AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #41 Skrevet 8. november 2014 Barnevakta til ungene nå for tiden er tv og nettbrett. Når ungene maser så er det så forbanna enkelt å sette barna foran tv'en eller gi de nettbrett så de holder kjeft. Så foreldrene får slappe av. I stedet for å la de gjøre noe mer aktiv eller noe mer sunnere. Er det rart barna blir sure, bortskjemte og ufordragelige? Nei. Jeg ser små unger sitter å spiller på mobil, på nettbrett, tv spill osv. De burde ikke få lov. Kanskje i helgene. Men ellers? Nei. Jeg skylder på det at barna er så forbanna frekke og ville for tiden. Det og at de får alt de peker på sånn at foreldra skal få fred. Fred kan de få hvis de LAR VÆRE Å FÅ BARN! Ikke lage på monsterunger! Ikke tørr foreldrene røre ungen heller, det er vold. Nesten ikke kjefte på de. Sier bare "kan du være så snill å være litt rolig?" som om foreldrene må spørre ungene om de vil Jeg er vertfall ikke redd å kjefte på frekke unger ute blant folk foran foreldrene til ungen! Så kan de bare bli flau. Må ha fremmede folk til å kjefte på ungene deres. Jeg sier høyt "småunger skal ikke ha mobil" når jeg går forbi unger med mobil og foreldrene er med. Har fått stygge blikk fra foreldre men det bryr jeg meg lite om. Ser bare stygt igjen. Hvordan kommer verden til å ende når det blir mer og mer unger som har makta? Foreldrene bare jobber, så kommer de hjem og er så sliten så de lar ungene gjøre som de vil. Heldigvis er ikke alle sånn. Men det finnes MER ENN NOK AV DE! Hvorfor bestemmer du om det er feil for barn å bruke skjerm? Dette er faktisk viktig læring i dagens samfunn, og brukes aktivt tilogmed i barnehager. Det er veldig lett å "oppdra" andres barn, og mene noe om hvordan foreldre gjør ting. Ser det ofte hos venninner uten barn når vi ser unger på butikken feks som ikke oppfører seg eksemplarisk. Her er uttrykket " bare vent til du selv får barn" virkelig på sin plass. Det kan bli mange kameler å svelge, dersom du er så åpen om hva du mener irl ogsåAnonymous poster hash: 80330...c97
Katniss Skrevet 8. november 2014 #42 Skrevet 8. november 2014 Rart at folk som tørr å bruke kjeften mer ute blant folk blir tatt for å være syk eller noe. Viser bare hvor feige folk er som må hakke ned på de som bruker kjeften mer. Åja det er jo barn med i bildet. Der har vi det. Barn er jo engler de. Noen ja. Men det finnes alt for mange små djevler. Pga foreldrene og deres oppdragelse. Jeg har ikke sagt at jeg KJEFTER på de med mobil eller noe sånt. Jeg kjefter på de som er frekke og ufordragelige. Jeg har sagt "barn skal ikke ha mobil" å tåler ikke folk å høre det så tåler de virkelig INGEN VERDENS TING! Du skriker til fremmede på gata= en helt som står opp for det rette samfunnet Andre skriker til deg på gata = feige mobbende mennesker 6
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #43 Skrevet 8. november 2014 Hvorfor bestemmer du om det er feil for barn å bruke skjerm? Dette er faktisk viktig læring i dagens samfunn, og brukes aktivt tilogmed i barnehager. Det er veldig lett å "oppdra" andres barn, og mene noe om hvordan foreldre gjør ting. Ser det ofte hos venninner uten barn når vi ser unger på butikken feks som ikke oppfører seg eksemplarisk. Her er uttrykket " bare vent til du selv får barn" virkelig på sin plass. Det kan bli mange kameler å svelge, dersom du er så åpen om hva du mener irl også Anonymous poster hash: 80330...c97 Jeg BESTEMMER ikke at det er feil. Jeg vet det er feil, vertfall før de er 8 år, men foreldrene får da faen meg gjøre som de vil. Det er jo barnevakten for de fleste. Jeg har venner med barn. De får ikke nettbrett før de er 8 år har de bestemt. De klarer seg fint uten. Så klart får de se tv og spille tv spill men ikke overdrive. De får en gammel mobil telefon hvis de skal på tur med noen venner og foreldrene deres en til å ringe med. Ikke en dyr iPhone til små barn. De HAR barn. Så de vet hvor tungt det kan være. Men de gir seg tid til barna finner på ting med de og ikke lar de får et nettbrett for at foreldrene skal få fred!!
