AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #21 Skrevet 7. november 2014 Ja det er helt på tryne!! Er jobben viktigst i livet så ikke få barn sier nå jeg! Dessverre synes mange det ser fint ut med barn på CV`n sin Samfunnet er blitt kaldt ja, og jeg skjønner det ikke heller. De elsker barna sine, men å være med dem selv blir dem utslitt av.....merkelig det der. Anonymous poster hash: 78e55...721
Gjest Hummels Skrevet 7. november 2014 #22 Skrevet 7. november 2014 Dessverre synes mange det ser fint ut med barn på CV`n sin Samfunnet er blitt kaldt ja, og jeg skjønner det ikke heller. De elsker barna sine, men å være med dem selv blir dem utslitt av.....merkelig det der. Anonymous poster hash: 78e55...721 De tenker mer på seg selv enn barna. Uansett hvor mye de sier de elsker barna. Samfunnet er grusom kaldt! Derfor må vi være kalde igjen mot de som er kalde mot oss. Både barn og voksne! Er et barn frekk med meg er jeg frekk med h*n. Ikke noe mer forsiktighet pga det er et barn.
metempsychosis Skrevet 7. november 2014 #23 Skrevet 7. november 2014 De tenker mer på seg selv enn barna. Uansett hvor mye de sier de elsker barna. Samfunnet er grusom kaldt! Derfor må vi være kalde igjen mot de som er kalde mot oss. Både barn og voksne! Er et barn frekk med meg er jeg frekk med h*n. Ikke noe mer forsiktighet pga det er et barn. Hvordan kan samfunnet forandre seg hvis vi svarer med samme mynt? Dette er en tankegang jeg virkelig ikke forstår... 4
Gjest Hummels Skrevet 7. november 2014 #24 Skrevet 7. november 2014 (endret) Hvordan kan samfunnet forandre seg hvis vi svarer med samme mynt? Dette er en tankegang jeg virkelig ikke forstår... Samfunnet forandrer seg aldri likevel pga menneskene ikke VIL forandre seg. De blir bare verre og verre uansett hvor snille vi er mot dem. Så da kan vi like godt gjøre igjen. Ikke være snill igjen for det hjelper INGENTING! Endret 7. november 2014 av Hummels
heiduderborte Skrevet 8. november 2014 #25 Skrevet 8. november 2014 Det er ikke lenge siden jeg var barn! Når jeg var barn var det fælt å banne, ingen mobiler, svært få pc'r. Jeg er 17, og blir overasket over barna på 6 som sitter med ipad og splitter ny iphone, de banner og snakker om sex. Jeg blir helt overasket. Nesten sint, barn skal være barn, syntes de vokser alt for fort opp. Ja, fremtidens barn er nok leger i alderen 18 år, men kunne ønske at vi gikk litt saktere fram, syntes også det er halveis kvalmt når 12-13 åringer går med shortsen oppi ræva og magetopper, gjør det kanskje selv noen ganger, men nå har jeg hatt regler og grenser så lenge at jeg begynner å skjønne hvorfor. 2
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #26 Skrevet 8. november 2014 (endret) Det er ikke lenge siden jeg var barn! Når jeg var barn var det fælt å banne, ingen mobiler, svært få pc'r. Jeg er 17, og blir overasket over barna på 6 som sitter med ipad og splitter ny iphone, de banner og snakker om sex. Jeg blir helt overasket. Nesten sint, barn skal være barn, syntes de vokser alt for fort opp. Ja, fremtidens barn er nok leger i alderen 18 år, men kunne ønske at vi gikk litt saktere fram, syntes også det er halveis kvalmt når 12-13 åringer går med shortsen oppi ræva og magetopper, gjør det kanskje selv noen ganger, men nå har jeg hatt regler og grenser så lenge at jeg begynner å skjønne hvorfor. Helt enig! Tydeligvis vil mange av dagens foreldre at barna skal bli fortest mulig voksne. Skjønner de ikke at barn er barn? Mobil og nettbrett og alt sånt tull kan de ha fra 10 års alderen. Vertfall mobil. Nettbrett kan brukes i helgene til spill. Jeg vokste opp på 90 tallet og da var vi barn og oppførte oss som barn. Gjorde så klart rampestreker hjemme og blant folk vi kjente. Jeg var en villstyring hjemme, men mamma ga beskjed når det ble for mye. Da turte jeg ikke mer. Vi lekte masse ute. Vi elsket å være ute i all slags vær. Ikke når det tordnet. Jeg hatet torden xD. Vi respekterte andre folk og oppførte oss ute blant folk. Nå sitter jo de fleste barn inne. Er på nett og ser på alt mulig. Sminker seg fra 8 års alderen. Frekk som faen blant andre. Frekk med andre barn. Leker veslevoksne. Blir overvektige. Får alt de peker på. Det er kvalmt! Endret 8. november 2014 av Hummels
