Gå til innhold

Når bør barna få gå hjem alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste for litt siden om at det hadde blitt "populært" for spesielt unge skolegutter å leke i veien og løper over når det kommer biler, for å tøffe seg.

Idag så jeg imidlertid en jentegjeng fra 1-2.klasse som gjorde det samme.

De var en gjeng på fire jenter som var ferdig på skolen. De gikk å tulla langs veien som de fleste gjør, men var farlig nær fortauskanten mange ganger.
Til slutt ser jeg at to av de begynner å løpe over veien og tilbake igjen før det kom biler. Når de nærmet seg meg og så at jeg fulgte med på dem, ga tre av de seg, mens en av dem fortsatte å stilte seg midt i veien når det kom bil for så å hoppe vekk, så bilen måtte svinge unna. Dette er jo livsfarlig! Og utrolig idiotisk gjort!

De har en skolevei på ca. 1,5 km, og det er en ganske trafikkert bilvei hele veien. Jeg aner jo ikke hvem disse jentene er og hvem jeg skulle kontakte, men søkte opp siden til skolen på Facebook å fant en FAU-gruppe. Skrev en privat melding, sånn at de er bevisst på at de minste barna fortsatt trenger mer av den "Trygg skolevei"-praten.. Dette var altså jenter på ca. 6-8 år.
Er det flere å kontakte?

Og synes dere det er greit å sende så små barn avgårde på egen hånd? Jeg har selv snart en 4-åring, å kjenner at jeg ikke kommer til å sende avgårde jenta mi alene før jeg virkelig vet at det er trygt. I såfall skal jeg holde meg i bakgrunnen når hun går til og fra skolen en lang stund for å se hvordan hun oppfører seg.. :)

Man skulle jo tro at det var tryggere når de gikk flere sammen, men det har vel heller nesten motsatt effekt i enkelte tilfeller..



Anonymous poster hash: 2660a...4a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville informert skolen.
Personlig hadde jeg ikke latt mitt barn på 6-8 år gå 1,5km alene hjem fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig fra 2. klasse hvis man må krysse vei. 1 klassingene blir som regel fulgt eller hentet.



Anonymous poster hash: 33531...e16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen som 7-åring, og gikk hjem alene fra dag 3. Jeg ser ingen grunn til at dagens 7-åring er ikke skal klare det samme, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen som 7-åring, og gikk hjem alene fra dag 3. Jeg ser ingen grunn til at dagens 7-åring er ikke skal klare det samme, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller.

Samme tenkte jeg. Det er da ikke mange som har tid til å følge barna til skolen hver eneste dag uansett? Skole begynner gjerne senere enn folks jobber (og jobben er oftere lengre unna enn skolen).

Anonymous poster hash: b0187...20d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen som 7-åring, og gikk hjem alene fra dag 3. Jeg ser ingen grunn til at dagens 7-åring er ikke skal klare det samme, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller.

Aye, samme her, og det gjorde de aller fleste i klassen min og. Tror ikke det var så mange av oss som døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme tenkte jeg. Det er da ikke mange som har tid til å følge barna til skolen hver eneste dag uansett? Skole begynner gjerne senere enn folks jobber (og jobben er oftere lengre unna enn skolen).

Anonymous poster hash: b0187...20d

Enig! Vi følger barna (til mannen min) hver dag, selv om jeg gjerne skulle sett at de ble litt mer selvstendige. De går i fjerde og femte. Heldigvis for oss er skolen på vei til jobb og vi begynner begge senere enn skolen, men jeg er bekymre over hvor lite selvstendige barna er.

Hva skjer med verden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg avhenger litt om man bor i by, eller på et mindre sted med lite trafikk som kan "forstyrre" skoleveien. Jeg begynte å gå til/hjem fra skolen i første klasse. Da hadde jeg ca 3 km fra skolen og hjem. Kan huske at jeg syntes det var litt langt i blant, men ut over det var det aldri utrygt på noen som helst måte.



Anonymous poster hash: 3463b...b9d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring skolen. Vi har flere ganger fått telefoner fra bilister som har observert våre elever. Da tar vi det opp i alle klassene. Jeg har selv ringt skolen her i nabolaget da jeg møtte elever som var til fare i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Jeg begynte på skolen som 7-åring, og gikk hjem alene fra dag 3. Jeg ser ingen grunn til at dagens 7-åring er ikke skal klare det samme, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller.

Ja, og 7 år tilsvarer jo dagens 2. klassinger, siden de nå begynner ved 6 år. Vi hentet vårt barn hele første året så begynte de å gå alene i 2. klasse en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skremmende lesing. Begynner å bekymre meg allerede for at 2 åringen min skal finne på noe sånt når han begynner på skolen. Det der bør jo bli tatt skikkelig tak i, for det er jo livsfarlig bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og 7 år tilsvarer jo dagens 2. klassinger, siden de nå begynner ved 6 år. Vi hentet vårt barn hele første året så begynte de å gå alene i 2. klasse en gang

Gikk alene til førskolen som seksåring også. Ville jo vært umulig for foreldrene mine å komme for sent på jobb hver dag i et år, og i tillegg gå tidlig for å følge meg hjem. Hvordan gjør dere som følger barna så lenge det, har dere virkelig kortere arbeidsdag enn barna har skoledag?

Anonymous poster hash: b0187...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute for det samme. De ga seg når jeg fortalte at en jeg kjente var blitt påkjørt samme sted som de lekte den leken.

Tenker at de må få lov å gå der selvom noen er idioter. Må heller snakke til barna, foreldrene eller skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til og fra skolen fra jeg var 6 år. Jeg møtte aldri på noen problemer bortsett fra noen eldre barn jeg syns var skumle.

Men jeg husker at noen barn hadde en lek hvor de la seg midt i veien og at det var om å gjøre å ligge der lengst. De lå gjerne i en bakke også slik at en eventuell sjåfør ikke ville sett dem før det var for sent.

Jeg syns aldri noe om denne leken, men var jo noen som gjorde det. Ingen skadd heldigvis. Man bør også huske på at slike ting kan skje både til og fra skolen, men også i forbindelse med skoletur hvor læreren ikke nødvendigvis har like god kål på hvor alle elevene befinner seg (eller er kanskje slik bedre nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at foreldre ikke har tid til å følge/hente barna fra skolen - hva gjorde dere når barna gikk i barnehagen..?

Anonymous poster hash: 2660a...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at foreldre ikke har tid til å følge/hente barna fra skolen - hva gjorde dere når barna gikk i barnehagen..?

Anonymous poster hash: 2660a...4a1

Jeg antar dette gjelder de som ikke har SFO plass. SFO er jo åpent likt med barnehagen som regel og da rekker man å hente.

Anonymous poster hash: 33531...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gemini7

Gikk alene til førskolen som seksåring også. Ville jo vært umulig for foreldrene mine å komme for sent på jobb hver dag i et år, og i tillegg gå tidlig for å følge meg hjem. Hvordan gjør dere som følger barna så lenge det, har dere virkelig kortere arbeidsdag enn barna har skoledag?

Anonymous poster hash: b0187...20d

her har vi følgegruppe! Jenta mi går ut kl 08 og møter følgegruppa si og samtidig kjører jeg til jobb. Er på jobb 08.15. Vi voksne bytter på å følge, så en gang i uken er det vår tur. Også bytter vi også på å hente hverandres barn, så noen ganger henter jeg kl 15.30 (halv sfo-plass) og tar med et annet barn, andre ganger kan jeg sitte lengre på jobb fordi noen andre henter. Og så bytter selvsagt jeg og mannen min på å hente og da kan jeg også sitte lengre. Ellers er jeg velsignet med en fleksibel jobb som jeg kan utføre hvor jeg vil så om jeg får for lite timer på jobb en dag kan jeg sitte på kvelden hjemme og jobbe inn....

Endret av Gemini7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger skjønner veldig ofte ikke konsekvensene av slike handlinger, så med mindre noen voksne sier at det ikke er lov og forklarer hvor farlig det kan være, så kan de fort finne på sånt. Enten de er 7 eller 12 år. Men som reglel lærer de mer etter hvert da. Etter 4. klasse er det uansett slutt på SFO og de må klare seg fram og tilbake til skolen selv. Det er få foreldre som kan levere kl 8:15 (noen skoler begynner også så sent som 8.30) og hente igjen kl 13-14.

Skolen bør absolutt varsles slik at de kan ta opp dette med ungene, og kan få varslet foreldrene. Og vi foreldre har ansvar for at ungene oppfører seg pent og at de er modne nok til å gå alene før vi lar de få gjøre det. Jeg har en 9-åring som flere ganger har kommet oppgitt hjem og fortalt ting kompisene har gjort på vei hjem. Han er heldigvis en reflektert og fornuftig gutt som klarer å se noen konsekvenser i alle fall. Men unger er veldig forskjellige. Noen er veldig ansvarsfulle allerede som 7-8 åringer, mens andre aldri blir det...

Vi fulgte ungene i starten når de begynte å gå selv til og fra, for å se hvordan de taklet det, og om de var klare til å gjøre det. Vi sjekket de også litt i smug, uten at de visste om det. Og vi vet veldig godt at husets 7-åring IKKE kan gå alene, eller med jevnaldrende kompiser. For han er utrolig vimsete. Men sammen med broren går det bra, for han gjør faktisk som storebroren sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i drabantby og har ganske trygg skolevei.

Her følges barna hele det første året, og oftest langt ut i det andre.

De følges i følgegrupper, med en eller to voksne på hver gruppe. (Avhengig av antallet barn.)

Og så slippes de når vi voksne mener de begynner å bli klare for å slippe dem.

Etter skoletid/SFO tid, hentes barna til de er klare til å gå hjem i grupper, altså omtrent på samme tid som de slippes til skolen.

Skulle de gått langs traffikkert vei, hadde jeg fulgt mye lenger. Helt til jeg var trygg på at ungene visste hvordan de oppfører seg langs veien.



Anonymous poster hash: 5d07b...9aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å følge og hente vår førsteklassing hele første skoleår. Han går uansett på SFO både før og etter undervisningen, så det blir veldig likt barnehagen mhå henting og levering.

Anonymous poster hash: 237ea...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...