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #44 Skrevet 8. november 2014 (endret) Du skriker til fremmede på gata= en helt som står opp for det rette samfunnet Andre skriker til deg på gata = feige mobbende mennesker Jeg tar igjen vett du! De som skriker til meg skriker uten grunn. For å være tøff og lage kvalme. Jeg gidder ikke å være SNILL MOT DE SOM IKKE ER SNILL MOT MEG! Endret 8. november 2014 av Hummels
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #45 Skrevet 8. november 2014 Kan ikke du fortelle oss litt om din oppvekst da hummels? Du virker som et godt eksempel på hvordan en ikke skal oppdra et barn.Anonymous poster hash: b286d...242 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #46 Skrevet 8. november 2014 Hummels, on 08 Nov 2014 - 19:17, said: http://www.nrk.no/kultur/hjerneforsker_-nettbruk-gjor-barna-dummere-1.12008862 http://www.dagbladet.no/2014/10/27/kultur/medier/tv_og_medier/media/psykologi/35942229/ Det der er det så bevis på! Men folk nekter for at det er sant. Hvem skal da være barnevakten til ungene.. Bare sånn at det er klart; det står ingenting i disse artiklene om at barn blir ufordragelige av å bruke mobil og nettbrett for mye, det som står der er at Manfred Spitzer mener at barn ikke blir smartere av bruk av IKT i skolen. Anonymous poster hash: b601f...794
absinthia Skrevet 8. november 2014 #47 Skrevet 8. november 2014 De tenker mer på seg selv enn barna. Uansett hvor mye de sier de elsker barna. Samfunnet er grusom kaldt! Derfor må vi være kalde igjen mot de som er kalde mot oss. Både barn og voksne! Er et barn frekk med meg er jeg frekk med h*n. Ikke noe mer forsiktighet pga det er et barn. tankegangen din fører jo bare til at folk viser hverandre mer kulde. Dersom et barn er frekt mot deg skal du være et godt forbilde og oppføre deg som en voksen. Selv om du irettesetter et barn for å være frekk, så er det ikke nødvendig å være frekk når du irettesetter, da lærer jo barnet bare at det er om å gjøre å være størst i kjeften. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #48 Skrevet 8. november 2014 Jeg tar igjen vett du! De som skriker til meg skriker uten grunn. For å være tøff og lage kvalme. Jeg gidder ikke å være SNILL MOT DE SOM IKKE ER SNILL MOT MEG! Du virker i det hele tatt noe usunt opptatt av at folk ikke er snille nok mot deg, og later til å være permanent forurettet. Bedre å bare gå videre. Anonymous poster hash: baf08...1a8
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #49 Skrevet 8. november 2014 Bare sånn at det er klart; det står ingenting i disse artiklene om at barn blir ufordragelige av å bruke mobil og nettbrett for mye, det som står der er at Manfred Spitzer mener at barn ikke blir smartere av bruk av IKT i skolen. Anonymous poster hash: b601f...794 Nei det at de blir ufordragelig av det er det jeg som sier, men det kommer ikke bare av mobil og nettbrett. Mest av alt oppdragelsen og hvor bortskjemt de blir. Det står at de blir dummere av det. Folk må da forstå alle de strålene som kommer ut. Er de strålene skadelig for voksne så er det mye verre for barn!
