Gå til innhold

tar dere influensavaksine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Influensavaksine.

Hverken lege eller jordmor har nevnt det, men kom til å tenke på at er ikke det noe de anbefaler bl.a gravide?

Er egentlig ikke så interessert kjenner jeg, men det anbefales vel for en grunn?

Har dere tatt/skal dere ta den?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Er uke uke 32.

Anonymous poster hash: dd275...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, dette har ingen nevnt for meg. Har ikke hørt at gravide skal ta noe vaksine. Jeg skal ikke gjøre det! Har ikke tatt noen av de andre vaksinene som har kommet de siste årene, siste var BCG.

Er 31 uker gravid, og skjønner ikke hva jeg trenger enda en vaksine for? BANK I BORDET, influensa har jeg hatt 1 gang de siste 10 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har også hatt influensa kun engang ila livet og ser ikke helt poenget helt ærlig..

Har vel noe med at man visstnok ifl jordmor blir lettere syk som gravid og blir enda sykere.

Står ofte flyers og plakater på legekontor om de som anbefales vaksinen. Eldre, hjertesyke, gravide mm.

Tenkte siden ingen av de som følger meg opp har nevnt dette, så driter jeg glatt i det?

Anonymous poster hash: dd275...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper det der. Jeg husker med gru hvor dårlig jeg ble etter BCG og Hepatitt, og jeg ble visst dårlig da jeg var liten og måtte ha vaksinerundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg gjort.

Det er ikke en del av svangerskapsomsorgen, derfor må du følge opp og koste vaksinen selv - til tross for at gravide nevnes som en av gruppene som bør ha vaksinen.

Dersom man får influensa som gravid er det økt risiko for komplikasjoner og økt risiko for dødfødsel. Babyen er også beskyttet mot influensa i en tid etter fødsel dersom mor har fått vaksine.

Jeg tok det opp med legen, som gav en klar anbefaling om å ta vaksinen. Jeg så dermed ingen god grunn til å la være å ta vaksinen.



Anonymous poster hash: ce2b6...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Googler og ser at både leger og gravide er veldig uenige. Leste gjennom forskningen som gjør at FHI anbefaler den til gravide, og syns det var halvveis. Mye er basert på 10-år gammel forskning. Selv om den anbefales, så anbefalte de jo alle å ta svineinfluensavaksinen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg gjort.

Det er ikke en del av svangerskapsomsorgen, derfor må du følge opp og koste vaksinen selv - til tross for at gravide nevnes som en av gruppene som bør ha vaksinen.

Dersom man får influensa som gravid er det økt risiko for komplikasjoner og økt risiko for dødfødsel. Babyen er også beskyttet mot influensa i en tid etter fødsel dersom mor har fått vaksine.

Jeg tok det opp med legen, som gav en klar anbefaling om å ta vaksinen. Jeg så dermed ingen god grunn til å la være å ta vaksinen.

Anonymous poster hash: ce2b6...aef

Men hvis de mener det er så viktig å ta den burde jo legene informere om det når man er på svangerskapskontroll uavhengig av om du tar det opp selv eller ikke.

Anonymous poster hash: ee05f...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte legen min om dette fordi jeg vet at gravide anbefales å ta den. Helsedirektoratet anbefaler dette fordi gravide er mer mottakelige for smitte, og kan få alvorligere komplikasjoner enn ikke gravide. Det er også flere tilfeller av dødfødsler hos gravide som har hatt influensa i løpet av svangerskapet, enn blant gravide som ikke har hatt det.

Legen min sa at hun i utgangspunktet ikke har nok kunnskap om emnet til å anbefale meg det ene eller det andre, men at hun subjektivt følger tankegangen om å tilføre kroppen minst mulig under svangerskapet. Det er også rapportert om dødfødsler etter influensavaksine.

Så, til tross for at jeg pleier å få influensa hvert 2.-3. år, kommer jeg ikke til å ta vaksinen, men heller prøve å holde meg unna smitte/hygienetiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googler og ser at både leger og gravide er veldig uenige. Leste gjennom forskningen som gjør at FHI anbefaler den til gravide, og syns det var halvveis. Mye er basert på 10-år gammel forskning. Selv om den anbefales, så anbefalte de jo alle å ta svineinfluensavaksinen og.

Den forskningen jeg har sett referet til er gjort i forbindelse med utbruddet i 2009. For referanse kan du se Håberg, SE et al.Risk of fetal death after pandemic influenza virus infection or vaccination. N Engl J Med. Jan 24, 2013; 368(4): 333–340.

