Gå til innhold

Når 2 åringen får lillesøsken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt interessert i å vite hvordan deres erfaringer er når det kommer til å få søsken inn i familien. Tenker da spesielt på hvordan 2 åringen eller yngre reagerte. Her hjemme har jeg etter at jeg kom hjem fra sykehuset med lillesøster blitt usynlig for storebror og han blir veldig stille når pappaen ikke er hjemme. Flere som har opplevd dette?

Anonymous poster hash: 80469...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjalusi er veldig vanlig. Eldste barnet går fra å få all oppmerksomhet til å måtte dele den og i tillegg ofte at folk skal bare hilse og se på den lille før de gjør det samme med eldstemann. Storebror ser jo hvor opptatt du er av babyen og føler seg oversett.



Anonymous poster hash: e130f...6fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår toåring ble storebror for en måneds tid siden, og hos oss har det foreløpig gått veldig fint. Han er kanskje blitt litt mer pappadalt enn hva han var før (var tidligere veldig knyttet til meg), men det tror jeg har vel så mye å gjøre med at jeg var en del fraværende (innlagt på sykehuset) i løpet av svangerskapet. Da ble han jo vant til at det var pappaen han måtte henvende seg til.

Men han og jeg har fortsatt et akkurat like godt forhold, vi leker og tuller, han nusser og koser på meg, og sier fortsatt daglig at han er mammas gutt :ler: Vi har imidlertid også vært veldig bevisste på at han ikke skal føle seg tilsidesatt, og at han ikke skal se lillesøster som en konkurrent om mammas oppmerksomhet. Jeg prioriterer derfor å bruke mye tid med ham hver dag, leker som sagt mye med ham, prater med ham om hvordan dagen i barnehagen har vært osv.

Nå er vi såpass heldige at lillesøster er veldig lite krevende foreløpig, så da har jeg jo muligheten til å heller gi mer oppmerksomhet til storebror. Hvis babyen deres ikke er like enkel hadde det kanskje vært en idé å få mannen til å ta babyen litt oftere sånn at du får mulighet til å gi storebror mer oppmerksomhet? Det virker jo som om han gir tydelig uttrykk for at han har behov for det, i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ukene har jeg begynt å gi lillesøster til far for å bruke tid på storebror, men han fortsetter å unngå meg. Vi prøvde å være bevisst på storebror skulle få mye oppmerksomhet, men vi har tydeligvis mislykkes totalt :(

Anonymous poster hash: 80469...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

De siste ukene har jeg begynt å gi lillesøster til far for å bruke tid på storebror, men han fortsetter å unngå meg. Vi prøvde å være bevisst på storebror skulle få mye oppmerksomhet, men vi har tydeligvis mislykkes totalt :(

Anonymous poster hash: 80469...d14

Han føler seg nok sviktet av deg, og da er jo avvisning en ganske naturlig reaksjon.

Bare forsett å gi han masse positiv oppmerksomhet, og tilstrebe at du og han får alenetid sammen. Lese en nok uten å bli forstyrrer av lillesøster, kaféturer, lekeplass uten den minste etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han føler seg nok sviktet av deg, og da er jo avvisning en ganske naturlig reaksjon.

Bare forsett å gi han masse positiv oppmerksomhet, og tilstrebe at du og han får alenetid sammen. Lese en nok uten å bli forstyrrer av lillesøster, kaféturer, lekeplass uten den minste etc..

Takk for tips :)

Anonymous poster hash: 80469...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...