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #50 Skrevet 8. november 2014 Kan ikke du fortelle oss litt om din oppvekst da hummels? Du virker som et godt eksempel på hvordan en ikke skal oppdra et barn.Anonymous poster hash: b286d...242 Jeg fikk vertfall ikke gjøre som jeg ville. Fikk juling når jeg gjorde noe galt som fikk meg til å ikke tørre å gjøre det mer. Jeg overlevde det. Dagens barn hadde vel..ja.. Ikke tålt juling. Jeg var ikke frekk mot andre for jeg hadde lyst! Jeg ble lært å ta hensyn når jeg var ute blant folk. Ikke hyle, løpe rundt, være frekk mot andre, og mobbe andre. Pappa var så klart ikke noe godt forbilde. Han drakk, og drakk og drakk. tankegangen din fører jo bare til at folk viser hverandre mer kulde. Dersom et barn er frekt mot deg skal du være et godt forbilde og oppføre deg som en voksen. Selv om du irettesetter et barn for å være frekk, så er det ikke nødvendig å være frekk når du irettesetter, da lærer jo barnet bare at det er om å gjøre å være størst i kjeften. Folk viser hverandre kulde uansett. Jeg takler bare ikke frekkhet og klarer ikke være snill igjen. Å være snill igjen har aldri hjelpt meg så det er det nok på. Uansett om det er et barn eller en voksen. Skal ikke være snille mot et barn bare for det er et søtt lite barn!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #51 Skrevet 8. november 2014 Hummels, on 08 Nov 2014 - 20:03, said: Nei det at de blir ufordragelig av det er det jeg som sier, men det kommer ikke bare av mobil og nettbrett. Mest av alt oppdragelsen og hvor bortskjemt de blir. Det står at de blir dummere av det. Folk må da forstå alle de strålene som kommer ut. Er de strålene skadelig for voksne så er det mye verre for barn! Med andre ord er det ingenting som støtter opp under det du sier, det er bare din mening om saken. Det er fortsatt ikke bevist at stråling fra mobil og nettbrett er skadelig ved vanlig bruk. Og for å si det sånn; det er ingen som blir mindre ufordragelig av at totalt fremmede (og til og med voksne) mennesker oppfører seg like ufordragelig mot dem på gaten. Anonymous poster hash: b601f...794
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #52 Skrevet 8. november 2014 (endret) Med andre ord er det ingenting som støtter opp under det du sier, det er bare din mening om saken. Det er fortsatt ikke bevist at stråling fra mobil og nettbrett er skadelig ved vanlig bruk. Og for å si det sånn; det er ingen som blir mindre ufordragelig av at totalt fremmede (og til og med voksne) mennesker oppfører seg like ufordragelig mot dem på gaten. Anonymous poster hash: b601f...794 Det er mer skadelig jo lengre de bruker det og dagens barn og unge bruker jo ikke akkurat få timer på data, nettbrett og mobil.. Det er foreldrene og kun foreldrene som kan få ungene skikkelige. Men jeg er og forblir frekk mot de som er frekk mot meg. Lar ikke barn få holde på pga de er barn. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Endret 8. november 2014 av Hummels
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #53 Skrevet 8. november 2014 Hummels, on 08 Nov 2014 - 20:43, said: Det er mer skadelig jo lengre de bruker det og dagens barn og unge bruker jo ikke akkurat få timer på data, nettbrett og mobil.. Det er foreldrene og kun foreldrene som kan få ungene skikkelige. Men jeg er og forblir frekk mot de som er frekk mot meg. Lar ikke barn få holde på pga de er barn. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Som sagt vanlig mobilbruk er ikke skadelig. Ja, det er det. Det er ingen (inkluder deg) som kan forvente at barn blir snille og veloppdragne så lenge de blir kjeftet på og skreket til av fremmede mennesker helt uten grunn. Selvfølgelig er det ikke bare hva foreldrene gjør som har noe å si for hvordan ungene oppfører seg. Alt som skjer rundt barna og alle menneskene de møter er med på å forme dem når de vokser opp. Det betyr at hvis folk stadig vekk er frekke mot dem eller kjefter på dem uten grunn, så tror de dette er grei oppførsel. Det er ingen som påstår at man bare skal la barn gjøre som de vil bare fordi de er barn, men hvis man skal snakke til dem skal man gjøre det på en rolig og skikkelig måte. Anonymous poster hash: b601f...794
