Gå til innhold

Jobbreise rett før permisjonsstart?


Amarone

Anbefalte innlegg

Har blitt litt usikker på en planlagt jobbreise til uka. Jeg går ut i permisjon mot slutten av uka, og er følgelig i uke 37. Hittil har jeg vært heldig og vært superfrisk, men har de siste dagene fått plutselig bekkenløsning, magen har sunket, kjenner noe nedpress, fått litt vann i kroppen og magen er blitt løs. Så da lurer jeg på om det blir litt ambisiøst med jobbreisen, selv om det bare er ca to timers kjøretur unna og én overnatting...

Det blir ikke helt behagelig med bekkenløsningen uansett, men jeg føler at det spiller liten rolle om jeg er hjemme, på kontoret eller på hotell med bekkenløsning. Har litt vansker med å gå, men det går helt fint å sitte stille. Mest av alt er jeg redd for at fødselen starter mens jeg er borte - er lite begeistret med tanke på å sitte i taxi med rier i to timer. Men sannsynligheten er vel liten for akkurat det: Jeg er førstegangs, og mamma gikk over termin med både meg og mitt søsken. Samtidig blir jeg litt usikker når jeg får så store endringer i kroppen på bare noen få dager...

Hva ville dere gjort, og har noen vært i et lignende dilemma? Jobbreisen er ganske viktig - men ingen er jo uunnværlig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg hadde ikke reist. Men jeg er nå i uke 38, og har lenge slit med vond rygg, bekkenplager, dårlig søvn +++

I uke 37 var det uaktuelt å gjøre så mye annet enn å jobbe, og slappe av. Men du må selvsagt kjenne på det selv.



Anonymous poster hash: 17109...117
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist. Jeg fødte i uke 37+2, så det hadde blitt litt av en jobbreise for min del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist.

Min fødsel startet helt plustelig i uke 36+4, og både min mor, tanter og mormor fødte til termin. Statistisk sett går de fleste førstegangsfødende over termin, men man vet jo aldri hvilken del av statistikken man selv er på. Dersom du kjenner en del endringer i kroppen nå, ville jeg valgt å bli hjemme og ta livet helt med ro.

Men mange bor jo 1-2 timer unna nærmeste sykehus, så dersom du føler deg i form, er det nok ingenting medisinsk i veien for å dra heller.



Anonymous poster hash: 3d16a...ca5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd! Det er godt poeng at mange faktisk har så lang reise til sykehuset - og at man ikke vet hvor man havner i statistikken over fødetidspunkt. For alt jeg vet kan fødselen starte i natt eller om fire uker... Jeg skal kjenne litt på det utover dagen, men er usikker. Vil gjerne dra på reisen, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke falt meg inn, fødselen kan finne sted når som helst.

Man har ikke nødvendigvis tid til å rekke frem som førstegangsfødende heller, så hverken jeg eller ektemannen reiste noen plasser i "fødselsvinduet" da vi begge så på fødselen som en stor opplevelse.

Ikke snakk om at han eller jeg gjorde noe som lett kunne ført til at det ble uten ham, eller skjedde på en veldig ubehagelig måte man selv har kontroll over(som eks i en taxi midt i ingensteds etc).



Anonymous poster hash: 8be78...c77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt meg for ett år siden så hadde jeg sagt reis.

Men, nå etter å ha erfart en prematur styrtfødsel som førstegangs så tenker jeg nei. At du har opplevd såpass mange endringer de siste par dagene behøver ikke bety noe som helst, men det kan også bety at noe er på gang. Hvorfor risikere noe? Joda, noen har uansett to timer til sykehuset, men det er jo ikke noe å trakte etter. Hvis du bare har noen få dager igjen på jobb så er det vel ikke alfa omega at du får med deg denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takket nei til en jobbreise ca en mnd før permisjonsstart. Jobbreisen innebar 2-3 timer i bil hver vei og 2 netters overnatting i en hytte på fjelletpå vinteren). Grunnen til at jeg takket nei var 1) at jeg som førstegangsgravid ikke ville være så langt fra samboeren min såpass sent i svangerskapet 2) jeg så for meg skrekkscenarier hvor vannet gikk og vi var innesnødd.

Selv om det selvsagt hadde gått helt fint gjorde det meg usikker og urolig å tenke på å reise, så da ble jeg hjemme.

Det hjalp selvsagt ikke på at det var lagt opp til langrenn som fellesaktivitet nesten hele den ene dagen, og at sjefen min mente det ville gå helt fint at jeg gikk på langrenn siden det var lite bakker.

Budskapet mitt er at dersom du blir usikker av tanken på reise så ville jeg ikke reist. Jeg ville ikke reist så sent i svangerskapet.



Anonymous poster hash: df1c4...e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kjempeviktig at du er der? Er det kun du som kan reise, og evnt hvorfor er dette så viktig rett før fødsel?

Jeg hadde ikke dratt, litt pga at man vet aldri når en fødsel starter, men også fordi du skal ut i permisjon og derfor roe ned tempo før barnet kommer.

Anonymous poster hash: 6b8ad...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Starter fødselen langt ute i Gokk, så er det mulig å få ambulanse. Dette vurderer de på føden når du ringer dit.

Og du, bekkenløsning og smerter i bekkenet sent i svangerskapet er to forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 93a92...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å ikke dra. Egentlig hadde jeg veldig lyst til å reise, men det er nok lurere å trappe ned i de siste dagene på jobb i stedet og ta det litt med ro. Takk for alle råd! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...