heiduderborte Skrevet 8. november 2014 #27 Skrevet 8. november 2014 Helt enig! Tydeligvis vil mange av dagens foreldre at barna skal bli fortest mulig voksne. Skjønner de ikke at barn er barn? Mobil og nettbrett og alt sånt tull kan de ha fra 10 års alderen. Vertfall mobil. Nettbrett kan brukes i helgene til spill. Jeg vokste opp på 90 tallet og da var vi barn og oppførte oss som barn. Gjorde så klart rampestreker hjemme og blant folk vi kjente. Jeg var en villstyring hjemme, men mamma ga beskjed når det ble for mye. Da turte jeg ikke mer. Vi lekte masse ute. Vi elsket å være ute i all slags vær. Ikke når det tordnet. Jeg hatet torden xD. Vi respekterte andre folk og oppførte oss ute blant folk. Nå sitter jo de fleste barn inne. Er på nett og ser på alt mulig. Sminker seg fra 8 års alderen. Frekk som faen blant andre. Frekk med andre barn. Leker veslevoksne. Blir overvektige. Får alt de peker på. Det er kvalmt! Lillebroren min sier mye rart: Jeg dreper deg om du ikke...., fittekjerring, drittunge, stygge feite deg.. OSV. Vi sier aldri slike ting hjemme, og han må ha fått det ifra barnehagen, blir like overasket hver gang, men foreldrene ser ut til å bry seg lite? Jeg setter han i trappen, mens mamma kommer og henter han + belønner han med mat og ipad. Ser også at barneprogrammene blir stagig mer groteske og seksuale.
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #28 Skrevet 8. november 2014 Lillebroren min sier mye rart: Jeg dreper deg om du ikke...., fittekjerring, drittunge, stygge feite deg.. OSV. Vi sier aldri slike ting hjemme, og han må ha fått det ifra barnehagen, blir like overasket hver gang, men foreldrene ser ut til å bry seg lite? Jeg setter han i trappen, mens mamma kommer og henter han + belønner han med mat og ipad. Ser også at barneprogrammene blir stagig mer groteske og seksuale. Ja lærer mye rart og dritt fra barnehager, skoler og dagens barneprogrammer. Verden blir bare rarere og rarere!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #29 Skrevet 8. november 2014 Dessverre synes mange det ser fint ut med barn på CV`n sin Samfunnet er blitt kaldt ja, og jeg skjønner det ikke heller. De elsker barna sine, men å være med dem selv blir dem utslitt av.....merkelig det der. Anonymous poster hash: 78e55...721 Jeg liker at diskusjonen blir tatt opp, flere gode poeng i HI og utover i tråden. Men å gå å kommentere stygt rundt barn med mobil, slik jeg tolket det, blir for søkt. Slike tilfeldige kommentarer kan ødelegge mer enn formålet er, du kan jo ikke vite om barnet låner mobil eller hvilke grenser foreldrene har for mobilbruk i lengden. Skal forsøke å spekulere kort på det uthevede over, fra mitt utgangspunkt som småbarnsforelder og hva som jeg kjente på av usikkerhet etter å ha blitt mor for noen år siden. Jeg har lagt merke til det selv her hjemme at barna våre kan suge til seg siste rest av energi etter en normalt hektisk, men overkommelig dag på jobb. Vi har ikke nettbrett eller skjermer oppe før barne-TV, så den biten kan jeg ikke uttale meg om. Ettermiddager med sultne og trette barn er noen dager et herk. Forsøk på samtaler om positive ting går ikke, slår de seg helt vrang over bagateller om hvem som skal røre i hva f.eks under middagsforberedelsene, er det disiplin-delen som kommer raskt på banen. Det er de hurtige unnamanøvrene rundt disiplinen jeg har spekulert over hos andre foreldre. Det har nok skjedd hos oss også i begynnelsen av våre roller som foreldre, noe annet tviler jeg på selv om jeg vet vi har rimelig god kontroll pr. dags dato. Det er ingen hemmelighet at mange foreldre er svake på disiplinering, tør nesten ikke å irettesette sitt barn, flere og flere er usikre i den rollen. Dårlig samvittighet, redde for å være for streng og myndig, det å irettesette foran andre voksne, egne dårlige erfaringer fra