Legg merke til at det er ett forslag, og at de har akkurat samme problemene som oss i å få det gjennomført.

Jeg synes strengt tatt vi kan BEGYNNE med å bruke det lovverket vi allerede har; vi HAR allerede lovverk til å rettsforfølge både IS krigere og bedehuskrigerene.

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet er ikke om man synes det er synd at det som i hovedsak er mistilpassede og lettpåvirkelige unge menn blir lokket til å forlate trygge Norge for å reise ned dit. Selvsagt synes man det i utgangspunktet er synd, både fordi det er synd at folk ender opp slik og fordi de påfører andre så mye helvete som de gjør.

Spørsmålet er om man synes det er bra at de, når de først er der nede og går apeshit på sivilbefolkning generelt og minoriteter spesielt, stryker med. Der er svaret for min del et rungende ja. Det er noens sønn og alt det der, men la oss forholde oss til realitetene: Flere liv spares av at en IS-kriger dør enn av at han overlever, og sjansen for rehabilitering når du har kjempet der fra desember 2012 til oktober 2014, altså i nesten to år, er forsvinnende liten. For verden var det, summa summarum, bra at han til slutt la på røret.

Jeg skulle ønske de på et tidspunkt fikk oppleve at de hadde tabbet seg ut og at de (ingen andre heller, riktignok) kom til noen himmel, men det har ikke så stor praktisk betydning. Han er i hvert fall borte.

Anonymous poster hash: 518d1...9c3
  • Liker 2
Skrevet

Skal man vinne krigen mot IS, må man nesten akseptere at soldatene deres dør.

At noen drepes vil aldri bli ok.

Men jeg gråter ikke mine bitre tårer av at noen som aktivt har vervet seg, og med overbevisning kjemper for å utbre denne faenskapen, bøter med livet.

• Liker 1
Skrevet

Det som du i bunn og grunn sier du synes er trist her er vel at han faktisk ble IS-frontkjemper?

Er det ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...