Gå til innhold

Fakkelotog mot mobbing-veldig flott-men tar de ikke kampen for sent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg savner en hard linje mot mobbing. Ikke fakkeltog, ikke tomme ord om "nulltoleranse". Det har jo vært fokus på mobbing i flere år no, uten at det har blitt bedre!

Nå synes jeg vi kan prøve men en hard linje mot mobberne. En som mobber bør få nedsatt karakter. Og utestenging fra skolen i noen dager (slik at foreldrene til mobberen MÅ forholde seg til det, evt ta seg fri fra jobben sin), evt bytte skole hvis ingenting hjelper. En mobber bør bli fotfulgt i alle friminutt av en lærer eller inspektør eller innsatt ressurs. Foreldrene til mobberen må følge ham/henne til skolen hver dag, og hente, slik at mobbeofferet ikke trenger være redd. Dette skal være FLAUT for mobberen!

Mobbeofferet må slippe mer fokus, han/hun må få gli inn i klassen på normal måte, den personen som må problematiseres, diskuteres og satt i søkelyset er mobberen.

Anonymous poster hash: 61727...1fc

Jeg vet ikke helt om slike tiltak er rette veien å gå. Har du tenkt på at de som mobber selv kan ha problemer som gjør at de blir mobbere? Og at mobbeofferet kan få en enda verre hverdag utenom skoletid, fordi denne kanskje kan få skylda for tiltakene mot mobberen?

Dette er et dyptgripende samfunnsproblem, mobberne er bare et symptom.

Må si jeg bare spyr av ordet fakkeltog...

Vi som samfunn er mobbete, hyller de sterkeste osv..og samtidig er vi så hykleriske og selvgode at vi tror vi skal redde både klimaet, mobbeoffere og pandaen..

Jeg spyr av mennesket når vi er så selvgode.

Hvorfor spyr du av fakkeltog? Hun som tok tak og arrangerte fakkeltog mot mobbing var selv et mobbeoffer, og hvis hun syntes dette var et bra tiltak, så synes jeg det er greit å ha respekt for det. Bevisstgjøring er alfa og omega, og en plass må man begynne, ta i et tak der det er mulig, osv. Klart det ikke fjerner mobbing som ved et trylleslag, det har vel heller ingen innbilt seg, men det er aldri feil å gjøre det man føler man kan.

Anonymous poster hash: b6f29...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likevel, får jeg en tanke-er det ikke litt forsent?

Det skulle ha vært noe tidligere! Men at det ikke ble gjort noe er INGEN unnskyldning for å ikke gjøre noe i morgen heller! Det skylder vi barna våre (og våre voksne medmennesker)!

Nå håper jeg bare at når folk kommer hjem fra fakkeltoget at de ikke føler at de har gjort sin gode gjerning, og lukker øynene sine igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om slike tiltak er rette veien å gå. Har du tenkt på at de som mobber selv kan ha problemer som gjør at de blir mobbere? Og at mobbeofferet kan få en enda verre hverdag utenom skoletid, fordi denne kanskje kan få skylda for tiltakene mot mobberen?

Dette er et dyptgripende samfunnsproblem, mobberne er bare et symptom.

Anonymous poster hash: b6f29...03d

Det er vel like gjerne barn fra ressurssterke hjem som blir mobbere? Mener å ha lest dette, i allefall. Folk som er (overdrevent) trygge på seg selv?

Uansett om mobberen selv sliter eller ikke, mener jeg at han/hun er andreprioritet. Først må man hjelpe offeret, og hvis det går på bekostning av den som mobber, så får det bare bli slik (mener jeg). Mobbingen må stoppes med en gang. Så får man evt sette inn tiltak for å hjelpe mobberen. Koble inn pedagogiske tiltak, se på hjemmesituasjonen, etc. Men ingen uskyldig part/mobbeoffer må lide mens den administrative mølla går og eposter og brev sendes mellom instanser. Da mener jeg at mobberen må fotfølges til og fra skole, og få lærere til å passe på seg i friminuttene. Imens man venter på andre tiltak.

Er så lei av at vi år etter år snakker om mobbing, hva skal vi gjøre, fakkeltog, bla bla bla. Mens barn blir mobbet og barn tar selvmord og ikke se noen utvei. :-( Det funker altså ikke med prat, og politikere som bruker ordet nulltoleranse. OK, da får vi prøve noe annet, kanskje HANDLING.

Anonymous poster hash: 61727...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mobbing dessverre alltid vil eksistere, men det kan gjøres mye forebyggende arbeid gjennom å sette fokus på det.

Om så en slik markering kan hjelpe bare ett barn som opplever mobbing så er det verdt det! :-)

Kanskje blir terskelen lavere for at andre varn tørr å si fra dersom de er vitne til mobbing, og selv om det selvfølgelig er vi voksne som må ta dette på alvor og håndtere det riktig tror jeg vi kommer langt med at barna tørr å si ifra også :)

Anonymous poster hash: db9e5...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...