Gå til innhold

Økonomisk krise. Råd søkes sårt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har havnet i en skikkelig krise og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, føler meg kjempe fortvila, og trenger noen råd.

Jeg er student og har nylig fått barn nummer to og er hjemme i permisjon fra studiene. Samboer mistet jobben for noen måneder siden og mottar kun dagpenger fra NAV og jeg som er student har heller ikke jobbet nok og opparbeidet meg krav til foreldrepenger, så jeg fikk kun utbetalt engagsstønad som nå er oppbrukt på barneutstyr og for at vi skulle klare oss gjennom månedene uten jobb eller inntekt for min samboer. Jeg mottar kun støtte fra lånekassen.

Pga lave inntekter har vi ikke fått betalt husleie eller strømregninger blant annet. Fordi pengene har hvert skrapt sammen til barnehageplassen og mat.

Vi eier ingenting, vi leier leilighet. Og idag kom hafslund på døra og skulle stenge strømmen, men dumpet heller ett stort krav i fanget på meg :/ Jeg er fullt klar over at dette er så dumt som det går an å få blitt. Og at vi har rota oss langt ned i gjørma. Skulle gjort alt for å ordne opp for, men jeg har jo omtrent ikke penger på kontoen, eller mulighet til å jobbe når jeg går hjemme med en liten en.

Har jeg noen som helst mulighet for å få noe støtte i denne situasjonen ? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

På forhånd takk for svar.


Anonymous poster hash: adb9d...c2d



Anonymous poster hash: adb9d...c2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt nav.

Snakk med Hafslund o.s.v og spør om dere kan dele opp regningene.

Får dere bostøtte?

Det er dyrt å ha barn. Har dere kjøpt alt (mye) nytt til den nye babyen? Kjøp heller brukt heretter, om dere ikke gjør det allerede.

Spør i grupper på facebook eller finn.no om å få arve babytøy/barneklær/babyutstyr. Det finnes mange snille og hjelpsomme folk der ute. :)



Anonymous poster hash: f42f8...5a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på facebook etter hjelp oss å hjelpe i ditt område. Om matskapet blir tomt, er det kanskje hjelp å få der.



Anonymous poster hash: cea2a...2b7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, du er hjemme med en liten en: Si opp barnehageplassen og ha den andre hjemme. Du skriver selv at dere må skrape sammen penger til barnehageplass, dere MÅ ikke ha barnehageplass pr. i dag, men dere MÅ ha strøm og et sted og bo. Ellers, ta kontakt med NAV og finn ut om dere har mulighet til sosialstønad.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matskapet blir ikke tomt. Det er alltid 1. prioritet. Det går bare i brukte ting her. vi bruker sjelden mye penger på oss selv da vi vet vi har dårlig råd. Jeg nekter å la mine problemer gå utover ungene. Og eldste elsker å være i barnehagen og kjeder seg på fridager. Skal jeg virkelig tvinge han til å være hjemme hver eneste dag, fordi vi sliter økonomisk ? Det er regningene som forfaller rundt meg. Jeg vet jeg må prioritere. Men barnehagen er virkelig ikke et alternativ og si opp engang. Vi mottar ikke bostøtte per i dag. Men søknadsskjema er funnet frem. Skal ned på nav kontoret i morgen. Bare trengte noen oppløftene ord og råd om jeg i det hele tatt har krav på noe. I og med at jeg allerede har mottatt engagsstønad som egt skal vare ut permisjonstiden. Men 38 000 er virkelig ikke mye penger i det lange løp.



Anonymous poster hash: adb9d...c2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir ikke kastet ut av leiligheten vi bor i. Det vet jeg. Men jeg vil jo ikke være en for stor belastning på huseierne heller, selv om jeg vet de gjerne stiller opp i situasjonen vi uheldigvis har kommet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir ikke kastet ut av leiligheten vi bor i. Det vet jeg. Men jeg vil jo ikke være en for stor belastning på huseierne heller, selv om jeg vet de gjerne stiller opp i situasjonen vi uheldigvis har kommet i.

Hvordan vet du det? Hvor mye skylder du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i lignende situasjon. Klarte ikke å betale strømregningen. Da vi skyldte 9000 kr, kom de og stengte av. Dro til NAV med hele regningen og de tok alt sammen. Det er visst en lov om at alle skal ha strøm, så NAV skal ta den om du ikke får betalt, i hvert fall hvis du må ut med en bestemt sum for at de skal åpne igjen.



Anonymous poster hash: 5add2...9c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

hvot mye får du fra lånekassen? Husk at du kan få fødselsstipend fra dem. Med

2 barn utgjør vel det noen tusenlapper hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvot mye får du fra lånekassen? Husk at du kan få fødselsstipend fra dem. Med

2 barn utgjør vel det noen tusenlapper hver mnd.

Jeg mottar 6000 fra lånekassen i mnd. Da jeg var deltidstudent før permisjon. Vil jeg kunne få mer fra de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det? Hvor mye skylder du?

Fordi vi leier hos familie. De hjelper oss. men vi vil jo ikke være en byrde for de for lenge heller. De vet at det kun er midlertidig, til han får seg jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem søknadskjema til nav sosialkontor i din kommune, og fyll den ut før du drar. Da blir tingene lettere og raskere for deg.

Ta med alt av strømregninger, husleie og andre regninger. Finn frem kontoutskrifter for 3 mnd. Bakover, det er vanlig å måtte fremlegge. Har du ting på stell så fremstår du ryddig og systematisk, noe som ofte er et pluss.

Kopiere kan du gjøre hos nav.

