Gå til innhold

Han eier hus, jeg leie for en periode? Pris?

Anbefalte innlegg

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer leier for tiden en leilighet sammen. Vi skal nå flytte til annen by, og han skal derfor få solgt et hus han eier og leier ut. Det vil være til fordel for oss at han får solgt dette så fort som mulig, så vi kan få ut egenkapitalen og kjøpe noe sammen. Derfor vurderer vi nå om vi skal bo der i de månedene det tar å få solgt huset, så kan vi kaste ut leieboerene og få gjort det litt fint før salg.

Vi diskuterer litt hva jeg evt skal betale for å bo der i disse månedene.
Vi har hittil helt separat økonomi, ingen felles barn e.l.

Jeg tenker jo at å bo i huset helt gratis blir feil, da jeg ikke får noen som helst boutgifter eventuelt og føler da at jeg snylter på han. Imidlertid føler jeg også det er feil å betale han 4000 kr (den prisen vi betaler her vi bor nå) rett til hans konto som er med til å dekke hans renter osv og er penger som jeg egentlig ikke får noe igjen for senere. Det medfører jo en belastning å flytte et sted kun for noen få måneder, og det gjør det en god del lengre og mer knotete i forhold til min jobb for meg (vi har ikke bil).

Hva synes dere er mest riktig at jeg skal betale? Har noen vært i en liknende situasjon før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betal 2000 du. Pluss strøm etc.

• Liker 1
Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Betal 2000 du. Pluss strøm etc.

2000 kr i selve leia. Også dele strømutgifter, tv og internett på to (han og meg) ?

Eller burde jeg tatt mer?

Skrevet

Hvis du bor der 3måneder og på den tiden bruker mye tid på maling og oppussing f.eks,så må det være helt greit om du ikke betaler noen ting.

• Liker 6
Skrevet

Hvis du bor der 3måneder og på den tiden bruker mye tid på maling og oppussing f.eks,så må det være helt greit om du ikke betaler noen ting.

Enig i denne. Betal leie ved å hjelpe til med oppussing. Og del på strøm, tv, mm.

Men synes han selv skal stå for alle økonomiske kostnader ved oppussing.

Anonymous poster hash: 3f809...b90

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg og min samboer leier for tiden en leilighet sammen. Vi skal nå flytte til annen by, og han skal derfor få solgt et hus han eier og leier ut. Det vil være til fordel for oss at han får solgt dette så fort som mulig, så vi kan få ut egenkapitalen og kjøpe noe sammen. Derfor vurderer vi nå om vi skal bo der i de månedene det tar å få solgt huset, så kan vi kaste ut leieboerene og få gjort det litt fint før salg.

Vi diskuterer litt hva jeg evt skal betale for å bo der i disse månedene.

Vi har hittil helt separat økonomi, ingen felles barn e.l.

Jeg tenker jo at å bo i huset helt gratis blir feil, da jeg ikke får noen som helst boutgifter eventuelt og føler da at jeg snylter på han. Imidlertid føler jeg også det er feil å betale han 4000 kr (den prisen vi betaler her vi bor nå) rett til hans konto som er med til å dekke hans renter osv og er penger som jeg egentlig ikke får noe igjen for senere. Det medfører jo en belastning å flytte et sted kun for noen få måneder, og det gjør det en god del lengre og mer knotete i forhold til min jobb for meg (vi har ikke bil).

Hva synes dere er mest riktig at jeg skal betale? Har noen vært i en liknende situasjon før?

Hva betaler du for leien i dag? Jeg ville vært villig til å betale samme sum uansett boligstandard, men ikke noe høyere.

Inkludere dine 4000 kr i dag strøm, nettleie, fellesutgiftene, tv, Internet osv? Hvis ja, så ville jeg sagt meg villig til å betale 4 000 kr, men disse skal dekke alt mulig. Du kan bidra med halvparten av mat i tillegg, resten skal gå til din egen sparing / forbruk.

Du sier også at dere skal bo i huset hans i noen mnd, men må han ikke bo der i 12 mnd før salget for å unngå skatt på fortjeneste?

Endret av Wei Wei
Gjest Malanthor
Skrevet

Jeg eier en leilighet som jeg bor i alene. Det er ikke aktuelt å leie ut deler av leiligheten da jeg ikke ønsker fremmende sosende rundt. Jeg får meg en kjæreste som leier en leilighet. Etter en stund vil jeg at hun skal flytte inn til meg. Hvorfor i helvete skal jeg be om leie fra henne!?! Da tjener jeg jo penger på at hun flytter inn, noe som jeg ser på som et gode i seg selv, jeg vil jo ha kjæresten min hos meg. Ja hun sparer penger på å slippe å betale leie, men så lenge jeg ikke taper noe skjønner jeg ikke hvorfor vi liksom skal dele på det hun sparer ved å bo hos meg. Just why is that fair? Det sier seg selv at vi deler på strøm og lignende som jo øker når en ekstra person bor der. Enkelte vil også evt bringe på bana at slitasjen øker med to mennesker men ærlig talt. Jeg er jo den bemidlede som er så heldig å eie. Jeg ønsker da for helvete ikke å ta fra henne det lille hun har.

Og wei wei har rett når det gjelder å måtte ha bodd i huset 1 av de siste to årene ellers tar staten 28% av fortjenesten. Hvis ikke lovverket har endret seg da. :fnise:

• Liker 8
Skrevet

Jeg eier en leilighet som jeg bor i alene. Det er ikke aktuelt å leie ut deler av leiligheten da jeg ikke ønsker fremmende sosende rundt. Jeg får meg en kjæreste som leier en leilighet. Etter en stund vil jeg at hun skal flytte inn til meg. Hvorfor i helvete skal jeg be om leie fra henne!?! Da tjener jeg jo penger på at hun flytter inn, noe som jeg ser på som et gode i seg selv, jeg vil jo ha kjæresten min hos meg. Ja hun sparer penger på å slippe å betale leie, men så lenge jeg ikke taper noe skjønner jeg ikke hvorfor vi liksom skal dele på det hun sparer ved å bo hos meg. Just why is that fair? Det sier seg selv at vi deler på strøm og lignende som jo øker når en ekstra person bor der. Enkelte vil også evt bringe på bana at slitasjen øker med to mennesker men ærlig talt. Jeg er jo den bemidlede som er så heldig å eie. Jeg ønsker da for helvete ikke å ta fra henne det lille hun har.

Og wei wei har rett når det gjelder å måtte ha bodd i huset 1 av de siste to årene ellers tar staten 28% av fortjenesten. Hvis ikke lovverket har endret seg da. :fnise:

Jeg er så enig, jeg kunne aldri tenkt meg å tjene penger på kjæresten min.

• Liker 1
Skrevet

Det lille hun har? Hva om hun har egen leilighet som hun da kan leie ut og kanskje noen mill på bok? Skal hun da betale? Fordi hun eier mer?

Anonymous poster hash: d2569...e49

Gjest constance90
Skrevet

Det handler om at hun også betaler ned på huset og ved et evnt brudd så sitter hun igjen med en verdi som tjener henne istedet for å kaste bort alt.

Skrevet

Det handler om at hun også betaler ned på huset og ved et evnt brudd så sitter hun igjen med en verdi som tjener henne istedet for å kaste bort alt.

Om hun betaler leie betaler hun ikke ned på huset. Ved et brudd sitter hun igjen med nettopp ingenting. Man får ikke en eierandel ved å betale leie.

Anonymous poster hash: 788ee...92d

• Liker 3
Skrevet

På hvilken måte er det rettferdig at kun den ene skal tjene på samboerskap (den som bor gratis)? Du må gjerne mene at man ikke skal ta husleie av kjæresten, men rettferdig er det IKKE. Det rettferdige er å dele 50/50 på gevinsten.

Skrevet

Jeg er så enig, jeg kunne aldri tenkt meg å tjene penger på kjæresten min.

Men at kjæresten tjener masse penger på deg ved å bo gratis, det er greit? Hvorfor ikke dele? :klo:

Gjest constance90
Skrevet

Om hun betaler leie betaler hun ikke ned på huset. Ved et brudd sitter hun igjen med nettopp ingenting. Man får ikke en eierandel ved å betale leie.

Anonymous poster hash: 788ee...92d

Nå tenkte jeg på at hun er med å betaler på avdragene. Da går leia til noe fornuftig.

Gjest Malanthor
Skrevet
Ciegus, on 06 Nov 2014 - 09:40, said:

Men at kjæresten tjener masse penger på deg ved å bo gratis, det er greit? Hvorfor ikke dele? :klo:

Du burde være glad for at kjæresten din sparer penger og kan legge seg opp litt. Du taper ingenting på at hun bor hos deg, hvorfor du på død og liv skal ha av det hun sparer ved å slippe å leie går meg hus forbi.

jeg er bare jævlig glad jeg ikke kjenner noen så grådige mennesker i det virkelige liv.

• Liker 2
Skrevet

Du burde være glad for at kjæresten din sparer penger og kan legge seg opp litt. Du taper ingenting på at hun bor hos deg, hvorfor du på død og liv skal ha av det hun sparer ved å slippe å leie går meg hus forbi.

jeg er bare jævlig glad jeg ikke kjenner noen så grådige mennesker i det virkelige liv.

Hva man bør mene og gjøre er nå en ting, finnes

ingen fasit. Men det var du som dro opp rettferdighet, og jeg bare påpeker at det du illustrerer (den ene bor gratis og får hele gevinsten) IKKE er rettferdig. Det rettferdige er å dele. Du må gjerne sette likhetstegn ved rettferdighet og grådighet, men det var jo du som spurte etter rettferdighet i utgangspunktet.

Skrevet

Dette er jo litt spesielt siden du skal bo der i et par måneder for å hjelpe ham med salget (dvs hjelpe ham med å tjene mest mulig penger). Antageligvis kommer du til å investere tid og penger i huset uansett, så da kan det hende det blir mye hvis du skal betale leie i tillegg.

Anonymous poster hash: eaf0a...4b8

Skrevet

Kollegaen din bor rett ved siden av deg, du har bil, men ikke han. Lar du ham sitte på gratis hver dag?

Anonymous poster hash: be7af...c66

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet (endret)

Hva betaler du for leien i dag? Jeg ville vært villig til å betale samme sum uansett boligstandard, men ikke noe høyere.

Inkludere dine 4000 kr i dag strøm, nettleie, fellesutgiftene, tv, Internet osv? Hvis ja, så ville jeg sagt meg villig til å betale 4 000 kr, men disse skal dekke alt mulig. Du kan bidra med halvparten av mat i tillegg, resten skal gå til din egen sparing / forbruk.

Du sier også at dere skal bo i huset hans i noen mnd, men må han ikke bo der i 12 mnd før salget for å unngå skatt på fortjeneste?

Han har bodd der i 3 år :)

Jeg skal forresten ikke være med å betale noe på selve oppussingen. Skal bidra med hjelp så klart - men skal ikke kjøpe inn noe i forbindelse med det :)

Vi betaler 4000 kr der vi bor nå, det er inkludert "alt" ja. Strøm og alt er inkludert i leien vår. =)

Endret av LilleTusenfryd
Gjest Malanthor
Skrevet
AnonymBruker, on 06 Nov 2014 - 10:55, said:

Kollegaen din bor rett ved siden av deg, du har bil, men ikke han. Lar du ham sitte på gratis hver dag?

Anonymous poster hash: be7af...c66

Hvis naboen din kjører gratis med deg i årevis og aldri gidder å skaffe seg bil fordi du har, han bruker heller pengene på ferie for seg selv mens du må betale dyr forsikring, bensin og selve bilen så vil det hele åpenbart føles urettferdig, det er jeg enig i. Men så er naboen heller ikke kjæresten din så eksemplet ditt er ikke relevant. Hvorfor? Fordi vi behandler folk forskjellig avhengig av vårt forhold til dem. Eksempelvis lar jeg ikke tilfeldige uteliggere bo hos meg så lenge de deler fellesutgiftene.

Virker på meg som om folk er sykelig opptatt av å dele enhver positiv verdi uavhengig av om de selv må investere tid og arbeid for å skape den. Men whatever. Dere får mene det dere vil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...