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #54 Skrevet 8. november 2014 (endret) Som sagt vanlig mobilbruk er ikke skadelig. Ja, det er det. Det er ingen (inkluder deg) som kan forvente at barn blir snille og veloppdragne så lenge de blir kjeftet på og skreket til av fremmede mennesker helt uten grunn. Selvfølgelig er det ikke bare hva foreldrene gjør som har noe å si for hvordan ungene oppfører seg. Alt som skjer rundt barna og alle menneskene de møter er med på å forme dem når de vokser opp. Det betyr at hvis folk stadig vekk er frekke mot dem eller kjefter på dem uten grunn, så tror de dette er grei oppførsel. Det er ingen som påstår at man bare skal la barn gjøre som de vil bare fordi de er barn, men hvis man skal snakke til dem skal man gjøre det på en rolig og skikkelig måte. Anonymous poster hash: b601f...794 Tro meg, jeg har prøvd det også. Drittungen bare lo og mora ble så klart sur på meg. Ikke på "gullungen" sin. Endret 8. november 2014 av Hummels
Maleficenta Skrevet 8. november 2014 #55 Skrevet 8. november 2014 Barn hermer etter voksnes oppførsel. Du vet ikke hvorfor mitt barn har mobil den dagen du velger å kjefte på det. Problemet er jo at mange voksne ikke har peiling på hvordan de skal være gode forbilder for barna. Å kjefte eller irettesette andres barn er aldri en god løsning, det eneste du oppnår er å såre barna og gjøre de voksne irriterte og fremstår selv som en stor idiot.Anonymous poster hash: 6ae44...5da Hva skal man fjøre i tilfeller der ungen faktisk ER frekk og foreldrene ikke sier noe. Kan man fortsatt ikke irettesette de??
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #56 Skrevet 8. november 2014 Maleficenta, on 08 Nov 2014 - 21:05, said: Hva skal man fjøre i tilfeller der ungen faktisk ER frekk og foreldrene ikke sier noe. Kan man fortsatt ikke irettesette de?? Altså, jeg syns ikke det er et problem å snakke til barn som gjør ting som helt klart ikke er greit, men man må jo selvfølgelig gjøre det på en ordentlig måte, man skriker ikke etter dem sånn som Hummels sier han gjør. Det hjelper ingen. Anonymous poster hash: b601f...794
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #57 Skrevet 8. november 2014 (endret) Altså, jeg syns ikke det er et problem å snakke til barn som gjør ting som helt klart ikke er greit, men man må jo selvfølgelig gjøre det på en ordentlig måte, man skriker ikke etter dem sånn som Hummels sier han gjør. Det hjelper ingen. Anonymous poster hash: b601f...794 Jeg har ikke sagt at jeg skriker jeg. Vil jo ikke bli helt hås pga noen barn. Endret 8. november 2014 av Hummels
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #58 Skrevet 8. november 2014 Hummels, on 08 Nov 2014 - 21:12, said: Jeg har ikke sagt at jeg skriker jeg. Vil jo ikke bli helt hås pga noen barn. Men du har sagt flere ganger at du kjefter og hever stemmen til dem, og som sagt har ikke det noen ting for seg. Det er jo helt tydelig at du ikke har blitt noe mindre ufordragelig, selv om du fikk kjeft når du gjorde noe galt. Anonymous poster hash: b601f...794
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #59 Skrevet 8. november 2014 (endret) Men du har sagt flere ganger at du kjefter og hever stemmen til dem, og som sagt har ikke det noen ting for seg. Det er jo helt tydelig at du ikke har blitt noe mindre ufordragelig, selv om du fikk kjeft når du gjorde noe galt. Anonymous poster hash: b601f...794 Jeg kjefter på de som er frekk med meg, ikke tar hensyn eller er frekk mot andre barn. Jeg skriker ikke til de. Jeg kjefter også på barn når jeg ser de mobber andre barn. Jeg tåler ikke sånt. Jeg kjefter ikke på barn og voksne som aldri har gjort meg noe, og som oppfører seg vanlig ute blant folk. Men det er det mange barn som gjør! Plutselig bestemmer de seg for å være frekk som faen med noen random folk. Endret 8. november 2014 av Hummels