Tar du barnet ut av barnehagen får du vel problemer med å få plass når du skal tilbake i studier? Kan du vurdere å ha redusert plass, dersom du vil spare noe på dette?

Frelsesarmeen og andre deler ut matposer. Undersøk dette om du synes det kan være en hjelp for dere.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 6b891...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen din er under tiltak for å få seg ny jobb kan dere søke nav om å dekke barnehageplassen.

Og så må han virkelig gjøre alt han kan for å få seg ny jobb fort. Melde seg som vikar, ta midlertidige jobber.

Anonymous poster hash: 020a4...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For der første, gratulerer med bebis :-)

1: Mannen din må få seg jobb. Han må stå på og gjøre ALT han kan for å få seg en inntekt, han kan ikke være kresen på jobbene.

2: Har dere krav på bostøtte? Sosialstønad? Fødselsstipend fra lånekassen (du må melde fra til dem)?

3: Kutt ALT dere kan av utgifter. Dvs. noen forsikringer, bil, spotify og netflix er bare tull, si fra til familie at dere ikke har råd til julegaver i år (evt. gi noe DIY billig du har laget selv), følg aktivt med på gi bort på finn.no og i div. Facebookgrupper til ungene vokser, handle mat kun 1 gang per uke osvosv...

4: Ring til de firmaene dere ikke får betalt regningene hos og be om utsettelse/oppdeling. De kan være veldig snille bare de får ha en dialog med dere.

5: Dere har to små barn! Nå må dere gjøre alt i deres makt for å berge den økonomiske situasjonen!

Anonymous poster hash: 315c3...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Si opp barnehageplassen eller søk permisjon hvis det går an. Dere har ikke råd til barnehageplassen, du er hjemme med babyen og trenger ikke barnepass for eldstemann. For tiden er dere 2 voksne som går hjemme til og med.

- Å bo, spise, ha strøm er det viktigste, strømregningen og husleie er noe av det viktigste å betale. Gå gjennom og si opp treningsavtaler, abonnementer, kjøp rimelig mat

- Hvor aktiv er mannen din i jobbsøking? Han er ikke i posisjon til å vente på drømmejobb eller noe som passer perfekt til utdannelse og ønsker nå, det meste bør være aktuelt bare han får inn penger.

- Når man har ett barn fra før av, er det begrenset hvor mye babyutstyr det er behov for å kjøpe. Gikk hele engangsstønaden til innkjøp av babyutstyr altså? Hvordan var det mulig, og særlig når dere visste at dere gikk inn i en økonomisk stram periode...?

- Siden du ikke har noen jobb å være i permisjon fra, kan du få deg en deltidsjobb nå som du har pause i studiene? Jobb en kveld eller to i uka og noe helger. (Du kan jo strengt talt jobbe noe dagtid også så lenge mannen din er arbeidsledig.)

Endret av Tandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Si opp barnehageplassen eller søk permisjon hvis det går an. Dere har ikke råd til barnehageplassen, du er hjemme med babyen og trenger ikke barnepass for eldstemann. For tiden er dere 2 voksne som går hjemme til og med.

- Å bo, spise, ha strøm er det viktigste, strømregningen og husleie er noe av det viktigste å betale. Gå gjennom og si opp treningsavtaler, abonnementer, kjøp rimelig mat

- Hvor aktiv er mannen din i jobbsøking? Han er ikke i posisjon til å vente på drømmejobb eller noe som passer perfekt til utdannelse og ønsker nå, det meste bør være aktuelt bare han får inn penger.

- Når man har ett barn fra før av, er det begrenset hvor mye babyutstyr det er behov for å kjøpe. Gikk hele engangsstønaden til innkjøp av babyutstyr altså? Hvordan var det mulig, og særlig når dere visste at dere gikk inn i en økonomisk stram periode...?

- Siden du ikke har noen jobb å være i permisjon fra, kan du få deg en deltidsjobb nå som du har pause i studiene? Jobb en kveld eller to i uka og noe helger. (Du kan jo strengt talt jobbe noe dagtid også så lenge mannen din er arbeidsledig.)

Det er ikke et alternativ å si opp barnehageplassen da det ikke er lang tid til vi begge er aktive igjen. og eldste trives så godt i barnehagen. han skal ikke lide for våre ulykker.

Samboer begynner å jobbe straks, han mistet lappen og dermed også jobben som yrkessjåfør. han får lappen igjen rett rundt hjørnet og begynner dermed og jobbe igjen veldig snart. Jeg jobber allerede ekstra. Og nei, vi brukte ikke alle pengene på barneutstyr da vi hadde tatt vare på nesten alt fra eldste. Noe måtte vi anskaffe oss, og vi kjøpte ikke nytt utstyr nei. Men vi har sakte men sikkert brukt engagsstønad på mat, og noe regninger.

Ikke fremstill meg som en som sløser og bruker mye penger. hovedproblemet her er at vi nesten ikke får penger INN og dermed har vikla oss oppi en del ubetalte regninger. det er uflaks rett og slett og ikke sløsing og flaksing med penger.

Tusen takk for svar.

Anonymous poster hash: adb9d...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger får dere inn hver måned? Kan du sette opp et anslag for deres månedlige utgifter?



Anonymous poster hash: b66b4...d51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jobbe for manpower eller noe i den duren midlertidig til han får lappen igjen. Ingen grunn til å sitte på ræva og vente. Og går man i minus er alle muligheter til å kutte utgifter gull verdt. Om du klassifiserer det som sløsing eller ei er ikke så nøye - inntil inntektene er på plass igjen nå utgiftene kuttes til benet.

Anonymous poster hash: b94f8...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...