Gå til innhold

Hvilke hendelser gjennom historien har brent seg i ditt minne?


Kjetil E

Anbefalte innlegg

Da prinsesse Diana døde. Husker jeg ble så trist siden jeg syntes hun var så fin (jeg gikk på barneskolen).

11. september 2001. Hadde influensa så var hjemme fra skolen. Satt og så på tv, og husker det var helt sykt å se det på tv.

Tsunamien 2004. Var med familien på sydenferie(heldigvis langt fra Thailand).

22. juli 2011. Var hjemme. Hørte smellet helt dit hvor vi bodde da (Bærum).

Tenkte også på Diana når jeg leste trådtittelen. Begravelsen hennes så jeg på tv, og den husker jeg fremdeles i detalj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22. Juli
Husker egentlig ikke mye av det nevnt ovenfor

På en lysere note, husker det berømte Northug-rykket i Sapporo i 2007. Første gang jeg fikk øynene opp for ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep.

Gjør oppmerksom på at spørsmål om moderering tas på Ris&ros eller på PM til moderator.

- Avalon, mod

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Bang for ca 13.7 milliarder år siden

Første seksuelt samkvem mellom to forskjellige organismer for 1.7milliarder år siden

Parring mellom to nesten-mennesker som medførte en mutasjon og ble det som vi definerer som menneske

Månelandingen 20 juli 1969

Monica Aasprong gir ut diktsamlingen "Et diktet barn" i 2010



Anonymous poster hash: 35535...32b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathensflyet som styrtet lille juleaften 1972.

Gjorde veldig inntrykk på meg som var lita jente. Hele lillejulaften var det på tv, denne tragiske ulykken.

Så var det vulkanutbruddet på vestmanaøyer på Island. Mulig det var 1970, husker ikke helt. Det var veldig skremmende. Nrk sendte tv derfra.

Alexande Kiellandulykken var også en stor ulykke, som gjorde veldig inntrykkk

Bravoulykken

Kong Olav død. 1991

Så husker jeg faktisk når Harald og Sonja giftet seg. Syns dama var søt. De viste det på tv i sort hvitt.

Husker godt da Mandela ble løslatt. En gledens dag for mange



Anonymous poster hash: 6a95a...9a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

 

Braathensflyet som styrtet lille juleaften 1972.

Gjorde veldig inntrykk på meg som var lita jente. Hele lillejulaften var det på tv, denne tragiske ulykken.

 

Så var det vulkanutbruddet på vestmanaøyer på Island. Mulig det var 1970, husker ikke helt. Det var veldig skremmende. Nrk sendte tv derfra.

 

Alexande Kiellandulykken var også en stor ulykke, som gjorde veldig inntrykkk

 

Bravoulykken

 

Kong Olav død. 1991

 

Så husker jeg faktisk når Harald og Sonja giftet seg. Syns dama var søt. De viste det på tv i sort hvitt.

 

Husker godt da Mandela ble løslatt. En gledens dag for mange

 

 

Anonymous poster hash: 6a95a...9a8

 

 

Vestmannaeyjar var i 1973 tror jeg...

 

Jeg ble født endel år senere, men hva jeg kan huske...

 

Nyheter om Marianne-saken, jeg var ikke født da hun forsvant, men det gjorde et voldsomt inntrykk å lese om det. Samme med Therese-saken, da var jeg noen år gammel, og leste om den. Jeg husker godt at jeg aldri trodde på Thomas Quick i disse tilfellene, bl.a. fordi han tilsto å ha drept to som forsvant fra asylmottak i Nord-Norge, men de ble funnet i live kort tid etter at han påstå han hadde tatt Therese. Og at politiet likevel fortsatte å tro på ham.

 

Scandinavian Star husker jeg såvidt det er, men Estonia står mye sterkere i minne, sikkert fordi jeg var blitt noen år eldre. Spesielt at en gutt som var like gammel som meg overlevde forliset mens resten av familien hans døde.

 

Kong Olavs død

 

Prinsesse Dianas død

 

9/11 og 22. juli

 

Baneheia

 

Tsunamien i Thailand

 

Askesky på Island

 

...og sikkert mye mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

 

Dere må ha vært ferdig på skole/jobb forferdelig tidlig 11 september, ettersom styrtene skjedde med snaue 20 minutters mellomrom, og begge flyene hadde styrtet inn i tårnene innen kl 09.03 på morningen. 

 

11 september er mitt første klare minne faktisk, også husker jeg tsunamien i Thailand og selvfølgelig 22 juli. Husker godt togulykken på Åsta og, mormoren min var en veldig bekymret person og etter den ulykken insisterte hun alltid på å sitte så langt bak i toget som mulig.

Anonymous poster hash: f00dd...f35

 

 

kl 09.03 i New York er klokken 15.03 i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utøya

 

11 september

 

Dagmar

 

men det er ikke slik at jeg går å bærer meg over det, og at jeg sliter med PTSD osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg nesten dum, at jeg ikke har flere ting som sitter fast. Er født på 90-tallet, så jeg har egentlig en unskyldning for å ikke huske ting før ca. 2000, men likevel er det svært lite jeg faktisk husker godt.

 

Eneste jeg kan komme på i farten er Utøya/22. juli. Jeg satt hjemme på PCn. Tittet innom enten NRK, Dagbladet eller VG, og så det hadde vært skudd (eller var det eksplosjonen først?) også skrudde jeg på TVn og innså at det var noe om det på alle kanalene. Det var da jeg innså hvor seriøst dette var, og fulgte med i et par dager. Sov på sofaen - helt til alle direktesendingene og intervjuene stoppet. Glemmer det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Berlinmuren fall 

Brannen og Scandinavian Star 

Kong Olav V død 

MS Estonia ulykken

Prinsesse Diana død

11 September 2001

Tsunamien 2004

22 Juli 2011

Baneheia

Åsta-Ulykken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11. september 2001- kom hjem fra skolen og trodde de sendte film på tv2

Tsunami 2004

Drap/voldtekt i Overhalla der mannen var på frifot en god stund... Bor i nabokommunen, men har slekt og venner der. Alle ble hentet på skolen den dagen.

22. juli 2011

Pluss alle "småting". Som lærte meg hvor fæl verden og mennesker kan være. Som igjen gjør at jeg prøver å nyte hver eneste dag.

*klisje*

Anonymous poster hash: db397...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke Tsjernobyl-ulykken i seg selv (fordi jeg var ikke født da), men husker det var utrolig mye snakk om det på 90-tallet, sikkert på grunn av senskader? Vet ikke, men husker jeg tenkte mye på den.

 

Dianas død i 1997

 

Åsta-ulykken - en bekjent døde

 

Baneheia-drapene 

 

11. september 2001

 

Tsunamien i Indiahavet 2004

 

Bombeangrepet i London 7. juli

 

22. juli

 

 

Tillegg: Og mordet på JonBenét Ramsey :(

Endret av Florence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 september

Tsunamien

Skolemassakren/gisseltakingen i Russland

22 juli

Michael Jackson død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...