GirlInterrupted Skrevet 8. november 2014 #60 Skrevet 8. november 2014 Jeg liker at diskusjonen blir tatt opp, flere gode poeng i HI og utover i tråden. Men å gå å kommentere stygt rundt barn med mobil, slik jeg tolket det, blir for søkt. Slike tilfeldige kommentarer kan ødelegge mer enn formålet er, du kan jo ikke vite om barnet låner mobil eller hvilke grenser foreldrene har for mobilbruk i lengden. Skal forsøke å spekulere kort på det uthevede over, fra mitt utgangspunkt som småbarnsforelder og hva som jeg kjente på av usikkerhet etter å ha blitt mor for noen år siden. Jeg har lagt merke til det selv her hjemme at barna våre kan suge til seg siste rest av energi etter en normalt hektisk, men overkommelig dag på jobb. Vi har ikke nettbrett eller skjermer oppe før barne-TV, så den biten kan jeg ikke uttale meg om. Ettermiddager med sultne og trette barn er noen dager et herk. Forsøk på samtaler om positive ting går ikke, slår de seg helt vrang over bagateller om hvem som skal røre i hva f.eks under middagsforberedelsene, er det disiplin-delen som kommer raskt på banen. Det er de hurtige unnamanøvrene rundt disiplinen jeg har spekulert over hos andre foreldre. Det har nok skjedd hos oss også i begynnelsen av våre roller som foreldre, noe annet tviler jeg på selv om jeg vet vi har rimelig god kontroll pr. dags dato. Det er ingen hemmelighet at mange foreldre er svake på disiplinering, tør nesten ikke å irettesette sitt barn, flere og flere er usikre i den rollen. Dårlig samvittighet, redde for å være for streng og myndig, det å irettesette foran andre voksne, egne dårlige erfaringer fra barndom, eller det aller verste jeg kan tenke meg; latskap. Uansett hva som ligger bak vet vi alle hvilken vei det går. Det vil si, det går ikke... Barn trenger voksne rundt seg som setter grenser, veileder deres følelser og lærer dem folkeskikk. Etter jeg fikk barn har jeg forstått hvorfor det er så lett å la ansvaret ligge lavt på dette området. Ikke misforstå, vi har klare kjøreregler og følger opp det ovennevnte her, men etter fødselsdepresjonen jeg fikk med første barn så har jeg fått kjenne på kroppen denne usikkerheten. Artikler, magasiner, forum og så mye annet som virkelig har en del skremsel med seg, alle eksempler under satt på spissen. Hvis barnet har blåmerker, da er det barnevern. Hvis de leker ute så må de ha oppsyn hele tiden, hvis de skader seg så er foreldrene dårlige foreldre. Flerfoldige meninger om hvordan barna skal oppdras. Følelser som ikke er greit vs greit å vise foran barna. De rette klærne. Jeg vet ikke engang hva jeg skal trekke frem, men mengden informasjon om hvordan man skal være som forelder kan slite ut selv den beste om man ikke tør å stole på seg selv og sine vurderinger, og skal forsøke å være den beste forelderen ut i fra denne informasjonen. Så i tillegg skal man prestere godt på jobb, tjene gode penger for barnas fremtid, de skal helst følges 110% opp på fritidsaktiviteter, ha et sosialt nettverk... Summen av ALT blir en ekstremt hektisk hverdag som gjerne ikke går opp i opp, og da kan barna få den sjokoladen de absolutt ønsker på butikken, de får nettbrettet mens mor eller far lager middag, lekene og alt det materielle kan fort bli enkeltes måte å komme igjennom den dårlige samvittigheten eller den dårlige tiden, og det bare blir en vond sirkel. Skjønner dere hva jeg vil ha frem til? Summen av forventningene til dagens foreldre er nok like harde som før, men den største forskjellen slik jeg ser det er at barnet er så veldig mye mer i fokus. Barnet blir generelt mer respektert, har flere muligheter materielt sett og vi blir fort kastet i et levesett som sier "slik skal vi leve og oppdra våre barn" utifra både forskning, meninger og eksperter som har utdannet seg til kunnskap om hva som er best. Kan nevne mobbing over hva barna våre har og ikke har av mobil og annet fancy, fasader og forbruk også, hvor statusen på disse regjerer om man er vellykket eller ikke. Men har skrevet et langt nok innlegg som det er.Anonymous poster hash: bbaf1...3cb Takk!! Veldig bra skrevet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå