Gå til innhold

lov å fly med 1mnd gammel baby..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Det står på linken at man kan ta med så mye barnemat og velling man vil på flyet (hva er velling?)... men babyen min er kun 1mnd gammel (snart), og drikker kun melk.. det står det ingenting om.. jeg tenkte å ta med morsmelk som jeg har pumpet på forhåånd, men får jo ikke ta med noe flytende inn gjennom sikkerhetskontrollen.. jeg tenkrr at jeg kun ellers ta med nan, og heller spørre om varmt vann på kafeen. Men nan er jo melkepulver, hvitt pulver. Det kommer heller ikke gjennom kontrollen tenker jeg.

Tips? Hva gjorde dere? Nei, jeg ammer ikke, det er en annen sak..jeg pumper derimot. Jeg iunne jo ta med pumpen og pumpe meg når hun skal ha mat..men det blir stressende, for når hun er sulten, MÅ hun ha mat med engang, og det tar tid å dra fram pumpen, og pumpinga i seg selv osv... jeg kan jo ikke pumpe på forhånd på flyplassen og ta med melken rundt i flyplassen..?? Herregud for et styr, det blir første gangen vi reiser med baby..

Anonymous poster hash: 66f67...021

Jeg pumpet også. Da jeg kjøpte pumpa fikk jeg med en bitteliten kjølebag med akkurat plass til en eller to flasker samt et kjøleelement. Dette var gull verdt siden jeg da kunne ta med melk hjemmefra og varme den opp når jeg trengte det, og også pumpe meg når det var behov for det og oppbevare melka kjølig til jeg kom hjem. Så om du finner noe slik kan du ganske enkelt pumpe deg på flyplassen og servere ved behov.

Jeg pleide også å ha med en termos med varmt vann som jeg slapp melkeflaska ned i for å varme opp melka. Du kan jo ta med en tom termos, kopp eller hva som helst og spørre etter varmt vann enten i kafeen innenfor kontrollen eller på flyet.

Nå var min baby en del eldre enn din første gang vi fløy, ca 8-9 mnd. Da kjøpte jeg sånne små ferdigblandede porsjonskartonger med NAN. Tenkte at en uåpnet kartong med et kjent merkenavn utenpå virket mindre mistenksomt enn en tilfeldig valgt flaske med noe selvlagede eller utpumpede mystiske greier inni. Denne gadd jeg ikke å varme opp siden den allikevel holdt romtemperatur, men som sagt var min såpass stor at det gikk greit.

Anonymous poster hash: d5c08...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke selskap var dette som var så forståelsesfull?

Anonymous poster hash: 66f67...021

Jeg tror det var Norwegian.

Og når vi reiste i sommer viste vi ikke leg i det hele tatt. Tror ting har endre seg der, så jeg ville ringt og spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow. Jeg glemmer at folk må få dette inn med teskje. Om Barnet sitter på fanget så har jo barnet fått et belte av flyvertinnen for å ha det rundt livet. Dermed er det fullt mulig å amme når flyet tar av eller ved landing. Det krever jo at moren har det ekstra beltet på som barn opptil 2 år har krav på å få av flyvertinnen.

Jeg har også flydd en del med barnet mitt før 2 år og beskjeden hvert gang har vært at han må ha ansiktet fremover ved take-off og landing, så amming har ikke vært mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med sas, det største problemet nå er å få pass/nødpass. Sas sa at vi kan bli spurt om pass til babyen..derfor er det greit å ha dette.men jenta har ikke fått navn enda, har nettopp sendt inn til folkereigsteret. Politiet trengte bekreftelsen fra folkeregisteret for å lage pass. Og selv når de lager pass, vil det ta flere dager å få passet... herregud så mange steg vi må igjennom..

Anonymous poster hash: 66f67...021

SAS kan ikke kreve at et barn som reiser innenlands har pass. Ikke i det hele tatt!

Og har ikke barnet fått navn, så bestiller du billett for "infant", baby Olsen. Men det høres jo ut som dere har bestemt navn, og da er det ikke noe problem. Jeg har bestilt billetter til nyføte babyer flere ganger, (noen må reise hit til vårt sykehus for å føde, og deretter tilbake til lokalsykehus for barseltid), og da gjør vi det sånn.

Hva skal du forøvrig med pass hvis du ikke har tenkt å reise utenlands?

Anonymous poster hash: 1e7c5...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flydd en del med barnet mitt før 2 år og beskjeden hvert gang har vært at han må ha ansiktet fremover ved take-off og landing, så amming har ikke vært mulig.

Seriøst? Jeg har flydd med alle mine tre barn da de var babyer (til sammen kanskje 20 flyvninger), og ALDRI har jeg blitt fortalt av flyvertinner at jeg ikke får amme.

Anonymous poster hash: 7f3b3...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det både mye vrangforestillinger og mye drama :jolie: Jeg har selv jobbet som flyvertinne, og jobber i dag på en stor norsk flyplass med ansvar for sikkerhetskontroll, så jeg vet hva jeg snakker om.

Det er riktig som dere sier over her - barnet skal av sikkerhetsmessige grunner sitte i sittende posisjon under takeoff og landing. Det er regelen, og følger du reglene så er det per definisjon nærmest umulig å amme. At folk likevel ammer er deretter opp til en selv, en flyvertinne kommer nok aldri til å hverken passe på eller kjefte på deg, og de vil heller ikke ha mulighet til å følge med siden de selv må sitte under takeoff og landing. Vis hensyn, så er det sjeldent store problemer. Eneste gangene jeg har "kjeftet" på folk som reiser med baby er når de skifter bleier i setet under matservering, når de bruker 30 min på å komme seg ut av flyet etter landing, etc.. Men dette gjelder jo alle passasjerer - ikke bare de med baby :)

Slapp av. Ikke bekymre deg for "hvitt pulver" eller melk gjennom sikkerhetskontrollen. Begge deler går helt fint. I sikkerhetskontrollen sjekker de i all hovedsak etter metallgjenstander eller organisk materiale, som det bl.a finnes i bomber. Jeg har kommet gjennom flere steder i utlandet med vaskepulver blant annet, som ser ut som "hvitt pulver", men man blir ikke tatt for doping av den grunn.

Det tok meg ca 5 sekunder å søke opp og finne denne siden fra Avinor, hvor det står alt du trenger å vite. Google it! :)http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/70_Reise+med+barn



Anonymous poster hash: dc97e...bbc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir ikke noe problem, senk skuldrene og dra på tur.

Angående legitimasjon er ikke dette noe krav innenlands, men grunnen til at selskapet mitt sier dette er fordi pass er det eneste gyldige legitimasjon vi nordmenn har og det KAN bli innført ekstraordinære kontroller om noe spesielt skal skje (terrorfare f.eks) . Dette ee det myndighetene som bestemmer.

Personlig ville jeg lett tatt sjansen på å reist uten legitimasjon på de små.

Jeg er flyvertinne i SAS og jeg forteller alle mine passasjerer med barn at det er absolutt best om barnet sitter som vi gjør under takeoff/landing pga.av faren for bråstopp på rullebanen. Det skjer og det er ganske heftige krefter o sving. Dog er det mange som velger å amme og det er helt ok lenge barnet er fastspent. Når de er så små bruker det aldri være noe problem, det er heller når de begynner å bli større og mer aktiv de sliter litt med å sitte i ro. Du kan og få varmt vann ombord.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...