barndom, eller det aller verste jeg kan tenke meg; latskap. Uansett hva som ligger bak vet vi alle hvilken vei det går. Det vil si, det går ikke... Barn trenger voksne rundt seg som setter grenser, veileder deres følelser og lærer dem folkeskikk. Etter jeg fikk barn har jeg forstått hvorfor det er så lett å la ansvaret ligge lavt på dette området. Ikke misforstå, vi har klare kjøreregler og følger opp det ovennevnte her, men etter fødselsdepresjonen jeg fikk med første barn så har jeg fått kjenne på kroppen denne usikkerheten. Artikler, magasiner, forum og så mye annet som virkelig har en del skremsel med seg, alle eksempler under satt på spissen. Hvis barnet har blåmerker, da er det barnevern. Hvis de leker ute så må de ha oppsyn hele tiden, hvis de skader seg så er foreldrene dårlige foreldre. Flerfoldige meninger om hvordan barna skal oppdras. Følelser som ikke er greit vs greit å vise foran barna. De rette klærne. Jeg vet ikke engang hva jeg skal trekke frem, men mengden informasjon om hvordan man skal være som forelder kan slite ut selv den beste om man ikke tør å stole på seg selv og sine vurderinger, og skal forsøke å være den beste forelderen ut i fra denne informasjonen. Så i tillegg skal man prestere godt på jobb, tjene gode penger for barnas fremtid, de skal helst følges 110% opp på fritidsaktiviteter, ha et sosialt nettverk... Summen av ALT blir en ekstremt hektisk hverdag som gjerne ikke går opp i opp, og da kan barna få den sjokoladen de absolutt ønsker på butikken, de får nettbrettet mens mor eller far lager middag, lekene og alt det materielle kan fort bli enkeltes måte å komme igjennom den dårlige samvittigheten eller den dårlige tiden, og det bare blir en vond sirkel. Skjønner dere hva jeg vil ha frem til? Summen av forventningene til dagens foreldre er nok like harde som før, men den største forskjellen slik jeg ser det er at barnet er så veldig mye mer i fokus. Barnet blir generelt mer respektert, har flere muligheter materielt sett og vi blir fort kastet i et levesett som sier "slik skal vi leve og oppdra våre barn" utifra både forskning, meninger og eksperter som har utdannet seg til kunnskap om hva som er best. Kan nevne mobbing over hva barna våre har og ikke har av mobil og annet fancy, fasader og forbruk også, hvor statusen på disse regjerer om man er vellykket eller ikke. Men har skrevet et langt nok innlegg som det er. Anonymous poster hash: bbaf1...3cb 1
Schadenfreude Skrevet 8. november 2014 #30 Skrevet 8. november 2014 «Dagens unge mennesker elsker luksus. De har dårlige manerer, bryr seg ikke om autoriteter og mangler respekt for sine eldre. Dagens barn er virkelige tyranner, de reiser seg ikke når eldre kommer inn i rommet hvor de sitter, de motsier sine foreldre, snakker sammen i voksnes nærvær, spiser grådig og tyranniserer sine lærere.» Sitat Sokrates (470-399 f.kr) Folk vil alltid ha et nostalgisk syn på egen barndom. 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #31 Skrevet 8. november 2014 Samfunnet forandrer seg, tenk på hvor mye det har forandret seg bare på de siste 50 årene! Tror nok at ungdom på 70 tallet var annerledes enn deg på 90 tallet. Små barn er i dag gode med data ol fordi de får prøve seg tidlig, det er utviklingen. Så er det foreldrene sitt ansvar å passe på at de ikke bare sitter foran skjermen. Du må gjerne mene at barn i dag er frekkere enn tidligere, men å kjefte på andres barn hjelper ikke. Jeg er enig at man ikke er sammen med barna sine nok, men det er dessverre slik samfunnet har forandret seg. Man er avhengig av to inntekter for at det skal gå rundt. Og da må nesten barna være i barnehage eller på SFO. Anonymous poster hash: a2a1a...402
Odin-Den-Enøyde Skrevet 8. november 2014 #32 Skrevet 8. november 2014 Jeg er enig i at altfor mange barn bruker for mye tid på alskens duppedingser og at altfor mange foreldre er for slappe i oppdragelsen. Har de valgt å få barn må de ta konsekvensen av det. Får de dårlig samvittighet over å jobbe for mye og dermed skjemmer ut ungen, bør de heller tenke på hva de kan gjøre for å bedre situasjonen. Å sy puter under armene på barna hjelper ingen. Trappe ned stillingen dersom den økonomiske konsekvensen ikke blir for stor. Jeg driter i om det da ikke blir råd til mer enn kanskje en sydentur i året, man kan ikke få i pose å sekk. Mener heller ikke at det er greit å gå å kjefte på random unger og foreldre bare fordi ungen tilfeldigvis sitter å trykker på mobilen. Men dersom ungen faktisk er frekk mot DEG og foreldrene IKKE griper inn, da er det greit å si fra. Trenger ikke nødvendigvis kjefte, tror det har mer effekt å irettesette med streng tone. I den videoen hvor fyren helte melk over ungen, det syns jeg var unødvendig, samtidig som jeg forstår reaksjonen. Der burde moren grepet inn med en gang, men hu lot ungen holde på. Fyren burde heller snakket til moren evt. tatt vogna fra ungen. Og moren burde som sagt tatt tak i situasjonen, i stedet for å trøste ungen og gå derfra. Ikke alle syns alt andres barn gjør er sjarmerende, det er veldig irriterende å møte på foreldre og barn som forventer at vi skal smelte helt når ungen gjør som den vil. Det er faktisk foreldre som bestemmer, ikke barna. Helt greit å bruke alskens duppedingser nå og da, men ikke la det bli den enkle løsningen...barnet kommer faktisk bedre ut av det med klare rammer og grenser
bobler Skrevet 8. november 2014 #33 Skrevet 8. november 2014 I ett annet samfunn ja. Det betyr ikke at de har mer rett til å bli frekke, late og bortskjemte drittunger! Jeg respekterer ikke frekke barn, jeg respekterer ikke mobbere, og respekterer ikke bortskjemte barn enkelt og greit. Jeg kan ikke fordra sånne. du oppfører deg jo som om at alle barn med mobil er drittunger 1
Ciara Skrevet 8. november 2014 #34 Skrevet 8. november 2014 For det første: Alt var ikke bedre før. For det andre: Det er i så fall ikke dagens barn det er noe galt med, men dagens voksne som oppdrar dem. Og i stedet for å kritisere andre voksne burde man kanskje konsentrere seg om seg selv. 3
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #35 Skrevet 8. november 2014 (endret) «Dagens unge mennesker elsker luksus. De har dårlige manerer, bryr seg ikke om autoriteter og mangler respekt for sine eldre. Dagens barn er virkelige tyranner, de reiser seg ikke når eldre kommer inn i rommet hvor de sitter, de motsier sine foreldre, snakker sammen i voksnes nærvær, spiser grådig og tyranniserer sine lærere.» Sitat Sokrates (470-399 f.kr) Folk vil alltid ha et nostalgisk syn på egen barndom. Så klart var ikke alt perfekt før heller. Men barna fikk heldigvis ikke lov å være så forbanna frekke før. Det var lov å ta de hardt i armen og gi de en dask når de var ulydig. Nå kan man ikke ta bort i ungen uten at det blir tatt for å være vold. Barn får lov til mer, er bortskjemte, late, og det er de som styrer i mange hjem. Før var det foreldrene som styrte hjemmet. Samfunnet forandrer seg, tenk på hvor mye det har forandret seg bare på de siste 50 årene! Tror nok at ungdom på 70 tallet var annerledes enn deg på 90 tallet. Små barn er i dag gode med data ol fordi de får prøve seg tidlig, det er utviklingen. Så er det foreldrene sitt ansvar å passe på at de ikke bare sitter foran skjermen. Du må gjerne mene at barn i dag er frekkere enn tidligere, men å kjefte på andres barn hjelper ikke. Jeg er enig at man ikke er sammen med barna sine nok, men det er dessverre slik samfunnet har forandret seg. Man er avhengig av to inntekter for at det skal gå rundt. Og da må nesten barna være i barnehage eller på SFO. Anonymous poster hash: a2a1a...402 Ja og samfunnet forandrer seg helt jævlig dårlig. Tørr ikke tanken på hvordan barna blir om 20-30 år! Jeg kjefter på barn som er frekke mot meg eller andre barn. Andre voksne klarer nok selv å forsvare se mot drittunger. Jeg takler ikke frekke unger enkelt og greit. For det om det er ett "søtt lite barn" så betyr ikke det at de har lov å være ufordragelig! Jeg er enig i at altfor mange barn bruker for mye tid på alskens duppedingser og at altfor mange foreldre er for slappe i oppdragelsen. Har de valgt å få barn må de ta konsekvensen av det. Får de dårlig samvittighet over å jobbe for mye og dermed skjemmer ut ungen, bør de heller tenke på hva de kan gjøre for å bedre situasjonen. Å sy puter under armene på barna hjelper ingen. Trappe ned stillingen dersom den økonomiske konsekvensen ikke blir for stor. Jeg driter i om det da ikke blir råd til mer enn kanskje en sydentur i året, man kan ikke få i pose å sekk. Mener heller ikke at det er greit å gå å kjefte på random unger og foreldre bare fordi ungen tilfeldigvis sitter å trykker på mobilen. Men dersom ungen faktisk er frekk mot DEG og foreldrene IKKE griper inn, da er det greit å si fra. Trenger ikke nødvendigvis kjefte, tror det har mer effekt å irettesette med streng tone. I den videoen hvor fyren helte melk over ungen, det syns jeg var unødvendig, samtidig som jeg forstår reaksjonen. Der burde moren grepet inn med en gang, men hu lot ungen holde på. Fyren burde heller snakket til moren evt. tatt vogna fra ungen. Og moren burde som sagt tatt tak i situasjonen, i stedet for å trøste ungen og gå derfra. Ikke alle syns alt andres barn gjør er sjarmerende, det er veldig irriterende å møte på foreldre og barn som forventer at vi skal smelte helt når ungen gjør som den vil. Det er faktisk foreldre som bestemmer, ikke barna. Helt greit å bruke alskens duppedingser nå og da, men ikke la det bli den enkle løsningen...barnet kommer faktisk bedre ut av det med klare rammer og grenser Helt enig! Foreldre tror det er så jævla enkelt å få barn, at de bare kan skjemme de bort og de blir perfekte. "Mitt barn gjør aldri noe galt. Mitt barn tåler å være i barnehage fra det er født så jeg kan jobbe i fred for å få penger til sydenreise. Mitt barn er stor nok til å ha mobil fra de er 5-6 år gammel. Ikke mobil men en dyr iPhone. Mitt barn skal være den beste av alle" Hadde jeg vert i den situasjonen der en unge kjørte vogna i meg, så hadde jeg ikke tømt melk over ungen. Jeg hadde tømt melk over mora som ikke kan lære ungen folkeskikk. "Giiid jeg fikk melk over meg!" du oppfører deg jo som om at alle barn med mobil er drittunger De er ikke drittunger. De er bortskjemte. Hadde det nå bare vert en mobil de kunne ringe med. Men de får dyre iPhoner til å spille på, surfe på osv.. Et lite barn skal faen ikke ha iPhone! For det første: Alt var ikke bedre før. For det andre: Det er i så fall ikke dagens barn det er noe galt med, men dagens voksne som oppdrar dem. Og i stedet for å kritisere andre voksne burde man kanskje konsentrere seg om seg selv. Det var ikke perfekt. Men barna var bedre! Mobbing og frekkhet har vel alltid vert. Men det har blitt verre og blir verre og verre, og barna har blitt frekkere og blir frekkere og frekkere. Så klart er det foreldrene sin feil. Et alt for mange som aldri skulle hatt barn for de klarer jo ikke håndtere et barn! Rømmer bare på jobb for å få penger til alt mulig tull og sydenreiser. Det er ikke noen hemmlighet at folk reiser mye mer enn før. Det er det folk må tjene penger til. Så de får råd til skjønnhetsreisen sin. Endret 8. november 2014 av Hummels
Ciara Skrevet 8. november 2014 #36 Skrevet 8. november 2014 Men Hummels, har ikke du uplanlagt barn på vei selv, under mildt sagt uheldige omstendigheter? Jeg synes det er merkelig at du i en sånn situasjon kan sette seg på din høye hest og fyre løs som du gjør. 2
Gjest lillelarve Skrevet 8. november 2014 #37 Skrevet 8. november 2014 (endret) Kommer sikkert til å få høre nå, men det er dette jeg opplever på jobb her jeg bor (jobber i mange ulike barnehager). Mange av (selvfølgelig ikke alle) barna jeg jobber med er bortskjemte og/eller ufordragelige. I en barnehage var alle forutenom ett barn helt ut av kontroll. Det var få som hadde respekt for de voksne. Dette opplever jeg også i barnehagen jeg er i nå, og jeg ser når foreldrene leverer og henter barna i barnehagen, at en del av dem rett og slett ikke har helt kontroll over dem. De lar barna bestemme, vet ikke helt hvor de skal gjøre av seg når barna er sta og vil bestemme. Jeg kan se at det kommer fra hjemmet, hos de fleste. Kanskje det er det at de ikke tør å være streng? Kanskje de ikke vil bli sett på som "sur" og "slem"? Jeg vet ikke. Alt jeg vet er at mange barn får viljen sin mer og har få grenser. Igjen, møter også mange flotte barn med respekt for de voksne, med disiplin og som er snill og grei. Men mange jeg møter er det motsatte... I alle fall her jeg bor. Når det kommer til dagens teknologi tenker jeg at det bare er sånn det er. Men det finnes grenser, mener nå jeg. Som barn (på 90- og tidlig 2000-tallet) satt jeg mye foran vår store, feite TV og så på Mumfie og Ole Brumm. Ikke fordi foreldrene mine ville ha det stille (kanskje litt da ), men fordi det var fint å la oss kunne se på filmer og la fantasien spinne litt. Igjen, det finnes grenser, så vi fikk ikke se på film i flere timer hver dag. Endret 8. november 2014 av lillelarve
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #38 Skrevet 8. november 2014 Du har jo klart å bli sånn passe ufordragelig uten å ha vokst opp med mobil nettbrett og pc. Så jeg velger å tro at om barn er ufordragelige eller ikke har lite med hvilke teknologiske dippedutter de har vokst opp med, og mer med hvordan foreldrene deres oppdrar dem å gjøre. Anonymous poster hash: b601f...794 2
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #39 Skrevet 8. november 2014 Men Hummels, har ikke du uplanlagt barn på vei selv, under mildt sagt uheldige omstendigheter? Jeg synes det er merkelig at du i en sånn situasjon kan sette seg på din høye hest og fyre løs som du gjør. Hun skulle absolutt ta abort. Hun får gjøre som hun vil. Like greit. Bedre å være uten barn! Så det er seksualforvirra dophuer som skal lære oss om barneoppdragelse nå? Anonymous poster hash: 31139...79b Du får lære av hvem du vil. Hvis du kan alt og har barn som ikke er ufordragelige og late så trenger du vel ikke lære så mye mer? Kommer sikkert til å få høre nå, men det er dette jeg opplever på jobb her jeg bor (jobber i mange ulike barnehager). Mange av (selvfølgelig ikke alle) barna jeg jobber med er bortskjemte og/eller ufordragelige. I en barnehage var alle forutenom ett barn helt ut av kontroll. Det var få som hadde respekt for de voksne. Dette opplever jeg også i barnehagen jeg er i nå, og jeg ser når foreldrene leverer og henter barna i barnehagen, at en del av dem rett og slett ikke har helt kontroll over dem. De lar barna bestemme, vet ikke helt hvor de skal gjøre av seg når barna er sta og vil bestemme. Jeg kan se at det kommer fra hjemmet, hos de fleste. Kanskje det er det at de ikke tør å være streng? Kanskje de ikke vil bli sett på som "sur" og "slem"? Jeg vet ikke. Alt jeg vet er at mange barn får viljen sin mer og har få grenser. Igjen, møter også mange flotte barn med respekt for de voksne, med disiplin og som er snill og grei. Men mange jeg møter er det motsatte... I alle fall her jeg bor. Når det kommer til dagens teknologi tenker jeg at det bare er sånn det er. Men det finnes grenser, mener nå jeg. Som barn (på 90- og tidlig 2000-tallet) satt jeg mye foran vår store, feite TV og så på Mumfie og Ole Brumm. Ikke fordi foreldrene mine ville ha det stille (kanskje litt da ), men fordi det var fint å la oss kunne se på filmer og la fantasien spinne litt. Igjen, det finnes grenser, så vi fikk ikke se på film i flere timer hver dag. Ja det finnes grense på tv titting, mobilbruk, nettbrett osv.. Men det skjønner jo ikke alle. Problemet er at folk får barn FØR de vet hvordan de skal håndtere et barn! Det er bare om å gjøre å få.
Gjest Hummels Skrevet 8. november 2014 #40 Skrevet 8. november 2014 (endret) http://www.nrk.no/kultur/hjerneforsker_-nettbruk-gjor-barna-dummere-1.12008862 http://www.dagbladet.no/2014/10/27/kultur/medier/tv_og_medier/media/psykologi/35942229/ Det der er det så bevis på! Men folk nekter for at det er sant. Hvem skal da være barnevakten til ungene.. Endret 8. november 2014 av Hummels
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå