Gå til innhold

Dere som gir smokk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok babyen den lett? Eller måtte dere tvinge den på? Jeg har prøvd med flere forskjellige smokker, men frøkna vil ikke ha! Hun ligger og brekker seg i flere minutter når jeg prøver å gi henne smokk... Hun tok den en gang, men da ga hun den to sug før hun rynka på nesa, brakk seg og begynte å hylgrine. Ville dere bare droppet hele smokken da? Eller pressa på selv om hun brekker seg hver gang?:/ får så vondt av henne, og må liksom bruke litt makt for å få den inn... Liker ikke det... Men svigermor maser hele tia om hvor viktig den smokken er. Hun satt visst å trykka den inn i ungene sine, selv om de brakk seg så mye at all maten kom opp, DET vil ikke jeg gjøre.

Anonymous poster hash: 4bb20...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine har tatt smokken med en gang.

Men det sier seg jo selv at om babyen din brekker seg når du tvinger henne til å bruke smokk så vil hun ikke ha den. Smokk er behagelig for oss voksne, men det er slettes ingen nødvendighet for babyen.

Kanskje har hun ikke noe suttebehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen babyer vil jo ikke ha smokk. Sånn er det bare :) Du kan jo evt vente noen uker og så prøve igjen. Kanskje ho vil ha den da?

Om hun brekker seg hadde jeg i hvertfall prøvd den aller minste jeg fant. F.eks den fra Mam som er for 0-2 mnd. Fås kjøpt på apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann fikk servert smokk allerede på nyfødtintensiven og har kost seg med smokk fra dag 1, så han var det ikke vanskelig å få til å like smokken.

Andremann var ikke like glad i smokken sin, og spyttet den ut med en gang i begynnelsen, men etter litt "krangling" så satt den på plass der etter hvert også. Og med "krangling" så mener jeg at hun spyttet ut smokken og jeg satte smokken på plass igjen, og slik holdt vi på noen minutter daglig inntil hun faktisk fant ut at det gikk an å suge på smokken. Da ble den akseptert. :)

Hadde hun brekt seg, så hadde jeg latt være å prøve mer den dagen, men prøvd igjen på nytt neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke tving den i henne om ho brekker seg. Jenta mi tok ikke smokk før ho var 5 måneder, og da var det aller først 0-2mnd fra MAM som fungerte. Etter noen dager kunne vi bytte til de større. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke babyen vil ha smokk, så vil den ikke. Hvis du har prøvd gjentatte ganger og med forskjellige typer og det ikke fungerer, kan du vel bare droppe det?

Mine gutter har tatt smokken ganske raskt, og brukt den de to første årene. Jentene ville IKKE ha, de spyttet den ut og hyyylte når jeg forsøkte. Til slutt ga jeg bare opp, det er jo på ingen måte livsviktig. En av jentene fant totten i stedet, en brukte ingenting, og den tredje brukte puppen til mor... (slitsomt, men det gikk det også!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi tok ikke smokk til å begynne med, men har begynt å ta den nå i det siste ved 2,5 mnd alder. Måtte prøve mange typer før det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg kanskje igjen senere med en mindre smokk:) ellers er det jo ikke noe krise om hun ikke vil ha den foreløpig.

Anonymous poster hash: 4bb20...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje smokken er for stor? Da kan du prøve prematursmokk.

Synes ikke du skal presse på henne smokk fordi møkkasvigermor sier det. Vis til helsesøster og si det ikke er nødvendig med smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok babyen den lett? Eller måtte dere tvinge den på? Jeg har prøvd med flere forskjellige smokker, men frøkna vil ikke ha! Hun ligger og brekker seg i flere minutter når jeg prøver å gi henne smokk... Hun tok den en gang, men da ga hun den to sug før hun rynka på nesa, brakk seg og begynte å hylgrine. Ville dere bare droppet hele smokken da? Eller pressa på selv om hun brekker seg hver gang?:/ får så vondt av henne, og må liksom bruke litt makt for å få den inn... Liker ikke det... Men svigermor maser hele tia om hvor viktig den smokken er. Hun satt visst å trykka den inn i ungene sine, selv om de brakk seg så mye at all maten kom opp, DET vil ikke jeg gjøre.

Anonymous poster hash: 4bb20...074

Vår baby var som din, klarte ikke smokken. Når han var 8mnd fant han imidlertid ut av det. :)

Anonymous poster hash: 17813...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig at babyen bruker smokk ? Hva er det posetive for babyen med smokk ? Mener ikke å være frekk eller noe, jeg har ikke barn selv. bare alltid hørt at smokk er noe tull, så nå ble jeg nysgjerrig =)



Anonymous poster hash: e2397...fa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det viktig at babyen bruker smokk ? Hva er det posetive for babyen med smokk ? Mener ikke å være frekk eller noe, jeg har ikke barn selv. bare alltid hørt at smokk er noe tull, så nå ble jeg nysgjerrig =)

Anonymous poster hash: e2397...fa9

Det er veldig greit for foreldrene når de sutrer å bare dytte inn proppen. Det er trøst når de er lei seg, lettere innsovning, redusert fare for krybbedød da de ikke har så tung søvn, og mor unngår at puppen blir brukt som smokk.

Anonymous poster hash: ee2e3...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men vi sliter med det samme med en på 8 uker. Har enormt sugebehov, vil ha puppen hele tiden. Og det er ikke pga lite melk for han går masse opp. Utrolig slitsomt å sitte med puppen ute overalt hele tiden, er det eneste som roer han til søvn og ellers. Har prøvd mange smokker, han blir illsint og brekker seg og fekter vilt med armene. Noen tips? Noe man kan smøre på smokken eller lignende?

Anonymous poster hash: ee2e3...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvorfor man skal prøve å lære en baby til å ta smokk hvis h*n ikke vil. Er vel ikke noe nødvendighet med smokk?

Men for å svare på spørsmålet, vår gutt tok den fra første sekund. Vi fikk faktisk aldri bestemt selv om det var noe vi ønsket, da han ble fraktet til nyfødtintensiv etter fødsel. Legen som var sammen med han sa at premature ofte har et stort suttebehov, og det stemte for vår gutt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner egentlig ikke hvorfor man skal prøve å lære en baby til å ta smokk hvis h*n ikke vil. Er vel ikke noe nødvendighet med smokk?

Men for å svare på spørsmålet, vår gutt tok den fra første sekund. Vi fikk faktisk aldri bestemt selv om det var noe vi ønsket, da han ble fraktet til nyfødtintensiv etter fødsel. Legen som var sammen med han sa at premature ofte har et stort suttebehov, og det stemte for vår gutt i hvert fall.

Siden din tok smokk har du ikke opplevd det og skjønner heller ikke hvorfor. Men hvis du hadde måttet sitte med puppen ute sånn cirka hver time hele dagen i 8 uker for å få ungen til være rolig så hadde du skjønt hvorfor...

Anonymous poster hash: ee2e3...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ingen nødvendighet med smokk. Babyene klarer seg utmerket godt uten.

Men jeg er litt enig med AB over, når du har prøvd det motsatte ser du hvor fortreffelig smokken er. Ikke på den måten at den skal dyttes inn som et passifiseringsobjekt hver gang ungen gir et knyst fra seg (fram til den er fem år...), men det er unektelig veldig greit at barnet har en metode å roe seg selv på, og få utløp for sugebehov.

Yngstejenta mi tok ingenting bortsett fra pupp/mamma. Ikke smokk, ikke tott, ingen bamse, ikke noe koseteppe, bare mamma. I ett år. Det gikk fint, men det var også temmelig intenst, det skal jeg ærlig innrømme :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slåss litt med min gutt for at han skulle ta den. Puttet inn og rugget litt på den til han begynte å sutte på den. Så spyttet han ut etter en liten stund og jeg puttet inn igjen. Prøvde meg frem med forskjellige merker og fant til slutt en som ble sittende. Da han fikk tenner ville han ikke ha smokk mer og brukte meg i stedet. Nå prøver jeg å få baby til å ta smokk, men foreløpig er hun like lite interessert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...