Gå til innhold

Syke barn - hvordan får dere det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

Noen barn er bare oftere syk enn andre. Og hvertfall det første året i bhg.

To runder med omgangssyken i året: 8 - 10 dager.

Febersyk: 5-6 dager.

Også han man jo vannkopper, munn-fpt- og håndsyke etc... som man ofte også har i løpet av det første året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

Nok et bevis på at kunnskap på KG er en mangelvare... *oppgitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som har bestemt hvor mange dager foreldre skal ha med egenmelding for barna, så da er det eventuelt helse- og familiepolitikken her til lands som er skakkkjørt. De har jo sikkert ikke barn, og kan vel ikke vite sånt?



Anonymous poster hash: 62b10...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er alt for få sykt-barn dager, og hvem har mulighet til å ta en haug med ubetalt fri??

På denne tiden av året, har mange brukt opp ferien sin også, siden den må tas ut før nyttår, dette er jo også noe som skal godkjennes på forhånd og ikke tas på sparket.

Så jeg hadde tatt en spansk en og tatt egenmeldig på meg selv, eller gått til legen å fått en sykemelding....

Og alle vet jo at disse dagene kan løpe fort, når man følger karantenedagene i forbindelse på omgangssyke og feber....

Noe som i hverfall er sikkert er at arbeidslivet ikke er lagt opp for småbarnsforeldre:(



Anonymous poster hash: 71aec...11c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er alt for få sykt-barn dager, og hvem har mulighet til å ta en haug med ubetalt fri??

På denne tiden av året, har mange brukt opp ferien sin også, siden den må tas ut før nyttår, dette er jo også noe som skal godkjennes på forhånd og ikke tas på sparket.

Så jeg hadde tatt en spansk en og tatt egenmeldig på meg selv, eller gått til legen å fått en sykemelding....

Og alle vet jo at disse dagene kan løpe fort, når man følger karantenedagene i forbindelse på omgangssyke og feber....

Noe som i hverfall er sikkert er at arbeidslivet ikke er lagt opp for småbarnsforeldre:(

Anonymous poster hash: 71aec...11c

Det var sikkert en grunn til at det var annerledes før, at ene parten var mer hjemme. Men det passer jo ike i dagens samfunn, og ikke hadde jeg orka å kun være hjemmeværende heller. trenger jobben min for å fungere.

Anonymous poster hash: 4c937...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har 20 dager i kalenderåret, det vil si 1,66 dager per måned. Det er ikke akkurat mye når man vet hvor fort dagene går med alt grums som ungene skal gjennom. Bare omgangssyke er jo minimum 3 dager per gang (en sykedag pluss 48 timer "karantene"). Vannkopper kan jo fort ta 6-7 dager, har man da 2 barn som ikke får det samtidig, så er man gjennom de dagene ganske fort ja.

Både jeg og mannen har mulighet til å jobbe inn avspasering og ganske selvstendige jobber, så vi har fordelen at vi kan dra hjem etter halv dag og bare bruke timer på det, og jobbe inn igjen senere, i stedet for sykedager. Vi sparer en del dager på det, men allikevel har vi brukt over halvparten av dagene dette året, hvor ungen tydeligvis skulle få ALT.



Anonymous poster hash: a57e4...b7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være en idé å spørre en student om h*n kan passe barnet ditt ved sykdom. Mange har få dager undervisning eller ikke obligatorisk og er sikkert villig til å hjelpe for noen kr. Jeg passer en unge innimellom når det ikke kan gå i bhg grunnet sykdom. Jeg er stort sett hjemme og kan lese senere.

Anonymous poster hash: c482e...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man har krav på ubetalt fri. Hva erlliksom alternativet? Syke barn må jo passes, men det er ikke sikkert man kan få betalt fri.

Til de som ikke skjønner hvordan dagene kan brukes opp, så er det tydeligvis vanskelig å sette seg inn i en situasjon man ikke selv har vært i. Det er i utgangspunktet mange dager, men jeg kan love det gikk mange dager da gutten hadde hele fire runder med rota/noro-virus da han begynte hos dagmamma. Og grunnen til at han fikk det igjen og igjen, var jo at smitten gikk på rundgang fordi andre foreldre ikke holdt barna hjemme lenge nok. I tillegg kom utallige runder med forkjølelse med feber. Heldigvis var dette spesielt den første vinteren, da han ble eksponert for mye mye virus. Det var ikke i nærheten like ille året etter.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

Vi brukte fint opp alle sykt barn-dagene våre da storebror hadde første barnehageåret.

Du ser ingen grunn til at barnet skal være sykt så mye? Har du barn selv? I så fall vel du at barn skal være feberfrie i 48 timer før de skal i barnehagen igjen. Så da sier det seg selv at det fort fyker unna noen sykedager i året. Så selv om barnet er i grei form så er det ikke lov å sende de i barnehagen hvis de har feber.

I tilegg kommer det som noen andre her nevnte; influensa, vannkopper, spy/diaré, kraftige forkjølelser osv. (Husk at her skal de også ha 48 timers opphold etter oppkast og diaré). Da er ikke 20 dager så mye.

Dumt det ikke finnes en god ordning på dette, TS. Vi tapte en del penger på sykdom i fjor. Nå begynner snart lillesøster i barnehagen og jeg kan ikke si jeg gleder meg. Men så har hun "heldigvis" vært utsatt for barnehage-basillene siden hun ble født da, så kanskje hun er litt mer herdet ;)

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis hatt jobber med flexitid, og har brukt avspaseringstid på å være hjemme med syke barn om dagene har vært brukt opp (det har bare skjedd en gang tror jeg).

Men jeg tenker: når man begynner i ny jobb så kan man ikke være hjemme med syke barn den 1. månden med mindre man får sykmelding fra legen. Jeg måtte benytte meg av det en gang. Jeg var i ny jobb, mannen i utlandet og guttungen fikk omgangssyke. Fikk sykemelding fra legen ute problem. Så om dere har en sykehistorie hvor dere har vært hos legen noen ganger (noe man gjerne har når man har brukt opp 20 dager i løpet av et år) ville jeg hørt med legen om det er mulig å få sykemelding når barnet tydelig er for sykt for barnehage. Hvis det ikke er mulig å avtale noe med arbeidsgiver. Jeg er også rimelig sikker på at om du kan bevise at fraværet ditt fra jobb skyldes barns sykdom så kan ikke arbeidsgiver si deg opp med det som begrunnelse. Forutsatt at du er fast ansatt.



Anonymous poster hash: 74d5c...02d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte opplevd å bli syk selv når barnet er sykt. Da bruker jeg egenmelding. Dvs først to dager sykt barn, så to dager med egenmelding. Selvfølgelig kun når jeg selv er syk, men da varer iallefall dagene litt lenger.

Anonymous poster hash: 26444...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk sykt barn og har måttet redusere stillingen min for å få det til. Urettferdig, men sånn er nå livet. Barnet er viktigst og full jobb lar seg ikke kombinere med å følge opp barnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ofte syk på samme tid om det er forkjølelse f.eks. da kombinerer jeg med egenmelding. Ungen var mye syk første året i barnehagen men de 20 dagene rakk jo langt. Men vet enkelte holder ungene hjemme for det minste. Om almentilstanden er god kan de fint gå i barnehage med litt tett og rennende nese. Mange barn har det gjennom hele vinteren og da brukes jo sykedagene fort

Anonymous poster hash: 3eae7...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som i hverfall er sikkert er at arbeidslivet ikke er lagt opp for småbarnsforeldre:(

Anonymous poster hash: 71aec...11c

Arbeidslivet rævslikker småbarnsforeldre! Alt tilrettelegges, men du er fremdeles ikke fornøyd! Du burde takke din skaper for at du har det så godt!

Anonymous poster hash: 2b9e2...628

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslivet rævslikker småbarnsforeldre! Alt tilrettelegges, men du er fremdeles ikke fornøyd! Du burde takke din skaper for at du har det så godt!

Anonymous poster hash: 2b9e2...628

Gjør de det??

Hva mener du man skal gjøre når sykt barn dagene er brukt opp, ungen er syk og MÅ være hjemme, samtidlig som mor og får MÅ jobbe??

Veldig mange sender syke barn i bhg, nettop fordi de ikke kan være hjemme lenger, selv om det selvsagt hadde vært best for barnet.

Og hvilke foreldre er det som ikke kjenner på den dårlige samvittigheten når de må ringe å si de ikke kommer pga sykt barn?

Jeg synes absolutt ikke arbeidslivet er tilrettelagt for småbarnsfamilier, man sliter med å få nye jobber, og man blir uglesett av koleger, og risikerer å miste jobben hvis man bare er på kontrakt.

Det fungerer muligens greit, for folk med fleksible jobber, og mulighet til å jobbe litt hjemmefra, men for folk som fysisk må være tilstede på arbeidsplassen, fungerer ikke detter så veldig bra...

Og hvorfor får man ikke sykt barn dager utifra antall barn man har? Har man ett barn, har man 20 dager til det barnet, har man 2 barn, har man fortsatt bare 20 dager... og nr 1 blir syk, mån er hjemme ett par dager, som gjerne er inkubasjonstiden, og når førstemann er frisk, så blir nr 2 syk og man må være hjemme noen dager til...

Det burde jo vært 20 dager pr barn minst! Eller faktisk ubegrenset, det hadde vært det beste for barna (bortsett fra hjemmeværende mamma da)

Jeg synes i hvertall ikke det er greit å være småbarnsmor i dagens kravstore arbeidsliv....

Anonymous poster hash: 71aec...11c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi brukte fint opp alle sykt barn-dagene våre da storebror hadde første barnehageåret.

Du ser ingen grunn til at barnet skal være sykt så mye? Har du barn selv? I så fall vel du at barn skal være feberfrie i 48 timer før de skal i barnehagen igjen. Så da sier det seg selv at det fort fyker unna noen sykedager i året. Så selv om barnet er i grei form så er det ikke lov å sende de i barnehagen hvis de har feber.

I tilegg kommer det som noen andre her nevnte; influensa, vannkopper, spy/diaré, kraftige forkjølelser osv. (Husk at her skal de også ha 48 timers opphold etter oppkast og diaré). Da er ikke 20 dager så mye.

Dumt det ikke finnes en god ordning på dette, TS. Vi tapte en del penger på sykdom i fjor. Nå begynner snart lillesøster i barnehagen og jeg kan ikke si jeg gleder meg. Men så har hun "heldigvis" vært utsatt for barnehage-basillene siden hun ble født da, så kanskje hun er litt mer herdet ;)

Feberfri i 48 timer? Du mener 24? Sistnevnte er jeg vant til, men 48 timer etter oppkast/diaré ved omgangssyke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er småbarns mamma med to sønner på 4 og 6 og. Jeg har pr dags dato ikke brukt opp sykedagene i løpet av et år. De er syke 1-2 ganger i året, og med det strekker disse dagene mer enn nok til.



Anonymous poster hash: 62b10...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange slike dager har man pr barn i løpet av et år? 12?

Dersom det er 10-12 dager, så er det nokså mange, og med mindre barnet ditt har unormalt dårlig helse (som er unntak), så ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal være syk så mye. Jeg vet ikke når dere betegner barna som syke, men ved normal forkjølelse, så er ikke det sykdom.

Får sikkert noen hissige foreldre som svarer nå, men jeg forstår ikke hvordan disse dagene kan bli brukt opp (med mindre det er noe spesielt).

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

TS her. Jeg trodde heller ikke at det gikk an før vi stod i situasjonen selv.

Vi har hatt røde hunder, 3 runder med feber/slapp av ukjent årsak (virus i øvre luftveiene). Blitt oppringt og hentet i barnehagen pga oppkast. Dårlig og feber ifb frembrudd av jeksler. Urinveisinfeksjon x 2... Dagene har gått fort, og jeg merker at jeg blir sint på barnet, som selvfølgelig ikke mener å være syk...

Anonymous poster hash: 1c567...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er småbarns mamma med to sønner på 4 og 6 og. Jeg har pr dags dato ikke brukt opp sykedagene i løpet av et år. De er syke 1-2 ganger i året, og med det strekker disse dagene mer enn nok til.

Anonymous poster hash: 62b10...5fd

Takk, det høres jo fint ut for deg, men jeg lette mer etter tips når man faktisk har barn som er mye syke.

Anonymous poster hash: 1c567...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...