Jeg har i alle fall gjort meg opp den vurdering at influensavaksine var fornuftig å ta som gravid. God hygiene er viktig uavhengig av om man er vaksinert eller ikke.

Anonymous poster hash: ce2b6...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt den, etter anbefaling fra lege. Er i uke 25 og er lite lysten på å være syk på toppen av å være høygravid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Storbritannia, og her anbefales alle gravide å ta influensavaksina hvis de går gravid iinfluensasesongen. I tillegg får alle anbefalt å vaksinere seg mot kikhoste rundt uke 28-30. Jeg takket ja til begge deler. Sistnevnte er for å beskytte barnet i de første ukene etter fødsel, mens influensavaksina i hovedsak er for å beskytte mor mens hun går gravid, ettersom jeg forsto det i alle fall. Immunitet en liten stund etter fødsel får du nok også om du velger å ta vaksinen nå som du er så langt som 32 uker på vei.

Endret av Lunaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide blir anbefalt å ta influensavaksine pga at man har høyere risiko for komplikasjoner hvis man blir syk, slik som eksempelvis eldre mennesker.

Man er feks. mer utsatt for å utvikle lungebetennelse.

Influensavaksinen kan ikke sammenlignes med svineinfluensavaksinen da den er testet og utprøvd, og innebærer svært liten risko.

Jeg anbefaler vaksineskeptikere til å skaffe seg nyansert kunnskap om emnet før man bestemmer seg for at det er best å la være.



Anonymous poster hash: a4cdf...378
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ikke skjønner. Hvis det er så uhorverlig viktig, hvorfor har verken lege eller jordmor nevt dette for meg? Jeg er der relativt ofte, og sist hadde jeg med meg mannen min som var syk. Det burde jo vært nevnt i en bisetning hvis det er så viktig slik dere sier, og absolutt en del av svangerskapsomsorgen.

Det handler ikke om å være vaksineskeptiker, og jeg leste forskningen jeg fant på temaet, så kunnskap oppsøkte jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner. Hvis det er så uhorverlig viktig, hvorfor har verken lege eller jordmor nevt dette for meg? Jeg er der relativt ofte, og sist hadde jeg med meg mannen min som var syk. Det burde jo vært nevnt i en bisetning hvis det er så viktig slik dere sier, og absolutt en del av svangerskapsomsorgen.

Det handler ikke om å være vaksineskeptiker, og jeg leste forskningen jeg fant på temaet, så kunnskap oppsøkte jeg.

Akkurat det lurer jeg også på. Hverken legen min eller jordmor har nevnt den vaksina de gangene jeg har vært der. En skulle jo tro at hvis denne vaksinen var så viktig å ta, at man fikk informasjon om det. Er man førstegangs gravid, som jeg er, så er det jo ikke sikkert at man vet om den vaksina engang. Da burde de jo nevne det når man er der at den anbefales men at man velger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det lurer jeg også på. Hverken legen min eller jordmor har nevnt den vaksina de gangene jeg har vært der. En skulle jo tro at hvis denne vaksinen var så viktig å ta, at man fikk informasjon om det. Er man førstegangs gravid, som jeg er, så er det jo ikke sikkert at man vet om den vaksina engang. Da burde de jo nevne det når man er der at den anbefales men at man velger selv.

Ikke står det i noen av informasjonsbøkene vi får heller. Jeg har lest relativt mye, og jeg har ikke, før nå, kommet over noen som nevner denne. Særlig hvis den er så utprøvd og sikker burde det ikke være noe problem å nevne den. Selv om de ikke kan anbefale, bør de i såfall gi informasjon slik at vi som pasienter kan ta beslutningen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke står det i noen av informasjonsbøkene vi får heller. Jeg har lest relativt mye, og jeg har ikke, før nå, kommet over noen som nevner denne. Særlig hvis den er så utprøvd og sikker burde det ikke være noe problem å nevne den. Selv om de ikke kan anbefale, bør de i såfall gi informasjon slik at vi som pasienter kan ta beslutningen selv.

Veldig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den i fjor da jeg var gravid da, ettersom det er det som er anbefalingen

Anonymous poster hash: 64da9...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den, fikk gratis på jobb, hadde da nettopp hatt to ukers sykemelding med forkjølelse, halsinfeksjon, bihulebetennelse og omgangssyke. Ikke interessert i å pådra meg influensa hvis jeg kan unngå det. Har en toåring i tillegg til å være gravid og det å være syk og ta seg av små barn er en dårlig kombo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege har et oppslag på kontoret om hvem som bør ta vaksine. Jeg tok influensavaksine i begge svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...